Stelling: Good stallions make great geldings

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Stelling: Good stallions make great geldings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 12:13

Het schijnt in de westernwereld "not done" te zijn om een ruin te rijden. Iedereen wil blijkbaar een hengst, ze zijn mooi en ze zijn stoer. Waarom zou je een hengst een hengst laten? Wat is er minder aan een ruin behalve dat hij geen nakomlingen maar kan voortbrengen? Daarom deze stelling, en graag jullie bijdrage. Good stallions make great geldings. Mee eens of niet mee eens?

Je suis Charlie.


Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:26

Jeetje hele afhandeling geschreven, vlieg ik eruit.
Maar goed, ik ben het 100% met je eens. Als je een hengst niet voor de fokkerij wilt gebruiken is het beter hem te laten ruinen. Jij en je ruin hebben daar meer plezier van. Minder uitstraling, minder schoonheid, minder presteren? Onzin!!! Kom maar eens kijken naar mijn showbinken eerste klas. Je ziet het verschil niet. (heb ook nog twee hengstjes).
Ik denk dat de voor- en nadelen van het houden van een hengst best wel algemeen bekend zijn. Een hengst die thuis oooooooozo braaf is kan zich heel plotseling anders gedragen als de natuur hem roept. Met een hengst sta je dikwijls altijd apart of je wordt geweigerd in diverse pensionstallingen. Op wedstrijden is het altijd oppassen geblazen.
Trouwens ook in Amerika worden de hengsten zodra ze niet voor de fokkerij geworden gebruikt gewoon geruind. Het stoer doen zit gewoon tussen de oren van sommige mensen. Jammer.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:49

Denk ook eens aan de diervriendelijkheid. Het beest kan (bijna) nooit de wei in, heeft dus geen normale sociale contacten. In pensionstalling staan ze vaak apart van andere dieren of aan het eind van de gang. Ze kunnen inderdaad qua gedrag compleet onslaan als er een leuke merrie in de buurt komt.
Maar ja, er zijn veel mensen waarvan hun eigen ego/image voor gaat, je hebt een paard tenslotte voor eigen plezier en niet om het dier een leuk leven te bezorgen. Huilen

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:54

Heel goed!! Voor mij komt ook op de eerste plaats het plezier en het welzijn van mijn paarden en niet dat van mijzelf. Op dat ogenblik dat je paarden het naar hun zin hebben komt je eigen plezier vanzelf! Haha! Haha!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 15:21

Ik sluit me helemaal aan bij de eerdere meningen.
Ben het er helemaal mee eens dat hengsten geruind worden wanneer ze niet voor nakomelingen hoeven te zorgen. Daarnaast vind ik ook nog eens dat niet iedere hengst voor nakomelingen hoeft te zorgen, maar alleen diegene die een hele positieve bijdrage leveren aan de verbetering van de populatie. Vind ik btw ook bij merrie's opgaan. Maar omdat merrie's veel minder veulens krijgen dan hengsten veulens produceren, vind ik dat er bij hengsten nog strenger geselecteerd moet worden.
Daarbij moet ook weer het belang van het paard voorop staan, dus hengst of niet, weidegang met soortgenoten is voor ieder paard van belang. Het is per slot van rekening niet voor niets een kuddedier wat de sociale contacten met zijn soortgenoten bitter hard nodig heeft! Kun je dit een hengst niet geven, moet je ook geen hengst willen houden. Das mijn mening.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 15:34

Helemaal mee eens, onze 1e quarter was 5 jaar en nog hengst, nadat we hem gekocht hadden, gelijk Utrecht gebeld voor een castratie.
Hij is helaas niet oud geworden, maar die jaren bij ons heeft hij heerlijk elke dag tussen de andere paarden buiten gestaan. Een echt paardenleven ipv elke dag in zijn stalletje.
Er zijn genoeg goede hengsten in Nederland en daarbuiten, nu je sperma mag verzenden is er toch volop keus, dus waarom dan je eigen lekkere rijpaard niet ruinen en hem laten genieten van een paardenleven, buiten met andere paarden spelen etc.
Uitstraling kan ook bij een ruin!!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 15:56

HHmmm, ik vraag me aan de andere kant ook wel eens af: waarom is iedereen zo bang van een hengst? Bij IJlanders is het gebruikelijk om de hengst gewoon tussen de merries te zetten. De merries worden gedekt als ze hengstig zijn en blijven verder gewoon bij de hengst lopen. Deze hengsten doen ook totaal niet moeilijk als ze andere merries zien. We hebben zelfs wel eens een kudde IJlanders in een wei naast andere paarden gehad, kompleet met twee hengsten. Er werdt niet eens gekeken naar de merries in de andere wei, ze hadden hun eigen merries bij en dat was goed.

