Nav een zin van RunnigKawa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Nav een zin van RunnigKawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:21

In een ander topic over"kan jij goed rijden" schreef RK dit:

Citaat:
Ik ben er van overtuigd dat iedereen met de juiste les instelling en gezond paard het Z kan halen.
Want als ik het kan, kan iedereen het Lachen


Ik denk dat hierover de meningen toch wel verdeelt kunnen zijn.
De mijne is in ieder geval, al heb je een geweldig paard, als je zelf te eigenwijs bent, of het echt niet kunt volgen, dan kom je er nog niet.

Hoe zien jullie dat?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:24

Citaat:
Ik denk dat hierover de meningen toch wel verdeelt kunnen zijn.
De mijne is in ieder geval, al heb je een geweldig paard, als je zelf te eigenwijs bent, of het echt niet kunt volgen, dan kom je er nog niet.


helemaal mee eens

daarom ook de juiste instelling

geef je alles om je heen de schuld
De jury's die scheel zijn, je instructrice die niet deugd, je paard dat eigenwijs enz.
Maar kijkje nooit eens naar je eigen fouten en wilt daar van leren.
Nee dan kom jer nooit.

En vergeet daarbij ook doorzettings vermogen niet.
dat hoort bij mij allemaal bij de juiste instelling.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:25

Ik vraag me af of ik met mijn fjord ( een gezonde grote jongen van ruim 1.50 ) ooit naar het Z zal rijden.. Met of zonder goede begeleiding.. Knipoog

Dit omdat een fjord toch beperkingen heeft in zijn lijf.. Ze zijn er wel, maar heel dun gezaaid Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:26

Toch kan het ook zo zijn dat het doorzettingsvermogen er wel is, maar dat het toch niet lukt. Gewoon omdat je het niet kunt volgen/snappen/begrijpen/voelen enz.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:27

Tallie1979 schreef:
Ik vraag me af of ik met mijn fjord ( een gezonde grote jongen van ruim 1.50 ) ooit naar het Z zal rijden.. Met of zonder goede begeleiding.. Knipoog

Dit omdat een fjord toch beperkingen heeft in zijn lijf.. Ze zijn er wel, maar heel dun gezaaid Lachen


Ik ben van mening dat dat mogelijk is, want zelf goed op je paard zitten en de juiste knopjes weten te vinden telt ook mee.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:28

En toch denk ik dat het kan.
Mijn springpaard heeft ook beperkingen in zijn lijf.
Maar bv netjes halthouden en achterwaarts gaan kan elk paard voor een 8.
daar kun je ook weer punten van zijn beperkingen in laten liggen.
je zult niet elke week winnen met 190 punten, maar wp's rijden, zeker weten

maar idd trainen met een niet van nature dressuurpaard kost meer tijd.
of je dat erin wilt stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:30

holly schreef:
Toch kan het ook zo zijn dat het doorzettingsvermogen er wel is, maar dat het toch niet lukt. Gewoon omdat je het niet kunt volgen/snappen/begrijpen/voelen enz.

dan denk ik eerder aan een tekort koming van de instructuer (m/v)

bv de keertwending, daar voelde ik echt geen zak van.
En Kawa vond de keertwending niet leuk, dus 1 piepklein dingetje van mijn kant verkeerd en hij stapte niet goed door.

Toch heeft mijn instructrice het me leren voelen.
Geef haar nog steeds complimenten over haar geduld, dat wel Haha! Bloos!

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:33

Hihi.. Ik ga eerst maar eens zorgen dat ik mijn paard een beetje leuk aan het sjeezen heb, dan zien we wel of we de B uit komen..

Interessant onderwerp, dat wel Haha!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:33

Ik denk het eerlijk gezegd niet. Als ik zie wat ik wekelijks in de ring krijg, valt het echt niet mee voor bepaalde paarden om het Z te halen.
Die paarden zijn zo beperkt dat ze nooit veel hoger kunnen scoren dan een 6 en te weinig compensatie hebben om wp te halen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:36

Maar komt dat door de paarden of door de ruiter?

je ziet er wat van voren inelkaar gerukt worden, dat er ook nooit een fatsoenlijke gang uit kan komen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:37

holly"]
In een ander topic over"kan jij goed rijden" schreef RK dit:

[quote]
Ik ben er van overtuigd dat iedereen met de juiste les instelling en gezond paard het Z kan halen.
Want als ik het kan, kan iedereen het Lachen
[/quote]

[/quote]
DAt van die paarden wist ik al. Bij ruiters ligt het vaak toch iets anders. Ik zelf ben te lui, te ongedisciplineerd om geregeld in de bak te oefenen en te dressuren. Daarnaast pik ik dingen te langzaam op. Ik heb van nature absoluut geen gevoel voor rijden, ik denk wel dat mijn instelling verder goed is: ik sta open voor wat andere mensen te zeggen hebben. Hetgeen wat ik nu kan, komt omdat ik op veel verschillende paarden heb gereden en omdat ik ook altijd les genomen heb, en die lessen waren (vind ik) niet van de eerste de beste personen. Daarom kan ik nu toch een beetje rijden. En ik zal wel wat bijleren hoor. Maar langzaam..... Helaas.

[quote="runningkawa schreef:
Maar komt dat door de paarden of door de ruiter?

je ziet er wat van voren inelkaar gerukt worden, dat er ook nooit een fatsoenlijke gang uit kan komen.

Door de ruiters! Dat weet ik 100% zeker. Had je eens moeten zien wat Paddy voor paard was geweest met een goede ruiter.....

De hond is de betere mens

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:53

Ik denk ook dat over het algemeen de ruiter de beperkende factor is.
B-Z is niet voor niets basissport, dus zou elk gezond paard dat moeten kunnen leren. Sommige doen er misschien 15 jaar over, anderen 1 jaar. Zou goed zijn als er tenminste in de basis zou worden gejureerd met de tekortkomingen van het paard in het achterhoofd (en dus punten gegeven worden in overeenstemming daarmee). Dit zou het meer als opleidingsstappen van de ruiter maken. Nu ziet men het vaak alleen als opleidingsstap voor het paard, waardoor paarden met van nature spectaculaire gangen hoger scoren, ook al worden ze misschien minder gereden.
Is natuurlijk wel erg moeilijk om zoiets objectief toe te passen... (en dat is al moeilijk genoeg met jureren!)

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:25

Ik denk niet dat ik het ooit zal halen met mijn pony.

Ze is nu 12 jaar (heb haar 3 maanden), en eigenlijk meer een tuigpony. Compleet met onderhals en sterrenkijken Knipoog.

Om dit eruit te krijgen ben ik toch wel even bezig. En of ik dat ooit zal halen? Tsja, ik weet het niet. Ik ga mijn best doen, maar die 15 jaar die sommigen erover doen hebben wij gewoon niet meer.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 17:28

Rk heeft het hier over een paard waarmee het haalbaar kan zijn. Dat zijn er toch stiekem heel veel.

Toch ben ik van mening dat het niet altijd aan de instructeur ligt RK.
Ik zelf geef ook les tot Z niveau, maar krijg het echt niet altijd voor elkaar om de ruiter op mijn manier te laten denken.
Je hebt er af en toe van die eigenwijze tussenzitten zeg, poeh.
Zijn het in de les roerend met me eens, maar zodra ik uit het zicht ben dan gaan ze vrolijk weer op hun eigen manier verder.
Tja dan kan je dus praten als brugman en zien dat ze het zeker weten kunnen, maar als ze het vervolgens vertikken dan werkt het dus niet.

Je hebt daarin tegen ook hardwerkende lessers waarvan je denkt, goh die kan heel ver komen, maar het paard of de pony is erg moeilijk, daarmee werk ik toch het liefste, omdat een goede ruiter heel veel kan veranderen aan een paard/pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:35

klopt Holly
Maar daar komt het stukje van instelling dus weer boven drijven.
Met eigenwijsheid kom je er gewoon niet.
daar kun je als instructrice idd niet tegen op.

Een poos terug vroeg iemand mij om raad, zo moei ik me namelijk niet.
Ik gezegd wat ik dacht dat er was. En dat was, voor los laten.
Ik kreeg een hele preek dat het niet kon wat ik zei, want dan ging die alleen maar harder en als ik het beter wist er zelf maar op moest zitten.
Oke, zei vroeg om raad, maar dat mag je dan niet geven Verward
Maar oke, ik op dat paard, wat ook strerren keek en dribbelde eruitnaaide enz. volgens haar.
Binnen 5 min. stapte hij vwnw
daarna aangedraafd en ook daar een rustige draf en galop en met zijn hoofd waar ik wilde dat hij was, van het aan de teugel plaatje tot vwnw.

vervolgens zie ik haar de dag erop weer vrolijk met de slof in de weer, strakker dan strak, de gewone teugel hing voor de sier erbij, die was namelijk losser dan de slof.

Denk je dat zo iemand zelfs ooit een b proef uitkomt?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:40

Ik had voordat ik Norita kocht een haflinger uit de b-lijn, de echt breedgebouwde haflinger. Toendertijd had ik een instructrice die ook geloofde dat elk paard ongeacht bouw de z kan halen. Dus ook mijn haflinger. Ik geloof dat ook. Ik had zelf het doorzettingsvermogen en de kwaliteiten niet om mijn haflinger naar de z te rijden. Maar ik geloof echt dat ieder paard met een ruiter met gevoel naar de z gereden kan worden. Het duurt bij de een wat langer dan de andere natuurlijk. *LOL*

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:46

Tsja, ik denk zeker dat vaak de ruiter de reden is waardoor het Z niet te halen valt voor een paard.

Maar laten we redelijk blijven.
Als iemand op een pony die aan alle kanten gecompenseerd moet worden in de M rijdt met winst, vind ik dat hij/zij veel beter kan rijden dan iemand die met een kant en klaar paard vol knoppen de Z in komt tuffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:47

Zeker weten Myra, helemaal met je eens.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 17:58

Weet je wat het is, geen enkel paard wat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft, zitten alle knoppen al op.
Dat zal de ruiter moeten gaan programeren.
Toch kan je vanaf de grond al zeggen, whow die komt er wel.

