Pony 2 jaar kun je daar al rustig mee beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Pony 2 jaar kun je daar al rustig mee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 15:35

Ik heb nu een hengst en is 5 mei 2 jaar geworden, ik wil nu met hem zachtjes aan gaan longeren... en dan wil dat zo opbouwen: De eerste paar keer 10 min. En dan telkens wat meer opbouwen? Kan ik dit doen? Geef A.U.B jullie mening?

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:37

Waarom zou je het doen?
Wat doe je nu al met hem?

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:37

ik zou af en toe nu es gaan longeren, vind dat dat geen kwaad kan.
ik zou dan wel niet meer als 1of 2 keer per week doen.
en pas na een paar maanden er 15 a 20 minuten van maken.
als ie dan 2 1/2 is kan je zo'n 3 keer per week een half uur gaan longeren..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 15:37

Ik geef hem aandacht, loop gewoon met hem aan de hand, lekker laten grazen met vriendjes, en verkeersmak, is ie al!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:41

Je kunt met hem stappen, draven, halthouden en achterwaarts aan de hand op commando en blijft dan netjes naast je? Hij gaat om op commando en wijkt voor druk?

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:44

idd wat DANIENVLIEG zegt...
dat zou ik ook doen..

:+:

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:51

Ik zou hem nog lekker met leeftijdgenootjes op het land zetten. Ik persoonlijk vind 2 nog te jong.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:55

Ik vind 2 ook te jong en er zijn wel andere dingen mee te doen dan longeren. Ik zou er niet al te vaak wat meer doen iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:01

kort maar krachtig, nee


Dus lekker de opfok in en volgend jaar de lente pas gaan doen wat jet hierboven schreef.
Wat hij nu kent, leert hij nooit meer af. Dus hij word echt niet onhandelbaar.

dat je niet eerder kunt beginnen is nu eenmaal de consequentie van een jong dier kopen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:05

Ben het met RK eens.

Mijn ervaring is paarden die ik zadelmak moest maken die met 3 hun hele leven in de opfok hadden gestaan het makkelijkste waren, zowel in de omgang als onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:06

Die ervaring heb ik ook.
En vele met me, die al veel paarden zadelmak hebben gemaakt.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:10

Ik ben het helemaal met runningkawa eens.

3 jaar vind ik bij sommige paarden nog te vroeg om in te rijden, laat staan om er met 2 jaar al een beetje mee te beginnen (al gaat het alleen maar om longeren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:11

Longeren is een hele zware belasting.
Dat word vaak vergeten.

En idd, genoeg die je pas in het najaar pakt of in de lente dat ze 4 zijn.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:18

Zoe is ook net 2 geworden maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nu te gaan longeren
Ik doe veel buitenlopen... stilstaan op commando.
The 7 games en wat vrijheidsdressuur...

Ze zijn nu nog jong... werken kunnen ze altijd nog. Geef je paard gewoon een jeugd dan is werken voor later Knipoog

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:22

Lekker laten staat tot dat ze zeker 3 zijn. Met longeren belast je een paard eenzijdig en voor zo jonkie is dat helemaal nog niet goed.

- Offline -

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:25

het is ook wel waar wat Fsoudan zegt.. maar zo af en toe wat er mee doen lijkt mij geen probleem...

:+:

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:26

longeren zou ik nog even mee wachten, ik zou gewoon lekker met hem spelen, gooi is een sjabrak zn rug, laat hem over een zeil lopen etc. net als wat fsoudan zegt eigelijk..

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:29

Longeren zou ik niet doen..Ik heb zelf een 2 jarige. Zo nu en dan neem ik hem mee om te gaan wandelen. Kijken of ie buiten ook btje normaal naast me loopt als we gaan draven (in het gras!).
Verder btje oefenen in de bak aan de hand stap en draf.. Wijken voor druk. Hij heeft al een deken opgehad. Over een balkje gestapt. Beetje trail met em gedaan. Achterwaarts tussen 2 balkjes, of door een L, uhm wat heb je nog.. over een plastic zeiltje gestapt.... door een haag met slingers.. hoe heet dat voor vliegen af te weren.. ik leer em momenteel vierkant te staan ook... maar dit doe iook bijv als ik hem uit de wei haal of in de wei zet. Gewoon een btje rotzooien spelenderwijs.

Het gaat hier over 2 keer in de week een half uurtje (of nog niet eens.. dat verschilt per keer, per week).. Dus naar mijn idee kan dit absoluut niet kwaad.. Buitenom dat staat hij gewoon met zn snufferd naar beneden in de wei. Alleen opfok is voor mij niet perfect en heilig. Ik neem graag de gulden middenweg Lachen

WISH IT, DREAM IT, DO IT!


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:54

Ik vind 2 jaar persoonlijk te jong om te longeren, je stapt er toch niet eerder op dan dat die minimaal 3 is dus waarom zo'n haast?

Dan zal je dus een jaar lang longeren en opbouwen, ten eerste natuurlijk niet al te gezond voor het dier al die voltes, ten tweede pomp je er een conditie in die niet al te veilig is als je voor de eerste keer op je paard gaat zitten.

Wat je wel kan doen *en daar zou ik persoonlijk zelfs nog mee wachten tot die 2 en een half is* is alvast een keer oefenen.
Zorgen dat die om een cirkel om je heen stapt....meer niet...hij is slim zat om dat te onthouden en als je dan echt begint kan je dat verder uitbreiden.

Verder ben ik van het soort: laat het dier jong zijn....werken kan die zijn hele leven nog.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:11

helemaal eens met RK, Okkie1 en Sily

gewoon lekker laten staan dus en jong laten zijn
hij kent nu al hee erg veel voor een 2 jarige, te veel is mijn persoonlijke mening.

ook ik merk dat parden die t/m hun 3e lekker in t land hebben gestaan veel prettiger zijn met het zadelmak maken enz dan paarden die hun hele leven veel in de hand zijn geweest en al veel hebben geleerd op jonge leeftijd

ik longeer een paard nooit voor zijn 3e en pas met 3,5 ga ik er op zitten, verschilt ook nogal erg per paard, sommige zijn met 3 jaar nog zo slap dat ik ze nog een winter laat staan en ze tot hun 4e dus in t land staan

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:25

Ik ben het met RK eens. Soms heb je dieren die met 2.5 jaar al klaar zijn, bij de pony's kom je dit vaker tegen. Maar toch rijmt dit niet met de hengstenkeuring.
Veel mensen zijn er tegen om eerder dan 3 jaar te beginnen. Maar die hengsten dan, die in het najaar met 2.5 jaar worden gezien, die moet je al wat trainen zodat ze er goed uit zien en al wat conditie hebben. Ze moeten kunnen vrij springen, in de baan draven en galoperen. Deze dieren moet je dus al wat getraind hebben.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:28

Ik denk dat 2 jaar nog te vroeg is, vooral om te longeren. Dat is namelijk een hele zware oefening en dan vraag je denk ik te veel van zo'n jong paardje.

Als je persé wat wilt doen zou ik eerder iets gaan doen aan de lange lijnen. Dan kan hij alvast wennen (langzaam) dat hij moet luisteren naar iets of iemand die achter hem staat. Ik heb het echt alleen over sturen leren en stappen. Niks erachter hangen.
Maar liever nog een half jaar minimaal wachten

japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:54

ik ken ook iemand die met zijn 2 jarige naaast de fiets gaat om een eind te gaan uiteraard moet dat opgebouwd worden en er eerst even aan wennen. hij is in ieder geval verkeersmak zeg jij dus mischien is dit een goed idee vooral voor een stuk draf is dit handig want dat hou je waarschijnlijk zelf niet zo lang vol als je paard. *LOL*

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:34

runningkawa schreef:
Longeren is een hele zware belasting.
Dat word vaak vergeten.

En idd, genoeg die je pas in het najaar pakt of in de lente dat ze 4 zijn.


Net wat runningkawa zegt het is een zwaardere belasting voor een paard om te longeren dat dat je rechte stukken gaat rijden.
Lekker laten lopen en met 3 jaar eens kijken hoe hij dan is. misschien moet hem nog wel een jaartje rust geven om goed uit te groeien.

Wodan en ik onderweg in de M2

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:42

de vergelijking met de hengstenkeurig werd hier net genoemd, ik vind de hengstenkeuring dan ook niet echt bepaald goed, want die paarden worden idd al veel te vroeg hard aan t werk gezet...sommige paarden hoor je na hun 7e/8e dan ineens ook niets meer van Scheve mond

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jadero, Trendiction en 24 bezoekers