Wat je stelling betreft: nee, je kunt niet altijd voorspellen hoe een paard is nadat hij geruind is. Klein beetje geluk is hier wel op z'n plaats.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 16:01

hoi,

ik sluit me hierbij HELEMAAL aan !!! Ik vindt dat als je een hengst hebt, je goed moet weten wat je hebt en dat je er élke dag mee aan de gang moet, het is tenslotte dan zo'n beetje het enige "contact" wat hij kan hebben en dan ben jij nog geeneens z'n soortgenoot... hoeveel frustratie zou hij opbouwen als hij alleen maar op stal zou staan?
Verder vindt ik persoonlijk dat veel mensen een hengst hebben/houden voor hun eigen status.... het valt me op dat zulke mensen niet zeggen : ik ga mijn paard even buiten zetten of rijden...nee.... die zeggen : "ik ga mijn HENGST even buiten zetten of rijden"... ( ja en???? is toch óók een paard?) Haha!
Ik zou best een hengst willen hebben, voor de wedstrijden & om te dekken, maar ik realiseer me heel goed dat ik het (denk ik) niet op kan brengen elke dag met hem aan de gang te zijn.... dus.... niet doen... of ruinen, zo is dat !
groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 16:33

Ik sluit me helemaal aan bij Monnik.

Keus genoeg in Nederland en daarbuiten van goede hengsten.
Overigens ben ik wel een voorstanders van een soortgelijke keuring voor hengsten als er nu ook voor 'gewone' raspaarden is. Want nu ken je een henst vaak alleen van een wedstrijd of een foto uit een blaadje en dat zegt echt niet alles over karakter, gezondheid en juiste bouw.

Het lijkt me voor een hengstenhouder ook wat waard als hij/zij kan zeggen dan hun hengst 'Ermelo'-goedgekeurd is (bij wijze van spreke).

Een goed amerikaans gezegde is: No stallionmaterial, NO stallion.. Haha!

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 16:45

ikke schreef:
HHmmm, ik vraag me aan de andere kant ook wel eens af: waarom is iedereen zo bang van een hengst? Bij IJlanders is het gebruikelijk om de hengst gewoon tussen de merries te zetten. De merries worden gedekt als ze hengstig zijn en blijven verder gewoon bij de hengst lopen. Deze hengsten doen ook totaal niet moeilijk als ze andere merries zien. We hebben zelfs wel eens een kudde IJlanders in een wei naast andere paarden gehad, kompleet met twee hengsten. Er werdt niet eens gekeken naar de merries in de andere wei, ze hadden hun eigen merries bij en dat was goed.

Wat je stelling betreft: nee, je kunt niet altijd voorspellen hoe een paard is nadat hij geruind is. Klein beetje geluk is hier wel op z'n plaats.



Niemand heeft hier beweerd bang te zijn voor een hengst en ik ben dat zeer zeker ook niet. Maar om een hengst in de wei te zetten met de merries moet je de ruimte hebben dan bij alle veulens die daar uit geboren worden moet je ook keuzes maken, want er worden weer hengsten geboren etc. etc. etc. Ergens zul je dan ook afstand moeten doen van je dan "overtollige" paardjes en dat is niet de manier en hier bedoel ik het ongebreidelde fokken met een hengst, die dan ook nog eens volgens mijn mening een tophengst moet zijn en ook de merries moeten top zijn. Nee, ik sluit me aan bij de andere meningen. Lekker op de wei daar kuddedier. Als je al een veulen wilt dan uit een prestatiehengst. Keuring zou op zijn plaats zijn, dus ook veterinaire keuringen. Bovendien lopen er genoeg goede hengsten rond en verzendsperma (diepvries) is nu ook uit USA mogelijk. Keus genoeg. Dit alles heeft niets te maken met bang zijn.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 21:54

Ruin is the best.......

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:07

Ik ken ook een hengst die noodgedwongen dus altijd binnen staat. Hij dekt niet meer en ik heb het altijd sneu gevonden dat hij hengst gebleven is. Hij kan niet lekker de wei op, moet altijd maar op stal staan.

En dan zegt de eigenaresse ook nog: 'nou tot overmorgen, mijn paard en ik hebben morgen een dagje vrij'

Nou poeh wat zal dat paard blij geweest zijn met dat vrije dagje in zijn stal van 3 bij 3 Frusty
Als hij ruin was geweest en hij had een dagje vrij gehad, kon hij lekker naar buiten om te spelen met zijn soortgenootjes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:33

Tsja, een hengst hoeft niks beter te zijn dan een ruin en andersom.
Ook hoeft een hengst geen zielug leven te lijden. Wij hebben 2 hengsten op stal die gewoon in boxen tussen de merries staan. Niks geen problemen. Vandezomer gaan ze bij de ruinen in de wei.

Wat een hengst gewoon tusssen de merrie sbetreft. Das leuk als je niet serieus fokt en een en hetzelfde ras in de wei hebt. Op de meeste stallen staat van alles en nog wat. Zo zou ik mijn fjordenmerrie liever niet gedekt zien door de arabierenhengst of welshhengst die we op stal hebben. Dus wat mij betreft mag hij lekker in een andere wei. Als ik een hengst had gehad had ik dat ook niet meer dan normaal gevonden.
Mocht het eerste veulentje van mijn merrie ene hengstje zijn, dan laat ik hem zo lang mogelijk hengst (zonder te dekken) als dat kan. Gewoon voor zijn eigen ik. Want wat dat betreft ben ik het wel met de stelling eens: waarom ruinen als hij als hengst ook een lekker leven kan hebben met weidegang en omgang met soortgenootjes.

Viv

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 14:18

Vippie schreef:
Want wat dat betreft ben ik het wel met de stelling eens: waarom ruinen als hij als hengst ook een lekker leven kan hebben met weidegang en omgang met soortgenootjes.

Viv



euh...volgens mij heb je de stelling niet goed begrepen. Ik bedoel het net andersom. Waarom persé hengst laten, en niet ruinen.....?

Je suis Charlie.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:35

Haha ja inderdaad, maar viv heeft ook een punt met haar stelling vind ik

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:46

Citaat:
Bij IJlanders is het gebruikelijk om de hengst gewoon tussen de merries te zetten. De merries worden gedekt als ze hengstig zijn en blijven verder gewoon bij de hengst lopen.


Ik zou m'n merrie uberhaupt niet iedere keer gedekt willen zien. Dus zou ik, op de pensionstal waar ik sta, ook geen hengst in de kudde willen zien waar mijn merrie in staat. Als ze gedekt wordt bepaal ik zelf de keuze van de hengst en das meestal niet degene die toevallig bij mijn paard in de wei zou staan. Het wordt nog lastiger inderdaad wanneer er allerlei rassen door elkaar heen staan. Dat heeft dus niets met angts voor hengsten te maken.
Daarnaast zijn er maar weinig hengstenhouders die hun hengts op bovenstaande manier houden. Dus blijf ik bij m'n eerdere stelling.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:03

Op een manege in de buurt hebben mensen 2 hengsten. Ze rijden ze vrij hoog in de dressuur en ze zullen dus wel goed kunnen rijden ook. Tijdens het rijden werd de amazone er afgegooid, paard aan de loop naar buiten. Daar werden net twee paarden, een ruin en een merrie uitgeladen voor de komende les. Merrie kon nog net weer de trailer ingemikt worden voor de hengst er op dook. Zij werd door de ruin verdedigd en er vielen rake klappen. Hengst gewond. O... o. wat weten ze goed met het hengstengedrag om te gaan Schijnheilig . Beide dieren staan dag en nacht op stal en komen er alleen uit om te werken en dan worden ze nog flink aangepakt ook want ze zijn niet makkelijk, de andere paarden kunnen zomers heerlijk het land in. Je zal maar paard zijn Misselijk En dat allemaal voor de mens zijn plezier en status.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Stelling: Good stallions make great geldings

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:08

Cassidy schreef:
Waarom zou je een hengst een hengst laten? Wat is er minder aan een ruin behalve dat hij geen nakomlingen maar kan voortbrengen?


Eeeeh komt toch op hetzelfde neer? Waarom ruinen alssie als hengst ook gewoon kan leven? Waarom medich ingrijpen als dat niet nodig is?
Een ruin is meestal gecastreerd omdattie als hengst niet te hanteren was, of omdattie als hengst niet op die stal gehouden kon worden. Begrijpelijke redenen. Maar als die redenen niet aan de orde zijn en hij een leuke hengst is en makkelijk te houden, waarom dan hattie tsjakkie weg zakkie?
Een goeie hengst is idd later een mooie ruin. Ik weet nog wel dat vroeger niemand een hengst wilde, en tegenwoordig lijkt het een modeverschijnsel.

En zoals de hengst in bovenstaand verhaal van Carys, tsja zoeentje zou ik dus laten ruinen. Die brengt dus anderen in gevaar alssie losbreekt blijkbaar.
Viv

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Stelling: Good stallions make great geldings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 23:55

Vippie schreef:
Een goeie hengst is idd later een mooie ruin. Ik weet nog wel dat vroeger niemand een hengst wilde, en tegenwoordig lijkt het een modeverschijnsel.


