Waar goed op letten in de Z1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Waar goed op letten in de Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 15:11

Hallo,

Ik had een vraagje van waar wordt goed op gelet door jury's in de Z1.
En hebben jullie nog wat tips voor eenvoudige galopswissel en appuyement?
En wat is een goede manier de extra letters te "leren"? Clown Alle tips zijn van harte welkom!

Groetjes, Stephanie


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:18

Appuyement: Vanuit een keertwending het paard uitnodigen zijwaarts te gaan, door je achterbeen als drijvende kracht zijwaarts te gebruiken. Laat de voorhand wel eerst gaan! Niet te veel te snel willen, doe het rustig aan en trek niet door naar de hoefslag.

Eenvoudige galopswissels: Ik laat mijn paard eerst veel overgangen in de galop rijden, wanneer ze hier goed op reageert ga ik heel diep zitten laat het paard iets tegen de teugel aan lopen en druk met mijn benen het paard door. Zorg er wel voor dat je op tijd aanvoelt wanneer je weer mee moet geven met de hand, anders heb je een grote verzet en steigerpartij!

Als je de laatste 4 punten van een Z proef leest weet je waar op gelet wordt. Rijdt in ieder geval scherp en op de letter. Maak alle oefeningen af voordat je met de volgende begint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:29

Werk alles netjes af en bereid alles goed voor.

In de proef tel ik de eenvoudige wissels altijd uit, 1, 2, 3 STAP.
Voordat je een appuyement inzet eerst je paard goed recht maken en bij het eindigen van je appuyement je paard ook weer duidelijk recht maken.

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 20:56

Ok bedankt, hier kom ik al wat verder mee Lachen
Nog meer tips?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:58

de eenvoudige galopwissel moet je goed voorbereiden van te voren, dat is niet meteen *boem* stap, maar eerst een beetje terug laten komen en meer op het achterbeen zetten, en dan diep gaan zitten, en stap, ik tel dan ook een beetje zoals jippie zegt.

Succes OK dan!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 00:29

Appuyemnt heb ik altijd zo geleerd: diagonaal op rijden, en net doen alsof je van hand gaat veranderen, stuur je travers op de diagonaal 9achterhand naar binnen),dezelfde stelling naar binnen behouden, en, Tada!: Appuyement. Paardrijden is niet moeilijk, je moet gewoon zelf de oefeningen eenvoudiger maken.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 06:45

Angeliek schreef:
Appuyemnt heb ik altijd zo geleerd: diagonaal op rijden, en net doen alsof je van hand gaat veranderen, stuur je travers op de diagonaal 9achterhand naar binnen),dezelfde stelling naar binnen behouden, en, Tada!: Appuyement. Paardrijden is niet moeilijk, je moet gewoon zelf de oefeningen eenvoudiger maken.

1) appuyeren is in de ring altijd vanaf de middellijn
2) als je travers inzet en dan gaat appuyeren is de achterhand voor

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 07:51

Lielle,
in de nieuwe proeven moet je ook vanaf de hoefslag appuyeren Haha!

Op zich vind ik de tip van Angeliek wel goed, of je een diagonaal appuyeerd of op de diagonaal travers rijdt maakt voor het eindresultaat niets uit. Alleen lijken ruiters met de 2e optie veel minder moeite te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:41

Het gevaar met travers rijden is idd dat de achterhand voorgaat. Je kunt dus beter een SB inzetten, dan zit je zeker goed.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:02

voor de extra letters:
Van
Sticht
Rijd
Paard
(alleen weet ff niet meer of je nou rechts moet beginnen of links Knipoog )

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:35

O ja, ezelsbruggetje voor de letters (heb ik zelfs van bokt van iemand):

Alle Friese Paarden Boeren Ruilen Met Centen Hun Stomme Ezels Voor Koeien. Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:08

haha, die is goed Fitz Haha!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:27

Hee, die is zeker goed, en ook makkelijk te onthouden.....ik ga volgende week de eerste keer Z1, dus bedankt voor de tips!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:39

Bij appuyeren kijken naar het bordje waar je naar toe moet! Dat staat heel netjes!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:03

LuvdaTossa schreef:
Bij appuyeren kijken naar het bordje waar je naar toe moet! Dat staat heel netjes!


Moet ik eigenlijk eens opletten waar ik anders dan naartoe zit te kijken, volgens mij kijk ik automatisch naar het punt waar ik heen rijd.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:04

Fitzroy schreef:
O ja, ezelsbruggetje voor de letters (heb ik zelfs van bokt van iemand):

Alle Friese Paarden Boeren Ruilen Met Centen Hun Stomme Ezels Voor Koeien. Haha!


, die ga ik even goed in mijn hoofd stampen, is toch jammer om steeds minpunten te krijgen omdat je de goede letter niet kunt vinden Knipoog


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:24

Ik ken de letters nogsteeds niet uit mn hoofd maar in het Z zit alles vrij snel achter elkaar dus je kunt erop rekenen dat je bij het eerste bordje weer moet beginnen. Als je de lijnen in de proef een beetje weet hoef je de bordjes niet te kennen...

Probeer in de eenvoudig wissel de rust te krijgen tijdens je stappassen. Oefen dit thuis eerder met 8tot 10 passen als met 3 tm5, dan leert je paard wachten, want ze zijn slim

En voor je appuyement; zorg voor een mooie buiging en dat hij mooi schaart, dit is best moeilijk op die kleine stukjes.
Als hij moeilijk de achterhand meeneemt dan kun je thuis het beste een beetje afwisselen, met de achterhand overdreven veel voor gooien en dan weer minder. als de achterhand snel voor gaat, probeer dan goed vanuit schoudervoor in te zetten en je binnenbeen eraan te houden desnoods weer terug wijken naar de hoefslag.

En zorg dat het neusje mooi ervoor blijft!
Succes!

She's my lady Lovers

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:26

Angeliek schreef:
. Paardrijden is niet moeilijk, je moet gewoon zelf de oefeningen eenvoudiger maken.


Ligt eraan hoe hoog je de lat legt.... Tong uitsteken

She's my lady Lovers

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:39

Nistria schreef:
En voor je appuyement; zorg voor een mooie buiging en dat hij mooi schaart, dit is best moeilijk op die kleine stukjes.
Als hij moeilijk de achterhand meeneemt dan kun je thuis het beste een beetje afwisselen, met de achterhand overdreven veel voor gooien en dan weer minder. als de achterhand snel voor gaat, probeer dan goed vanuit schoudervoor in te zetten en je binnenbeen eraan te houden desnoods weer terug wijken naar de hoefslag.

En zorg dat het neusje mooi ervoor blijft!
Succes!


Hoe zorg je ervoor dat je paard goed schaart, wil je daarmee zeggen dat ze met ruime passen voor het been zijwaarts 'pootje-over' gaan?
En dus vanzelf sprekend goed voor je been zijwaarts moeten gaan?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:49

ja idd, hij moet als het ware zijn benen over elkaar gaan gooien
(in mijn profiel staat een foto van een appuyement waarbij Nistria zijn benen echt "over" elkaar gooit. Dat is scharen)
Hij moet dus idd fel voor je been opzij gaan.

She's my lady Lovers

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:51

Nistria schreef:
ja idd, hij moet als het ware zijn benen over elkaar gaan gooien
(in mijn profiel staat een foto van een appuyement waarbij Nistria zijn benen echt "over" elkaar gooit. Dat is scharen)
Hij moet dus idd fel voor je been opzij gaan.


Aha, dan is het begin van het theorie gedeelte bij mij al voor elkaar, nu de praktijk nog Haha!

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 15:02

Bedankt voor de tips Lachen Meer tips zijn altijd welkom Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:45

Sjuimpje schreef:
Lielle,
in de nieuwe proeven moet je ook vanaf de hoefslag appuyeren Haha!

Op zich vind ik de tip van Angeliek wel goed, of je een diagonaal appuyeerd of op de diagonaal travers rijdt maakt voor het eindresultaat niets uit. Alleen lijken ruiters met de 2e optie veel minder moeite te hebben.

ah, weer wat geleerd. Z is ook lang geleden voor mij Knipoog maar wie weet Knipoog
wat travers over de diagonaal betreft, dat vind ik toch een verkeerd uitgangspunt, net wat Fitz zegt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 84 bezoekers