Ik heb altijd de instelling gehad, als ik mijn doel wil bereiken, dan zal ik daar voor moeten trainen, 7 dagen in de week (ook als je eens een dag niet rijd)
Je zal moeten kijken naar andere, moeten luisteren naar een ander zijn les (en in je eigen les), je zal je moeten intereseren voor discussies, en vooral willen.

Wat ik belangrijk vind en iets wat vele nooit doen, is het altijd nadenken aan waar je mee bezig bent, waarom en hoe. Zomaar in het wilde weg rondjes rijden, zal je absoluut niet vooruit brengen.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:58

Hier wilde ik in het topic waar het oorspronkelijk in staat ook al op reageren! Ik ben het daar namelijk helemaal mee eens!

Iedereen, maar dan ook iedereen, kan met de juiste instelling en een gezond paard het Z in komen. Het gezonde paard spreekt voor zich, een werklustig karakter is nog niet eens een vereiste, maar wel makkelijker.

De juiste instelling van de ruiters is denk waar het fout loopt, want wat is voor een correct getraind en gezond paard nu een Z-proefje? De ruiter moet willen leren, zijn fouten toegeven, kritisch tegenover zichzelf zijn, kritisch tegenover zijn/haar manier van rijden staan, advies/tips van derden (dus ook van anderen dan van instructie) aannemen en zo mogelijk wat mee doen, de 'theorie' perfect willen beheersen... Met zo'n instelling kun je zeker het gebrek aan 'natuurlijk talent' compenseren, daar ben ik heilig van overtuigd.

Natuurlijk is het gemakkelijker als je aangeboren gevoel hebt, een bovengemiddeld paard onder je kont hebt met een werklustig karakter en een stel rijke ouders die er het geld voor hebben om je de beste begeleiding te geven die er te bieden valt. Maar dat wil niet zeggen dat je zonder deze dingen niet heel ver kan komen .....

Voor de ene combinatie zal de weg langer en moeilijker zijn dan voor de andere, maar de weg is open voor iedereen die bereidt is zich ervoor in te zetten!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 18:02

Remember schreef:
Iedereen, maar dan ook iedereen, kan met de juiste instelling en een gezond paard het Z in komen. Het gezonde paard spreekt voor zich, een werklustig karakter is nog niet eens een vereiste, maar wel makkelijker.


Toch blijf ik van mening dat dat niet altijd zo hoeft te zijn.
Een paard zou het kunne halen, maar wat nou als het voor jou echt op een geven moment te ingewikkeld word en je doet echt heel hard je best?
Meer als wat je uit jezelf kan halen, kan je er niet aan doen immers.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 18:05

Wat ik trouwens wel een foute opmerking vind is dat je met geld er wel komt (weet het het is niet zo bedoelt)
Ik heb nooit geen geld gehad, maar mijn doorzettingsvermogen heeft me heel erg aardig geholpen.
Ik heb het altijd met paarden van een ander moeten doen. Als je goed je best doet en laat zien dat je het wilt en aardig presteerd, zullen ook de wat betere paarden aangeboden worden.
Inmiddels heb ik zelf 2 lummeltjes, maar ik ben zeker van plan om ooit mijn eigen paard in het Z uit te brengen.
Zoiets heet doorzettingsvermogen, want ik heb die wens en spaar me er helemaal achterover voor.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:07

Ik ben het wel met de stelling eens, alleen denk alleen dat er wel nóg 1 factor bij moet, namelijk ook de *gezonde* ruiter....

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:10

Je moet natuurlijk ook geluk hebben dat je paard gezond blijft. Het paard kan op dit moment wel gezond zijn, maar als je meer gaat vragen blijkt er iets aan te mankeren.
En als je een verreden paard koopt, dan wordt het ook al een stuk moeilijker. Waarschijnlijk kan een jong paard dat op de juiste manier getraind wordt een heel eind komen.

Met springen kan niet elk paard het Z halen, veel paarden missen dan het vermogen om een heel parcours op die 1.30 te kunnen springen. Of je moet natuurlijk het genoeg winstpunten in de M als 'het Z kunnen halen' gaan bestempelen. Maar ik bedoel met Z-waardig ook een winstpunt kunnen halen.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-05-04 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:11

ik heb les van een gp jury...

en die zegt altijd, elke gek kan in het Z komen, als ze maar elke week 1 of 2 concoursen afgaan, hij zegt ook , sommige jury's geven uit medelijkden gewoon een winstpuntje, als ze zien hoe lang zo iemand al in dezelfde klasse is blijven hangen
ik ken ook zo iemand, heeft na jarenlang elke week concours eindelijk het Z bereikt, waar ze uiteraard elke keer als laatste eindigde, maar ja het heet dan wel Z , je kunt je zelf wel een Z ruiter noemen terwijl je dat eik helemaal niet bent....
ze geeft nu les op de ponyclub... is ze veel beter in

maar verder wat betrefd kawa's stelling, ga ik helemaal in mee

en dan nog.. je hebt dus net wat ik zeg Z ruiters en je hebt Z ruiters Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers