Schiefel op de pijp van het voorbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Schiefel op de pijp van het voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 09:47

Gisteren ontdekte ik ineens een keiharde bult op de binnenkant van de pijp op Kas z'n voorbeen +/- 3 cm onder de knie, ongeveer een cm dik. Hij is er niet pijnlijk op en de bult is echt keihard en niet te bewegen. Het voelt gewoon als bot.

Nu kwam een stalgenoot met de opmerking dat het een schiefel kan zijn die door aantikken kan zijn gekomen. Volgens haar is het niet schadelijk of alarmerend, zeker als ze er niet gevoelig/onregelmatig op zijn.

Nu vind ik dat soort vreemde dingen altijd creepy, dus ik wil even jullie mening weten. Hoe mee meningen, hoe meer ik er op durf te vertrouwen Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...



Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:02

Mijn paard heeft ook een schiefel, ongeveer op diezelfde plek. De hoefsmit bracht me helemaal in paniek, ja dat is niet goed hoor, dat moet geopereerd worden en blabla. Mn DA zei dat het geen kwaad kon, hij heeft er geen last van. Als t op een verkeerde plek zit kan t wel kwaad, maar dat zal je wel merken aan hoe ie loopt.. Gewoon voor de zekerheid even aan de DA vragen de volgende keer maar in de meeste gevallen kan t echt geen kwaad, er zijn zoveel paarden met schiefels!

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:03

Een paard op mijn stage had ook op dezelfde plek een schiefel en die trapte hij af en toe open. Hij wordt gereden door een dierenarts en die doet er niks aan dus dan zal het wel meevallen gok ik.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:48

Mayo schreef:
Gisteren ontdekte ik ineens een keiharde bult op de binnenkant van de pijp op Kas z'n voorbeen +/- 3 cm onder de knie, ongeveer een cm dik. Hij is er niet pijnlijk op en de bult is echt keihard en niet te bewegen. Het voelt gewoon als bot.

Nu kwam een stalgenoot met de opmerking dat het een schiefel kan zijn die door aantikken kan zijn gekomen. Volgens haar is het niet schadelijk of alarmerend, zeker als ze er niet gevoelig/onregelmatig op zijn.

Nu vind ik dat soort vreemde dingen altijd creepy, dus ik wil even jullie mening weten. Hoe mee meningen, hoe meer ik er op durf te vertrouwen Haha!

Schiefels zijn inderdaad onschadelijk en kunnen op dezelfde manier verdwijnen als ze gekomen zijn; ik had een paard met 2 schiefels, hij sprong goed maar had geen vertrouwen in de waterbak. Bij het oefenen om die te springen heeft hij 1 ervan goed geraakt, door de peesbeschermers heen, en die is volledig verdwenen.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:27

Als de schiefel geen pees in verdrukking brengt is hij niet schadelijk. Maar het kan dus wel!

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:29

Ja idd schiefel zijn onschadelijk mits ze niet op een verkeerde plek zitten, bijv. vlak bij de pezen. Heel soms verdwijnen ze zelfs nog. Ik zal wel als ik jou was altijd met beschermers rijden zodat hij die plek niet weer kan aantikken, en je geen wondjes krijgt. Maar maak je geen zorgen, 80% van de paarden in nederland hebben schiefels, zonder dat ze er last van hebben!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:56

Heb het ook een keer gehad bij een jong paard; dat kwam door het trappen van een ander paard (zelf gezien). Bij hem is het helemaal weggetrokken (hij was ter grootte van een half ei) en zag je er na 1 jr niets meer van. Als de schieffel vrij ligt, dus niet bij een pees kan het geen kwaad en is het gewoon een schoonheidsfoutje.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:39

Een schiefel is een schoonheidsfoutje. En hoeft zeker geen problemen te veroorzaken.

Als Kas er goed op loopt dan kan je ervan uitgaan dat het niet schadelijk is Knipoog

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:28

Mijn oude verzorgpony had het ook en die is weg gehaald. Niets aan over gehouden.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 23:21

Nou ik ben gerust gesteld, Kasje loopt nog net zo zuiver als voordat ik het heb ontdekt Haha!

Thanx allemaal OK dan!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:08

Je bent al gerust gesteld maar toch nog even een verhaaltje van mijn kant om je nog meer gerust te stellen Haha!
Toen ik Kevin net had gekocht ontdekte ik op beide voorbenen in totaal 7(!) harde bulten, leek wel bot.
Iemand op stal zei tegen mij dat het wel schiefels zouden kunnen zijn. Ik meteen de VA gebeld op het spreekuur en gevraagd wat een schiefel nou is.....deze bracht mij dus volledig in paniek omdat hij zei dat het kleine botbreukjes zijn Ik meteen een afspraak gemaakt dat hij kon komen kijken.

Toen hij op stal was maakte hij meteen excuses voor zijn ongelukkige woordkeus want het zijn wel kleine botbreukjes maar meer een soort van splintertje (door een klap) wat inkapselt en idd. op bepaalde plaatsen kan het wel kwaad, i.v.m. drukkingen op een pees, een bewegend deel van het been wat door de schiefel beperkt wordt e.d. maar bij Kevje zaten ze op precies de zelfde plek als jij zegt bij Kasje en dat kon geen kwaad.
Sterker nog, een aantal jaren later (ik had er helemaal geen aandacht meer aan geschonken, hij had er geen last van) waren ze helemaal weg!
De meningen zijn er over verdeeld dat een schiefel zomaar kan verdwijnen aangezien het toch een bot woekering is maar Kevin is het bewijs, in ongeveer 4 jaar 7 schiefels verdwenen
Ik las hierboven ook al enkele reacties dat ze weg zijn getrokken dus het kan wel OK dan!
Een schiefel is idd. niet meer dan een schoonheids foutje maar het ligt er wel aan op welke plek hij zit.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:22

Joris heeft ze ook. heeft er nog geen dag last van gehad. het wil nog wel eens helpen om ze na het rijden in te smeren met Cole's Liniment. Zeker als ze "vers" zijn willen ze nog wel wegtrekken. Of dit door de CL komt of dat het toch zou gebeuren, geen idee.

Fiesta, freiberger, what else?

anjore

Berichten: 255
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: t brabantse ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:15

Ik lees hierboven een heleboel geruststellende berichten over schieffels.
De mijne kan er ook nog wel bij. Ik heb t eens bij een veulen gehad, ik zag dat ie een tik kreeg, binnenkant voorbeen, er kwam een grote zwelling, niet kreupel, en er bleef na wat smeren met lasonil en srl-gelei een harde bult ter grootte van een ei over.
Ik heb nog een tijdje doorgesmeerd 2xdaags, want dat vond ie wel lekker.
En heb -baat t niet dan schaad t niet- osteocure van VSM gegeven.
De schieffel is helemaal weggegaan, maar of dat door behandelen komt of ook vanzelf gebeurd zou zijn....... ??
Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 87 bezoekers