Stijf lopen en af en toe kreupelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Stijf lopen en af en toe kreupelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 16:16

Ik heb Ewald al 2 weken op rust staan Verdrietig
Ik dacht in eerste instantie dat hij misschien wat op zijn straal liep. Maar dinsdag is de hoefsmid geweest en hij kon niks vinden. Alles oké!
Maar nog steeds loopt Ewald stijf en op het harde valt hij af en toe op linksvoor. Maar ik kan aan zijn rechtervoorbeen echt niks vinden. Alle benen nagekeken. Hij geeft geen pijn aan, nergens dik, nergens warm. Kloppen op de hoeven reageert hij ook niet op.

Omdat ik 2 weken terug flink met hem gereden had. Niet lang maar wel zwaar voor hem. Hij heeft nl. nog wel wat moeite om netjes en beheerst aan te springen dus dat ging ik een beetje oefenen. Goed uitgestapt e.d.
2 Dagen later liep hij zo. Waarna ik dus dacht dat hij flinke spierpijn had.
Maar het werd niet beter.
In de bak los rent en vliegt hij nog steeds alle kanten op, in het begin viel hij af en toe op linksvoor maar nu doet hij dat niet meer. Op het harde nog wel.

Maargoed hij staat nu 2 weken op de wei (24/7) en hij loopt wel iets beter maar nog niet super goed. Nog steeds stijf en voorzichtig. Het kreupelen iets minder.

Ben zowiezo van plan om een fysio langs te laten komen (eentje uit Belgie, weet zijn naam zo niet). Maar misschien dat hier iemand is die enig idee heeft?

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:33

OK dan! Ik weet niet precies wat je moet doen, maar heb je al een dierenarts laten komen? Of kijk nog een keer goed naar zijn benen!!!! MIsschien heeft hij wel gewoon een spier verrekt. Nog 1 tip Slim spuit zijn benen goed af!!!!!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 17:52

Na het werken spuit ik altijd zijn benen af...
Ik laat liever eerst een fysio komen, want dit zal (denk ik) toch neit iets zijn waar hij medicijnen voor nodig heeft en kan ik dan alsnog een fysio laten komen, kost me alleen maar meer geld. Die fysio kan hem meteen behandelen.
Ik kijk elke dag goed naar zijn benen Knipoog Verder lijkt het mij dat als hij een spiertje verrekt heeft dat in een aantal dagen over is en hij zowel op het zachte als op het harde slecht loopt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:44

Misschien kan je hem eens op het harde laten draven en evt. heel even op de volte op het harde? Dan zie je al gauw of hij kreupel is.
Oh sorry zie net dat hij op het harde niet goed loopt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:47

Haha!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:46

Anna-Jelly schreef:
Ik heb Ewald al 2 weken op rust staan Verdrietig
Ik dacht in eerste instantie dat hij misschien wat op zijn straal liep. Maar dinsdag is de hoefsmid geweest en hij kon niks vinden. Alles oké!
Maar nog steeds loopt Ewald stijf en op het harde valt hij af en toe op linksvoor. Maar ik kan aan zijn rechtervoorbeen echt niks vinden. Alle benen nagekeken. Hij geeft geen pijn aan, nergens dik, nergens warm. Kloppen op de hoeven reageert hij ook niet op.

Omdat ik 2 weken terug flink met hem gereden had. Niet lang maar wel zwaar voor hem. Hij heeft nl. nog wel wat moeite om netjes en beheerst aan te springen dus dat ging ik een beetje oefenen. Goed uitgestapt e.d.
2 Dagen later liep hij zo. Waarna ik dus dacht dat hij flinke spierpijn had.
Maar het werd niet beter.
In de bak los rent en vliegt hij nog steeds alle kanten op, in het begin viel hij af en toe op linksvoor maar nu doet hij dat niet meer. Op het harde nog wel.

Maargoed hij staat nu 2 weken op de wei (24/7) en hij loopt wel iets beter maar nog niet super goed. Nog steeds stijf en voorzichtig. Het kreupelen iets minder.

Ben zowiezo van plan om een fysio langs te laten komen (eentje uit Belgie, weet zijn naam zo niet). Maar misschien dat hier iemand is die enig idee heeft?

Hoe oud is het dier?
Is de stand recent veranderd?
Al eens aan artrose gedacht? => Foto laten maken

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 15:55

Hij is bijna 5. De stand is niet recent verandert, sinds een half jaar word hij achter naar binnen gezet.
Artrose niet aangedacht nee, bij zo'n jong paard?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:57

misschien een kleine spierscheuring door het harde werken. hier hebben ze vaak meer last van op het harde dan op het zachte. al eens aan de schouder gedacht? dit soort kreupelheden komen vaak uit de schouder

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:01

Citaat:
Artrose niet aangedacht nee, bij zo'n jong paard?


Ja, komt nog wel eens voor hoor!
Fysio laten komen lijkt me ook goed idee, maar ik zou er zeker even over denken om foto´s te laten maken, dan weet je dat iig zeker!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 18:41

LiSSy; Ik heb indd aan het schouder gedacht en die "vertrouw" ik nog steeds niet. Maar toch LIJKT het alsof het wel telkens beter word.

Spookie; ik zou maar al te graag foto's willen laten maken, jammergenoeg willen mijn ouders liever ook geen fysio laten komen ivm de kosten laat staan dat ze foto's willen betalen Dus ik houd het voorlopig eerst bij de fysio en kan altijd met hem nog overleggen wat hij vind?

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:53

Das balen ja! Kan ik me voorstellen!
Als het in de schouder zit, valt een paard niet alleen op het andere been, maar neemt hij ook ongelijke passen, dus het ene been gooit ie dan verder naar voren dan het andere. Als hij daar geen verschil in maakt, is de kans dat het in de schouder zit niet zo heel groot.
Veel succes ermee!!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:29

mij zelf doet dit beetje aan mijn merrie denken.
die heeft ook tijd in de bak niet 100% zuiver gelopen,en op het harde niet kreupel maar ook niet 100% en ook stijf,bij haar zat dat probleem bijna 100% in de spieren.
fysio was geweest,en vond het vanuit de schouder komen,maar dat bleek later helemaal niet zo.

ik zou de dierenarts toch eens laten komen,en hem ook naar de spieren laten kijken.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 19:45

Ja maar het lijkt mij dat een fysio dat ook kan zien en het dan ook meteen kan oplossen. Of iig ermee doen wat eraan te doen valt Lachen
Hij maakt geen verschil in grootte van de passen. Het is gewoon allemaal niet zo soepel als anders. Hij is heel lichtvoetig van zichzelf maar nu loopt ie maar wat gewoontjes om het zo te noemen.. Ik zal morgen weer eens kijken. Maar als er ergens iets met een spier zou zijn lijkt mij dat als ik daar op zou drukken dat hij wel aangeeft dat het pijn doet. Zal morgen nog eens overal langs gaan maar hij geeft dus echt helemaal NIKS aan Verdrietig
En zijn rug. Ja als het goed is ligt het zadel helemaal goed. Die is begin dit jaar helemaal op hem aangepast en ligt ook super. Maar ook daar komt binnenkort weer iemand voor om het nog na te checken. En mijn instructrice komt 10 mei weer langs dan zal ik haar ook even vragen (zij revalideert paarden).

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:52

als het om de spieren zou gaan, wat ik wel denk dat het is. dan zou JUIST de fysio dat moeten zien... daar is die persoon immers voor Knipoog

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:02

Juist! Daarom wil ik niet eerst een DA laten komen Knipoog

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:31

Ik denk dat hij gewoon verzuurt is.Gewoon even een kuurtje Van J geven, dan is het zo weer over.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:17

LiSSy schreef:
als het om de spieren zou gaan, wat ik wel denk dat het is. dan zou JUIST de fysio dat moeten zien... daar is die persoon immers voor Knipoog


ik had een hele goede,waar ik nogal veel geld aan kwijt was,en die stuurde me voor de spieren door naar een dierenarts,dus niet altijd zijn de fysio's er goed voor Knipoog

maar goed,ik zou er wel zeker iemand naar laten kijken,niet je paardje zo rond laten lopen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:51

Een fysio is vaak erg goed in behandelen, maar lang niet altijd handig in het stellen van de juiste diagnose (ofwel: opsporen waar het probleem werkelijk in ligt). Vandaar dat het wel handig kan zijn er eerst een DA bij te halen.
Of de combi DA/fysio in 1 persoon te zoeken Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:56

wat is een kuurtje van J.?

Die Belgische fysio is wel erg goed hoor. Ik weet alleen ff zijn naam niet meer, ik denk dat meer mensen hem hier wel moeten kennen. Hij reist door heel Nederland.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:42

Jantien schreef:
Een fysio is vaak erg goed in behandelen, maar lang niet altijd handig in het stellen van de juiste diagnose (ofwel: opsporen waar het probleem werkelijk in ligt). Vandaar dat het wel handig kan zijn er eerst een DA bij te halen.


precies, de fysio is inderdaad voor het behandelen, maar dan moet je wel weten waar het probleem ligt!
Evita liep de afgelopen 1,5 week ook afwisselend onregelmatig, en dan vooral op het harde. Ze was niet heel duidelijk kreupel, maar de VA is langsgeweest, heeft een buigproef gedaan en daar liep ze ontzettend kreupel op. Ik moet nu met haar naar de kliniek om peesscan/foto's te maken. Hij vermoed bij haar dat het of in de diepe buigpees zit, of spat/artrose (nou is Evita ook wel 16/17 jaar).

gewoon verzuurt zijn/spierpijn hebben van een zware arbeid 2 weken geleden vind ik wel erg lang eigenlijk!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 14:07

Dat vind ik dus ook Ireentjuh, daarom denk ik ook niet dat het aan die training heeft gelegen. Mijn vader was gister ook even mee maar die kon niks zien. Maar ik zie het en als ik erop zit voel ik het. Het is niet heel duidelijk maar ik weet hoe mijn pony normaal loopt en dan loopt hij iig niet zo!

Ik ben nog steeds bezig mijn ouders over te halen die fysio te laten komen. (Aangezien ik echt blut ben (werkeloos), mijn spaargeld is opgegaan aan een nieuw zadel... en inkomen heb ik dus niet *zucht*). Maar dat wil dus echt niet lukken, en nu al helemaal niet omdat mijn vader het niet ziet (een echte boer.. "rijd hem er maar doorheen" maar ik stap dus écht niet op mijn paard als ik denk dat hem ergens iets niet lekker zit )

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:40

Pellie schreef:
wat is een kuurtje van J.?

Die Belgische fysio is wel erg goed hoor. Ik weet alleen ff zijn naam niet meer, ik denk dat meer mensen hem hier wel moeten kennen. Hij reist door heel Nederland.


Jonas bedoel ik en hij komt uit den haag.
Als je zijn nummer wilt weten dan hoor ik het wel.
Ik vind hem echt heel erg goed.

Groetjes zauber

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:31

Net of ik het verhaal van mijn merrie van 2 weken gelden zit te lezen...echt helemaal hetzelfde!!!
DA is 3x geweest,laatste keer totaale bloedonderzoek laten doen...niks uitgekomen!
Ik heb haar 2 weken op rust gezet en 2x aan de hand stappen op het verhard.
3x per dag de benen met koud water afspuiten en 2x per dag cooling gel smeren (gewoon te halen bij de ruitersportzaak)
Mijn merrie loopt al 4 dagen nu weer helemaal super!!!
Ik wens je veel suc6 misschien helpen de bovenstaande tips je ook een beetje de goede kant op............

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:58

Ik zal eerst opsporen van het probleem, dmv de DA en dan pas een fysio erbij halen. Ik denk dat je iets meer zekerheid hebt wanneer de DA een diagnose stelt ipv een fysio...

Succes ermee

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:00

hmmm maaike, en wil je vader nog wel de DA laten komen dan? Als dat zo is zou ik dat doen ja, dan kan die zeggen of er een fysio nodig is. Dan kan je vader ook geen nee meer zeggen.