Niet gedekt, maar haar uiers worden steeds voller

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Niet gedekt, maar haar uiers worden steeds voller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 12:27

Voor zover ik weet is Rinkja nooit gedekt, maar ze krijgt steeds meer uiers. Langzaam aan wordt het steeds voller, en haar buik is ook dik, terwijl ze niet zo veel voer krijgt en elke dag beweging krijgt. Nou heeft Rinkja natuurlijk zomaar een hangbuik, maar als ik naar het eten en beweging van de afgelopen maanden kijk, zou ze niet zo dik hoeven te zijn. Maar vooral die uiers vind ik raar, de laatste tijd ben ik wel met Rinkja op veel plaatsen geweest. Maar ik kan me niet iets herinneren waar ik haar even alleen heb achtergelaten, en waar ze gedekt zou kunnen zijn. Eigenlijk is drachtigheid gewoon uitgesloten, maar wat zou het dan zijn? Schijnzwangerschap? Ik merk vrijwel nooit iets van haar hengstigheid, ze wordt bijna niet door haar hormonen beinvloed, dus dat kan ik me ook niet goed voorstellen. Er is wel een ruin op stal, het kan toch niet dat die niet helemaal goed gecastreerd is? Verward
Best wel raar allemaal, dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt, of hebben jullie merries dat ook wel eens, dat het toch een soort van schijnzwangerschap is?


Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:29

Ik zou de dierenarts bellen.. Bij twijfel altijd een dierenarts laten komen, dan weet je het iig zeker!!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:38

Ik zou ook de DA even laten kijken

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:38

Ik zou inderdaad eens na gaan denken over enig contact met de dierenarts.
Schijnzwangerschap schijnt te kunnen, maar volgens mij is het een vrij zeldzaam verschijnsel.
Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat jou paard drachtig is. Even erg op je hoede zijn. Om nou gelijk met spoed de dierenarts aan te laten rukken is wat overdreven, maar als hij toch moet komen, laat hem dan eens kijken. Als je paard inderdaad zwanger is, dan is dat zo en kun je alleen nog wachten op het veulen. Ben wel even allert op je stal, dat ze daar ook het veulen kan krijgen. Overweeg tijdelijk dag-en-nacht op de wei, als dat mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-04-04 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:39

Het kan ook een uierontsteking zijn, daar zwellen ze ook behoorlijk van op.
Ik zou inderdaad geen risico lopen, en gewoon even de da bellen Lachen

Verplaats 'm even Medisch

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:08

Haar uiers zien er verder niet raar uit. Ze zijn schoon, zacht en niet pijnlijk. Ik mag er gewoon aankomen, en het ziet er gewoon gezond uit, zou dat bij een ontsteking niet anders moeten zijn?

En drachtigheid... tja, ik zou niet weten hoe dat zou kunnen! Verward
Weten jullie niet hoe dat zit met castraties? Kan dat niet helemaal goed gebeurd zijn? Verward

Ik weet niet of het nu wel nodig is om een veearts te bellen, er is verder niks aan de hand, ze is kerngezond, alleen haar uier groeit, maar ook dat ziet er verder wel heel gezond uit.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:11

Lindy schreef:
Ik weet niet of het nu wel nodig is om een veearts te bellen, er is verder niks aan de hand, ze is kerngezond, alleen haar uier groeit, maar ook dat ziet er verder wel heel gezond uit.


Ik bel mijn veearts best vaak voor een vraagje. Vaak weet ik het zelf wel, maar er zijn dingen die ik graag even check. Dit lijkt me nou typisch een vraag waar je gerust even voor kan bellen hoor.. Heel misschien wil hij toch komen kijken, maar vaak kunnen ze je telefonisch ook goed helpen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:13

Ik heb een merrie gekend met schijnzwangerschap.
Die had echt álle tekenen van zwanger zijn, tot en met een veulenbuik aan toe!.
De eerste keer DA zei ook meteen, die is drachtig, zonder twijfel.
De tweede keer toch maar eens opgevoeld en ne hoor geen veulen.
Heeft de hele zomerperiode geduurt.

:evaw:

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:25

Volgens mij kan een ruin tot 2 maanden Verward na zijn castratie nog vruchtbaar zijn, daarna niet meer. Als het tenminste geen klophengst is waarbij dat niet tijdens de castratie ontdekt is, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk!
Ben nu trouwesn wel erg benieuwd wat het is , laat je het ff weten als je erachter bent?

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:41

Nou, de ruin hier op stal is al jaren ruin. Lachen
(als het goed is Tong uitsteken )
Zou ook fijn zijn, een wpn'er van 1.80 op mijn kleine gele van amper 1.40 Clown

Dan denk ik toch het meest aan een schijnzwangerschap. Ook al heeft ze dat normaal nooit, ik merk het niet eens als ze hengstig is. Soms bij het uitmesten, omdat haar urine dan veel sterker ruikt, maar aan haar gedrag hélemaal niks.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:17

Waarom geen uitsluitsel vragen?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:21

Staat ze sinds kort op het land?
Ik heb ook een merrie staan die als ze leeg is, spontaan gaat uieren zodra ze op het land gaat.
Duurt een week of 2 en ze heeft er geen last van.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:54

Mijn merrie had dit ook een aantal weken geleden.. ze heeft 2 veulens achter elkaar gehad dus ik dacht ook schijnzwanger. Maar de zwelling is uiteindelijk verdwenen... ik mag er helaas niet aankomen maar gewoon de spuit gebruik ik dat moet voldoende zijn maar ik denk dat het in het geval van mijn merrie toch een uierontsteking is geweest. Bij twijfel zou ik gewoon de veearts even bellen die kan er misschien iets meer over vertellen en dingen uitsluiten/ en of bevestigen.

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:29

het klinkt zeker niet als uierontsteking want een pony op de boerderij heeft dat gehad. niemand mocht er aan komen en ze wilde ook helemaal niet meer lopen. met moeite hebben we haar van de plaat naar stal gekregen die dag en ze had ook koorts enzo. we hebben natuurlijk meteen de veearts gebeld en toen heeft ze een aantal prikjes gekregen. het duurde echt een paar weken voordat ze weer helemaal de oude was en weer wilde lopen. ze was in die tijd wel erg mager geworden. als het 'probleem' zich nog lang aanhoudt zou ik toch even voor de zekerheid de dierenarts bellen of laten komen kijken

jeej, in mei naar tsjechie!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 17:32

MarijeR schreef:
Staat ze sinds kort op het land?
Ik heb ook een merrie staan die als ze leeg is, spontaan gaat uieren zodra ze op het land gaat.
Duurt een week of 2 en ze heeft er geen last van.


Eehm, niet sinds kort, ik denk dat de paarden zo'n 2 maand terug het land weer zijn op gegaan, en dat is toen rustig opgebouwd. En Rinkja staat sowieso niet hele dagen buiten, en 's nachts altijd binnen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 20:27

Ik zal er morgen wel even foto's van maken. Lachen

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:32

Ik ken ook een merrie die schijnzwanger was, ze kon niet drachtig zijn. Lijkt heel echt.

22 Januari verwachten we ons kleintje

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 21:40

Tja, dat zal het dan wel zijn.
Maar komt dat ook voor bij merries waarbij je werkelijk niks van de hormonen en henstigheid merkt?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:25

Staat er toevallig een merrie met veulen op stal in de buurt?
Een pony bij ons op stal doet dat ook, die word schijnzwanger als ze te vaak achter elkaar een merrie met veulen ziet, als die bijvoorbeeld in de stal er tegenover staan. Je beschrijving lijkt er inderdaad erg veel op!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 07:35

Ken je marieke van naisven? Die heeft toch belle (fjordxtinker), eigenaren van Simba wisten ook niet dat ze gedekt was. Was een hengst komen buurten en heeft har gedekt en 11 maanden later was daar Belle een bont fjordenveulen die inmiddels helemaal tinker is.
Dus ik zou niks uitsluiten tot ze opgevoeld is.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 12:44

Hier 2 foto's van haar uier, ik zeg er wel even bij dat ze dikker zijn dan je kunt zien op de foto. Ik kon het er niet zo goed opkrijgen, maar ze lijken minder dan ze zijn.

Afbeelding

Normaal is het echt helemaal strak.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:54

Oh joh dit zijn geen uiers, dit zijn opgezette klieren, hebben alle merries wel eens meestal rond de hengstigheid. Dacht echt dat ze van die dikke tennisballen eronder had hangen...
Hier hoef je je geen zorgen om te maken hoor... hihihi

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 17:14

Oke, maar zoals ik al zei zijn ze wel dikker dan het zo lijkt, Janke kan het bevestigen. Tong uitsteken
Ik zal me wel weer te snel zorgen maken Bloos
Maar anders heeft ze het nooit hoor, dan was het me zeker opgevallen, als je t mij zou vragen is dat beest nooit hengstig. Nerd

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:27

Tjo heeft ook ene periode gehad dat die klieren wat dikker waren, idd even in de stress gezeten want ze was toen nog best jong maar na een paar weken was dat gewoon weer weg....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:31

Aan de foto's te zien zijn de uiers niet extreem dik. En schijnzwangerschap komt meestal voor bij merries die jaren achtereen een veulen hebben gehad en dan eens gust blijven!
Wil je echt zekerheid dan zou ik even een VA bellen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers