2 pulletjes al 1 ½ dag alleen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wipwop

Berichten: 205
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Opperdoes/Twisk

2 pulletjes al 1 ½ dag alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 13:06

wij hebben nu 2 pulletjes bij Robin thuis.
Eentje was al 1 ½ halve dag bij Robin voor in zijn eentje daarom besloten we hem te pakken want we hebben hem nooit met moeder gezien! We noesten wel ver varen!
Anders kregen we hem nooit te pakken. Hij racete eerst een stuk verder en wij waren met een roeiboot dat was echt moeilijk! Tong uitsteken we hebben hem toen een tijdje niet gezien want hij was onder water gegaan.Ineens kwam hij naast de boot boven en we hadden hem gelijk te pakken.

Toen we weer thuis waren hadden we een plastic bak gepakt en die vol gelegd met handdoeken. We deden er ook iets boven zodat hij niet weg zou kunnen lopen en ook deden we een klein dekentje over hem heen dat vond hij heel prettig. We moesten toen nog snel zo’n gloeilamp ophalen want anders krijgen ze geen vet meer en dan gaan ze heel snel dood. We hebben wel eerder een vogeltje/eendje/meerkoet gehad dus die lamp lag nog ergens anders.
We gingen daar op de fiets naar toe en dat duurde wel even want we hadden maar 1 fiets.
Irene wou toen nog wat laten zien toen we de lamp al hadden en raad is wat we zagen een pulletje in zijn eentje hij zat daar in een klein hoekje. Wij dachten dat verder op moeder was dus we gingen nog een stuk het weiland in. Een kwartier/half uur later kwamen we daar weer en zat hij daar nog steeds. We weten dus zeker dat hij is achter gelaten of dat moeder dood is.
Dus gingen we die ook pakken! hij dook steeds onder maar je zag hem wel onder water zwemmen. Irene wou erin springen om hem te pakken,maar toen was hij vlak bij de kant waar Robin stond en die kon hem zo van onder water pakken. Toen hadden we een kletsnat kleintje in onze handen we hebben hem maar in een jaszak gedaan en toen op naar huis,want het werd al best donker. Wij snel naar huis en hem bij de ander zetten maar toen we daar eindelijk waren zat hij niet meer in zijn hok. Hij was ontsnapt. Na een tijdje zoeken vond Robin hem onder een knuffel beer wij helemaal blij natuurlijk want,stel je nou voor dat een dood eendje vind na een paar dagen. Wij ze dus weer terug zetten in hun bak onder het doekje. Toen ook nog die lamp ophangen. Nou dat was nog een gedoe zeg maar uiteindelijk stond hij heel mooi te schijnen boven die bak en we hadden er snel iets anders op gedaan waardoor ze niet konden ontsnappen(dachten we).
Wat dus niet het geval bleek te zijn toen Robins broertje en Robin later naar boven gingen om te gaan slapen. Was die weer weg! Gelukkig vonden Robin hem al snel achter de tv!

We hebben al eens eerder meerkoetjes en eendjes gehad dus we weten gelukkig precies hoe je ze moet verzorgen!
Het hok is nu ook echt goed dicht en als ze er nu nog uitkunnen dan weten we het ook niet meer!!!!!
Ze eten en drinken al en hier is ook een foto van ze samen in hun bak lief toch Lovers
Afbeelding
De helemaal zwarte(voor) die heet Tiamo en de donkerbruine met geel heet Carinoso.
Lachen

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:39

ach wat super lief haha veel plezier met de eendjes en doe ze maar de groetjes van mij Tong uitsteken

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:11

wat lief Lachen

misschien gekke vraag maar je zegt dat je al meer van die beestje hebt gehad en dus weet hoe je ze moet verzorgen dus jij zal het wel weten Knipoog
bij ons op stal hadden ze eerst ook een baby eendje, die is toen 4 weken oud geworden ofzo, en toen verdronken. naar men zei doordat ze geen mama eens had om te leren hoe ze zichzelf moest "invetten." dus ikd acht altijd dat het niet mogelijk was ze zelf groot te krijgen, hoe krijgen jullie dat dan voor elkaar?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:57

De eerste keren dat een eendje zwemt zal zijn vacht vollopen en dan verdrinkt hij.
Het duurt even voordat het vetlaagje zich ontwikkeld, wat het water afstoot.
Je moet daarom een eendje nooit in diep water laten zwemmen als je ze zelf grootbrengt, of je moet er bij blijven dus.
Maar dus nooit een bak met water in hun hokje zetten, dat erg diep, is een bodempje kan wel.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:23

aha ok, dan begrijp ik het Lachen
want ze bleven er eerst altijd bij als ze hem in een emmertje lieten zwemmen, ging altijd goed, maar na een tijdje hebben ze in het hokje waar ie zat een watertje gemaakt, en dat ging ook 1,5 week goed en toen verdronk ie...

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:44

heb je een eend laten verdrinken? oohoohw.. zielug.. maar t staat al beschreven hoe je het had kunnen voorkomen, dus hopelijk deze lente meer suc6.. als mama ze neit zelf allemaal groot brengt want dat is 10 x beter natuurlijk

wipwop

Berichten: 205
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Opperdoes/Twisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:11

Yessy schreef:
wat lief Lachen

misschien gekke vraag maar je zegt dat je al meer van die beestje hebt gehad en dus weet hoe je ze moet verzorgen dus jij zal het wel weten Knipoog
bij ons op stal hadden ze eerst ook een baby eendje, die is toen 4 weken oud geworden ofzo, en toen verdronken. naar men zei doordat ze geen mama eens had om te leren hoe ze zichzelf moest "invetten." dus ikd acht altijd dat het niet mogelijk was ze zelf groot te krijgen, hoe krijgen jullie dat dan voor elkaar?
ze moeten onder een hete gloeilamp anders krijgen ze geen vet en dan verdrinken ze idd want dan blijven ze niet meer drijven moeder geeft door haar warmte vet af en die lanp is ook heel erg warm dus daardoor krijgen ze ook vet.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:27

Schattig zeg!
Maar gefeliciteerd met je moederschap; haha!
Ze zullen je vast als hele goede adoptie-moeder hebben!
Veel succes ermee !!!

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:10

ik heb ook een eendje gehad,
die was snachts altijd onder de gloeilamp,
en hij at altijd kippen opfok voer, en daar deedie het erg goed op, en groeide als kool.
liep de hele dag achter mij aan.
en nu issi bij een groep eenden uitgezet (nadatie volwassen was) enne eerst vette ruzie, maar nu zijn het dikke vriendjes!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:53

hey, leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die jonge vogeltjes hebben Haha! Ik heb 2 kuikens uit een nest van 7. ze waren allemaal 3 dagen oud toen ik ze besloot mee te nemen en mn moeder een kruik had gehaald. maar toen waren er al 3 verdwenen. 2 zijn naar de vogel opvang want toen hadden we nog nix om ze warm te houden en nu heb ik er nog 2. beetje ingewikkeld sorry. maar vorige week zondag was er weer een kip met kuikens in de schuur en heb ik ze alle 4 mee. er zat al een kat er achter aan dus was nu wel optijd. ( er lopen 7 zwerfkatten rond dus ze maken niet veel kans bij hun moeder...) nu heb ik 3 gele en 3 bruine kuikentjes. heel pittig! lekker met zn allen op een warme kruik en een kleed erover. en soms ff lekker pikken of buiten in t gras als de zon schijn. zijn nu 1 en 2 weken oud.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:56

bij mijn paard lopen de kuikens ook gewoonm tussen de katten door hoor.. een goeie mama beschermt ze wel..
je kan niet zomaar besluiten mee te nemen lijkt mij.. moeders zorg is veel en veel belangrijker...
zie t niet als een aanval.. ik zet er alleen persoonlijk mijn vraagtekens bij..

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:05

ja ik snap t wel. binnen 3 dagen waren er 3 verdwenen, en die kat had er een tepakken maar had m niet goed vast dus ontsnapte weer, en de kat ging voor mij aan de kant dus had ik m als eerste. ik neem nu liever geen risico, en ze hebben genoeg kippen en hanen daar. en wij niet. en de katten worden niet vet gemest als een dagelijks huiskat maar worden een beetje bij gevoerd maar ze eten evengoed een hele haas op. niet voor t spelen dus alleen

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:09

aha.. oke

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:30

leuk hoe ik lees dat jullie ook allemaal wel wat van die kleintjes hebben gehad!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:13

wipwop schreef:
ze moeten onder een hete gloeilamp anders krijgen ze geen vet en dan verdrinken ze idd want dan blijven ze niet meer drijven moeder geeft door haar warmte vet af en die lanp is ook heel erg warm dus daardoor krijgen ze ook vet.


Sorry dat ik het zeg maar dit is dus echt onzin.
Jonge eentjes worden ingevet met het vet van de moeder daarom kunnen ze zwemmen als ze bij hun moeder zijn, hun eigen vetkliertjes zijn nog niet voldoende ontwikkeld en daardoor zijn ze zelf niet vet, heeft helemaal niks met warmte te maken. Die warmte hebben ze nodig om zelf warm te blijven, die heeft dus niks met het vet te maken. De vetklieren worden pas later goed ontwikkeld en werken pas goed als ze hun donsveertjes kwijt zijn.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:12

Hoe is het nu met ze? Hoop dat het lukt, weet dat het heel moeilijk kan zijn om zoiets op te voeden. Heb zelf nu vier mereltjes in een nest op ooghoogte in mijn tuin. De katten lusten ze rauw en heb ook al mijn handen vol om moeders haar gang te laten gaan, ken je nagaan wat jullie moeten doen Haha!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:15

de katten lusten ze ook wel gebakken hoor hehehe.... houdt ze maar goed in de gaten... als die kleintjes gaan uitvliegen kon je nog wel eens een ""cadeautje" krijgen Haha! zielug

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:51

duiven, merels, spreeuwen etc is toch wel even moeilijker op op te voeden. Kuikens en eenden doen t toch vrij snel uit hun zelf.... Ik had ook es een paar duiven jongen want de duiven maakte altijd nesten op de grond in een box en als onze dobberman binnen kwam.... ja vul de rest maar in..... :S dus de dieren ambulance kwam ze altijd halen *LOL* daar zijn we nu ook erg bekend Lachen

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:06

Even nog een laatste berichtje: de mereltjes zijn toch uitgevlogen vandaag. Op een na gingen ze allemaal goed. De laatste is een beetje geholpen door ons en uiteraard waren de katten lekker binnen. Hoop dat het gelukt is, zal ze wel missen Verdrietig

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:07

ja dat snap ik stekeltje dat je ze zal missen
onze worden natuurlijk ook vrij gelaten als ze oud genoeg zijn!
dan zal ik ze ook heel erg missen
weet je wat pas moeilijk op te voeden is meerkoeten! die moet je zelf eten geven eendjes kunnen dat gelijk al maar meerkoeten Tong uitsteken