lange of korte manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

lange of korte manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 18:39

Ik zie graag lange manen bij paarden. Heb die van mijn paardje nu laten groeien, maar mijn vriendin zegt dat dat niet mooi is bij een gewoon paard. Zelfs slordig. Das mooi bij een andalusiër enzo zegt ze.
Ik vind het best met al die golfjes erin. Vinden jullie dat een gewoon paard lange manen kan hebben?
Hij gaat nu op wedstrijd en met haar en ze vindt dat een wedstrijdpaard korte manen moet hebben. Handbreedte lang. Dan is die veel mooier.
Ben ik nu echt zo mis met lange manen op een gewone vos??? Zijn nu halfhang en wil ze best nog langer, of ... moet ik ze idd trekken???
Verward


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:45

Wat is een gewoon paard?
Ik vind ook dat een sportpaard korte manen moet hebben zodat je ze netjes in kan vlechten en knotjes maken.
Maar het is jouw paard dus jij moet weten wat je ermee doet, maar ik zou ze trekken.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:48

Ik vind dat idd een sportpaard echt korte manen moet hebben, Maar je moet het natuurlijk zelf weten het is jou paard. Ik vind lange manen meer bij de shet, arabjes adalusier enz staan.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:50

Vind dat je dat zelf moet weten, als je het zelf mooier vind en je kan een mooie hengstenvlecht of nette knotjes erin maken...
Vind zelf korte manen mooier en een stuk makkelijker met invlechten (knotjes) maarja, als jij dat lelijk of niet mooi vind zou ik niet zn manen kort trekken omdat een ander het mooier vind staan...

............

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:52

Voor wedstrijden zijn korte manen makkelijker ivm invlechten. Als je geen wedstrijden rijdt en dus niet hoeft te vlechten kan je voor lang kiezen. Bij veel paarden staat het heel mooi, maar je hebt er wel meer werk aan om ze mooi en uit de klit te houden.
Als het extra werk geen probleem is zou ik ze gewoon laten groeien.

Maak je eigen keus en laat je niet onderdruk zetten door iemand anders over hoe lang de manen van jouw paard horen te zijn.

En lange manen zijn ook in te vlechten bv met een hengstenvlecht. Dan komt de hals ook heel mooi uit, tenminste als je daar de aandacht op wil vestigen bij dit paard. (Hangt natuurlijk van de bespiering etc. af)

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:54

Ik zie ook liever lange manen of heel kort (zoals bij een fjord). Maar bij sommige paarden, kan niet precies uitleggen waarom, maar zijn lange manen echt lelijk. Het maakt ze een beetje slungelig en lomp Knipoog

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 18:56

Nou, mijn paard is een gewone vos. bwp waarschijnlijk. Zijn manen zijn nu lang genoeg om een mooie hengstenvlecht te maken. Voor knotjes is dat idd wat moeilijker.
Maar merk dat veel mensen vinden dat sportpaarden korte manen moeten hebben
Moet er nog eens grondig over nadenken.

En hoe zit het met de vetlok. Ze vindt dat die er ook af moet voor mooi te zijn.

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:57

Korte manen!
Azaro was ook heel lelijk in het begin met zijn lange manen (trouwens ook vos)
Nu ze getrokken zijn, staan ze recht (punker)
het is een heel ander paard geworden..
Foto's van voor en na in mijn profiel Tong uitsteken

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:01

toen ik jong was heb ik het ook weleens laten groeien bij mijn wedstr paard, deed ik tijdens concour een hengstenvlecht! maar die ging zakken door die dunne gladde manen, toen toch maar getrokken, echt een keigave nek zie je nu!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:02

Ligt aan het paard, maar bij die 'sportpaarden' vind ik kort ook mooier..


Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:13

Ik ben dus die vriendin van amargith die liever korte manen bij Donder zou zien, ik ga binnekort op wedstrijd met hem en daarna word hij verkocht. Ik vind dat hij daarom korte manen moet hebben en dat zijn vetlokjes geknipt moeten worden. Dat maakt een paard veel presentabeler voor de verkoop. Nu ziet het er een beetje slordig uit

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:16

Sportpaarden zie ik ook altijd erg graag met korte manen.
Als het gaat om Arabieren, Haflingers, Andalusiers, Friesen, vind ik het wat anders.
Maar de KWPN'ers, NRPS'ers ed lekker korte manen!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:30

Tja, ik zei altijd lange manen. Tot m'n arabiertje z'n manen gewoon lelijk en dun werden. Toen heb ik ze eraf gehaald en ik vind het een stuk vlotter staan. Bij barokke paarden vind ik lange manen mooier (anda, lipi en fries b.v.) maar de rest, kort.. Haha!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Verow
Berichten: 936
Geregistreerd: 25-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:07

ik vind lange manen juist mooi Lachen En tsja, voor wedstrijden..dan kan je er toch gewoon knotjes van maken dan staat het heel netjes Lachen
M'n verzorgpaardje heeft ook lange manen.. Maarja dat hoort ook bij hem haha, tis een quarter.. Alleen knotjes maken lukt mij niet, omdat ik het gewoon niet kan, heb het nog nooit gedaan haha Tong uitsteken Moet het maar eens gaan leren.. Knipoog

Party!! Hardcore-fan #2, Chocoholic #2 Vingers aflikken

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:17

Haha, ik heb zojuist nog staan tutten aan mijn perdjes.
De ene is helemaal natuurlijk, staart niet bijgeknipt en manen niet getrokken, alleen zojuist zijn voetjes wat gefatsoeneerd. Is een welshje en dat vind ik mooi.

De andere zijn staart is wel bijgeknipt en de manen getrokken en alle andere dingen enz, omdat het hem veel chiquer maakt. Natuurlijk staat hem niet vind ik.

Voor verkoop vind ik ook dat je je paard netjes erbij moet hebben staan, en als toileteren betekend dat hij er dan zoveel beter uitziet, dan doen we dat gewoon.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:21

Persoonlijk ben ik meer voor korte manen, zelfs bij sommige haflingers vind ik lang onverzorgd staan.

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:25

Sjonniej schreef:
Wat is een gewoon paard?
Ik vind ook dat een sportpaard korte manen moet hebben zodat je ze netjes in kan vlechten en knotjes maken.
Maar het is jouw paard dus jij moet weten wat je ermee doet, maar ik zou ze trekken.


wij hebben ze allemaal korte manen gegeven staat ze hartstikke goed hoor. maar bij bijvoorbeeld een fries vind ik dat ze lange manen moeten hebben.. Het gaat erom wat je ermee doet en wat erbij staat (bij jeh paardje) Haha!

MsN statuz >> zie AVATAR!! WERKT ECHTT!!!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:36

Bij de meeste paarden vind k korte manen wat vlotter staan.. Tenzij je het over een haflinger, fries, andalusier hebt..

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:38

Persoonlijk vind ik lange manen mooier, vind het onnatuurlijk staan..

net als van die opgeschoren sokken, hou ik ook niet van.

edit: of geschoren staartwortels... ook niet mijn smaak

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:42

maar bij de staart vind ik dat alleen de onderkant recht moet zijn hoor en verder niks (ps alz jeh mis knipt bij de staartwortel dan staat dat ook errug lelijk die groeit zo langzaam)

MsN statuz >> zie AVATAR!! WERKT ECHTT!!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:43

Het is toch je eigen paard, en wat jij het mooiste vind, doe je dan toch gewoon? Mijn ene merrie heeft ook lang haar, en bij de ander beginnen ze ook te groeien (bij haar trek ik ze alleen voor de keuring). De manen hebben ook een functie, en omdat mijn paarden dag en nacht buiten staan in de zomer zijn die lange manen mooi handig tegen de vliegen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Enjoy_s
Berichten: 274
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:45

Sportpaarden kan echt niet met lange manen, ook al loopt ie niet in sport kort is mooier!!

‘Laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens het paard al uw handelingen bepalen.’

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:47

Summertje schreef:
Het is toch je eigen paard, en wat jij het mooiste vind, doe je dan toch gewoon? Mijn ene merrie heeft ook lang haar, en bij de ander beginnen ze ook te groeien (bij haar trek ik ze alleen voor de keuring). De manen hebben ook een functie, en omdat mijn paarden dag en nacht buiten staan in de zomer zijn die lange manen mooi handig tegen de vliegen.



trekken voor de keuring hoesow

MsN statuz >> zie AVATAR!! WERKT ECHTT!!!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:47

Ik vind kort mooier, lang staat snel zo slonzig. Van die hele dikke golvende manen vind ik wel mooi als ze lang zijn

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:00

Wat jij mooi vind.
Ik ben helemaal gek van lange manen, maar het moet wel staan bij een paard/pony.
Bij de mijne wou ik het ook lang laten groeien, maar het werd gewoon niks.
Maar zijn buurman (KWPNer) heeft wel prachtige lange volle manen. Met wedstrijden doet ze in een hengstenvlecht en als je die eenmaal goed kan maken zakken ze helemaal niet zo uit. Lang hoeft niet slonzig te zijn als je ze maar goed verzorgt
Maar je moet kiezen wat je zelf mooi vind niet wat je vriendin of de bokkers liever zien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 27 bezoekers