De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palominotje
Berichten: 552
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Den Haag

De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 19:22

Hallo,
ik heb geleerd en gelezen dat als je een paard/pony koopt
dat je de eerste dagen rustig aan moet doen om hem te laten wennen!
Niet gelijk rijden,eerst de omgeving bekennen.
Wandelen en veel aandacht geven.
Een kennis van mij heeft dit nooit gedaan!
Haar paard werd gebracht en ging meteen de volgende dag rijden,en de 2de dag meteen op buitenrit.
Hoe hebben jullie dit gedaan?

krak

Berichten: 1832
Geregistreerd: 28-04-07
Woonplaats: België

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:29

Dewy: kwam hier aan, eerst rustig laten bekomen van de rit en dan mocht ze kennis maken met de schaapjes. de eerste dagen ging ik hun enkel voeren zodat ze bij mij de link legde met het eten Haha! pas na een paar dagen begon ik haar te borstelen en te verzorgen en pas na een dikke week mocht het eerste bezoek komen.
de dierenarts is wel in de eerste week gekomen voor een algemene controle.

Basje: idem eigenlijk als bij Dewy, al gaat het bij hem nog nét iets trager allemaal, omdat ons ventje nogal mensenschuw was.
maar idem met bezoek en de dierenarts, al mocht bezoek de eerste maand niet aan hem komen, maar hem enkel bewonderen vanop afstand. ons kereltje moest eerst en vooral ons vertrouwen, voordat we een stapje verder gingen naar vreemden Knipoog

Roxanne verhuist 3 augustus naar hier. ook bij haar zal de dierenarts binnen de week komen, en de smid ook omdat ze beginnende kogelartrose en een blessure aan de kogellaag heeft. bezoek (dat nu al staat te trippelen trouwens Haha! ) mag de eerste week zeker niet komen.
pas als de dierenarts en de smid hun akkoord hebben gegeven, en ik merk dat het basisvertrouwen er is tussen Roxanne en mij, zal ik pas met haar gaan rijden. ervoor zal ik wel met haar op de grond 'werken'.

horsefreak1

Berichten: 186
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: ergens

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:32

ligt eraan hoe het paard reageerd op een nieuw/andereomgeving.
als het paard niet onder de indruk is kan je gewoon volgende dag rijden.
is het paard onrustig zou ik het niet doen en idd wandelen en veel aandacht geven en eventueel longeren als het paard te druk is.

ing0204

Berichten: 197
Geregistreerd: 23-11-07

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:38

Mijn paard was er rustig en er was eigenlijk niks dat hem van de wijs kon brengen. Heb de 1ste dag niks gedaan en lekker rustig op stal gezet. De 2de dag heb ik een half uurtje gereden en zo ben ik elke dag iets langer gaan rijden of wandelen. Voor hem geen probleem. Maar als je een nerveus paard hebt kan ik wel begrijpen dat je het wat rustiger aan doet.

Annie_

Berichten: 285
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Almere

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:40

De eerste dag (toen ze aan kwam)had ik met jastrade rond gestapt.
En even los gegooid.

2 de dag het zelfde en de 3de dag pas gereden.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:42

Voordat ik Abel officieel kocht heb ik hem een paar weekjes gepoetst en gevoerd, zodat hij me al kende. Zijn beste vriendinnetje is gekocht door een vriendin van me, dus ze hebben hier samen kunnen wennen. Vanaf het moment dat ik Abel uitlaadde op het erf voelt hij zich hier al thuis. Hij ging meteen eten en drinken en lag s' avonds al in stal. Super. Hij was 2 dat hij kwam dus ik heb er nog niet op gezeten.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:43

Mijn paard was sowieso nog niet zadelmak toen ik hem kocht.
Ik heb hem eerst laten wennen aan de nieuwe stal + omgeving, hij mocht los in de bak, maar nog niet de wei op. Hij is daar ook meteen gecastreerd en toen dat goed genezen was, mocht hij overdag de wei op met de andere paarden.
Daarna heb ik dingen gedaan als wandelen, poetsen enz.

Ik denk dat het per paard verschillend is, maar ik denk dat het nooit slecht is om het paard eerst een paar dagen aan zijn/haar nieuwe omgeving te laten wennen.

Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:48

Toen ik mn eerste paard kocht (Lisanne) heb ik haar een week laten wennen. Gewoon de wei op, s'nachts op stal, eens in de bak, eventjes poetsen, niet laten werken.
Didl stond al op de stal waar ik stond, dus daar ben ik direct mee begonnen. Hij is later verkocht.
Maldini heeft ook een week mogen wennen. Ook op de wei/op stal, wat poetsen, de bak verkennen, over het erf wandelen en dergelijke. Later ook verkocht.
En nu heb ik Arko erbij, hengstje van 8 maand, gebeurd logischerwijs helemaal niets mee. Staat nu twee weken bij mij, de eerste dag gelijk op de wei gezet bij mn andere jaarling, ondertussen heb ik hem 1 keertje van de wei gehaald, om eens over het erf te wandelen, alles te verkennen (gang, stallen, wasplaats, tussen de landbouwvoertuigen eens wandelen ed) en meer ook niet.

Ik ben persoonlijk van mening dat je paarden/pony's minstens enkele dagen moet gunnen om te wennen aan hun nieuwe omgeving. Hoe lang ze moeten wennen is echt afhankelijk van het paard zelf en hoe hij/zij reageert op een nieuwe omgeving.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:51

Toen Fax kwam had hij nog niet zo heel veel meegemaakt en de omgeving was zo totaal anders.Hij was echt nog een puppie (erg bijdehand...dat wel Clown ) ik heb met hem erg rustig aan gedaan.De overgang was enorm groot voor hem en de 1e paar dagen hebben we lekker getut en aan de hand de buurt verkent.Daarna wel wat gereden en na een week een grote strandrit gemaakt Ja hij was nog nooit op het strand geweest maar er zouden zoveel ijslanders komen dat was wel wat voor ons beide Ja .Enorm goed gegaan Haha!

Mijn 2e paard,Pipar heeft ook een paar dagen mogen wennen voordat er een zadel opging...alles rustig aan.Ik heb geen haast en ben van plan nog jaren met deze dieren om te gaan.De verhuizing was voor beide paarden toch wel heel wat en het had een enorme impact op hun dagelijks bestaan.

Natuurlijk zijn er ook paarden die veel gereist hebben en al snel thuis zijn op een andere stal...je moet gewoon goed kijken hoe je paard zich voelt en hoe hij zich gedraagt.Met heel jonge paarden zou ik persoonlijk toch wat rustiger aan doen...

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:51

Lisanne is geen paardennaam! Huilen Huilen van het lachen

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:58

toen mijn pony in de avond gebracht werd,was ze vrij rustig,en begon lekker meteen aan haar hooi te knabbelen.
de volgende dag eerst lekker buiten geweest,en daarna heb ik haar gepakt om lekker te poetsen,en heb ik ook een half uurtje rustig gereden.

ze was heel relaxt,geen enkel probleem

Anoniem

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:17

Ik heb het heel rustig aan gedaan, al leek Bibi snel op haar gemak te zijn. De eerste week veel gewandeld en licht grondwerk gedaan. Na anderhalve week heb ik een keertje gereden.

Ik heb haar nu 2,5 maand (lijkt veel langer) en ik ben nog vooral bezig met grondwerk. Een band opbouwen en communiceren. Zal ik nooit mee stoppen hoor Haha! Maar misschien wel intensiever en vaker rijden in de toekomst. Maar dat komt allemaal wel, ze is ook nog jong genoeg en we hebben alle tijd Lachen

Anoniem

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:00

ik ben haar al rijdent gaan halen, dan kennis gemaakt met de andere 2, dag daarna effe galopje gedaan

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:02

Mijn paard heb ik opgehaald onderweg naar school. Op school heeft ze eerst een nachtje kunnen bijkomen in een box in de loods, ´s ochtends is ze naar haar eigen box verhuisd en s´middags gewoon les gehad, net zoals de rest van de week. Eigenlijk niks aan de hand!

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:23

Toen Lady Turiba hier aankwam, na 2 uur lang in de trailer heeft ze de rest van de dag rust gehad, de volgende dag is ze mee geweest aan de hand naar de bak, zodat vriendinnen enzo niet naar de stal hoefden om haar te bekijken, want dat zou erg druk zijn Knipoog
Wanneer wij zijn begonnen met rijden.. Toen we een zadel hadden.. Weet niet meer hoe lang dat heeft geduurt Knipoog

Tass

Berichten: 2273
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Sint-Willebrord

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:27

Ik heb mijn pony eerst een maand geleasd voor ik haar kocht.
Ze bleef toen staan waar ze stond, dus ik kon daar gewoon rijden in die tijd.
Toen ik haar gekocht had na die maand was er al een klik.
Ik heb haar rustig op de nieuwe stal laten wennen en toen het rijden weer opgepakt.
Ze bleef er heel rustig onder Lachen

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:38

Sharon: eerste dag eventjes heel rustig aan gereden, dit ging goed. Ze was meteen al heel braaf en helemaal niet echt onrustig, natuurlijk wel even wennen maar dat is logisch.

Cupido: eerste dag in de paddock gezet, even lekker laten wennen. Hij was tot mijn verbazing heel rustig, had ik niet verwacht. De volgende dag gelongeerd en daarna rustig eventjes gereden, ging super.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:42

Snert.. heb ik het weer helemaal fout gedaan.. Haha!

pony is op vrijdag gebracht.. ...
zaterdag met (oud weidegenootje, die mee was dat weekeind.. )
op de trailer.. strandrit...
zondag.. bosrit (ook met dat meegebrachte weidegenootje..)
Weidegenootje naar huis.. 's avonds.. de mijne bleef...
maandag. eerste keer in les op de nieuwe stal.. met mij erop..
dinsdag.. liep ze haar 1e manege les paard les..

nathalieeee_

Berichten: 1070
Geregistreerd: 07-08-06

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:52

Met Yuni doe ik het ook rustig aan Lachen
Dag 1 (werd 's avonds gebracht): eerst in de bak gezet, daarna op stal.
Dag 2: weer eerst in de bak, gepoetst en uren in haar stal gezeten Lachen
Dag 3: lekker rennen in de bak, daarna gepoetst, voor het eerst gewandelt over een pad.
Dag 4: zelfde als hierboven, maar dan over de weg gewandelt Lachen

Ik ga er zaterdag pas voor het eerst op. Dus 10 dagen na aankomst. Dit omdat ze nog erg jong is, 3, en ik liever eerst een beetje een band opbouw Lachen . Ik ben nu 7 uur per dag op stal te vinden, gewoon haar laten wennen aan mij en ik aan haar.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:46

Sjolvir schreef:
Snert.. heb ik het weer helemaal fout gedaan.. Haha!

pony is op vrijdag gebracht.. ...
zaterdag met (oud weidegenootje, die mee was dat weekeind.. )
op de trailer.. strandrit...
zondag.. bosrit (ook met dat meegebrachte weidegenootje..)
Weidegenootje naar huis.. 's avonds.. de mijne bleef...
maandag. eerste keer in les op de nieuwe stal.. met mij erop..
dinsdag.. liep ze haar 1e manege les paard les..



oh.. wel vergeten te zeggen dat ik het betreffende paard al vanaf veulen ken...
En er uiteraard ook al vaker op gereden had...
inclusief bij het inrijden....
Dus we kenden elkaar al...

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:49

Ik rij de volgende dag altijd gewoon. Nou waren mijn paarden het ook gewent om verplaatst te worden van tijd tot tijd, dus ik rij de volgende dag altijd rustig.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:17

ik hou dit topic goed in de gaten.
Aangezien mijn vorige verhuizing waar ik de 2e dag ging rijden niet zo goed ging.Het duurde erg lang voordat hij wat gewend was.

Nu wil bij me volgende verhuizing (per dec) anders aanpakken. Hoe weet ik nog niet. Zowiezo veel wandelen in de bak en grond werk denk ik.

Mandymeisje
Berichten: 175
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:09

Ons eerste paard kwam s'avonds.. hij zag er niet uit! En wij waren natuurlijk heel blij dat we eindelijk een paard hadden, dus lekker gepoetst en geknuffeld (alles in z'n nieuwe stal gedaan, achteraf best dom, want we kenden hem nog niet zo goed, dus we wisten niet eens hoe hij darom zou reageren, maar alles ging goed)
De tweede dag om de manege heen gelopen enzo, en wel beetje gereden.
Het paard werd afgeraden door de toenmalige bedrijfsleider.. en waarom..? Zijn achterhand was niet sterk genoeg, en omdat hij moederloos is opgevoed, en dus geen respect voor mensen heeft. Inmiddels hebben wij hem nu bijna 5 jaar, en wij kunnen niet meer zonder hem. Achterhand trainen we goed, en ja.. hij is heel erg lomp, maar niet gemeen Lachen
We hadden al gauw een goede sterke band met hem..

Toen ik me paardje kreeg (ik verzorgde haar al 4 maanden), ging ik naar een andere stal verhuizen. De eerste dag heb ze in d;r stal gestaan, en in de paddock losgegooid, en kon ze ff lekker d'r ei kwijt. De dag erna gewoon in de bak gereden, en ze reageerde helemaal nergens op Knipoog

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:13

bij friesje van trailer naar inloopstal gebracht. eerste dagen alleen erbij geweest om te knuffele en beetje te poetse(die kende ook nog helemaaal niks) dus beetje aan elkaar wennen en hij aan de kudde.

pony paar dagen rustig aan beetje zonder zadel rondjes gestapt door de wei.

nieuwe stalgeoot
pony gebracht en beetje laten wenne. en leren meelopen aan touwtje wel 2 dagen later meteen de da erbij e week erna de smid omdat het erg hard nodig was.

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: De eerste dagen van je nieuwe paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:22

Mijn pony kwam 's avonds laat aan na een rit van bijna 3/4 dag in de trailer.
Hij had een beetje Tranquigel gehad om hem rustig te houden tijdens de reis in de trailer en op de boot (kwam van Texel en was zijn 1e keer in een trailer).

We hebben hem de eerste nacht op stal gehouden om de Tranquigel goed uit te laten werken en de volgende dag pas (in de wei) kennis laten maken met zijn nieuwe stal- en weidegenootje.

De eerste week heb ik hem nog niet gereden, ik wilde eerst dat hij een beetje aan zijn nieuwe omgeving, stalgenootje en mij zou wennen voor ik met hem aan het werk ging.