[b]veulen loopt vreemd op de achterhoefjes[/b]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

[b]veulen loopt vreemd op de achterhoefjes[/b]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 22:22

Het pas geboren veulen van een van mijn kennissen loopt wel heel vreemd op de achterhoefjes. Dat pasgeboren veulens soms wat week zijn en naar achteren wegzakken zodat ze bijna op de kogels staan heb ik al vaker gezien. Dit veulen loopt op de puntjes van zijn toon aan beide achterhoefjes. Lijkt wel of hij als een balletdanser op spitzen loopt. Voor echter is de stand normaal. Het is een erg vreemd gezicht. Heeft iemand dit al eens meegemaakt, wat is dit en wat zou je daar aan kunnen doen?

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:52

direct hoefsmid en/of dierenarts laten komen.Kunnen kijken of het nodig is om corectie uit te voeren en of dat mogelijk is.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:06

Dit klinkt als een steltvoet..Het veulen loopt dan idd op de toon .. Ik vraag me af of hij ook (erg) overkoot gaat? En of de verzenen ook van de grond komen? In dit laatste geval zal het waarschijnlijk een Pezige steltvoet zijn..Dan zijn de buigpezen erg kort,waardoor ze de ondervoet naar achteren trekken..

In beide gevallen, zo snel mogelijk de smid en da laten komen kijken,zodat zij samen kunnen overleggen wat te doen!

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:43

ik heb wel meegemaakt dat een veulen op de boerderij raar liep met (ook) alleen haar achterbenen. we hebben na een tijdje ook de veearts en de hoefsmid laten komen en ik weet niet meer hoe het heette, maar het kon verholpen worden door een operatie. de operatie zou best wel duur zijn en het zou dan ook niet zeker zijn dat het over ging. maar de veearts en de hoefsmid zeiden dat het ook (grotendeels) verholpen kon worden door elke dag meer dan een half uur te lopen en te rennen enzo.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:59

Er is niks aan de hand, mijn 1e veulen heeft dit ook gehad en ik meteen er een dierenarts bij gehaald en die zei alleen maar : dit komt vanzelf goed en inderdaad na 3 weken stond ze mooi rechtop, de merrie heeft vorig jaar op de keuring een 1e premie gehaald en is helemaal goed gekomen.
Een hoefsmid mag al helemaal niks doen !!!
De hoefjes zijn nog helemaal zacht en mag absoluut niet aan gesneden worden.
Zolang hij of zijn niet op haar gewrichten loopt hoef je je echt geen zorgen te maken.

Misschien kun je een foto maken?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:50

ik heb op een paardenmelkerij gewerkt waar dus heel erg veulens geboren worden en ik sluit mij aan bij nadezda: niets aan de hand, trekt wel bij!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 11:01

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties OK dan! . Ik zal het uitprinten en doorgeven. Ze kunnen dan zelf beslissen wat ze doen. Op het ogenblik is hij direct begonnen met de pezen achter zachtjes te masseren. Denk niet dat het verkeerd kan zijn. Is ook niet verkeerd om er even een dierenarts naar te laten kijken. Hoefsmid en corrigeren lijkt me ook niet dat het kan. Het veulen is pas twee, sorry nu drie dagen oud.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:07

de DA komt toch direct de dag van de goboorte of de dag erop om het veulenprikje te geven, heeft ie het toen niet gezien???
Bij ons keken ze de veulens altijd helemaal na en de merries ook.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:35

Mijn paard had als veulen ook een afwijkende hoef..
Dit is nu helemaal goed gekomen door steeds consequent de hoefsmid te laten komen. Je ziet er niks meer van.
Wat ik in jou geval zou doen, even de VA laten komen.. Kijken wat die zegt Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:54

Zou er even naar laten kijken. Soms moet er wel wat gebeuren en trekt het niet vanzelf bij. Als je er dan snel bij bent, kan je problemen voorkomen door bijv. een paar dagen te spalken. Dat is dan heel eenvoudig in dit stadium. Wacht je daar te lang mee, dan duurt het heel lang voordat het goed komt of het lukt evt. niet. Jaren geleden stond er een veulen op stal die dus wel wat hulp nodig had en dat is prima in orde gekomen.