Wie kan mij goed advies geven over mijn veulentje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Wie kan mij goed advies geven over mijn veulentje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 20:45

Wie kan mij goed advies geven over mijn veulentje. Wanneer kan ik hem het beste leren meelopen. en voetjes geven voor later? De 1 zegt nu al beginnen, dan is het makkelijker, straks worden ze sterker en eigenwijser en de andere helft zegt, niet doen. HELP!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:49

Wij beginnen meestal meteen met een beetje aaien, kroelen halstertje om en een beetje lopen achter mamsie. Na een week zetten we m dan een keertje vast aan de muur naast mammie. Zonder mama doen we pas na een maand ofzo. En dan heel kort.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:51

mijn veulen is 's avonds laat geboren en de volgende avond liep ze aan een halstertje mee naar de wei, zo snel mogelijk mee beginnen, die van mij was 12 uur oud en toen stond ze al een minuutjezonder mama heb nooit problemen gehad met wat dan ook.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 20:54

Die van mij is nu vanaf 16 maart, maar nog niet mee gedaan. Ik mag hem nu al makemaken sinds 2 weken geleden, en per 1 julie is hij helemaal alleen van mijzelf. Moet ik dan nu al beginnen en hoe ?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:57

Zo snel mogelijk beginnen met dat soort dingen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:58

ik zou gewoon nu al beginnen met een beetje borstelen met de zachte borstel beetje kroelen beetje lopen enzo. Als je te laat begint worden ze al heel sterk en is het veel moeilijker om hem te leren vast te staan en mee te lopen enzo.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:00

ja gewoon voorzichtig mee gaan proberen. zolang je maar rustig blijft en belonen/straffen met de stem doet, tenminste zo heb ik het gedaan.

gewoon consequent zijn, maar alles rustig doen, veel praten en aaien heeft mij mijn veulen toen goed geholpen.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 21:04

Ik heb nu nog niet meer gedaan als met hem een halstertje om en af, en aaien en in de wei zitten tot hij naar me toekomt. moet ik hem dan nu een beetje meetrekken aan zijn halster ? en met zijn moeder mee

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:43

Meteen aan het halter laten meelopen, maar wel naast de moeder, dus mammie halster om, veulen ook, en er dan rustig achteraan laten huppelen. Veulens leren nu het meest en het snelst, dus waarom doen als ie ouder is? Nu is ie nog niet eigenwijs om tegen je op te stijgeren, maar dat komt heus wel, dus snel beginnen, duidelijk zijn, altijd zelfde methode gebruiken en natuurlijk niet de hele dag mee sollen, maar een tien min/kwartiertje is lang genoeg, daarna verliezen ze toch hun aandacht.