[NH] hoe beginnen bij nooit gedaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

[NH] hoe beginnen bij nooit gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 22:21

hallo,

zoals mijn vraag bij rijtechnisch probleem(vind ik eigenlijk belachelijk, jullie zijn super eye openers... ) ben ik sinds 2 dagen geleden van alle rotzooi af en heb een heel trots paardje onder m'n kont. Ik wil het helemaal anders aan gaan pakken: nl ik wil beginnen met NH. Het enige probleem is dat ik niet al te ruim in de financieen zit en in noord nl woon. Is er een goed boek ofzo??? wie heeft een tip? Haha!

groetjes mekkera,

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=64&t=406949


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:53

www.emielvoest.nl
Natuurlijk paardrijden van Klaus hemfling
als je gelijk heel veel geld uit wil geven: www.parrelli.nl

Persoonlijk zou ik voor het boek van voest gaan, is duidelijk en in het nederlands. Klaus is wat zweveriger, en wat moeilijker om te lezen
Trouwens heel leuk dat je hiermee gaat beginnen OK dan! Ga gelijk even het andere topic opoeken Knipoog
En als je vragen heb vraag maar raak

mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 06:11

heel erg bedankt...mijn 2e vraag is, kun je voest ook zonder touwhalster doen? en bv gewoon zonder zadel, of moet je wel weer met zadel rijden?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=64&t=406949


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 06:39

emiel voest is goed...hempfling ingewikkeld maar als je daar voor gaat zitten vind ik hem beter....hij doet het met minder dwang...en parrelli is prut,net als roberts, zij dwingen een eind raak...niet normaal...

emiel voest is op sommige dingen ook niet goed (vind ik) hij doet ook aan join-up(psychische mishandeling)maar je kunt ook met gewoon halster rijden (ik iid wel...). kost misschien iets meer tijd maar dan hoef uje niet aan die dure touwhalsters die bovendien ook vrij scherp inwerken (en ik dacht altijd dat dat nu net niet de bedoeling van nh'ers was...!)

heel veel succes, en ook ik: als je vragen hebt...VRAAG MAAR RAAK!!!!!!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:52

Duncan schreef:
emiel voest is goed...hempfling ingewikkeld maar als je daar voor gaat zitten vind ik hem beter....hij doet het met minder dwang...en parrelli is prut,net als roberts, zij dwingen een eind raak...niet normaal...

emiel voest is op sommige dingen ook niet goed (vind ik) hij doet ook aan join-up(psychische mishandeling)maar je kunt ook met gewoon halster rijden (ik iid wel...). kost misschien iets meer tijd maar dan hoef uje niet aan die dure touwhalsters die bovendien ook vrij scherp inwerken (en ik dacht altijd dat dat nu net niet de bedoeling van nh'ers was...!)

heel veel succes, en ook ik: als je vragen hebt...VRAAG MAAR RAAK!!!!!!

Zo duur hoeven de touwhalsters niet te zijn hoor! gewoon lekker zelf gaan maken.
Voest werkt niet met een echte join-up naar mijn weten!, en zo scherp werken touwhalsters niet in, waarom denken zoveel mensen dat nou Verward

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:32

Duncan schreef:
en parrelli is prut,net als roberts, zij dwingen een eind raak...niet normaal...


Parelli prut? Boos!
Parelli is juist fantastisch!
Je paard krijgt respect voor je en je krijgt cker een betere band, hij leert je vertrouwen!
Gister: een paard durfde nooit als eerst door een smalle opening naar de stallen toe.
Het andere paard was nog bij de wei en ik dacht 'laat ik het eens proberen met parelli' en even een oefeningetje gedaan en hij liep er zo in!
En dat paard kent me niet eens. Maar vertrouwde me dus wel!

