[VD] Mario Lurachi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

[VD] Mario Lurachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 15:29

Ik heb het even onder VD geplaatst, maar Mario Lurachi doet natuurlijk nog veel meer... Dit topic maak ik naar aanleiding van een documentaire die ik gisteren herbekeken heb.

Kent iemand hem? Hij is een fransman die stuntpaarden africht. Wat hij met paarden kan bereiken is werkelijk ongelooflijk. Hij heeft zelf in het circus leren paardrijden, heeft les gehad van verschillende geweldige instucteurs, en hij heeft ook een tijdje bij indianen geleefd oid.

Vrijheids dressuur ten top; zijn paarden kunnen niet alleen gaan zitten en liggen (hij heeft ongeveer 60 paarden die dat allemaal kunnen, hallucinant gewoon) maar ook zich kunnen laten vallen uit de galop -wat er echt spectaculair uitziet- liggen in een afgesloten doos, en regelrecht acteren door mensen aan te vallen op commando. De documentaire begon met een paard aan de lange lijnen met een brandend dek op zijn rug, dat de spaanse pas uitvoert....

Verder filmstunts, zoals door glazen ruiten heenspingen, over een gedekte tafel lopen, oorlogscenes waar paarden met hun ruiter een "doodssmak" maken, vanaf een steiger op een bootje vol met mensen springen, door vuur lopen, en meer van dat soort grappen.

En dan heb ik het nog niet eens over de "gewone dressuur"! Verzameling, piaffe, passage, spaanse pas, levade, courbette, capriole, noem maar op; Mario Lurachi draait er zijn hand niet voor om. Of zo lijkt het toch. En wat dacht je van de stunts en turnoefeningen die uit te voeren zijn op de rug van een galopperend paard... Je kunt het zo gek niet bedenken, en het was allemaal te zien in de documentaire.

Als je het mij vraagt is Mario Lurachi 1 van de weinige echte paardenmensen op deze wereld, die echt doorheeft waar paardrijden over gaat. Wie heeft er nu nog behoefte aan om mee te doen aan de Olympische Spelen, als je paard letterlijk en figuurlijk voor je door het vuur gaat? En het is zeker iemand met een droombaan, waar ik veel voor over zou hebben om les van te krijgen. Ik ben ook van plan om 1 van zijn video's aan te schaffen en goed te bestuderen (als ik tenminste wijs kan worden uit zijn Frans...)
Nog meer mensen die bekend zijn met deze persoon?
Laatst bijgewerkt door Ronja op 30-04-04 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:36


Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 15:40

Op zijn eigen site staan ook wat foto's, onder andere met bekende acteurs waarmee hij gewerkt heeft:
http://www.luraschi.com/

Edit: *oeps* en ik zie nu ook dat ik zijn naam verkeerd heb geschreven. Excuus.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:12

Ik heb er ook al een docu over gezien, waar hij bvb. een helling af galoppeert Kwijl
Geweldige man is het!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:13

Die vent is echt geweldig met paarden.

Ik heb de docu al vaker gezien en als ik andalusiers in een film zie weet ik bijna zeker dat ze bij hem vandaan komen Haha! (even op de aftiteling kijken Tong uitsteken )

Ik zou graag eens op die stal willen kijken.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 21:00

Cowgirl schreef:
Ik zou graag eens op die stal willen kijken.


Anders ik wel! Ergens ten noorden van Parijs is het toch?

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:41

Ik heb de documentaire hier ook op video liggen, opgenomen van National Geographic, echt héél knap wat die man allemaal voor elkaar krijgt bij zijn paarden... Heb die docu al zeker 3 keer gezien... Bloos

En idd, die andalusiërs! Kwijl

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:17

Ik vind hem ook geweldig. Heb een video van hem gezien waar hij liet zien hoe hij een paard traind om op zijn achterbenen te lopen. Wouw en op het eind liet hij het resultaat tijdens een show zien. Spier witte andalusierse hengst geheel gestrekt op zijn benen als bij de france rijschool en dan al lopen trappelen met zijn voorbenen, nou meer uitslaand.
Hij liet ook op die video zien hoe hij het paard leert vallen. Daarvoor leer hij het paard uit stand te gaan zitten. Nou dat wil ik nog wel is weten hoe hij dat precies doet.
Hij is fantastie's een echte vakman die weet hoe hij met zijn paarden moet omgaan. Als je een leer video van hem ziet, dan zie je dat hij alles spelenderwijs aanleert, maar ook dat hij er de tijd voor neemt. Zo ook van de steigerende paard is er van het begin tot het uiteindelijk lopen op de achterbenen ruim 3 jaar overheen gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:02

is hij die man die met een paard zo van de steiger een bootje in jumpt? over tafels galopeerd en door vuur heen scheurt??? dan heb ik die doc ook eens gezien ... echt geweldig!!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:12

Ik heb hem ook gezien, meerdere malen met open mond..

wow Knipoog

later als ik groot ben wil ik ook een zwarte hengst die ik op commando kan laten steigeren en uit galop kan laten vallen... En een hele goede arbeidsongeschiktheidsverzekering Schijnheilig

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:18

Debo schreef:
is hij die man die met een paard zo van de steiger een bootje in jumpt? over tafels galopeerd en door vuur heen scheurt??? dan heb ik die doc ook eens gezien ... echt geweldig!!!


Jep, dat is hem, knap hé!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:17

Ik vind die foto's heel indrukwekkend!!

Alleen sommige steigerfoto's...dat vind ik een beetje link. Lijkt net alsof ze helemaal achterover vallen. (wat misschien ook is?)

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 12:53

Evy schreef:
Alleen sommige steigerfoto's...dat vind ik een beetje link. Lijkt net alsof ze helemaal achterover vallen. (wat misschien ook is?)


Ja dat klopt, dat zag je ook in de documentaire... Het schijnt dat de paarden er enorm veel lol in hebben. Het zijn echt stuntpaarden, en er worden vrijwel geen risico's genomen; ze hebben geleerd hoe ze moeten vallen, net als de stuntmannen. Niet zo link als dat het eruit ziet dus Knipoog

En wat dachten jullie van die foto van dat paard op de evenwichtsbalk Hyper!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:36

Ja die vind ik echt lachen. Het paard vrolijk met zijn oortjes naar voren op die balk en hij al lachend trekkend aan zijn staart.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:55

Ik heb nog een video gezien van hem, das behoorlijk de moeite hoor. Die mens vertelt dan heel vrolijk hoe je een paard moet achterwaarts laten galopperen, terwijl hij de oefening aan het uitvoeren is! Serieus de moeite toch die mens. Een ex van mij heeft er nog gereden, hij zegt dat het daar heel erg super was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:42

vorrige keer deed de site t niet bij mij.... maar brrrrrrr wat doet die man enge dingen! ... wel verschrikkelijk gaaf!! zou daar wel eens een lejs van willen hebben