mening gevraagd: rijverbod 70+?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

mening gevraagd: rijverbod 70+?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 12:57

ik moet morgen een debat houden over het rijverbod voor 70 plussers en ik zo echt niet weten wat hierover te zeggen, ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht..

ik wou dus even polsen bij jullie...wat vinden jullie? moeten alle 70 plussers hun rijbewijs afgeven en voortaan maar met openbaar vervoer door het soicale leven gaan? of is dit discriminatie?

brandt los!! Cool

sjalalaaaaa


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:58

Laat ze een test doen op 70 jaar, dat lijkt me veel beter! Is het nog verantwoord, dan mogen ze best verder rijden.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:00

Jurga schreef:
Laat ze een test doen op 70 jaar, dat lijkt me veel beter! Is het nog verantwoord, dan mogen ze best verder rijden.


Ja daar ben ik het mee eens... Als ze nog gewoon goed zonder problemen kunnen rijden zie ik niet in waarom hen dat verboden moet worden...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:00

Idd, laat ze weer een soort van rijbewijs doen, de ene 70-jarige is de ander niet!

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:00

xtwisterx"]
[quote="Jurga schreef:
Laat ze een test doen op 70 jaar, dat lijkt me veel beter! Is het nog verantwoord, dan mogen ze best verder rijden.


Ja daar ben ik het mee eens... Als ze nog gewoon goed zonder problemen kunnen rijden zie ik niet in waarom hen dat verboden moet worden...
[/quote]

Helemaal mee eens !!

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:04

Een rijverBOD kan je nooit beargumenteren. Het openbaar vervoer is daar niet goed genoeg voor en duizende ouderen zouden in een gigantisch isolement komen.
Regelmatige ogen- en rij-testen vanaf een bepaalde leeftijd, daar zijn goede argumenten voor...

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 13:05

en waarom zouden jullie pas een test doen op 70 jaar? moet er dan niet bv om de 20 jaar een test gedaan worden?

want ik denk niet dat precies 70 jaar betekent dat je bejaard bent...

en wat zou je dan zoal gaan testen?

sjalalaaaaa

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:07

Acilon schreef:
en waarom zouden jullie pas een test doen op 70 jaar? moet er dan niet bv om de 20 jaar een test gedaan worden?

want ik denk niet dat precies 70 jaar betekent dat je bejaard bent...

en wat zou je dan zoal gaan testen?


Oke, dat ben ik met je eens. Ik ben wel voorstander van een verplichte test die om de 10 jaar afgelegd moet worden. Gewoon testen op algemene kennis over de verkeersdeelname, een ogentest en dat soort dingen. Helemaal omdat verkeersregels nog wel eens veranderen of er nieuwe bij komen...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:08

Mag hopen van niet!! Sommige oudjes moeten ze hem afpakken, maar mijn Opa en Oma kunnen geneens meer boodschapjes doen als ze geen auto meer hebben Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:10

Ik zou er wel voorstander van zijn om elke 5 jaar een nieuw rijexamen of in ieder geval verplichte opfriscursus te moeten doen, en vanaf 65 jaar dat tweejaarlijks te herhalen.

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:11

Acilon schreef:
en waarom zouden jullie pas een test doen op 70 jaar? moet er dan niet bv om de 20 jaar een test gedaan worden?

want ik denk niet dat precies 70 jaar betekent dat je bejaard bent...

en wat zou je dan zoal gaan testen?


Helemaal mee eens!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:11

RockyLover schreef:
Idd, laat ze weer een soort van rijbewijs doen, de ene 70-jarige is de ander niet!

Precies.

De ene is op 70 jarige leeftijd al flink aan het aftakelen en houd het verkeer rond om hem/haar niet meer de gaten maar een ander van die leeftijd kan juist weer heel jong in verhouding zijn en juist wel in de gaten hebben hoe het verkeer loopt.

Zo'n test afnemen van af een bepaalde leeftijd is daarom inderdaad geen slecht idee.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:28

Idd regelmatig een test, en boven een bepaalde leeftijd (60-65-70?) die test wat frequenter herhalen. Lijkt me zeker geen overbodige luxe, die de verkeersveiligheid ongetwijfeld ten goede zal komen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:37

Laat ze idd een test doen. Mijn oma van 80 rijd nog vrolijk (en goed!) rond. 's Avonds en met slecht weer laat ze liever iemand anders rijden en lange afstanden rijd ze liever samen. Maar ze rijd nog keurig.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:42

Ben ik het niet mee eens. Mijn tante is 73 en rijd nog steeds in haar auto rond. Scheurt ieder jaar richting Portugal. Ze heeft nog nooit een ongeluk veroorzaakt.
Mijn opa heeft tot zijn 90ste nog in zijn auto rondgereden zonder een gevaar te zijn.

Ik vind dat jongeren tegenwoordig gevaarlijker zijn dan de ouderen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:43

Ik ben ook helemaal een voorstander van test. het is zo persoonsafhankelijk. Sommige mensen van 75 zijn fitter dan mensen van 60.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:24

Richtje schreef:
Idd regelmatig een test, en boven een bepaalde leeftijd (60-65-70?) die test wat frequenter herhalen. Lijkt me zeker geen overbodige luxe, die de verkeersveiligheid ongetwijfeld ten goede zal komen.


Hier ben ik het mee eens. Ik rijd redelijk veel en het zijn niet de oude mensen die het gevaarlijkst rijden, ook hier heb je natuurlijk uitzonderingen die de regel bevestigen.

Sprakeloos

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:27

Ook een regelmatige test vind ik discriminerend, mensen worden nu al gekeurd voor hun rijbewijs

(zo werd mijn oma verteld dat ze niet meer zonder bril mocht rijden... goh... was ze vast van plan )

Als je opfriscursussen verplicht stelt, waarom dan niet gewoon vanaf de 30, 40 of voor iedereeen met rijbewijs? ken genoeg mensen die op die leeftijd al voor de meter niet meer kunnen rijden Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:33

Met een regelmatige test bedoelde ik iig, ook een regelmatige test voor jongere mensen Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:43

Volgens mij krijgt mijn oma ieder jaar een medische keuring, en wordt nog ieder jaar goedgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:45

ja geloof dat een medische keuring nu idd al is.

en een test, denk dat bijna idereen weer zakt Haha!

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:09

Ik ben ook voor een regelmatige test. Om een voorbeeld te geven: mijn vader heeft zijn vrachtwagenrijbewijs in het leger gehaald en heeft sindsdien (30 jaar) niet meer in zo'n ding gereden. Toch mag hij er als hij het zou willen morgen weer de weg mee op. Dat kan toch eigenlijk ook niet? Gewoon elke tien jaar bij het vernieuwen van het rijbewijs herexamen doen. Dan verdwijnen er een boel idioten van de weg denk ik.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:03

Sorane schreef:
Ik vind dat jongeren tegenwoordig gevaarlijker zijn dan de ouderen.


Ik denk niet dat jongeren per se gevaarlijker zijn dan de ouderen.
Er zijn gevaarlijke jongeren, er zijn gevaarlijke ouderen, er zijn gevaarlijke vrouwen, er zijn gevaarlijke mannen, maar wie nu het gevaarlijkste is?
Denk dat vnl de omstandigheden gevaarlijker worden...
(bij ons iig wel!)

Een regelmatige test is idd mss wel aangewezen (al ben ik blij dat dat er voorlopig nog niet doorkomt, want elke 10 jaar die stress.. Verward )
Ik denk dat het ook al gewoon veel zou helpen als alles een beetje duidelijk gesignaleerd zou zijn en als gewoon iedereen met iedereen rekening houdt...

"Would you know my name, if I saw you in heaven"

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:18

Ik dacht ook dat die test al bestond. Volgens mij de eerste keer op je 75e en dan om de 5 jaar.
Op zich een goed plan, maar van mij mag het ook wel eerder beginnen.

Ik ken het verhaal jammer genoeg wel van de andere kant.
Mijn opa reed tot voor kort ook gewoon auto. Het gevolg was jammer genoeg dat hij via de afrit de provinciale weg op rijdt.
Dat hij af en toe spook rijdt en meer van die gevaarlijke dingen. De kinderen en kleinkinderen hebben hem ook ongeveer verboden te rijden, maar zo eigenwijs als ie is. "Gelukkig" heeft hij iets aan zijn been zodat hij niet meer kan rijden!

Duss... Mensen uit omgeving Gemert... Pas op voor een kleine rode auto in de toekomst!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:43

Hey! Toevallig heb ik hier ook ooit een betoog op gehouden voor mn examen! De meningen zijn nogal verdeeld, dus bereid je er maar op voor. Ik raad je aan om goed op de CBS site te zoeken, daar staat wel wat info over ouderen in het verkeer. Op de CBR site staat (of stond) een voorstel om een rij examen te geven aan 70+ ers, elke 5 jaar. kwestie van goed zoeken! Ik ben overigens voor het idee van het CBS, gewoon de oudjes (om ze zo maar te noemen) om de 5 jaar examen laten doen voor een lief prijsje, inc. een medische keuring! Succes ermee verder!

Der Ellmauer Dancing Queen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Aard, AhrefsBot, AngeliqueB, Ann, Bielsje, Cowboy55, GrapeshotBot, H_W_, JitskeJeldau, Lalidan, LisanneMans, lizard, ManonGrr, misshester, mvdende, onpaard, Saaams, Siers83, wisja, xU_Blinghx en 60 bezoekers