jacobskruiskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 22:12

Ik las vandaag een zeer verontrustend bericht in Landleven.
Dat Jacobskruiskruid niet alleen giftig is voor paarden en koeien, maar ook voor de mens.
Voor de paarden weet ik de verschijnselen, weet iemand of dit ook de verschijnselen/gevolgen zijn voor de mens.
Dit omdat ik al jaren de planten uit de grond trek zonder handschoenen aan .


Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:14

tja wat ik gehoord heb is het inderdaad beter om handschoenen aan te hebben bij het verwijderen of anders in ieder geval je handen goed te wassen na het verwijderen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:16

In het aprilnummer van de VrijRuiter (NVVR-blad) staat een artikel over het gevaar van Jacobskruiskruid voor paarden. Maar ik wist niet dat het ook gevaarlijk is voor de mens. Misschien eens op internet zoeken naar info hierover?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:25

Ik slik St. Janskruid als profilaxe tegen mijn jaarlijks terugkomende winterdipjes....

Ik leef nog steeds Lachen

Gr. Britt.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 23:27

Ja, eng hé.
Ik heb inderdaad al gezocht op internet en kwam inderdaad ook tegen dat het giftig was en dat je handschoenen moet dragen, maar géén verschijnselen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 05:19

Citaat:
St. Janskruid
dat is iets anders als St.Jacobskruid

Bij ons gaat er ieder jaar een paard dood aan St.Jacobskruid, de polder is ermee vergeven en de boer zeist het zoveel mogelijk weg, en dan toch.... Verdrietig

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 06:49


Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 07:39

Wat een ontzettend goede site! OK dan!
Elk jaar is er een discussie over dit kruid, ga maar eens zoeken op Bokt.
Maar deze site geeft wel veel goede informatie EN duidelijke foto's.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:08

en er zou een soort brandbrief moeten worden opgesteld voor de ministers in Den Haag zodat iedereen kan laten weten dat deze plant op de zwarte lijst moet komen te staan.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:28

Pellie schreef:
en er zou een soort brandbrief moeten worden opgesteld voor de ministers in Den Haag zodat iedereen kan laten weten dat deze plant op de zwarte lijst moet komen te staan.


jah nu ik het ook gelezen heb vin ik dat toch ook maar wel even lekker fijn als ze dat doen!!

    It's just how life goes.. step by step

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:34

daar zijn ze vorig jaar mee bezig geweest, moet je ff op het plussies topic (inmiddels al deel 10) navragen, die zijn ermee bezig geweest

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:00

jacobskruid is ook in gedroogde vorm zeer giftig. Dus als je het uittrekt of maait dan ook alles van het land halen. In grdroogde vorm herkent het paard het niet meer als giftig terwiijl dat het wel is.


ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:01

jah dus dan is het eigenlijk nog gevaarlijker!!!

    It's just how life goes.. step by step

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:08

Pellie schreef:
en er zou een soort brandbrief moeten worden opgesteld voor de ministers in Den Haag zodat iedereen kan laten weten dat deze plant op de zwarte lijst moet komen te staan.


Helemaal mee eens. Maar ik denk dat ze in Den Haag wel weten dat het uitzaaien van deze plant in natuurgebieden een gigantische miskleun is geweest.

Intussen staan aan het eind van de zomer de bermen langs de snelweg er vol mee. Je kunt duidelijk zien waar gemaaid is voor hooi en waar niet. Dus wij kunnen proberen om onze weilanden schoon te houden, maar zo lang als er niet radicaal wordt aangepakt, blijft het dweilen met de kraan open.

Degene die verzonnen heeft dat deze plant uitgezaaid moest worden moesten ze er een bord van te vreten geven Boos!

Je suis Charlie.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:17

Cassidy schreef:

Degene die verzonnen heeft dat deze plant uitgezaaid moest worden moesten ze er een bord van te vreten geven Boos!


Yep, dat zijn onze zwaar gesubsidieerde "natuurliefhebbers". Die vonden het zeker een prachtige kleur, dat gele bloemetje. Daarbij kunnen ze nog geen brandnetel van een roos onderscheiden, of een jong maïsplantje van zwarte nachtschade. De meesten dan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:39

Bedankt voor de link Ellepel OK dan! !
Ik heb hem meteen aan mijn favorieten toegevoegd !
Voor zover ik weet, hebben wij deze plant -nog- niet op onze wei, maar als ik lees dat het zo vreselijk makkelijk uitzaait, houd ik het zeker goed in de gaten!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:50

Ik heb een bericht (met verwijzing naar de link) naar de Vereniging Natuurmonumenten gestuurd, ik kreeg het volgende antwoord:

Vereniging Natuurmonumenten

Hartelijk dank voor uw bericht. Vereniging Natuurmonumenten is zich terdege bewust van de gevaren van St. Jacobskruiskruid. Deze worden ook geregeld onder de aandacht gebracht in periodieken als weekblad De Boerderij en het Agrarisch Dagblad.
Ook onze eigen informatievoorziening aan leden en personeel is degelijk.

Dat geeft toch weer hoop....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:55

Vind je? Voorlichting geven kost niets. Als ik in September langs de snelweg rijdt en zie de hoeveel heden van die troep in de berm staan, dan wordt ik daar niet vrolijk van.
Natuurmonumenten moest eens een groepje mensen verzamelen die langs de snelwegen eens gingen onkruid wieden. En dan bied ik me vrijwillig aan om mee te doen.

Je suis Charlie.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:20

De vereniging van Natuurmonumenten beheert alleen hun eigen gebieden, de berm langs de snelweg is (denk ik) onder beheer bij Rijkswaterstaat.

Overigens heb ik ook naar het ministerie van Landbouw gemaild; die hebben mijn mail weer doorgestuurd naar diverse instanties.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:23

Maar zo lang als de ene organisatie wel actie onderneemt, en de andere niet, is het toch vechten tegen de bierkaai?

Jij kunt proberen je weiland vrij te houden, maar alle braakliggende stukken land die niet in bezit zijn van Natuurmonumenten die er wel vol mee staan, kunnen met een jaar weer voor een nieuwe besmetting zorgen.

Je suis Charlie.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:18

2 jaar geleden heb ik meegeholpen om jacobskruiskruid uit ons weiland te verwijderen. 's avonds kreeg ik zenuwpijnen in de hand waar ik het mee uit de grond heb gehaald. De volgende dag was het weg maar ik trek nu echt handschoenen aan bij het eruit halen.

Come over to the dark side, we have cookies!

Joseline
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Menen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:39

Het ligt niet aan de 'natuurliefhebbers' dat er zo veel Jacobskruid staat!! Boos!
Vroeger trokken wij Jacobskruid (zonder handschoenen) om onze katten te ontvlooien. Toen wreven we de gele bloemetjes aan hun vacht. Dus er moet wel een sterke stof inzitten! Ik zal nog es kijken in mijn kruidenboeken, of ik iets meer vind.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:42

En Joseline, waar ligt het dan wel aan? In Nederland kwam deze plant tot voor kort niet voor....Haha!

Je suis Charlie.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:14

Deze plant kwam inderdaad niet voor in Nederland en geloof me, deze plant is heel bewust WEL uitgezaaid en ook WEL door bepaalde lieden die lid zijn van bepaalde milieuorganisaties. Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Mensen die hooi kopen, moeten nu heel erg uitkijken. Ik heb mijn leverancier al gevraagd dat ik geen hooi van hem koop als hij me niet voor 100% verzekerd dat er absoluut geen St. Jacobskruiskruid in zit. Daar die mensen zelf paarden fokken, houden ze hun weideland wel schoon. Bovendien weet ik waar die percelen zijn en ga ook zelf nog eens kijken. Ik zou ook voor geen goud het zogenaamde natuurhooi willen kopen. Voor zover het nog niet bekend is, het zogenaamde natuurhooi is ook het hooi dat uit de bermen gewonnen wordt, waar dit giftige plantje welig tiert.

En, o ja, in mijn onkuidenbijbels oftewel "kuidenboekjes" staat dit plantje ook goed beschreven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:02

Ik ben ook al gewaarschuwd voor natuurhooi. Maar omdat de bloemetjes geel blijven, ook als het in hooi zit, kun je het altijd wel herkennen.

Gelukkig hooit onze buurman zelf, en kunnen we het daar van overnemen. Hij controleerd heel secuur op die troep.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avanti, elin2412, Hobbyhorse, IASCrawler, Pikeur en 29 bezoekers