Welsh pony keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Welsh pony keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 10:24

Ik ga straks in juni voor 't eerst met mijn paardje,Welsh A,bijna 2,naar de keuring *LOL*.
Niet alleen voor haar de eerste keer,maar voor mij ook!Ik weet er weinig van eigenlijk...heeft iemand tips voor me???
Alvast bedankt!

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018


Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:33

Ga je haar zelf voorbrengen of laat je dat doen? naar welke keuring ga je??

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:39

Sjah tips... Is er iets wat je wilt weten of niet snapt ofzo? Ik neem aan dat je wel snapt dat je haar helemaall moet wassen, zorgen dat ze er top uitziet. Het ligt eraan wie haar voorbrengt. Jij zelf of iemand met ervaring?

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:40

De pony die ik rij gaat ook voor de keuring *LOL*
Hij is 4 jaar,ruin, 1,54, Voor foto's zie mn profiel!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:44

Tips:

Je mag haar niet invlechten, geen sokken e.d. scheren, netjes wassen, zorgen dat ze er keurig uitziet.. meer kan je toch niet doen Knipoog
Het is altijd maar afwachten hoe ze het doen op de keuring!!
Het is ook maar een momentopname en ligt er ook aan wat de jury op dat moment wilt zien, meer kan je echt niet doen!

Breng haar iig in goede conditie!!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 13:45

Ik ga haar niet zelf voorbrengen.Een goede vriendin van me gaat dat doen.Ikzelf kan me rust niet bewaren denk ik.Zijn er ook regels voor het voorbrengen?En hoe gaat het precies in z'n werk?Hoevaak ga je de ring in en wat moet je laten zien?En met hoeveel pony's tegelijk?
Ik weet helemaal niks van het keuringswereldje.Ik ben eigenlijk op zoek naar dingen wat bijv. wel/niet mag,wat voor dingen jullie gebruiken enz.
Wat gebruik je bijv. om benen mooi wit te houden?Mijn paardje beschikt over 4 witte benen,dus dat lijkt me een hele klus.
Ik heb ook gelezen/gehoord,dat je rond de ogen en de neus insmeert met olie o.i.d. waarom is dat?Om het er mooier uit te laten zien?
Haartjes rond ogen en neus moet dat ook weggeknipt worden?
Ik heb al contact gehad met het secretariaat van mijn afdeling en ben daar al wat wijzer van geworden.
Graag hoor ik echter wat jullie gebruiken om je paardje het mooist eruit te laten zien...tenminste als er mensen zijn die de ervaringen willen delen,ik heb begrepen dat de concurrentie onderling erg hoog ligt...
Bedankt alvast voor de reacties tot nu toe! Knipoog

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:54

Ben je lid van het NWPCS? Als het goed is zit er dit maal een inschrijfformulier in voor de keuringen daarin staat ook een beschrijving dacht ik. maar goed ik zal voor zover ik weet uiteraard antwoord op je vragen geven Knipoog Ik hoop dat je er wat aan hebt!!!
Je vriendin brengt je pony dus voor. Ik zou van tevoren even bij andere rubrieken kijken daar leer je ook een hoop van Knipoog

Als eerste wassen wij de pony's een dag van tevoren, wanneer ze witte benen hebben krijten wij ze waardoor ze echt super super mooi wit worden, dat is echt aan te raden!!! En dan is het zeker geen hele klus hoor! Weet je hoe dat werkt krijten? Zo niet leg ik het wel ff uit. Je wast haar, zodra je klaar bent dus echt aan het einde krijt je die benen... De volgende dag zijn ze super Bloos!
Haartjes bij dr kaak e.d. kan je scheren, is wel zo mooi! Rond de ogen en neus ook scheren!! Je kan eventueel om het hoofdstel mooi te laten liggen een plukje wegscheren of een vlechtje maken...

Idd de neus en rond de ogen worden vaak ingesmeert. Rond de ogen doen wij meestal zwartepieteverf. Bij de neus babyolie oid. Je kan wanneer je pony lichte wimpers heeft ook mascara opbrengen! Dit is om het koppie mooi uit te laten komen! Want daar staat de welsh beroemd om!!! Het is zeker weten heel mooi!
verder poets ik ze op de keuring ook met een stofdoek! Is ook mooi! En je heb ook equishine, dat helpt ook goed. Door de manen doe ik van de Hema, glimspul en dat het zacht wordt, voor baby's is dat. Fles is 2 euro ofzo!

Welke keuring ga je?
Wat voor kleur is je pony?
Ik ga nl ook dit jaar naar de keuring voor het eerst met mijn eigen pony Knipoog

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 15:41

Hey Marrie,

Bedankt voor je duidelijke uitleg,hier kom ik inderdaad al een hele stap verder mee!Het krijten van de benen had ik ook al eens van gehoord,ik heb zo'n blok gekocht en ben er mee aan het oefenen nou,het begint er een beetje op te lijken.Dus dat doe jij ook,ik hoorde ook al van biotex e.d. dat schijnt ook heel mooi te worden.
Ik ga straks naar de keuring in Tolbert en ik ben net lid geworden van het NWPCS als het goed is,ik heb vorige week alle benodigde papieren opgestuurd.Ik heb nog een antwoord terug ontvangen,dat is dus even afwachten.Naar welke afdeling ga jij?Ik denk dat ik als 1 van de eerste moet,dus het kijken bij mijn voorgangers wordt moeilijk.Volgens mij beginnen ze namelijk met sectie A.
Jewel is nu roan bruin met zwarte manen en staart.Er zit ook wat schimmel doorheen,volgens haar fokker wordt ze (zwart)schimmel.Ze heeft vier hoge witbenen,en een hele aparte bles met een superkoppie!
Dat hoor ik vaak in ieder geval,vind ik zelf ook wel eigenlijk Lachen .
Ik heb geprobeerd om hier wat foto's neer te zetten,weet alleen niet hoe het moet Verward Ik zal nog eens een poging wagen.
Hoe ziet jouw paardje eruit?Ik ben sinds dat ik Jewel heb echt helemaal verliefd op de welshjes,en met name de kleintjes dan,maar de Cob's en de K's vind ik ook erg mooi.
Nou bedankt voor je tips in ieder geval.Ik ga het allemaal uitproberen! Knipoog

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:45

Hoi!
Graag gedaan hoor Knipoog
Ik ga naar de keuring in Breukelen! Is veel concurentie altijd onder de A's maar ik heb een C, waarss zal ik alleen in die ring lopen Tong uitsteken
Je mag de foto's naar mij mailen hoor, ik wil ze wel voor je erop zetten. Geen probleem Knipoog
In mijn profiel staan foto's van Amanda!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 10:54

Wat de foto's betreft: gebruik je daar code's voor? Ik heb er namelijk wel een aantal online staan,maar ik weet dus niet welke codes ik moet gebruiken.Dan kan ik ze gewoon in mijn eigen profieltje zetten.
Ga jij nou ook voor het eerst met je paardje naar de keuring?
Ik ga misschien ook naar Breukelen,alleen om te kijken dan hoor,vind het geweldig!Maar voor het voorbrengen zijn er geen speciale regels?
Ik zit te wachten eigenlijk nu op het Welsh-magazine,ook wat de inschrijving betreft.
Lachen

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:03

Met voorbrengen moet je gewoon doen wat de ringmeester je zegt, en de jury je vraagt. Voor foto's plaatsen, typ je [img] hier de url van de foto [/img] suc6!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 11:56

Heej Loezjuh,

Bedankt,maar wat de foto's betreft had ik even iets verder moeten kijken dan mijn neus lang is *LOL* Het staat duidelijk uitgelegt....
Ook bedankt voor je info!

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:52

Opzich valt de eerste keer best mee. Ze beginnen toch eerst met de veulens, dan 1 jarige, 2 jarige, etc.... Ik ben afgelopen keer voor het eerst geweest met mijn welsh K hengst (toen 1, nu 2). Dit jaar ga ik niet met hem, maar met een welsh K merrie. Ik had nog nooit een keuring gezien. Ben 25 en was samen met een vriendin van 21 jaar heen. Je komt achter elkaar binnen stappend. Je krijgt een programma boekje waar het precies in staat. Met 2 minuten ben je alweer klaar. Je moet een rondje draven en weer stappen. Een keer opstellen. Dat moet ze netjes staan. Je kan haar met wat lekkers lokken, zodat ze haar halsje naar voren gaat strekken. Sommige doen het met een plukje gras of zoiets.
Ik wist niet wat me overkwam. Ik kreeg 1a premie en toewijzing naar CK. Later moest ik mee doen met best 1-2 jarige pony's. Ik werd daarvan kampioen. (beste van de 1 en 2 jarige jeugdkampioen). Het was een mooie leuke dag. Veel te zien. Echt schitterend. Je weet niet wat je overkomt als je voor het eerst gaat. Succes!! En als je naar breukelen gaat... daar ga ik ook heen!

Stal Beemsterhoeve (http://www.beemsterhoeve.nl)

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:53

PS Ze beginnen vaak om 9 uur. Er zijn drie banen. In een baan starten ze met de A sectie. Jij hoeft dus niet meteen om 9 uur, want je pony is twee jaar. Eerst komen de jongere pony's...

Stal Beemsterhoeve (http://www.beemsterhoeve.nl)

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 10:44

Hoi,

Bedankt voor je goeie uitleg Knipoog.En wat gaaf dat jij met je paardje gelijk een 1 ste premie kreeg!Ik hoop er ook op,maar ga me de eerste keer er maar niet te veel van voorstellen.Dan valt het altijd mee denk ik.
Wat het voorbrengen betreft is me nu ook wat duidelijker!Ik ben vorig jaar naar de regionale keuring in Tolbert geweest,alleen om te kijken.
Toen had ik Jewel nog maar net en heb toen eigenlijk niet zo goed opgelet allemaal Tong uitsteken .Ik had toen ook niet echt verwacht dat ze zo'n mooi paardje zou worden en dat ik uiteindelijk ook echt mee zou gaan doen!
Bij toeval kwam ik er gister achter dat een meisje die hier ooit gereden heeft,ook keuringen met haar welshje is gaan doen,ik ga dus ook maar eens met haar aan het werk,daar zal ik ook veel aan hebben.Ze kreeg ook gelijk de 1ste keer een 1ste premie en een reservekampioenschap!
Waarom ga jij dit jaar niet?Ik ga niet met Jewel naar Breukelen hoor,ik ga alleen om te kijken denk ik.Ik moet er wel een eind voor rijden,maar ik vind het leuk om te zien.
Bedankt voor je reacitie en veel succes met je paard! Lachen

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:11

Nog een tip: als je in de ring bent, en de pony moet draven, kun je om haar een beetje fel te maken het volgende doen:
maak een blikje of fles met kleine steentjes (of iets wat er op lijkt) en maak deze goed dicht. als je vriendin de pony voorbrengt, kun jij erbij gaan rammelen met je blikje. Je moet wel even kijken of het toegestaan is dat je de ring binnengaat als hulp, soms mag dat namelijk niet. Als de pony al fel genoeg is, en mooi loopt, natuurlijk niet rammelen. Maar als je een beetje een ritme aangeeft, gaan ze zo mooi 'zweven'. Lachen

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:22

Ik ga dit jaar met mijn welsh B merrie naar Breukelen Knipoog
Iemand nog een tip over de lengte van de manen?

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:11

Ik zou de manen lekker lang en op 1 lengte houden!
Niet zo kort hoor, want bij de Welsh willen ze alles zo natuurlijk mogelijk (behalve bij de K's daar mag je wel vlechten en scheren e.d.)
Ik kom iig met mn welsh C naar Breukelen! Zal waarss als enigste in die ring rondlopen Knipoog Tong uitsteken

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:31

Ze heeft hele lange manen Tong uitsteken Ze komen net onder haar nek uit Cool
Dus gewoon lekker laten hangen?

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:32

Als wij naar de keuring gingen met de welshjes deden we de manen altijd kort.
Zo komt de hals goed tot uitting en dat wil de jury graag zien.

Fenna :+:

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:39

Ik vind ze lang mooier, ken er ook genoeg die met lange manen hoge plaats krijgen!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 13:50

Haai allemaal,

Leuke discussie gaande hier!Mijn Jeweltje heeft (helaas) nog korte manen,op dit moment nog coupe "pleeborstel" omdat ik alles af moest knippen.Er zaten luizen en weet ik wat nog veel meer in!
Ik persoonlijk vindt lange manen het mooist,maar idd,het is maar wat de jury wil zien!Wat ik me kan herinneren van vorig jaar,hadden de meeste pony's ongeveer "dubbele handlengte" (als jullie begrijpen wat ik bedoel) manen.
We zijn nu aan het oefenen dat ze netjes loopt,en zo'n blikje hebben we ook geprobeerd.Ik had het gezien op de keuring vorig jaar.
Ze reageert er ernorm goed op,maar weet niet of ik het ook ga gebruiken,of het wel nodig is.
Maar bedankt voor je tip!!! Knipoog

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:02

De manen moeten naar rechts gedragen worden en mogen niet onder de hals uitkomen, niet recht afknippen maar snijden en een beetje met de onderlijn van de hals mee laten lopen, alles zo natuurlijk mogelijk. De staart op een handbreedte onder het spronggewricht in een puntje, dus ook weer niet knippen! De oortjes dichtvouwen en de plukjes die er uitkomen er af knippen. Ik vind zwartepieten zwart o.i.d. heel lelijk, wij doen altijd alleen baby-olie rond de ogen en op de snoet.

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:01

Ik vind zwartepietenzwart ook niet zo hoor, behalve bij schimmels dan vind ik het wel mooi! Bij aman doe ik ook gewoon babyolie! Heeft ook geen zin om zwartepietezwart op te doen want ze is al zwart Haha!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:50

Als het een beetje subtiel wordt aangebracht is het wel mooi, maar je ziet tegenwoordig van die leuke A-tjes met een soort zorro-masker op. Echt geen gezicht hoor

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lina1998 en 34 bezoekers