Zucht, hoe los ik dit op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Zucht, hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 17:24

Het is winter en mevrouw is erg fris.
Iedere dag komt ze uit haar stal om in de losgooibak los te lopen of om een half uurtje in de stapmolen te staan.
Daarnaast rij ik haar 5 dagen per week, longeert haar baasje haar 1 keer per week en gaat ze 1 dag per week heerlijk wandelen en andere leuke dingen doen.

Maar goed, als ik ga rijden is ze zo verschrikkelijk fris. Ze gaat zich kijkerig gedragen, springt om kleine dingen een kilometer in de lucht en probeert te rennen. Nu zit ik die bokjes en vreugdesprongen wel uit, heb ik haar binnen no time weer terug, maar ik word er zo moe van. Doe net of ze gek is en probeer er zo min mogelijk aan te doen behalve haar nog meer aan het werk te zetten zodat ze er geen tijd meer voor had.

Nu had ik gisteren les, gingen we proefje oefenen (ga vanaf dit jaar met haar starten). Ze liep fantastisch als we alle 7 debiele sprongen wegcijferden. Maar ja, daarmee beïnvloed ze wel het onderdeel waar we mee bezig zijn of de voorbereiding ervan. Weer een halve ronde nodig om de spanning eruit te krijgen.

Heeft iemand een tip voor me?

Ik rij dus altijd in de buitenbak want we hebben geen binnenbak. 26 januari is mijn eerste wedstrijd met haar in de B in de binnenbak bij Manege Prinsenstad. Ben dus benieuwd hoe ze reageert op spiegels, geen paarden, opgesloten en minder afleiding!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:05

Heeft ze niks lichamelijks ofzo?
Misschien probeert ze onder het werk uit tekomen, doe je wel veel afwisseling? Ik ben ook benieuwd hoe ze reageert op een binnenbak, volgens mij echoot het meer Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:21

Mijn pony is juist piep...vervelend in de binnenbak, buiten en met buitenritten is hij rustig, maar helaas was de buitenbak niet te rijden de laatste tijd!
Kun je niet eens voor proef, gewoon trainen in die binnenbak (of een andere)? Sommige paarden zijn binnen rustiger dan buiten,anderen dus andersom. Je weet dan beter wat je kunt verwachten, en het scheelt allicht iets!

Het gevoel van frustratie herken ik heel goed. Je kunt niet lekker rijden als je paard steeds overal van schrikt (die van mij zelfs van het zand dat hij op zichzelf schopt en van zijn eigen struikelen)

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:31

misschien krijgt ze wat teveel haver, of krachtvoer waardoor ze zo pittig word, k zou het anders ook niet weten. Misschien gaat het van 't zomer al weer beter want alle paarden hebben nu een beetje een tik! suc6 alvast 26jan!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:27

ik weet niet hoe oud je paard is,maar kan als je paard nog erg jong of ouder en nog erg speels is vind ik een half uur stapmolen of 1 uur rijden erg weinig om daar z'n energie in kwijt te raken.waar ik op stal sta. staan alle paarden overdag buiten en 'snachts binnen kunnen ze zich overdag uitleven wanneer ze zelf willen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:33

Ik denk dat party-girl gelijk heeft. Ik heb precies hetzelfde probleem met het paardje wat ik nu rijd (merrie arabiertje van (ik dacht) 6 jaar). Dan gaat het een poosje goed, en dan ineens schrikt ze weer ergens van en schiet ze weg. gelukkig rent ze alleen maar, en bokt ze niet. Ik zit ook al haar escapades uit. Maar je bent wel even uit je concentratie, om het maar niet over je paard te hebben. Bovendien word je er op een gegeven moment erg moe van en ben je het zat. Maargoed, dat doet het paardje wat ik nu rij nu ook, maar dat schijnt ze elke winter zo te doen. Het is nu een stuk minder, omdat ik haar behoorlijk op haar donder geeft als ze dat doet.

Bij het paardje wat ik rijd is het in ieder geval gewoon frisheid, om zichzelf op te warmen en klieren! Ik kan haar natuurlijk straffen omdat lichamelijk alles goed zit. Ik neem aan dat bij jouw paardje ook alles goed zit, dus eeh...flink op haar donder geven! Dat doet ze maar in haar eigen tijd!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 22:15

Ze mankeert echt niets. Dat weet ik helemaal zeker.
Ze komt er overdag in ieder geval ruim een uur uit en dan nog een uur rijden, buiten lekker uitstappen, daarvoor borstelen en daarna borstelen, krijgt dus aandacht genoeg. Er zijn genoeg paarden die het echt maar met een uurtje per dag moeten doen.

Ze is 4, dus nog jong en is nog niet zo overdreven lang onder het zadel (sinds 19 september). Het zal dus duidelijk frissigheid zijn. Maar ik word er zo moe van. Het is geen protest dus ik vind dat ik haar voor frissigheid niet echt kan straffen, dat is het weer en haar jongheid. Laat wel merken dat ik haar aan het werk wil hebben en na een uur is ze haar frisheid kwijt en rijdt ze de sterren van de hemel, maar het is oh zo vermoeiend voor mij.

Veel voer krijgt ze overigens niet. Ik vind het tenminste normaal. 3 kilo brok en daarnaast gewoon peen en kuilgras. Maar goed... ik blijf wel geduldig en ik zal het wel zien!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:19

nou ik heb er ook zo eentej hoor,heb zelf vandaag bijn onde de auto gezeten(kijk bij verslag van de dag)
bij mij komt het door het weer ,weet ik zeker want het is allen s,winters zo,gewoon volhouden en bidden voor beter weer!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 10:28

Nou, een 4 jarige mag dat hoor! Helemaal niets verkeerds aan. Lastig voor jouw, maar dan heb jij gewon pech gehad. Een puberpaard moet kunnen 'keten', als hij nu al strak in het regime liep en geen bokkesprongen meer maakte had je echt reden om je zorgen te maken. Zie er de lol van in, het is zo gezond voor je paard. en het gaat vanzelf wel over.

heel soms wil een paard rustiger worden als je hem wat extra vitamine E geeft bij zijn gebruikelijke voer. Maar pas daar wel goed mee op, want een overmaat aan vitamine E is soms schadelijk. laat je er goed over informeren.....

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:39

Waarom longeer je haar niet even van tevoren om de 'frissigheid' eruit te krijgen. Lijkt me een goede methode.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 14:24

Lisette schreef:
Waarom longeer je haar niet even van tevoren om de 'frissigheid' eruit te krijgen. Lijkt me een goede methode.

Schiet niet echt op. Als ik een half uur rij doet ze het nog, dus moet ik eerst een half uur longeren. En dan wordt het longeren voor haar ook zo'n gewoonte.
Ik zit het wel uit, maar het is gewoon jammer. Maar goed, wat wil ik nou helemaal, ze is nog maar kort onder het zadel, ze is jong, het is koud... het is logisch dat ze dit doet. Maar soms moet ik wel even tot 10 tellen om mijn geduld niet kwijt te raken en om niet heel erg boos te worden.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:25

Ik zou toch voor een vierjarige (wordt ze dit jaar 4) meer afwisseling adviseren - ik vind het vijf keer rijden in de week erg veel voor zo'n jong paard. Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal. Jonge paarden moeten nog lekker veel samen spelen en dollen. Ik zou d'r wat minder aan het werk zetten en wat meer laten spelen - onze jonge paarden lopen iedere dag per tweetal in de wei, kunnen ze lekker doen waar ze zin in hebben.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 12:54

Kendra schreef:
Ik zou toch voor een vierjarige (wordt ze dit jaar 4) meer afwisseling adviseren - ik vind het vijf keer rijden in de week erg veel voor zo'n jong paard. Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal. Jonge paarden moeten nog lekker veel samen spelen en dollen. Ik zou d'r wat minder aan het werk zetten en wat meer laten spelen - onze jonge paarden lopen iedere dag per tweetal in de wei, kunnen ze lekker doen waar ze zin in hebben.

Ze is 4,5 dus dit jaar wordt ze 5.
Ze heeft tot haar 4e alles spelenderwijs gedaan en wordt nu 5 dagen per week gereden. De ene dag dressuur, de andere dag balkjes, dan eens lekker naar buiten, dan alleen maar ontspannen alle gangen zodat ze daarna weer op stal kan. Dus ze heeft echt geen sleur. Daarbij vind ze het heerlijk en moet ik echt op de rem staan dat ik niet te snel ga want ze pikt alles op.

Van de zomer gaat ze weer heerlijk een paar maanden naar buiten om te verwerken wat ze nu weer allemaal heeft geleerd. En dan dus echt alleen maar naar buiten en geen longeren of buitenritje erbij.

Trouwens, het ene paard is ook het andere paard niet. Deze dame moet wel gereden worden anders is het een draak in de omgang. Dat is denk ik het engelse bloed, ze is altijd erg fris.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:09

je kan haar misschien beter eerst longeren dan kan ze bokken en gek doen wat ze wil

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 23:34

Ach joh, 't is een jong dier, bovendien is het winter.
Mijn merrie is bijna negen en gedraagt zich nog zo debiel af en toe - geduld is een schone zaak! (idd, ook Engels bloed! Knipoog )

Je moet proberen het niet te zien als iets vermoeiends ('die stomme knol') maar als een uitdaging, iets dat je wilt oplossen.
Dees heeft helemaal gelijk nmm! Het gaat vanzelf weer over. En zoals je zelf al zegt : jij blijft wel zitten, dus wat is het probleem?
In de B zijn ze daar bovendien nog niet zo streng in volgens mij, als ze de rest vand e proef geweldig loopt, hoef jij je geen zorgen te maken!

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:31

Ik denk dat je haar beter eerst kan longeren en dan rijden!!
Kan ze haar bokjes aan de longeerlijn kwijt en is ze met rijden wat rustiger!!!!
Ook zou ik veel figuren rijden!!!

succes!!