gelongeerd, blaren op mijn handen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

gelongeerd, blaren op mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 00:41

vandaag moest ik samen met nog iemand een haflinger van 3 jaar longeren omdat de eigenaar al een week ofzo niet op is komen dagen.
met 2,5 jaar is dat beestje al INGEREDEN Misselijk Frusty Frusty echt niet normaal. maar die moesten we dus longeren, nou trekken dat dat beest doet!! niet normaal!
nou rechtsom ging goed, maar toen gingen we linksom doen...
GRRRRRRRR ik heb de blaren nog op me hand staan!!!
eerst was het alleen in draf: steigeren en dan de andere kant op lopen of zelfs de bak uit Frusty Frusty ( we hebben geen omheining om de bak maar dat heeft zo zijn redenen.)
dat was echt niet grappig meer na een tijdje begon het zelfs al gewoon in stap. ze stapte weg en ze begon al te steigeren nou toen hingen we dus met zijn 2en aan dat longeertouw en ze sleurde ons zo de bak uit en toen is dat touw door mijn handen gegleden en branden dat dat deed!!! toen zijn we gestopt en hebben dat beest op stal gezeet. en ooooohw wat was ik boos op dat beest!! Frusty Frusty Lips are sealed Lips are sealed Misselijk Misselijk

{edit} titel iets aangepast {/edit}

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:46

anders stel je je nog effe meer aan
geef dat beest op z'n flikker of laat 'm in z'n hok staan. Zo verkloot je hem alleen maar
Daar wordt ik nou kwaad om!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:15

Ik begrijp dat je even "stoom af moest blazen op bokt" Knipoog
Maar laat dat "longeren" voorlopig maar aan anderen over, want dit soort circustoestanden voegt niets toe natuurlijk. Niet bij jezelf en ook niet bij het betreffende dier. Uit je verhaal merk ik als eerste dat het overwicht ontbreekt. Dan houdt het op.

Gewoon eerst wat goede (longeer) lessen nemen voordat je je aan zo'n onderneming waagt, zodat je wat beter begrijpt wat er eigenlijk aan de hand is.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:26

Ben het helemaal met lageveld en die daarboven eens en laat die eigenaar wat aan het paard doen! Dit ZOU jouw probleem niet moeten zijn, hij schaft een paard aan dus laat hem er maar voor opdraaien anders moet hij m maar wegdoen. gr gabrycha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:32

Ik kan me voorstellen dat Berdientje medelijden had met de pony omdat hij eventueel een week lang zijn box niet is uitgeweest.

Maar Berdientje, dan had je hem beter los kunnen gooien. Nu heeft de pony iets geleerd wat hij beter niet had kunnen leren, namelijk dat hij sterker is dan jullie. De volgende keer dat hij gelongeerd wordt zal hij weer zijn gewicht in de strijd gooien, en dan heb je helemaal niets meer in te brengen.

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 12:47

Buiten datgene waar hier al gezegd is, is het misschien verstandig om bij de eventuele volgende keer HANDSCHOENEN aan te doen Knipoog
Maar je kunt beter begeleiding zoeken van iemand die al ervaring heeft met dit soort dingen.

En je schrijft dat jullie geen omheining hebben om de bak, misschien kun je een grote cirkel afzetten met bijvb springhindernissen en wat lint?

Sterkte met je handen ( Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 12:51

Een beetje dom van je om een jong paard te gaan longeren op een open stuk. De gevolgen van je domme actie staan in je handen gebrand. Voortaan eerst deskundige begeleiding zoeken voordat je op eigen innitiatief zonder evaring dingen gaat uitproberen.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 19:17

Cassidy schreef:
Ik kan me voorstellen dat Berdientje medelijden had met de pony omdat hij eventueel een week lang zijn box niet is uitgeweest.

Maar Berdientje, dan had je hem beter los kunnen gooien. Nu heeft de pony iets geleerd wat hij beter niet had kunnen leren, namelijk dat hij sterker is dan jullie. De volgende keer dat hij gelongeerd wordt zal hij weer zijn gewicht in de strijd gooien, en dan heb je helemaal niets meer in te brengen.


juist maar kijk, je hebt wel gelijk, maar ten eerste hebben wij nog geen losgooibak, en ten tweede, die pony doet dit altijd al en weet dus allang dat ie sterker is, ze zijn al een jaar bezig met die pony dus die weet echt wel dat ie sterker is dan mij of wie dan ook en als je hem op se flikker geeft helpt dat niet want dat boeit haar geen f*** en op die andere reacties ga ik maar niet in, want er staan dingen tussen dat ik denk Lips are sealed Lips are sealed

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:48

misschien een idee voor de volgende keer als je je er weer aangaat wagen.
handschoenen aan als eerste en als tweede:
zadel erop, hoofdstel om en als je linksom longeerd, de longeerlijn door het bit halen aan de linkerkant en dan aan het zadel vastmaken aan zo'n ringetje aan de linkerkant.
doe je het rechtsom, dan natuurlijk rechts door het bit en rechts aan het zadel aan een ringetje vastmaken.
en zorg dat je een driehoek vormt met het paard, met de longeerlijn en de longeerzweep.
zorg dat je min of meer achter het hoofd blijft.
succes.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:56

nononono..... niet de longe door de ring heen halen! Dat is wel geschikt voor paarden die 'normaal' aan de longe kunnen lopen, maar niet voor zo'n geval, en zo'n onervarenpersoon!!

Berdientje, niet meer longeren of de volgende keer met een ervaren persoon. Het lijkt er inderdaad op dat je niet echt weet waar je mee bezig bent, en dat is niet echt handig met een jonge pony, wnat idd... één keer verkeerd aangeleerd... Extreme duivel

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 18:21

sorry hoor, maar jullie denken nu dat de eigenaar wel een ervaren persoon is? niet dus, dat is een meisje van heel toevallig precies even oud als mij en die minder lang met paarden omgaat. kijk ik wil niet zeggen dat ik er 'superveel' vanaf weet, dat kan ook niet eens, ik ben pas 15, maar zij kan het ook niet want zij is ook pas 15 en een ervaren persoon heeft het aan mij gevraagd, dus wiens fout is het hier nou? iemand vraagt het mij en dan doe ik dat. kijk, die pony is ook helemaal niet opgevoed, kan niet stil blijven staan ect.ect.ect.

ps. bedankt voor de goeie tips, maar ik heb ze niet nodig.. altijd handig, oke, maar ik longeer verder eigelijk alleen maar ervaren paarden en pony's

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:35

veel mensen die hierop hebben gereageert hebben misschien absoluut gelijk met 'niet aan beginnen want je hebt te weinig ervaring, het is jou zaak niet en je verknalt het beestje alleen maar', maar ik voel wel met berdientje mee.

heb zelf ook een haflinger gehad die dit soort grappen vertoonde, onlongeerbaar als ze moe was (als zij vond dat ze moe was, dus na 5 minuten). en ja, wat doe je dan? ik had zelf weinig ervaring met longeren, en ben door schade en schande wijs geworden. na enige tijd, en soms wat hulp door een meer ervaren persoon, (maar er was meestal niemand die tijd had) ging het beter. lopen deed ze toen wel, maar toen kwamen we bij een volgend probleem: onze paddock was ongeveer 2 keer zo groot als het bereik van de longeerlijn, en als ze dan andere kant van de paddock ging maakte ze geen bocht, maar bleef rechtdoor lopen, sleurde je mee en draaide zich om. en wat kan je daar tegen doen?
het enige wat dan helpt is als er een zeer zwaar persoon aan gaat hangen, zodat ze eenvoudig niet rechdoor kan.

ik ben het blijven proberen, en uiteindelijk ging het beter. natuurlijk is het fout om iets met zo'n dier te gaan doen, als je geen ervaring hebt, maar soms denk je ook na enige tijd, als je al weer vergeten bent hoe vervelend hij/zij echt was, van 'ach, het zal ook wel meevallen'.

dus berdientje, wat ik met dit hele onsamenhangende verhaal wil zeggen is, dat het niet slim is om het te proberen, maar dat ik het wel kan begrijpen.

Schijnheilig

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 22:09

Ik ben een beetje direct geweest geloof ik, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ze er jouw op aan spreken als het fout gaat omdat ze zelf verzuimen om er wat aan te doen.
Ik weet dat Berdientje de beste bedoelingen mee heeft en daarom zou ik dat heel banketstaaf vinden! gr gabrycha Knipoog

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:22

Laura schreef:
nononono..... niet de longe door de ring heen halen! Dat is wel geschikt voor paarden die 'normaal' aan de longe kunnen lopen, maar niet voor zo'n geval, en zo'n onervarenpersoon!!


ja, misschien heb je ook wel gelijk, maar ik dacht dat je dan beter overzicht kon houden.
dat het dan bij het paard wel heel veel moeite zou gaan kosten als ie rechtuit wil of de verkeerde kant op, dat ie dan alleen maar naar binnen kan (het werd mij aangeraden om stelling te krijgen, al vind ik het zelf ook niet helemaal zozo, maar ok, ieder zn mening).
het zal ook wel kloppen bij een onervaren persoon en een onervaren paard, en bij beide helemaal.
dus vergeet mij tip maar Berdientje, behalve dat handschoenen wel heel handig kan zijn en expertise.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:52

Beetje onhandig gedaan allemaal, vraag eens of iemand je kan helpen.


Doe anders de longeerlijn door de binnenbitring naar de buitenbitring over de oren heen vast dan heb je behoorlijk wat te vertellen (NIET doen bij een paard wat nog maar een paar keer gelongeerd is) en zet een stukje af en houd hem goed voorwaarts en zet em aan het werk!