Juist en daar wilde ik het over hebben. Kan iemand een reden geven waarom dit nu een modeverschijnsel is?

Je suis Charlie.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 07:44

Ik heb 3 , binnenkort 4 hensten op stal.
1 van mezelf.(dat is de kleinste)
Tot nu toe gaat het erg goed. Ze komen elke dag buiten.
Ja zomer's ook.
Ze hebben een eigen "landje" met super dik schrikdraad.
2 hengsten spelen zelfs samen ,Joe (72 cm) en Solanos Banjoe, een quarter.
Met rijden geeft het ook geen problemen.
Ze staan ook niet afgezonderd , maar gewoon in een stal met tralies naar de buurman.
Maar misschien heb ik wel geboft met "mijn" hengsten (of zij met mij)
Ik geef toe dat er zeker hengsten zijn die beter af zijn als ze geruind zouden worden.
Mijn eigen Billy the Kid was er ook zo een.

Mandy_oud

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Son & Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:39

Ik heb net een verhaal geschreven van 6 kantjes en ben dat nu kwijt. In het kort gezegd ben ik het helemaal met Jos en Vippie eens. Waarom ruinen als ie nog braaf is. En nee, een hengst hoeft geen eenzaam bestaan te hebben. Er zijn alleen mensen die niet weten om te gaan met hengsten. De mijne staat ook langs een merrie en (als ze bij ons op stal ook niet zo bevooroordeeld waren) zou hij ook makkelijk met ruinen op een wei kunnen staan. De vraag bij mij is alleen wanneer ik hem laat ruinen.

En nee, ik heb geen hengst voor de stoerdoenderij. Hij is gewoon een hengst en je valt nu eenmaal voor een paard of niet. Je moet gewoon rekening houden met een hengst, net zoals met het karakter van andere paarden. Vervelende merries, bijtende ruinen enzovoort.

Waarom mag je geen veulentje hebben van je eigen hengst? Waarom zijn papieren dan zo belangrijk? Misschien wilt iemand een Quarter Horse voor recreatief gebruik en er dus geen tientallen duizenden guldens voor te betalen. Daarbij was mijn hond een kruising, geen lievere hond te vinden dan haar. Ook moeders worden niet (meer) geselecteerd als ze aan een kind beginnen, of is dat anders?

Ik ben wel van mening dat wanneer mijn paardje vervelend en gevaarlijk wordt, hij meteen geruind gaat worden. Zonder pardon. Je moet geen vervelende situatie creeëren wanneer je op een wedstrijd bent ofzo.

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

tja...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:57

Knipoog [/img]

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

tja...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 13:03

tijdens het lezen van alles had ik zo iets van reageren!! maar nu ik moet gaan typen...ehh... hihi!
wat betreft de stelling.... deels eens deels niet eens.
mijn HENGST (degene die hem kennen liggen nu in een deuk!) is nu 14 jaar en is de grootste banketstaaf op aarde.
weet wat hij mag en weet wat hij niet mag,staat gezellig tussen de merrie's en ruinen op stal, speelt de hele dag met z'n buurman (heb geen boven deuren),gaat met een ruin op de trailer, heeft nooit agressief gedrag naar andere paarden ( hoe dicht bij ze ook komen) komt net zo vaak buiten als de rest, maar.... altijd alleen want al is hij nog zo lief als er geen stroomdraadje tussen zit sloop hij het andere paard!
als hij dus een rot leven heeft hebben mijn andere paarden dat ook!!!
want bij mijn merrie hoef je ook geen ander paard te zetten of je moet van littekens houden!
mijn HENGST dekt ook nog steeds, ondanks dat hij geen goede achterhand heeft (te steil) en weet wat het gekke is?? z'n kinderen doen het zo goed in de sport (europees nivo).
zelf is hij dus niet correct maar ver erft wel goed plus dat hij zijn super karakter ver erft!!!
en als hij morgen geen veulens meer kan verwekken??? dan blijft hij de rest van z'n leven hengst want de risico's om een oudere hengst te laten castreren zijn niet gering!!!!!
en hij heeft zich goed aangepast aan zijn levens styl en zal dat ook wel blijven doen.tenslotte ben ik ook niet geboren om de kou iedere dag te trotseren en wil ik ook niet altijd alle regels na leven,maar zoals de evolutie alles regeld heb ik me ook aangepast en ja misschien zou ik gelukkig zijn in een warm land zonder regels maar dat weet ik niet want dat ken ik niet!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers