Tips voor veewagen gevraagt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gillian

Berichten: 4411
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Tips voor veewagen gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 23:26

Ik ben op zoek naar handige tips over oa de inrichting van een 2 paards veewagen.
Heb er net een gekocht, maar er moet nog het een en ander aan gesleuteld worden.
Op zich geen probleem, heb een handige vader en wat kennissen die er wel wat vanaf weten en aan vanalles en nog wat kunnen komen.
Het is een Mercedes 508, met zij en achterlader.
De paarden reizen (nu nog) achteruit, heb gehoord dat dit wel fijn is dus dat wil ik denk ik wel zo laten.
Afbeelding
Dit is em Haha!
Het houten schot wat je ziet is het tussenschot, daar staan de paarden in met de kont naar de cabine.
Het gedeelte voorin is te klein om op te tuigen maar kan wel gebruikt worden voor spulletjes zoals zadel, hoofdstel ed.
Ben van plan om alles eruit te slopen en opnieuw/nieuw in te bouwen.
Wie helpt me met brainstormen???
Alle tips en info is welkom natuurlijk!!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:33

Tja wat wil je, wil je meer licht in de bak ?
Nog handige opberg ruimte ?

Wij hebben ook een 2 paards veewagentje en ook behoorlijk op geknapt.
Doe anders even een pb !

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:01

Nu staan de paarden voorin, met de kont naar het schot. Ik zou ze achterin zetten, met het hoofd naar de cabine, dan heb je een fijne uitloop als je paarden van de vrachtwagen afmoeten en je hebt ook meteen ruimte om wat meer spullen neer te zetten en je paard een hoofdstel om te doen.

Verder zou ik wat dakraamjes in je vrachtwagen zetten en als je wilt/kan, ook raampjes aan de zijkant.
Een goede antisliplaag op de klep en in de bak kan geen kwaad en ik zou alles heel goed in de verf zetten en eerst na laten kijken bij een erkend bedrijf, alvorens je aan het klussen gaat.

Succes!

Toos paardloos

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:21

Ik zou ze persoonlijk dus niet achterin zetten, dat hebben wij dan ook niet.
Nu heb je nog wat speling, mocht er iemand bij je achterin rijden, dan zitten ze niet gelijk bij je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:35

Hoi, wij hebben ook een vrachtwagentje, mercedes waar veel aan opgeknapt moest worden.

Sloperij/garage in Schijndel tov De Wit campingartikelen heeft ons heel goed geholpen. Hij weet echt alles van Mercedes en heeft alle onderdelen voor je. Hij heeft onze vrachtwagen gezien en ons goede tips gegeven.

Succes.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:05

Ik heb zelf geen vrachtwagentje. Maar even een paar tips. Zorg dat als ze met de kont naar de cabine staan. Dat die muur daar sterk genoeg i.v.m. trappen. Een rubberen antislip bodem erin. Is erg makkelijk. Hebben wij in de trailer. Je haalt het er zo uit. en je kunt alles zo afspuiten en schoonmaken. Meerdere raampjes erin. Die ook open kunnen, ivm ventialtie. Hou rekening met de spullen die je mee moet kunnen nemen. Dus genopeg bergruimte. Ok zou ik de paarden helemaak voorin zetten, met het hoofd naar voren. En zoals curly2day als zegt. Als ze je van achter aanrijden. (niet te hopen natuurlijk, maar toch). Ik heb verder geen tiops meer. p.s : coole vrachtwagen..Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:18

Je mag wel even bij de mijne komen kijken, die is superpraktisch. Ik weet niet of je hier wel eens in de buurt komt? (omgeving Deventer)

gillian

Berichten: 4411
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 22:08

dank jullie wel allemaal!!
zal eens gaan kijken in schijndel, dat is niet zo ver weg.
heb zo'n zin om dat ding te verbouwen!!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:04

Succes, anders maak ik wel een paar foto's zodat je kunt zien hoe de onze eruit ziet. Wij hebben veel aanpassingen gemaakt.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:06

Gillian, ik ken iemand in Middelrode, vlakbij de Wit, die zelf ook vrachtwagens verbouwt. Ik weet niet of je daar zomaar terecht komt, maar materiaal e.d. heeft hij altijd zo voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:47

Lielle misschien bedoelen wij wel dezelfde.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:27

Aan die sloper bij de wit moest ik idd ook al denken Lachen Mijn vader heeft daar ooit wat vandaan gehaald voor ik geloof een aanhanger ofzo.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:37

Russel, ik bedoel iemand in Middelrode tegenover Klaas van Doorn. Jij niet denk ik.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:42

Hee Gillian! Ik heb ook nog een tip: Maak hem een beetje
Nico-vriendelijk!! Tong uitsteken haha...Grapjuuuuuuuuuuuuuuuuuh! Haha! Maar echt kei leuk! Vandaag heb je hem opgehaald he?? Ben errug benieuwd! Je les vandaag ging trouwens erg goed!

:D M2 + 8 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:30

Nee, bedoel idd een ander. Trouwens wel interessant dat adres van jouw.

Met zo'n ouwetje blijf je nl klussen. Ik vind Schijndel wel een goed adres voor de APK.


Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:10

hey Gillian mooie vrachtwagentje hoor!

..........................................................

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:24

Voordat je nou bakken geld uit gaat geven aan de opbouw, kijk eerst eens naar de ophanging van de cabine, de rubber blokken waar die op staat staan erom bekend dat ze na verloop van tijd gaan scheuren. Je cabine staat dan min of meer los op het chassis, dat is een ernstig afkeurpunt bij de APK en eeen relatief simpel op te lossen euvel. Het is een pruts-en-peuterklus maar ook voor de DHZ-er goed te doen.
Als de wagen klein rijbewijs is, kijk dan ook heel goed uit voor je gewicht. Mijn 608 weegt leeg 3000 kg, toen het interieur erin zat woog ie 3600kg (!!), je bent gewaarschuwd. Mijn 608 mag 5600kg wegen, dus voor mij geen probleem, maar als je onder 3500kg-grens moet blijven.......
Voor het interieur zou ik gaan voor goede en uitgebreide opbergmogelijkheden voor zadels, hoofdstellen, poetsspullen en overige benodigdheden.
Als je paarden niet al te groot zijn, dan kun je overwegen om de bodem van de overbouw te verlengen boven de billen van je paard, dat levert extra bergruimte, met name voor dekens en ander volumineus spul.
Voor de extra luxe kun je denken aan een klein aanrecht uit de camperwereld, zodat je een gasstelletje hebt om verse koffie te zetten en stromend water om je tuigage direct schoon te maken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:37

Ja maar het is een 508 toch? Wij hebben een 409. We hebben er een extra bladveer ondergelegd. Wel zwaarder geworden, maar wel goede stabiliteit. Hij weegt 2750 kg zonder paard. Dus net aan. Wellicht misschien wel ietsjes te zwaar, dus kijk uit wat je er allemaal in gaat aanbrengen.

Kijk de bodem waar je paard staat heel goed na, prik/por met een schroevedraaier onder de bak eens goed of hij daar niet rot is.

Sinds wij een spoiler hebben, rijden we ineens 15km per uur harder *LOL*

En, sinds we een raampje hebben gemaakt aan de rechterkant, wil mijn paardje nu ook makkelijker op de wagen, kan hij kijken wat er buiten gebeurt.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:49

russel schreef:
Kijk de bodem waar je paard staat heel goed na, prik/por met een schroevedraaier onder de bak eens goed of hij daar niet rot is.

Dat moet je dus juist niet doen, dan weet je ZEKER dat ie daar gaat rotten. Gewoon ertegen kloppen, als dat dof klinkt, dan is het foute boel en zul je actie moeten nemen. Die rotte-bodem-paniek vind ik overigens wel een tikkie overdreven, de bodem van mijn 608 zit er nu een jaar of zeven onder en is nog net zo spik-en-span als toen ie erin gelegd werd. Spul goed in de lak hebben is een belangrijk punt in deze.
Overigens vind ik 750kg laadvermogen aan de krappe kant, als je wat zooi bij je hebt, met twee bent en een paard, dan heb je zo 1000kg te pakken. Bij een wagen wordt GEEN 10% overgewicht getolereerd!!!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:10

Oke goede tip, ikke. Maar jouw bodem heb je er waarschijnlijk zelf ingelegd en netjes mee geweest. Ik weet niet hoe er met mijn bodem is omgegaan. Mijn paard plast niet op de vrachtwagen dus dat scheelt, maar de bak is ouder dan 7 jaar. Wellicht wel 17 jaar, wie weet. Hij is van hardhout en je prikt niet zomaar een gat in het hout, want dan maak ik me wel zorgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:16

Laadvermogen is ook heel belangrijk. Mijn paardje weegt ongeveer 600kg, door de veearts geschat. We zullen het dan ook net halen.

Wij zullen ook nooit een extra paard meenemen, ookal is de bak er voor uitgerust. Wij hebben overigens het paard in het midden staan. Zeker gezien wij enkel lucht hebben, ook al is het maar voor een klein stukje. Je moet dan ook echt met gewichten aankomen, eer ze begrijpen dat het geen onwil is.

Snap daarom ook niet waarom iedereen het altijd over 2-paards vrachtwagen heeft. Ponywagen klinkt niet leuk, denk ik.

gillian

Berichten: 4411
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 21:58

van welk materiaal is jullie bakopbouw??
nu is die van mij van betonplex, maar dit is wel zwaar.
omdat er wat platen beschadigt zijn, wil ik eens kijken of er ook nog andere mogenlijkheden zijn behalve betonplex.
zie ook vaak wagens met een aluminiumopbouw rondrijden.
stukje lichter en onderhoudsvriendelijker lijkt me.
natuurlijk moet ik eerst zorgen dat ie door de apk keuring komt, maar rondkijken kan geen kwaad toch Knipoog

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:12

Mijn bak is van alluminium, maar van binnen met hardhout bekleed. Dit wil ik zo houden. Mijn paard trapt niet, maar je weet maar nooit. De bak is daardoor best wel zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:36

Onze huidige bak is ook van betonplex, maar de vorige was van staal. Nadeel daarvan vond ik dat als ik een vrachtwagen tegen kwam op een smalle weg waar vrij hard gereden werd en het waaide ook nog eens (en dat is praktisch altijd aan de kust) dat er soms een harde knal door de bak heen ging door het drukverschil.
Heb ik nu geen last meer van.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:42

gillian schreef:
van welk materiaal is jullie bakopbouw??
nu is die van mij van betonplex, maar dit is wel zwaar.
omdat er wat platen beschadigt zijn, wil ik eens kijken of er ook nog andere mogenlijkheden zijn behalve betonplex.
zie ook vaak wagens met een aluminiumopbouw rondrijden.
stukje lichter en onderhoudsvriendelijker lijkt me.
natuurlijk moet ik eerst zorgen dat ie door de apk keuring komt, maar rondkijken kan geen kwaad toch Knipoog

Denk je eraan dat aluminium en ijzer elkaar heel erg hard bijten. Als je het hout wilt vervangen door alu, zorg dan voor een goede, geisoleerde opstelling van het alu t.o.v. het ijzer, anders heb je binnen twee jaar geen wanden meer in je wagen. Daarbij is zo'n alu wandje behoorlijk aan de prijs, schrik daar niet van. Bel even rond naar wat carroseriebedrijven (geen paardenwagenbouwers, dat zijn oplichters in deze!!!) dan heb je een idee wat het gaat kosten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers