Toiletteercursus gehad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Toiletteercursus gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 09:42

Gisteravond had ik de 1e van 5 lessen toiletteercursus. We hebben gisteren het hoofd behandeld. Dus snorharen wegknippen, haren bij de ogen wegknippen oren en derde oor. Mijn moeder en ik hadden in eerste instantie zoiets van niet de snorharen. Maar ja we hoeven ook niet te beginnen over de natuur want dan zijn we zo uitgepraat. Het resultaat was er zeker na. Barbiano zag er heel mooi uit. Hij had wel zoiets van al dat gefriemel maar liet het zich toch welgevallen. Wel leuk zo'n cursus ben benieuwd wat we volgende week behandelen, niet de manen hoop ik want aan Barb zijn manen wordt niks getrokken. Haha!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:09

kan je me dat van dat 3e oor ff uitleggen??
alvast bedankt
en het lijkt mij ook dat je paardje heel mooi is geworden, was ie ook al hoor!!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:16

Derde oor is het stukje tussen de manen en voorpluk dat je wegknipt zodat het hoofdstel (kopstuk) daar kan liggen.

Ik heb ook een keer een toiletteercursus gedaan en toen Jur het voorbeeld. Degene die de cursus gaf, vond mijn 3de oor wat ver weggeknipt, ver grappig want ik hou juist niet van een 3de oor dat heel lang is. Ik hou ook niet van het wegknippen van de tastharen. Die hebben ze niet voor niets, kijk bijv. maar in het boek van Tineke Bartels, zij knipt ze ook niet weg en legt ook uit waarom. Die haren laat ik dus altijd zitten, hooguit een paar haal ik weg. Verder knip ik wel de oorharen weg enzo. Ook heb ik de staart lang aan de zijkanten. Vind het zo zonde om dat weg te scheren.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:31

ik wist helemaal niet dat dat het 3e hoor heette, hihi. weer wat geleerd.
ik knip het ook altijd wel weg, maar niet meer dan 3 cm...
ik vind dat bij arabieren zo lelijk daar knippen ze wel 10 cm weg
ze zeggen vaak dat als je het oor platlegt naar achteren dat je zo makkelijk kan zien tot waar je weg kan knippen, is dit zo??

kusjes liselot

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:37

Je mag zoveel wegknippen als het oor lang is....

Ik vind het altijd wel prettig om te zien dat iemand het derde oor goed lang heeft weggehaald. Een inkeping in de manen dan 2 centimeter is echt te weinig, vind ik dan. Dat maanhaar net achter de oren is bij mijn paarden altijd zo zacht en pluizig, valt niet in te velchten.....vandaar....ik zie graag meer manen weggeknipt...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:42

Dees schreef:
Je mag zoveel wegknippen als het oor lang is....

Ik vind het altijd wel prettig om te zien dat iemand het derde oor goed lang heeft weggehaald. Een inkeping in de manen dan 2 centimeter is echt te weinig, vind ik dan.


Ik vind het juist lelijk wanneer je kunt zien als je het hoofdstel aan hebt dat daar geknipt is, ik haal het 3de oor altijd weg, net zo breed als dat het hoofdstel op die plaats achter de oren dik is.

groetjes Lara

bulletje
Berichten: 8
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:00

Waarom zou je bij een paard de snorharen weg knippen. Daar ben ik het helemaal niet mee eens want daar moet ie mee voelen. Want er zit wel degelijk gevoel in die snorharen.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:05

in de haren zelf zit geen gevoel bulletje....maar als het paard iets aanraakt met het haar gaat dat door naar de huid...omdat die haren zo stug zijn....
ik leg het heel krom uit maar ik hoop dat je het snapt....

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:05

Snorharen en tastharen rond de ogen knip ik ook niet weg. Wel de uitstekende haren uit de oren, de vetlokken en kroonranden (bij Toon dan, Kaminka is zo glad als een paling op haar benen).

De staartwortel bij Kaminka heb ik wel geknipt (scheer dit nooit, knip altijd, vind ik mooier), bij Toon niet. Toon heeft een soort enorme vlag als staart en ik moet er niet aan denken om die te halveren.

Bij Kaminka heb ik dat toen wel gedaan, omdat duidelijk zichtbaar was dat dit in het verleden bij haar ook gedaan was, dus die staart had zes verschillende lengtes. Ik vind het bij haar wel chique staan, ze is een beetje kort en lomp, dit geeft net iets meer klasse. Kan ze wel gebruiken! }>

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:30

ik vind het juist mooia ls het enit opvalt dat er een derde oor zit.
Volgens mij is dat voor een paard ook fijner.
Bon heeft een hekel aan al dat gefriemel. Toen ik moest vlechten ook, de hele tijd te kloten met dr hoofd.
Ennuh ik mag ook enit aan Bon's manen komen want die heeft Nykie gespaard en wilz e zo houden, ff letten wie wint als ik wedstrijden ga rijden.
En ikw eet precies waarmee ik Nykie kan omkopen, whahahaha

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 09:45

Ik knip helemaal nooit wat weg! En inderdaad net wat Lisette zegt aan de manen komt helemaal niemand!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:54

Een derde oor dat zo lang is als het oor (dus platgelegd) vind ik echt te lang. Bij Razinda heb ik echt alleen het stukje waar het kopstuk op ligt weggeknipt, bij Jur is het iets langer.