Wat kan je vragen als de stalling gratis is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Wat kan je vragen als de stalling gratis is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 16:58

Even een vraagje;

ik overweeg er nog een pensionklant bij te nemen, maar dan gratis.
Dit omdat ik nu in mijn eentje de hele stal run (in de winter 4 boxen en in de zomer vaak meer dan 10 paarden. Zodra we nieuwe stallen hebben krijgen we zelfs nog meer boxen) en ik trek dat dus niet.
Ik kom wel goed uit met mijn tijd hoor, alleen als ik ziek ben is er dus geen vervanging. Als ik een weekend weg wil, kan dat niet.
En deze zomer ga ik 5 weken op vakantie, en heb ik dus niemand die het overneemt.

Nou heb ik dit altijd opgelost door mijn vader in te roepen als hulpkracht Haha! Maar die ziet dat niet meer zo zitten, en ik vind dat eigenlijk ook niet de ideale oplossing. Hij vind paarden leuk, en weet er ook nog wel het nodige van, maar heeft het zelf ook gewoon druk.
Deze zomer zou hij het dus overnemen van me, want als alles op de wei staat is er niks aan het handje. Maar onze pensionklant gaf nu aan haar stal aan te willen houden deze zomer. Dat betekend dat er misschien toch gemest moet worden. Kortom, ik heb hulp nodig.

Nou wil ik dus iemand hier gratis laten staan. Ik ben er nog niet uit of dat gratis betekend incl. hooi, bodembedekking en voer of dat hij of zij dat wel apart moet betalen.
Daar tegenover moet die persoon dus meehelpen. Maar wat kan je dan vragen van zo'n iemand?

Ik vind het overdreven en onnodig als die persoon altijd alle boxen moet uitmesten. Dat kan ik vaak zelf ook wel. Maar "soms boxen uitmesten" is uiteraard een nogal vage afspraak. En als dat erop neerkomt dat hij of zij dan 4x in het jaar voor mij moet inspringen, dan staat ie wel érg goedkoop.

Uiteraard moet er ook geveegd worden, en paarden moeten van buiten naar binnen e.d Dus ook dit kan verdeeld worden.

Misschien is het iets om vaste dagen af te spreken? Ene dag doe ik het, andere dag doet de ander alles.
Of misschien is het handiger de taken sowieso te verdelen met als voorwaarde dat als ik er een keertje niet ben hij of zij alles overneemt?

Heeft iemand ervaring met het hebben van een gratis pensionklant?
En wat spreken jullie dan af? Zet je dit op papier?

En misschien is er wel iemand die nu al geïnteresseerd is, dan sta ik open voor een gesprek. Want buiten alles moet dit wel iemand zijn die erbij past en die goed aanvoelt wat er moet gebeuren.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden?

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:50

Ik heb zelf geen ervaring met dit soort dingen maar ik zou zeker wel wat oppaier zetten omdat je anders kans hebt dat diegene geen poot uitsteekt en toch zijn paard gratis bij jullie neerzet. Ik zou net als jezelf al aangeeft vaste dagen afspreken. Ik vindt het een beetje goedkoop als diegene alleen maar een paar keer stallen moet uitmesten en daarvoor helemaal gratis staat. Ik zou zelf zeker haar het voer en dergelijke laten betalen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:53

Wat zou een 'normale' pensionklant moeten betalen aan stalling?
Neem dat bedrag, en deel het door 10 (10 euro per uur netto, is redelijk riant in de paardenwereld toch?).
Bijv. een normale pensionstal van 200 euro per maand / 10 = 20 uur werk per maand dat je kan verlangen van iemand. Dan zou ik er iets onder gaan zitten, dat is wel zo 'sociaal'. Dus zeg maar gemiddelt 4 uur werk per week.
Zelf heb ik zoiets nooit gedaan, maar dit lijkt me toch redelijk en eerlijk op deze manier. Ik denk ook dat er meer dan genoeg mensen staan te springen om voor 4 uurtjes werk per week gratis een paard te kunnen stallen.
Wel alles goed op papier zetten, en de uren bijhouden, zodat er van beide kanten geen misverstanden kunnen ontstaan.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 17:54

Mijn vaste pensionklant betaald €175,- per uur.
Maar 4 uurtjes in de week red ik het niet mee vrees ik.
Verdienen mensen dat echt? Dat is meer dan ik nu verdien dan! Ga ik meteen solliciteren! Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:00

10 euro vindt ik veel hoor. Ik vindt dat je best wel meer dan 4 uurtjes per week kan vragen, 7 uur per week vindt ik best kunnen (of ben ik nou zo onredelijk). 175 euro spaart diegene daarmee uit per maand!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:02

juist, en als ze er zelf elke dag komt, kan ze toch net zo goed alle paarden even naar buiten of binnen halen? en er een paar stallen bij doen?

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:28

ik zou het nooit doen zoals jij het wilt doen..
want hoe verklaar je het tegen die andere pensionklant dat de ander gratis staat en als je ruzie met die ``gratis`` klant krijgt??
ik zou gewoon zoeken naar iemand die je wil helpen en daar dan gewoon voor betalen (50 plusser of zoiets)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:29

Esme_27 schreef:
Mijn vaste pensionklant betaald €175,- per uur.
Maar 4 uurtjes in de week red ik het niet mee vrees ik.
Verdienen mensen dat echt? Dat is meer dan ik nu verdien dan! Ga ik meteen solliciteren! Haha!

Dan heb je wel een dure stal hoor! Clown

Als je het niet redt met 4 uur in de week zou ik kijken naar hoeveel uur je wel nodig hebt, en als je dat weet uit gaan rekenen wat je daar voor biedt (incl of excl voer dus)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:30

Meestal wordt minimumloon gegeven...
Dat kun je gewoon opzoeken, of opvragen bij het Arbeidsbureau of de uitzendbureaus...
Dan is zo'n berekening inderdaad een leuk hulpmiddel om een schatting te maken.
Overigens zou een een uur per dag helpen al een heleboel werk uit handen nemen denk ik... Als diegene tenminste van aanpakken weet. Misschien is het handig niet zozeer de tijd in zo'n contract te zetten, maar juist de taken. Je tijdsinschatting is de tijd die jij ervoor nodig hebt als je vlot doorwerkt. Dan is het aan die ander in welk tempo diegene het werk wil doen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:35

Ik maak ook even een rekensommetje:
Als je uitgaat van het minimum-loon (wat heel gebruikelijk is in de paardenwereld) dan kom je op ca. 6 euro netto per uur voor een volwassen persoon.
Omgerekend zou dat ca. 1 uur werk per dag betekenen als je uitgaat van een stalhuur 175 euro per maand.
Dit is wel heel zakelijk berekend, maar je moet toch een beetje een idee hebben van de waarde van stalgeld vs. "loon voor werken".

Als je voor zo'n soort afspraak kiest (dus gratis stalling in ruil voor hulp) dan zou je ook nog omgekeerd kunnen werken.
Daarmee bedoel ik: in principe betaalt hij/zij 175 euro per maand, en voor elk gewerkt uur haal je bijv. 6 euro/uur van het stalgeld af.
Zo schiet je er zelf ook niet bij in en is het ook wat makkelijker te verrekenen als hij/zij per dag (bijv. als je op vakantie bent) wat meer uren maakt dan het gebruikelijke uur per dag.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 18:43

alja schreef:
ik zou het nooit doen zoals jij het wilt doen..
want hoe verklaar je het tegen die andere pensionklant dat de ander gratis staat en als je ruzie met die ``gratis`` klant krijgt??
ik zou gewoon zoeken naar iemand die je wil helpen en daar dan gewoon voor betalen (50 plusser of zoiets)


Als ik ruzie krijg moet ik dus een ander iemand vinden Haha!

En mijn andere pensionklant vind dit zeker weten niet erg. Zij betaald omdat ze nauwelijks tijd heeft. Voor haar is dit dus een goede oplossing.
Ze is er denk ik een keer in de 2 weken ofzo.

Ik wil dus niet betalen voor hulp. Want ik heb al een zeer chronisch geld-tekort. Dus ik betaal alleen in natura, je paard staat hier gratis.

Met 1 uur per dag kom je hier ruimschoots uit. Mijn stallen hoeven van mij ook niet iedere dag uitgemest te worden, doe het bij voorkeur zelfs zelf. Alleen bijvoorbeeld iemand die 's ochtends de paarden voert en buitenzet. En dan in het weekend mest ofzo. En uiteraard haar eigen paard uitmest e.d

Bedankt voor alle reacties, want ik had er nog niet zo over nagedacht om het uit te rekenen in uren tegenover gewoon stalgeld.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:01

Esme_27 schreef:
Alleen bijvoorbeeld iemand die 's ochtends de paarden voert en buitenzet. En dan in het weekend mest ofzo. En uiteraard haar eigen paard uitmest e.d


Let er wel een beetje op dat je diegene niet dubbel kort. Als bijvoorbeeld bij die 175 uitmesten inbegrepen is, is het niet erg netjes diegene 1 uur per dag laten werken én daarbuiten nog zelf te laten uitmesten.
Die fout wordt wel vaker door stalhouders gemaakt Knipoog

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 19:53

Oh maar dat haal je denk ik niet hoor.
Tja een uur.. het is afhankelijk hoe snel je werkt.
Ik doe 4 stallen mesten, water geven, binnen zetten, eten geven en vegen in een uur. Als diegene heel langzaam werkt vind ik dat prima, maar wel bepaalde klussen afhebben dan.

Ik wil iig niet zelf nog steeds omkomen in het werk en dan een gratis huurder erbij hebben, dan kan ik er beter nog een volpension klant bijnemen die volprijs betaald denk ik.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:02

Ik denk dat ik die persoon bepaalde dagen de stallen helemaal laat doen, en voorderest laat invallen als ik er niet ben. Wel iedere dag haar eigen stal.

Dus stel de afspraak is:

In het weekend alle stallen doen, paarden binnenzetten en voeren. Op woensdag ook. De rest van de week alleen voor eigen paard zorgen maar wel beetje aanvegen e.d
Uiteraard kan niemand garanderen ieder weekend te kunnen, dus er kan wel gewisseld worden in overleg.

In de zomer staat alles op de wei en dan kan ik dus afspreken dat zij overdag of in de ochtend alle paarden water geeft. Verder zijn er dan geen klussen.

Is dat iets?

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:24

Dan zou jij op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag de stal en het voeren van het paard van die persoon op je moeten nemen. Anders kom je inderdaad zoals al eerder gezegd op een punt van dubbel korten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:28

waarom laat je de mensen niet zelf uitmetsen en vegen ed? roostertje maken voor het buiten/binnen zetten en je bent toch klaar dan?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 22:40

joelledsr schreef:
Dan zou jij op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag de stal en het voeren van het paard van die persoon op je moeten nemen. Anders kom je inderdaad zoals al eerder gezegd op een punt van dubbel korten.


Dat is toch harstikke onredelijk? Dan hoeft die persoon maar 3x in de week te komen en betaald verder niks??? Nou daar doe ik het niet voor hoor!

Ik heb al een volpension klant, dat kan ik niet opeens veranderen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 22:46

batje"]
[quote="Esme_27 schreef:
Alleen bijvoorbeeld iemand die 's ochtends de paarden voert en buitenzet. En dan in het weekend mest ofzo. En uiteraard haar eigen paard uitmest e.d


Let er wel een beetje op dat je diegene niet dubbel kort. Als bijvoorbeeld bij die 175 uitmesten inbegrepen is, is het niet erg netjes diegene 1 uur per dag laten werken én daarbuiten nog zelf te laten uitmesten.
Die fout wordt wel vaker door stalhouders gemaakt Knipoog
[/quote]

Leg dit is beter uit? Ik snap het namelijk niet.
In dat uur kan die persoon ook makkelijk zijn eigen stal uitmesten hoor. Ik heb een piepklein stalletje, zoveel is er niet te doen. Het gaat er meer om dat ik een mogelijkheid heb om niet te komen zo nu en dan.
Maar als die persoon alleen zo nu en dan hoeft in te vallen vind ik dat te weinig, je staat GRATIS op een stal! En dit is een stal waar je paard iedere dag naar buiten kan, ook in de winter.
Ik zal gek wezen als ik een stal sta uit te mesten voor iemand die niks betaald. Dan geef ik mezelf alleen maar meer werk.

Ik wil dat die persoon mij helpt en verder zijn eigen paard regelt. In ruil daarvoor sta je gratis. Lijkt me niet erg raar?

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:58

Maar je laat die persoon werken voor 175 euro in de maand. dat is dus 3 keer in de week en zeg 1 weekend par maand de verantwoordelijkheid. Jij rekent 175 euro voor volpension, dus die persoon heeft op de andere dagen recht op volpension. Anders moet je een andere prijs in je hoofd nemen. bijvoorbeeld 125 euro voor halfpension en daar dan uren bij bedenken. Dan heb je dus ook minder werk uren in de maand die je van die persoon kunt vragen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:02

joelledsr schreef:
Maar je laat die persoon werken voor 175 euro in de maand. dat is dus 3 keer in de week en zeg 1 weekend par maand de verantwoordelijkheid. Jij rekent 175 euro voor volpension, dus die persoon heeft op de andere dagen recht op volpension. Anders moet je een andere prijs in je hoofd nemen. bijvoorbeeld 125 euro voor halfpension en daar dan uren bij bedenken. Dan heb je dus ook minder werk uren in de maand die je van die persoon kunt vragen.

dat bedoelde ik idd Lachen

Als ze 175 euro bij elkaar moet werken, moet ze ook daadwerkelijk krijgen wat een ander krijgt als hij de 175 betaald.
(Dus als je andere klant volpension staat voor de 175 euro mag de gratis klant dus in haar 'werktijd' haar eigen stal doen)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 23:25

Ja tuurlijk mag die persoon in "haar werktijd" haar stal doen.

Maar ik ga echt niet bijhouden hoe lang iemand werkt ofzo.
Ik wil gewoon graag iemand die meehelpt op stal en daarvoor in plaats gratis staat. Geen hele loonadministratie!

Mag ik ook mijn uurloon berekenen dan? Haha! Want ik verdien echt geen €6,- per uur voor het werk wat ik er in steek.

Ik vind het echt heeeeel erg vreemd dat mensen denken dat als ze 3x in de week een keertje 3 stallen extra uitmesten ze dan voorderest gratis staan incl. voer, hooi en bodembedekking. En dan word je paard ook nog eens buitengezet. Vind het zelfs te gek voor woorden.
Ik weiger er op mijn doordeweekse dagen EXTRA werk aan te hebben. Dat doe ik echt niet!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 23:27

Ik vraag ook geen werkuren ofzo, ik vraag iemand die een handje meehelpt... ik neem niemand in dienst ofzo...

Een vriend van mij heeft 2 meiden op zijn stal staan die gratis staan en in ruil daarvoor runnen ze die hele stal! Hij komt zelf nooit! Dus hier valt mijn mond echt van open, ik ga meteen een stal zoeken waar ik maar 3x in de week hoef te komen en verder niks betaal. Dan ben ik VEEL goedkoper uit dan nu!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 23:46

Heb nog even zitten rekenen. Als iemand echt €6 per uur krijgt, dan kan je dus rekenen op 7 uur per week. Ik vraag alleen om extra hulp 3x in de week. Dat zijn 3 uurtjes. De rest van de week moet je alleen voor je eigen paard zorgen. Dat houd in uitmesten. Daar ben je echt geen uur mee bezig, dat kan je zolang maken als je wilt. Dus ik vind 3x in de week mijn paarden doen en de rest vd week alleen je eigen paard echt niet onreeël hoor.

Ik heb maar 4 stallen in totaal he?

En in de zomer dan? Dan hoeft die persoon niet uit te mesten, alleen soms water bijvullen. Ben ik dan dus gerechtigd geld te vragen? Haha!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:00

Rustig Haha!

Ik zou zelf in jouw situatie kiezen voor de oplossing :

- de persoon die gratis mag komen staan , mest het eigen paard uit
- daarnaast nog 3 dagen in de week waarop alle 4 stallen even gedaan worden
- eventueel nog buitenzetten / voeren of iets erbij op een dag / tijd dat dat voor diegene uitkomt
- als jij er een keer (een tijdje) niet bent , laat je dat ruim vantevoren weten en zorgt de "klant" dan netjes voor het hele spul Lachen

Voor de rest doe je zelf de andere 3 stallen , kun je het ook wel eens opvangen als de gartis klant zelf weg moet en eens niet kan komen ,
en kunnen jullie nog wat bespreken qua taakverdeling van voeren / buitenzetten / binnenhalen , net hoe het het meest praktisch uitkomt.

Maar direct vast afspreken moet je de standaard dingen zoals het (bvb) 3 x per week uitmesten van de stallen. Dat jij daar op die dagen niks aan hoeft te doen Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 00:04

Thanx Pmarena Haha! Zo had ik het ook in mijn hoofd.

Ja ik kook dan echt over van ideeën, blijft maar rondgaan in mijn hoofd. Heel irritant, maar zo ben ik Haha!