Binnen 5 seconden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Binnen 5 seconden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 15:53

Nog nooit heb ik een paard zo snel kaarsrecht overeind zien staan!

Een vriendin van me ging vandaag een proefje oefenen voor een aankomend concour, M2. Het paard was lekker actief, goed voor het been en eigenlijk een beetje te heet om de proef goed te rijden.

Nu is het zo dat ze op de diagonaal naar M van hand moest veranderen en daarbij uitgestrekte draf moest rijden.

Alla minuut stond haar paard stil en zonder pardon kwam hij zo omhoog. Daarbij draaide hij ook nog eens en toen viel ze! Bloos!

En dit bleef zich dus continue herhalen, ondanks dat er een ander ruiter op zat. Wat kun je het beste doen, om je paard dit af te leren?

Ze durft er nu niet meer op te gaan zitten. Misschien een beetje een onlogische topic - vraag maar jullie steun en tips zijn voor haar van harte welkom!

Groeten
Kim


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:03

dit is een heeeeel duidelijk teken van een paard dat de laatste druppel heeft toegerijkt gekregen om zijn emmertje vol te krijgen (zo die is er (niet foutloos) uit. ga op zoek naar de oorzaak, probeer het niet af te leren. het word steeds gevaarlijker. controleer of ze goed zit, niet trekt, zadel goed zit, enz en stop niet voor je de oorzaak hebt. dit is namelijk geen geintje van het paard, serious buissness...(kan ook zijn dat 'ie iets engs vond of gewoon een bleodhekel aan dressuur heeft en nu het moeilijk word hij gewoon weigerd. heel spijtig, maar ga aub niet door. nog een keer en je bent dood....... (wow wat eng....zo'n verhaal!)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:05

sorry viir de onduidelijk heid maar dit is zo ongeveer het ergste wat een paard met een probleem kan doen....paarden kennen geen grapjes. hier is echt iets aan de hand!!!!!!!!!!! maar wat Verward

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:08

hou me op de hoogte?!...


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:16

Een paard gaat niet zomaar de lucht in. De ruiter zal zowiezo een fout gemaakt hebben!!
Wat dat is, moet je zelf uitproberen...

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:37

Ik zou inderdaad ook even goed nakijken of er misschien iets scherps te vinden is bij het zadel en of dat nog helemaal goed ligt. Je moet eigenlijk nog even wat meer vertellen.
Zijn jullie daarna nog verder gereden? Zo ja.
Deed hij het dan nog vaker?
Deed hij het alleen maar op dat punt van de bak?
Gaf hij al eerder tekenen van spanning?
Hoe lang zit ze al in het M2?
Deed ze zelf iets "geks" terwijl ze aan het rijden was?
Heeft het paard lichamelijke problemen die al bekend zijn?

enz enz...

Dat geeft wat meer duidelijkheid over de situatie..

Veel succes groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:13

als ze het bij meerdere ruiters doet zal het (misschien) niet aan de ruiter hebben gelegen. ga na of het dier pijn heeft. dwz lichamelijk door een handicap of door een zadel/ hoofdstel of zoiets.

je moet iig geval aangeven dat steigeren niet getolereerd wordt. tenzij het dier echt vergaat van de pijn mogen ze nooit steigeren. geef een brul zodra ze omhoog komt. meestal is dit voldoende.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:12

als hij echt geen pijn heeft, is het denk toch een stukje verzet.
Dat heb ik bij mij vorige pony ook een tijdej gehad (in de M1 / M2 )\

Heb hem toen een keer met een rauw ei op ze hoofd gekwakt (hij dacht dat hij zijn hoofd stootte) en hij heeft het dus nooit meer gedaan en nu nog steeds niet na 2/3 jaar.
Het was gelijk over

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:06

chamayalover schreef:
Heb hem toen een keer met een rauw ei op ze hoofd gekwakt (hij dacht dat hij zijn hoofd stootte) en hij heeft het dus nooit meer gedaan en nu nog steeds niet na 2/3 jaar.
Het was gelijk over

Hahaha, wat een manier joh!! Wel goed dat het lukte *LOL*

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:28

joycje schreef:
Ik zou inderdaad ook even goed nakijken of er misschien iets scherps te vinden is bij het zadel en of dat nog helemaal goed ligt. Je moet eigenlijk nog even wat meer vertellen.
Zijn jullie daarna nog verder gereden? Zo ja.
Deed hij het dan nog vaker?
Deed hij het alleen maar op dat punt van de bak?
Gaf hij al eerder tekenen van spanning?
Hoe lang zit ze al in het M2?
Deed ze zelf iets "geks" terwijl ze aan het rijden was?
Heeft het paard lichamelijke problemen die al bekend zijn?

enz enz...

Dat geeft wat meer duidelijkheid over de situatie..

Veel succes groetjes joyce


Hier ben ik het mee eens

Het kan dus ook zijn dat er iets lichamelijk niet in orde is met het paard bijv dat hij bij de uitgestrekte draf een bepaalde spier moet aanspannen die pijn doet of misschien zit er ergens een wervel niet goed? Dit hoeft niet altijd al zo te zijn geweest het kan zijn dat het pas van de laatste tijd is ofzo. Ik heb dit namelijk zelf ook meegemaakt en ik zou als ik jou was dus eerst controleren of er niet iets aan de hand is met het paard.

Als er niks mis is met het paard kan het dus een trucje zijn om onder zijn werk uit te komen... Daarbij zou ik hulp van vragen van een professioneel iemand. Succes !

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:16

ik hoor van sommige mensen dat ze tegen het steigeren dit doen;
als het paard steigerd een ei op zijn voorhoofd kapot maken, als je erop zit, dat zou dan op bloed moeten voelen, dus dat het paard zowiezo voorzichter zal zijn.

zelf heb ik er geen ervaring mee, en ik denk dat het fout ergens anders zal liggen.

ik hoef hier geen negatieve reacties op, want ik heb het ook gehoord en misschien dat je er wat aan heb.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 06:25

Assiej schreef:
ik hoor van sommige mensen dat ze tegen het steigeren dit doen;
als het paard steigerd een ei op zijn voorhoofd kapot maken, als je erop zit, dat zou dan op bloed moeten voelen, dus dat het paard zowiezo voorzichter zal zijn.


nou even geen negatieve reactie Verward het idee zal best kloppen maar dan ga je het paard straffen terwijl hij/zij je oiets duidelijk wil maken. is hetzelfde als dat je een mens een klap voor zijn 'mond' geeft als 'ie je verteld dat je hem pijn doet. op een gegeven moment word zoiemand heel boos en dan ben je flink de banketstaaf......

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=64&t=406949

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 06:36

nou mekkera, jij verandert snel van mening Verward ... al die andere stukjes kun je nu bijna niet geloven, of is deze niet gemeend en nagepraat?... Verward Ik ben het nu iniedergeval wel met je eens.... OK dan!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:08

siko schreef:
Nog nooit heb ik een paard zo snel kaarsrecht overeind zien staan!

Een vriendin van me ging vandaag een proefje oefenen voor een aankomend concour, M2. Het paard was lekker actief, goed voor het been en eigenlijk een beetje te heet om de proef goed te rijden.

Nu is het zo dat ze op de diagonaal naar M van hand moest veranderen en daarbij uitgestrekte draf moest rijden.

Alla minuut stond haar paard stil en zonder pardon kwam hij zo omhoog. Daarbij draaide hij ook nog eens en toen viel ze! Bloos!

En dit bleef zich dus continue herhalen, ondanks dat er een ander ruiter op zat. Wat kun je het beste doen, om je paard dit af te leren?

Ze durft er nu niet meer op te gaan zitten. Misschien een beetje een onlogische topic - vraag maar jullie steun en tips zijn voor haar van harte welkom!

Groeten
Kim

Levensgevaarlijk, dat moet hij in elk geval afleren en wel zo snel mogelijk net zoals het vinden van de oorzaak. Is er als eens in zijn mond gekeken?
Ik heb zo een paard gehad wat het ook gevonden had om zo onder het werk uit te komen, na grondig onderzoek in een paardenkliniek hebben we het hem moeten afleren maar deze vond steeds iets nieuws uit. Hij liep al Intermediare I maar toen kon je geen verruimingen meer rijden.
Na het stijgeren ging hij gewoon tegen de muur liggen en klemde zo je been vast zodat je niet weg kon. Hij kon gemakkelijk 10 min zo blijven liggen. De oorzaak ligt echter altijd bij de ruiter. Wij hebben het paard goedkoop kunnen kopen omdat hij "niet meer wilde" en na 10 mnd rijden werkte hij terug normaal mee en loopt weer intermediare I in Duitsland! Het is belangrijk om een paard hoe dan ook tevreden te houden bij het werk anders krijg je, bij paarden met een beetje karakter, altijd problemen.
Vraag in ieder geval hulp bij een proffesionele ruiter die positieve ervaringen heeft met dit soort gevallen.

Succes!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:34

mekkera"]
[quote="Assiej schreef:
ik hoor van sommige mensen dat ze tegen het steigeren dit doen;
als het paard steigerd een ei op zijn voorhoofd kapot maken, als je erop zit, dat zou dan op bloed moeten voelen, dus dat het paard zowiezo voorzichter zal zijn.


nou even geen negatieve reactie Verward het idee zal best kloppen maar dan ga je het paard straffen terwijl hij/zij je oiets duidelijk wil maken. is hetzelfde als dat je een mens een klap voor zijn 'mond' geeft als 'ie je verteld dat je hem pijn doet. op een gegeven moment word zoiemand heel boos en dan ben je flink de banketstaaf......
[/quote]

ja okee, maar sommige paarden doen het om onder het werk uit te komen, er zijn namelijk zoveel mogelijkheden!! zelf weet ik alleen dat ze het doen, en dat et helpt maarja zo los je een medisch probleem natuurlijk ook niet op, daar heb je helemaal gelijk in

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:18

Als ie altijd goed heeft meegewerkt en dit accuut gebeurt dan is er heus wel ECHT iets aan de hand!
Niet straffen is ook mijn mening, maar uitzoeken waar het probleem ligt: Medisch of rijtechnisch (of medisch als gevolg van een rijtechnisch probleem...) en dit dan oplossen...
Ben het met Duncan eens: Dit paard schreeuwt om hulp! Sluit er je oren niet voor.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

pinotjuh

Berichten: 165
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:20

Ik heb niet zo veel ervaring met steigeren maar iemand op de manege, da paard ging ook ineens een keer omhoog wat tie dus nooit deed en toen had ze geen ei haha wat ik ook al een paar keer heb gelezen,Zei reed wel met zweep en daar zat aan het einde een knop en het klinkt heel zielig maar ze tikte heel zachtjes met die knop bij zen oren en toen was het over en heeft tie het nooit meer gedaan.Maar zou eerst kijken of het paard het uit verveling doet of omdat tie ergens pijn heeft

DOE EENS GEK JE LEEFT MAAR EEN KEER!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fnpetter1990 en 47 bezoekers