En ik vind roberts ook erg goed.
Helpt zelfs bij afgestompte manege paarden! Tong uitsteken

je moet dus niet zomaar zeggen dat parelli en roberts prut zijn.
Waar basseer je dat dan in godsnaam op? Verward

Als ik jou was mekkera: gewoon info zoeken over verschillende soorten NH, en de manier die jou het meest aantrekt, in verdiepen Haha!

Voor info over parelli:
Kijk maar eens op http://www.parelli.com

Nog veel succes! Haha!
Knuf,
Mandy

Lovers Debje Is Lief! Lovers
*InspiratiE LooS*

flashy
Berichten: 59
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:08

Parelli is geweldig. .. Als je wilt weten hoe en waarom kijk eens op parelli.nl of op paardnatuurlijk.nl... of op naturalhorsemanship.tk

Mensen als Duncan kijken alleen naar de kosten en niet naar de resultaten op langere termijn. Parelli is zelfs een van de bases waar Emiel zijn eigen draai aan heeft gegeven. Voest is een methode die je een trucje leert waarmee je op een gegeven moment, naar mijn bescheiden mening, niet verder kan. De methode van Parelli is compleet van begin tot eind. Goed uitgedacht en bijzonder goed in elkaar gezet. Het wordt begeleid door duidelijke boekjes, video's en tapes. En als je het nodig hebt kan je een cursus doen bij Eddy Modde en einige instructeur in NL tot op heden....
Tuurlijk is de eerste aanschaf best duur, maar je kan er een hele tijd mee vooruit. Je komt veel verder dan welke andere clinic en lessenschema je kan brengen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:00

sorry, dat dit zo'n reactie teweeg brengt. prut is ook wel erg kort door de bocht...maar zeg nu eerlijk, waarom gebruiken ze touwhalsters ipv stalhalsters en waarom moet je steeds 'strenger' zijn als een paard iets niet doet...? ok, als 'ie het niet snapt, moet je je hulpen duidelijker maken, maar zoals bv. roberts afgestompte manegepaarden...je kunt ook gewoon doen en na verloop van tijd komt het paard zelf wel. Dat heb ik nu ook met een afgestompte manegepony, die is vorig jaar gekomen, en begint nui een beetje zichzelf te worden en beter te luisteren. Als mensen haast hebben (gebeurt nogal veel in deze maatschappij) spelen mensen al;s parelli en roberts daarop in...vergeet niet...zij hebben ook geld nodig en daarbij komt dat het ontzetttende egotrippers zijn die het ontzettend kicken vinden als ze zoiets 'stoers' bij een paard voorelkaar krijgen en het publiek velamde handen heeft van het klappen. (ik spreek uit ervaring na verschijdene clinics waar ik met walging naar heb zitten kijken...)

voor de duidelijk heid: Ik doe wel aan 'NH" maar ik zie het meer als een denkwijze waar je heeeel veel tijd in moet stoppen en gewoon gedult moet hebben. en dan ook een heleboel. Ik doe dit niet met de methode van een persoon maar combineer vanalles. dit werkt bij mij en m'n paardje heel goed.

ik kan me voorstellen dat dit nogal betweterig overkomt, ik weet dat ik dat nogal eens doe, maar ik ben ontzettend bevlogen van paarden. (net zoals jullie allemaal, dus wat zegt dat....?)Ik heb alle tijd van de wereld en geen gevaarlijk paard...allemaal voordelen dus...

en ps. dat is misschien ook niet goed overgekomen, maar ik kijk niet alleen naar de kosten, het was mekkera die niet zo ruim in de financien zat en waar ik een aantal tips aan gegeven heb. Asl ik iets nodig zou hebben zijn er kosten, die ik graag betaal...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:23

NH kun je met de middelen doen die je hebt. Gaat niet om het halster of zweep enz, maar om de omgang die je hebt met je paard.

Zelf werk ik het fijnst met een gewoon soepel stal halster of touw om de hals een longeer- en dressuur zweep en een lang soepel touw. Ik heb niks speciaals gekocht of gemaakt.
Longeer touw vind ik vaak te zwaar en te onhandig. Ik zoek dus wel dingen die goed en lekker in je hand liggen. Daar ik met zweepen werk, gebruik ik geen leadrope's en helemaal geen touw halsters.

Ik zelf ook dat Hempfling goed is. Om te beginnen is deze methode heel wat moeilijker omdat je niet alles zo uit boek kan halen. Koop het boek van Emiel Voest en begin gewoon en koop daarna het boek natuurlijk paardrijden. Wat ik van parelli gezien heb, ben ik geheel niet entausiast van.

Kijk zelf is rond en om een beter indruk te krijgen kun je het boek paard als partner kopen. Kijk welke methode jouw bevalt en waar je wat mee kan. Iedereen is anders en iedereen werkt anders.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 08:44

heb de boeken + video's van voest gekocht best prijzig maar kan er lang mee vooruit. heb verder geen specieale diingen , maar gelukkig, josien en duncan, werkt dat ook!!!!!!!!!!!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=64&t=406949

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:53

veel succes en hou je mij/ons op de hoogte van je vorderingen????

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:05

Succes zullen we maar zeggen. De boeken en video zijn heel duidelijk uitgelegt. Je zult dus denk ik niet tegen veel problemen aan lopen, maar hou a.u.b. niet aan enkel de methode van Emiel vast als je paard anders reageerd. Luister naar je paard dan heb je enkel een leidraad nodig om samen met je paard te kunnen werken.

Kom je er niet uit. Gewoon hier neer zette of in een andere topic of stuur een PB. Weet wel dat met de taak raad komt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 09:09

je moet ergens mee beginnen...als ik de boekenn zo lees, ben ik het ook niet met alles eens...maar ik gea kijken hoe het loopt..moet het zelf ook nog leren he Bloos Bloos Bloos

ik hou jullie wel oop de hoogte (vraag van duncan...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=64&t=406949

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:10

ben benieuwd...vragen zijn welkom!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:38

flashy schreef:
Parelli is geweldig. .. Als je wilt weten hoe en waarom kijk eens op parelli.nl of op paardnatuurlijk.nl... of op naturalhorsemanship.tk

Mensen als Duncan kijken alleen naar de kosten en niet naar de resultaten op langere termijn. Parelli is zelfs een van de bases waar Emiel zijn eigen draai aan heeft gegeven. Voest is een methode die je een trucje leert waarmee je op een gegeven moment, naar mijn bescheiden mening, niet verder kan. De methode van Parelli is compleet van begin tot eind. Goed uitgedacht en bijzonder goed in elkaar gezet. Het wordt begeleid door duidelijke boekjes, video's en tapes. En als je het nodig hebt kan je een cursus doen bij Eddy Modde en einige instructeur in NL tot op heden....
Tuurlijk is de eerste aanschaf best duur, maar je kan er een hele tijd mee vooruit. Je komt veel verder dan welke andere clinic en lessenschema je kan brengen...

Kijk dit is nou nog eens kort door de bocht, als emiel trucjes leert doet parelli exact hetzelfde. Verdiep je eens in een theorie voordat je het onderuithaalt. Ok je kan met parreli verder komen, maar bij voest akn je ook heel ver komen, alleen reiken zijn boeken niet zo ver, en moet je dus clinics gaan volgen.
Volgens mij heeft duncan het niet over de kosten, maar over dat het dwingerig is. En ja ik vind parrelli ook veel te dwingerig en ja ik heb er veel van gelezen en gezien!

flashy
Berichten: 59
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:50

OK, dit is nu precies de reden waarom ik er een tijd over na moest denken of ik wel of niet zou reageren. Woorden worden altijd verkeerd begrepen, en voor je het weet zit je midden in een discussie over iets dat je niet zo bedoelt hebt.
Ik vind dat iedereen moet doen met zijn paardje, waar zijn paardje en hij of zij zelf zich goed bij voelen. En wat werkt.
Ik heb me verdiept in alle theorieen. En ben zelf uiteindelijk bij Parelli uitgekomen. Dat werkt voor Flashy en mij heel goed. En ik ben ontzettend blij met de resultaten.
En de mensen die voor een andere manier kiezen hopelijk ook met hun keus. Tenslotte begint iedereen met NH uit liefde voor zijn paard!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:24

Maar hoezo is voest volgens jouw een trucje, en parrelli niet, terwijl het bijde op hetzelfde neer komt?

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:47

Voest gebruikt geen truukje hoor, maar blijft wel heel erg basic. Ik heb hem trouwens al een jaar niet gezien, dus het kan best zijn dat hij nu wel Piaffe en galoppirouttes kan laten zien hoor...
Ik heb instructeurs van zijn methode aan het werk gezien en zij passen de Voest-communicatie enkel toe tijdens het oefenen. Daarna pakken ze het paard weer kort vast en brengen het zo naar stal :S
Dus dan zou je wel degelijk kunnen concluderen dat het truukjes zijn, alleen te gebruiken tijdens het "voesten"...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:53

Callippo als je dat zo ziet van die instruceurs dan denk je ook van, dat is makkelijk gedaan. Eventjes oefenen en het is weer goed voor de rest van de week. Jammer dat er zulke mensen zijn. Geven een heel verkeerd beeld over NH zo.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:53

callippo schreef:
Voest gebruikt geen truukje hoor, maar blijft wel heel erg basic. Ik heb hem trouwens al een jaar niet gezien, dus het kan best zijn dat hij nu wel Piaffe en galoppirouttes kan laten zien hoor...
Ik heb instructeurs van zijn methode aan het werk gezien en zij passen de Voest-communicatie enkel toe tijdens het oefenen. Daarna pakken ze het paard weer kort vast en brengen het zo naar stal :S
Dus dan zou je wel degelijk kunnen concluderen dat het truukjes zijn, alleen te gebruiken tijdens het "voesten"...

Ik heb instructeurs aan het werk gezien die dat niet deden Haha!
En dan nog is het geen trucje wat je uitvoerd.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:01

Zelfs op Paard Ahoy werd het zo gedaan, erg jammer Boos!
Ik zeg ook niet dat het een truukje is hoor, maar mensen kunnen dat wel gaan denken natuurlijk, als ze iemand even zien oefenen op Voest-manier en vervolgens weer op Normal-manier verder zien lopen...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:12

callippo schreef:
Zelfs op Paard Ahoy werd het zo gedaan, erg jammer Boos!
Ik zeg ook niet dat het een truukje is hoor, maar mensen kunnen dat wel gaan denken natuurlijk, als ze iemand even zien oefenen op Voest-manier en vervolgens weer op Normal-manier verder zien lopen...

Bloos! dat is idd wel schandalig!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:12

ik demk dat het sowieso niet excht slim is je aan een iemand vast te klampen. uiteindelijk wil iedereen het beste voor zijn paard. er zijn 1001 paarden en dus ook 1001 manieren nodig en ik ken persoonlijk niet 1001 mensen die hun manier ann anderen willen leren (bv. parellie, voest, roberts en josien..)

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:57

marina schreef:
En ja ik vind parrelli ook veel te dwingerig en ja ik heb er veel van gelezen en gezien!


Ik ben wel beniewd wat er dan zo dwingerig aan is? Ik ben nog maar net begonnen en ben nog niets tegengekomen, maar ben heel benieuwd!

Groetjes,
Nienke

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:47

parelli vind ik dwingerig omdat:
1 waarom een touwhalster en geen gewoon halster
2 waarom doordrukken als een paard niet wil (en dan zeggen dat je zonder dwang werkt)
3 waarom precies volgens het boekje (zoals hij beweert), mag je dan niet zelf wat bedenken???

of heb iik nu voor mijn beurt gepraat????


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers