ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 22:44

een aantal weken geleden heb ik bij de ruitersportzaak waar ik werk een ariat "workshop" gehad we kregen de verschillende systemen nog een uitgelegt en zeer goede uitleg gekregen over het poetsen van leren laarzen en schoenen om te verkomen dat ze uitdrogen en gaan scheuren.

onderhoud voor leren schoenen en laarzen.
er is een verschil tussen schoonmaken en verzorgen. om te verkomen dat het leer uitdroogt en gaat scheuren doe je het volgende.

-wanneer je, je schoeisel schoon gaat maken, dien je eerst na gebruik de schoen te ontdoen van vuil. dit doe je met een vochtige -doek eventueel met wat lederzeep maar een een vochtige doek is inprinciepe voldoende, maak ze goed schoen zorg dat al het vuil eraf is. zorg ook dat je de randjes boven de zool goed schoonmaak daar gaat amoniac e.d tussen zitten wat de stiksels aan kan vreten.

-vervolgens laat je de schoen drogen, dit doe je bij voorkeur op een droge plaats op kamer tempratuur, het is zeer belangrijk dat de schoen goed droogt! wanneer de schoen droog is (meestal de volgende ochtend, dit kan soms langer duren als ze echt nat zijn geworden) vet je deze in met ledervet of lederwax. wanneer het leer nog nat is kan het vet niet goed intrekken en vormt het als een laagje op het leer. het vetten doe je om te verkomen dat het leer droog wordt. dit is de verzorging. dit doe je met name op de loopnaden.

wanneer je dit regelmatig doet, bij voorkeur 1 maal per week als je iedere dag bijvoorbeeld 1 paard rijdt. wanneer je de hele dag op stal bezig bent doe je er goed aan om 2 paar schoenen te kopen. zo kan de schoen goed drogen. wanneer 1 paar schoenen dag in dag uit gebruikt krijgt de schoen niet voldoende de kans om goed te drogen en heeft het dus geen zin om hem in te vetten omdat het vet dan niet goed in kan trekken. wil je het dan echt goed doen, dan zorg je iedere dag na gebruik of bijvoorbeeld na 2 dagen gebruik dat je ze 's avonds na het werk de schoen schoonmaakt en ze de volgende ochtend in vet.
dat klinkt misschien veel maar is een kwestie van aanwenning.

een schoen waarvan het leer goed gevoed is en dus altijd een klein beetje vet is kan niet scheuren. leer kan alleen scheuren wanneer het droog is. dus regelmatig invetten is heel erg belangrijk.

wil je je schoen op kleur houden dit doe je met schoenpoets. let op schoenpoets geeft geen verzorging.


leren laarzen die je puur en alleen voor rijden gebruikt, en niet voor het stalwerk gebruikt dien je schoon te maken op dezelfde wijze als de schoen. bij voorkeur niet met zadelzeep e.d omdat dit soms te heftig reinigt en dat de verflaag van het leer aantast. vaak hoef je ze verder alleen maar op kleur te houden met schoenpoets en af en toe op de loopnaden in te vetten.

ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben en het ook echt uit willen proberen.

Morrow_Less

Berichten: 5197
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Tienen, België

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:48

ja, ik weet nu echt meer, ik dacht dat je ze metteen kon invetten zonder eerst een nacht te laten drogen. ik deed het na 10min en na 2dagen stodn het vet er nog altijd op.
echt gode tipts Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 18:24

doe ik toch weer een goede daad Haha! haha

phebeskoe
Berichten: 161
Geregistreerd: 07-08-08

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:00

IK gebruik mijn ariat schoenen alleen voor 't rijden, alleen ik doe altijd als ze nat zijn eerst een doek erover heen en dan vochtig toiletpapierdoekie eroverheen. Maar elke dag invetten is toch juist niet goed? of zou ik dat nu dus wel moeten doen?
Alvast Bedankt:D

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 22:37

dat staat er ook niet. Haha!

het ligt er een beetje aan hoeveel je ze gebruikt, als je puur en alleen met je schoenen rijdt dat is wat anders dan wanneer je er echt dag in dag uit op rond banjerd.

je moet puur voorkomen dat je schoenen uitdrogen. dan kan het leer ook niet scheuren.
als je iedere dag 1 a 2 paarden rijdt en er de stal bijvoorbeeld mee uit dan zou je ongeveer 1 keer per week of 1 keer per 2 weken in moeten vetten. dat vetten doe je nadat je ze schoon hebt gemaakt en ze GOED gedroogt zijn. dat is zeer belangrijk.
wanneer je iedere dag de hele dag op je schoenen rond loopt en er alles mee doet zou je er waarschijnlijk goed aan doen om ze om de 2 dagen schoon te maken en in te vetten en een extra paar schoenen moeten nemen om ze echt goed te kunnen laten drogen en in dan in te vetten.

het hele verhaal erachter is dat je moet voorkomen dat het leer uit droogt en je daarom je schoenen regelmatig in moet vetten.
dat invetten moet je alleen doen wanneer de schoen droog is.

annelies_b

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-08-08
Woonplaats: utrecht

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:19

wat ik doe als ik mij leder spullen in ga vet ik men olie en zwart ledervet door elkaar

ongveer 1 theelepel en dan zwartleder vet erbij doe tot dat het een soort papje word dan smeer ik het er goed in. En laat het er een beetje op liggen zodat dat door de nacht er ook nog in trekt. Je merk dan dat het heel gauw soepel word en het blijft langer mooi door de olie:)

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:21

het nadeel van olie is dat het het leer slap maakt door teveel gebruik en meestal wordt het leer er op langer termijn niet mooier op, maar alleen maar doffer. daarnaast heb je de kans dat olie de stiksels aan vreet.
smeer je het er wel op als de schoen helemaal droog is, anders kan het niet goed intrekken en blijft er inderdaad een laagje opliggen wat niet de bedoeling is.

annelies_b

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-08-08
Woonplaats: utrecht

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:17

maar zo bedoel ik het niet ik laat er een laagje opliggen expres dus zodat het er juist goed kan in trekken vooral bij hoofstellen en rijlaarzen krijg je heel goed effect. maar je moet het daarna wel goed na poetsen dan haal je dat laagje er af.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:27

mijn ervaring met olie op langer termijn is echt dat het leer er heel erg dof van wordt dus let alsjeblieft op.
om je laarzen mooi te laten glimmen kun je beter schoenpoets gebruiken, dat is gewoon weg beter voor je laarzen.

annelies_b

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-08-08
Woonplaats: utrecht

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:52

maar dee jij het ook mengen of niet want ik meng het met leder vet en doe dat nu ongv een half jaar en heb nog steeds het zelfde resultaat.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:15

lekker nl weer maar goed.
nee ik heb het niet over mengen maar ik ben sowieso geen fan van olie vanwege de vervelende resultaten op lang termijn en dan heb ik het inderdaad niet over een half jaartje. maar eerder over 2 jaar.

annelies_b

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-08-08
Woonplaats: utrecht

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:23

naja!!
iedereen zijn eigen keuze he!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:37

inderdaad ieder zijn eigen keuze. ik kan alleen zeggen dat ik ruime ervaring heb met de risico's van gebruik van olie daar wil ik je alleen maar voor waarschuwen en dat is goed bedoelt.
wij krijgen regelmatig mensen in de winkel die veel met olie werken, waardoor riempjes van hoofdstellen e.d helemaal dik uitgezet zijn en stiksels zeer aangetast zijn door de olie.
ik smeerde eerst ook altijd een beetje olie op mijn laarzen omdat ik het idee had dat ze er mooi van zouden gaan glimmen, na 2 jaar waren mijn laarzen zo dof als het maar zijn kan, puur aangetast door de olie. dat is het enige wat ik er mee wil zeggen.

annelies_b

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-08-08
Woonplaats: utrecht

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:17

ik neem het je ook niet kwalijk Knipoog
in ieder geval bedankt voor het advies

phebeskoe
Berichten: 161
Geregistreerd: 07-08-08

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:52

marloezzke schreef:
dat staat er ook niet. Haha!

het ligt er een beetje aan hoeveel je ze gebruikt, als je puur en alleen met je schoenen rijdt dat is wat anders dan wanneer je er echt dag in dag uit op rond banjerd.

je moet puur voorkomen dat je schoenen uitdrogen. dan kan het leer ook niet scheuren.
als je iedere dag 1 a 2 paarden rijdt en er de stal bijvoorbeeld mee uit dan zou je ongeveer 1 keer per week of 1 keer per 2 weken in moeten vetten. dat vetten doe je nadat je ze schoon hebt gemaakt en ze GOED gedroogt zijn. dat is zeer belangrijk.
wanneer je iedere dag de hele dag op je schoenen rond loopt en er alles mee doet zou je er waarschijnlijk goed aan doen om ze om de 2 dagen schoon te maken en in te vetten en een extra paar schoenen moeten nemen om ze echt goed te kunnen laten drogen en in dan in te vetten.

het hele verhaal erachter is dat je moet voorkomen dat het leer uit droogt en je daarom je schoenen regelmatig in moet vetten.
dat invetten moet je alleen doen wanneer de schoen droog is.


Dankjewel voor je tips!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:17

dus ledervet/ lederwax? En schoenpoets is geen verzorging?
Ik had juist gehoord dat ik met mijn leerverzorgingsproducten voor zadel en hoofdstel ver bij mijn schoenen weg moest blijven Bloos

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:57

nee schoenpoets geeft puur en alleen kleur. zadelzeep is inderdaad te agressief voor leer van schoenen en laarzen. vet zitten verder geen schadelijke of extra agressieve bestandsdelen in, maar zorgt er puur en alleen voor dat leer niet uitdroogt.

jennifer14
Berichten: 443
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: Soest

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:05

Dank je!

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:12

Ik gebruik altijd de ledercrème van Sectolin om m'n jodhpurs en leren gaithers in te vetten, dat kan prima toch? Lachen
Verder veeg ik ze na het rijden altijd even goed af met een vochtig doekje en het invetten zelf doe ik dus één keer per week.

Bedankt voor de tips!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:14

ja dat is goed

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: ONDERHOUD voor leren schoene en laarzen. (advies ariat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:39

Oke bedankt! Haha!