Welk bit voor het eerste begin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Welk bit voor het eerste begin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 21:48

Hallo allemaal,
Ik wil voor Xantippe een bitje gaan kopen om mee te beginnen.
Maar welk en wat voor bitje is het beste om mee te beginnen?
Ik wil haar alleen maar laten wennen en mee wandelen in de bak.
En wat voor hoofdstel kan ik hiervoor kopen?
En nog 1 vraag, hoe kan ik haar aan het bit laten wennen? Welke manieren/methoden zijn er?
Bedankt,
groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:57

om te beginnen kan je het best een dubbelgebroken bit pakken(dik bit).
om te katen wennen doe je gewoon het bit om het hoofdstel en dan het hoofdstel in. hij went er dan vanzelf aan laat je hem effe met hoofdstel+bit in de stal staan ofzo, dat doe je dan vaak voor 10 minutes ofzo

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:57

ik ben begonnen met een enkelgebroken watertrensje, prima bitje, voor de wagen loopt ze nu op een pongebroken trensje.

Ik heb Polly eraan laten wennen door gewoon haar hoofdstel in te doen, halster eroverheen en haar daar aan vasthouden en meenemen, zo akn ze ene beteje wennen en hoef je haar niet in haar mond te hinderen. Als ze het niet prettig vinden kan je er een beetje honing op doen dan kunnen ze lekker kauwen, werkte prima bij Polly

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:04

ik zou beginnen met een lekker dik dubbel gebroken

opde hengstenhouderij deden we altijd het bit met musketons vastmaken aan het halster en zo hem ff 10 minuten in stal laten staan. dit een paard dagen doen en dan het hoofdstel om en ging di emet hoofdstel om los in de bak en daarna begonnen we altijd met longeren

Love the life that you live, live the life that you love

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:37

Ik zou beginnen met een bustrens, die ligt wat rustiger in de mond dan een watertrens en dat is voor de eerste keer wel zo prettig. Bovendien sluit je dan uit dat er een velletje bekneld raakt wat zeker voor een eerste keer niet prettig is! Dubbelgebroken is denk ik het fijnst (let op dat het middenplaatje niet plat is!), want dat verdeelt de druk over een zo groot mogelijk oppervlak en kan niet in het gehemelte prikken.
Voor de dikte moet je even goed naar de mond van je paard kijken: dik is niet per definitie beter. Als je paard maar een klein mondje heeft is een wat dunner bit fijner omdat ze dan gewoon normaal hun mond kunnen sluiten en nog wat ruimte overhouden om er mee te wriemelen, 'een mond vol' is nou eenmaal niet fijn.
Maak het ook even warm voordat je het in doet.
Om het bit in te doen is het het makkelijkst om het maar 1 kant vast te maken aan de bakstukken, je kunt het kopstuk e.d. dan al rustig om het hoofd doen zonder dat dat bit er gelijk in zit, bovendien kunnen ze het dan ook niet 'uitspugen' als ze het eenmaal in hebben, neusriem laat je er voor het gemak gewoon nog even af.
Je kunt dan proberen of je het bit op de normale manier in kunt doen (maak het lekker met iets zoets erop en biedt het aan als een snoepje), maar je kunt het ook door de mond heen halen en daarna maak je het aan de andere kant ook vast. Klaar is klara!
Let erg goed op dat het niet tegen de tanden aan stoot (hang het niet te laag!), ook bij het weer uitdoen van het bit. Niet gaan trekken als ze niet gelijk los laat, rustig afwachten, het valt er vanzelf wel uit.

Nulla tenaci invia est via

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:11

hai,

ik zal beginnen met een dubbelgebroken argentaan; dik bit (watertrens of bustrens) maar deze zijn wel prijzig.

of een dikke bustrens.

een gewoon hoofdstelletje zal ik nemen, als je een gecombineerde neusriem hebt zal ik de sperriem er even afhalen de eerste tijd.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 11:11

Hoe kan ik bekijken hoe groot haar mond is?

Wel verschillende antwoorden he.. dubbelgebroken, watertrens, bustrens.
Ik dacht zelf aan een licht bustrensje ofzo?

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 11:16

Je moet eigenlijk kiezen tussen bustrens en watertrens.
Ik zou dan persoonlijk ook kiezen voor een bustrens idd zodat het velletje niet bekneld komt te zitten en omdat het rustiger in de mond ligt.

Dan heb je bij de bustrensen de variant 'dubbelgebroken'.
Ik rijd Aldira er ook mee, het is een heel fijn bitje om een paard mee aan te rijden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 11:22

Een dik enkelgebroken D-trensje. Een dubbel gebroken bit werkt net zo hard, of zelfs nog harder in op haar mond.
Ik zou gewoon simpel beginnen, een simpel bitje kost niet zo veel, en als het niet naar behoren werkt, kun je altijd nog wat anders proberen. Vorig jaar heb ik zelf een BWP-merrietje ingereden en dat ging zo perfect. Ik had moeite met het indoen van het bit, in de eerste week.
Wat ik toen heb gedaan was, als ik op stal bezig was, een uurtje het bit in, zonder dat ze uit stal hoefde. Zo had ik toch overzicht, zodat er niks engs gebeurde, en kon zij op haar gemakje aan het bitje knauwen.

Toos paardloos

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 11:28

Ze wordt wel veel wijzer van ons, iedereen zegt wat anders! *LOL*

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:08

Ik heb er nog nooit van gehoord dat een DUBBELgebroken bit hárder zou inwerken in de mond Verward
Maar ik heb er ook niet zoveel ervaring mee, wat is jullie mening?
Wie heeft ervaring met dubbelgebroken bitjes?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:10

Bij ons op stal rijdt bijna iedereen ermee. De paarden lopen er heel lekker op, zacht in de mond, lekker schuimen, gewoon een fijn bit.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:15

ach ja, ik doe mijn 2,5 jarige haffie vanaf nu ook af en toe een bitje in met wandelen. Dat is een dubbelgebroken watertrens met van die rubberen schijven.
Volgens mij werkt het niet hard in.
Hoe sterk of zacht een bit inwerkt hangt helemaal af van de ruiterhand

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:16

Ik dacht wel dat ik hierover wel wat te horen zou krijgen. Ik vind, let op: vind= mijn persoonlijke mening, dat het harder inwerkt op de lagen en dus kies ik er niet voor. op een gewoon enkelgebroken bitje gaat het ook.

Toos paardloos

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 12:17

Ik heb inderdaad nu veel antwoorden! Haha!
Dus het gaat tussen de:
watertrens of bustrens
enkel gebroken of dubbelgebroken

En moet het een dik of dun bit zijn?
Ik vind het best moeilijk, vooral omdat Xantippe gewoon erg sterk is.
En ik gewoon geen idee heb, hoe ze erop reageerd.
Ze heeft een groot hoofd, maar wel slank en een niet zo'n grote mond.
Morgen ga ik er 1 kopen, misschien moet ik daar maar eens goed gaan afwegen, met jullie antwoorden.

Maar wat is het verschil tussen bustrens/watertrens en enkel/dubbel gebroken?
Voor Iowa heb ik gewoon een bustrens.
Daar rijd ik heerlijk mee. Ik ben helemaal niet zo'n iemand die met bitten gaat uitproberen, vandaar dat ik er ook niet zoveel vanaf weet.

en ik denk voor hoofdstel dat ik er een koop met alleen een neusriem, en geen sperriem ofzo?

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 12:19

Wat bedoel je met rubberen schijven Shaienne?
Maar ligt het er inderdaad ook niet aan hoe je paard is?
Sterker of minder sterk? En hoe ze er zelf op reageerd ofzo?
Ik heb er echt niet zoveel verstand van.. dus ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken! Pling

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:20

Een enkelgebroken bitje kan als een notekraker werken,
een dubbelgebroken bitje verdeelt de druk veel beter over tong en lagen dus zou logischer wijs zachter inwerken.

