Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:55

Ik heb momenteel een parttime baan, 20 uur bij een school als studieloopbaanbegeleider.
Hartstikke leuk werk. Helaas kunnen zij mij niet meer uren bieden, vanwege de bekende begrippen: plaats en geldgebrek.

Dus ben ik op zoek naar een tweede parttime job. Inmiddels wat solli's de deur uitgedaan.

Nu werd ik door een aantal mensen gewezen op het belastingtechnische aspect.
Ik heb deze ochtend al zo'n 10 minuten in de wacht gestaan bij de belastingdienst en wil morgen een nieuwe poging doen.. maar misschien heeft er iemand hier antwoord op mijn vraag door ervaring:

Hoe zit het belastingtechnisch met twee part time banen?

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:55

het preciese weet ik er echt niet van, ik weet alleen dat je over je 2e baan heeel veeeeel belasting betaald, maar dit kan je aan het einde van het jaar (grotendeels) terug krijgen

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:58

Alleen je eerste werkgever mag de loonheffingskorting toepassen en de tweede werkgever niet. Over je tweede inkomen betaal je dus meer belasting. Of je dit terug kan krijgen aan het eind van het jaar is mij niet bekend. Kun je wellicht terugvinden op de website van de belastingdienst.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:59

je kan maar bij 1 baan je heffingskorting invullen, dit staat op het oonbelasting formulier (heffingskorting toepassen ja of nee staat er)
Dat houd dus in dat je over je tweede baan veel belasting betaald en er netto minder aan overhoud dan bij je eerste baan. Dat kan je wel later aan het einde van het jaar terug vragen. Je moet dus zorgen dat waar je de meeste uren werkt de hefingskorting toepast

succes

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:00

Clown we zijn tegelijk

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:02

Ja klopt, je betaalt dus bij 1 van de 2, veel belasting. Je krijgt maar op 1 baan loonheffingskorting. Ik mocht zelf kiezen en je kiest degene met het hoogste salaris omdat dan je korting het hoogste is.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 17:31

Bedankt voor de snelle reacties!! Lachen


Je krijgt netto minder, wat heeft dat voor consequenties als je eigen huis koopt/huurt?
(naast dat je wat minder te besteden hebt)

Je krijgt later de ingehouden belasting wel terug? Heeft iemand daar ervaring mee?

Zit er anders over te denken om op zoek te gaan naar een full time baan...

Caroline1985

Berichten: 1876
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Thuis!

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:33

De loonheffingskorting moet toegepast worden bij je baantje waar je het meest verdiend en of de meeste uren maakt. Bij de een wordt die dan toegepast bij de andere niet.

Wat je teveel betaald kun je terug vragen bij de belasting! Geen probleem dus!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:24

Nou dat klinkt leuk dat je dat terug krijgt van de belasting maar dat hangt puur van de situatie af. Ik krijg echt niet alles terug wat ik die maanden heb in moeten leveren. Het komt er gewoon op neer dat ik echt minder netto overhoudt omdat ik 2 inkomens heb.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:29

Je krijgt het idd alleen terug als je onder een bepaalde inkomensgrens zit volgens mij.
Als je 2 parttime banen hebt waar je aardig wat verdient, zou dat nog wel eens heel vervelend uit kunnen pakken.

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:32

Als je jong bent en je werkt op 2 plekken kan je inderdaad de ingehouden korting terugvragen via een TJ biljet. Maar als je ouder bent dan kan dat niet meer, dat is dan een T-biljet en geen idee in hoeverre je dan je geld terugkrijgt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:36


Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:41

mellamoshan schreef:
het preciese weet ik er echt niet van, ik weet alleen dat je over je 2e baan heeel veeeeel belasting betaald, maar dit kan je aan het einde van het jaar (grotendeels) terug krijgen


aan het einde van het jaar krijg je het niet terug. Mijn vriend heeft ook 2 partime banen en is voor degene met de minste uren het zwaarst belast en aan het einde van het jaar met de belastingopgave enzo moet hij nog bijbetalen ook!

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:55

Het is niet helemaal waar dat je netto minder overhoudt met 2 banen.
Dat je bij maar slechts 1 werkgever de heffingskorting krijgt is niet meer dan logisch. Mensen met 1 baan krijgen ook maar 1 keer heffingskorting.
In de praktijk komt het erop neer dat je over de eerste 550 euro geen loonbelasting betaald. (vroeger heettte dit de belastingvrije voet).
Als je de heffingskorting bij beide werkgevers toe zou mogen passen zou je dus beter 2 banen kunnen zoeken waar je 500 verdient, dan 1 waar je 1000 verdient!

Het kan zelfs zo zijn dat je er netto meer aan overhoudt, maar dit dien je dan wel terug te betalen eind van het jaar.

Een voorbeeldje:
Stel je hebt een baan waar je heffingsloon € 1500 bedraagt en een baan waar je heffingsloon € 800 bedraagt.
Uiteraard kies je voor je loonheffingskorting bij de eerste baan.
Als je daar de witte maandtabel op naslaat betaal je hier € 213 loonheffing. Bij de andere baan zonder loonheffingskorting betaal je volgens deze tabel € 267. Bij elkaar: € 480.

Heb je echter 1 baan met een heffingsloon van € 2300 en je kijkt in de witte loontabel, dan zie je dat je € 548 betaald! (incl. loonheffingskorting).
Feitelijk betaal je dus MINDER belasting met 2 banen.

Maargoed, dit kan met afwijkende bedragen dus weer anders uitkomen.....
De witte maandtabel kun je hier trouwens vinden:
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z81fd.pdf

En je heffingsloon is globaal je brutoloon minus je pensioenpremie en sociale lasten, plus je vergoeding bijdrage ZVW.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:57

Pashon schreef:
Mijn vriend heeft ook 2 partime banen en is voor degene met de minste uren het zwaarst belast en aan het einde van het jaar met de belastingopgave enzo moet hij nog bijbetalen ook!


Zie dus mijn uitleg!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:25

Net de belastingdienst aan de telefoon gehad.

Twee part time banen hoeft niet ongunstig te zijn, maar er zijn een aantal haken en ogen.

Ten eerste het bruto jaarloon wat je hebt. Dat is bij mij hoger dan het bedrag in schijf 1. Aangezien ik ook nog kleine nevenbaantjes heb, zoals bij een fam in dienst via PGB en werkzaam op een zorgboerderij.
Daarbij komt dat de werkgever er vanuit gaat dat je in schijf 1 zit.
Dus moet je regelen met de werkgever dat hij/zij je inschaalt in schijf 2, anders kan je naderhand je centen gaan terugbetalen???

Ten tweede wat hier ook wordt vermeld: de loonheffingskorting.
Deze kan maar bij 1 werkgever worden afgetrokken.

Vraag van mij aan de mevrouw van de belastingdienst: wat raadt u aan, twee parttime banen of één full time baan?
Antwoord van haar: het maakt niet uit, maar zorg dat je het goed regelt met de werkgever.
Ze schuift het dus op de werkgever. Met de belastingdienst is volgens haar niks te regelen.

Waar ik nu dus heel bang voor ben is dat ik straks de Sjaak ben met aanslagen en al die zooi..

Ik ben nog niet helemaal gerustgesteld. Ik zou graag willen dat iemand een berekening voor me maakt. Ik kan precies aantonen wat ik per maand verdien en ik wil een berekening zien wat ik daar netto aan overhoudt per maand..

Bij wie zou ik daarvoor terecht kunnen?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:30

Bij een belatingadviseur kun je altijd terecht....
Maar dat kost je wel een paar centen...
Staat tegenover dat je er dan wel vanuit mag gaan dat het klopt.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:40

Ja, belastingadviseur zat ik ook aan te denken. Heb afgelopen jaar mijn aangifte laten doen en sloeg echt achterover toen de rekening binnenkwam Wow!
Ruim 200 euro.. Heb wel goed advies gehad, dat wel..

Ga even netwerken, kijken of mensen in mijn omgeving er iets van weten Lachen

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Re: Twee parttime banen, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:40

Je hebt nu een baan voor 20 uur?
Dan blijft je daar de heffingskorting dus toepassen. Die loonstrook blijft gelijk.

Voor de andere loonstrook kun je gewoon bij die (toekomstige) werkgever terecht. Het is geen rare vraag om een pro forma strook op te vragen waarop de heffingskorting NIET is toegepast.

Ik kan ook een bruto-netto berekening maken, maar zo'n berekening is afhankelijk van het CAO en/of pensioenfonds waar de werkgever mee te doen heeft....