Btw, een zwaarder bit ligt rustiger in de mond dus zou ik verkiezen boven een licht/hol bitje.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:22

Een dikke enkelgebroken trens ok een dubbelgebroken bit maar wel een dikke anders kan deze ook scherp zijn

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:27

ik ga voor een enkelgebroken bustrens, naar de mond kijken om te zien welke dikte het beste is. Sommige pony's hebben een hele kleine mondspleet en een laag verhemelte, dan kan je er wel een dik bit ingooien, maar dan is de mond veel te vol.
Bustrensen van argentaan zijn erg duur en zwaar, daarom zou ik gewoon voor simpel rvs kiezen. Enkelgebroken, omdat dubbelgebroken meer druk op de tong geeft (maar sommige paarden lopen hier wel prettiger mee). Als je wel voor dubbelgebroken kiest dan altijd een dik middenstuk, nooit plat want dat kantelt als er druk op het bit komt en dan komt de scherpe rand boven.
Een lage neusriem, voorkomt dat ze de mond te ver opensperren (om dat rare ding kwijt te raken) en is heel simpel en snel vast te maken.
Bij de eerste ke(e)r(en) 1 bakstuk aan de bovenkant losmaken (zie Margreet).
Ik laat ze nooit, al helemaal niet voor de eerste keer met een bit in de stal staan. Gaan ze schuren e.d. om het kwijt te raken. Als het paard al gewend is aan longeren met halster (sommigen zijn zo gemakkelijk) dan halster eroverheen, bak afzetten en longeren maar. Dan moeten ze ook op jou letten. Anders halster dr'over en stukje lopen.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 12:33

Ik ga tussen een enkel en dubbel gebroken bitje kiezen.
Straks nog even aan de staleigenaresse vragen wat zei zou nemen en hoe dik, want zij heeft een 4 jr paard.

Ik stap nu dus altijd met Xantippe aan de hand.
Heb een aantal maal gelongeerd, of poging gedaan. maar dat wilde nog niet zo lukken!
Mevrouw draait zo om, longeerlijn over haar nek en in volle galop de bak door, en natuurlijk driehoekjes lopen.
Dat gaat nog een beetje moeilijk.
Maar ik ga eerst dat bitje porberen met lopen. Dan leren longeren zonder bit en als dat lukt met bit erin.
Ik hoop dat het gaat lukken, ze is namelijk echt oersterk en ondeugend. maar wel leergierig, alleen ik heb er geen makkelijke mee hoor! }>
bedankt voor de adviezen!
Groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:48

ligt er een beetje aan wat je eigen voorkeur is.
Ik zelf geef de voorkeur voor dubbel gebrokenbitjes omdat ik daar vaak mee door blijf rijdenals jij zelf een enkelgebroken bit het fijnst vind kun je haar daar ook mee inrijden.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:41


Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:26

imker schreef:
Een dubbel gebroken bit werkt net zo hard, of zelfs nog harder in op haar mond.


Onzin.
Of een bit hard of zacht inwerkt is volledig afhankelijk van de ruiterhand. De maximaal mogelijke inwerking verschilt per bit, maar het is aan de ruiter of die inwerking ook ooit toegepast wordt.
Een stang met flinke scharen en een kinketting en daarbij een ruiter met een zachte, meeverende hand die kleine beweging maakt kan vriendelijker inwerken dan een 'zachte' trens met een slechte ruiter.

Een dubbelgebroken bit werkt in op tong, lagen en mondhoeken.
Een enkelgebroken bit werkt in op tong, lagen, mondhoeken en gehemelte.
Waarbij een dubbelgebroken bit de druk meer verdeelt over de lagen en de zachte tong, bij een enkelgebroken bit ligt er meer druk op de lagen dan op de tong. Sommige paarden vinden het fijn als ze de druk een beetje op kunnen vangen met hun zachte, beweeglijke tong, anderen hebben daar een bloedhekel aan. Maar met hard/zacht inwerken heeft het niets te maken.

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:31

Gewoon een dikke huis-tuin-en keuken trens. Of het een bustrens is of een watertrens maakt niet zo veel uit. Voor allebei is iets te zeggen: de bustrens ligt wat stiller in de mond, de watertrens nodigt weer meer uit om mee te spelen. Maar wat heeft je paard het liefst? Dat kun jij nu nog niet weten. Weet je wat je doet? Ga voor het goedkoopste. Je kunt het toch nooit perfect doen. Een gebroken trensje is ook prettig, als het maar dik is.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 18:43

Ik ga idd maar voor een dik dubbelgebroken watertrensje.
En ik moet maar zien of het lukt bij haar en of ze het aanneemt, anders kan ik altijd nog veranderen.
Bedankt allemaal!

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Foreverkliek, Fudge, Indy75 en 35 bezoekers