Veulenprijzen dit jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Veulenprijzen dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 16:48

Het is weer heerlijk om door de landerijen te rijden en al die veulentjes te zien.
Sommige zullen op zoek gaan naar een nieuwe eigenaar. Dat kan zijn via de veiling of natuurlijk gewoon via de eigen verkoop of misschien nog via een andere weg.
Als ik dan zie dat het prijsverschil met een bv 3 jarige niet zo heel veel uitmaakt en dat de euro alles flink duur heeft gemaakt, vraag ik mij af wat dit jaar de veulens zouden gaan kosten.
Ik heb het dan over de KWPN veulens.
Is er iemand die een gokje wil wagen wat de gemiddelde prijs zal gaan zijn? Of misschien aan de hand van je eigen veulen?
(heb een leukerd op het oog, maar weet nog geen prijs)


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:52

Sja voor een redelijk veulen betaal je denk ik snel boven de 2000 euro.. Wil je een topper, kom je daar nog ver boven Haha! Oftewel, een heleboel geld, eigenlijk teveel..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:53

Hoeft niet hoor. Ik kon een veulen kopen met goede papieren voor veel minder. MAar dat was ook in Brabant.

De hond is de betere mens

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:55

Die van mij heb ik gekocht in gelderland, en de prijs van die van mij viel me nog mee..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 17:18

Ja oke, hoog-laag die term snap ik wel, maar daar gaat het me niet om.
Ik bedoel als het veulen wat ik op het oog heb, zich prima ontwikkeld (is nog geen week oud) zal ik toch mijn spaarpot om moeten kieperen.
Natuurlijk heb ik wel een idee wat zo ongeveer de prijs zal zijn, maar toch zou ik graag van andere willen horen wat zij denken dat een gemiddelde prijs is.
Het gaat in feite om een veulen uit twee dressuur ouders.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:05

Als ik naar onze veulens dit jaar kijk, zitten onze prijzen minimaal rond de 2500 euro..... dat natuurlijk verschillend van ouders. Maar net wat de afstamming, bouw, geslacht e.d. is.

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:27

Veulens in Friesland doen ergens tussen de 2.000 en 3.000 euro. Let op; dat zijn dan wel de exemplaren die niet werden genomen op een der vele veulenveilingen. Daar bieden de fokkers ze vaak als eerste aan.
Veulens waarvan de verkopers haast hebben om ze kwijt te raken (september!) kosten een stuk minder. Maar een beetje dressuurgefokt veulen met goede kleur doet op de zuidlaarder markt ook nog een 1.200 euro.

zodra de verkopers meer dan 4.500 euro gaan vragen voor een jong veulen, mag je ze rustig vragen op grond waarvan zij dan menen dat het veulen dergelijk geld waard is. Met 2.500/3.000 euro doe je over het algemeen een goed bod.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 22:38

Dees ik ben het met je eens. (al komt de markt echt niet in aanmerking hier)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:15

Iemand anders, die zijn gedachten over prijzen nog wil geven?
Zoals ik al zei heb ik in een idee wat zo ongeveer de vraagprijs zal zijn.
toch hoor ik graag van andere omdat ik graag wil weten wat redelijk is.
Het gaat om een veulen met dressuur ouders.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:42

Er is nog veel verschil tussen dressuurouders: spreek je dan over top in de markt liggend bloed zoals Sandro Hit bv dan zal je al snel 5000 euro neertellen als het een enigzins deftig veulen is. Voor "normaal" bloed en een veulen dat er goed uitziet zou ik zeggen naargelang de kwaliteit een 3000 euro.
Er is ook veel verschil in het toekomstige niveau: wil je eentje dat Z kan lopen, of GP, moelijk op voorhand te zeggen idd maar dat speelt allemaal mee in de prijsbepaling.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:43

DE gewone ruiter moet helemaal geen topper hebben. Daar kunnen ze niet mee overweg en ze kunnen toch niet eruit rijden wat er in zit.

De gewone ruiter moet een paard hebben waar hij op zijn niveau alles mee kan. En dan kun je ook voor 1200 euro al heel leuk slagen!

En veruit de meesten van ons zijn gewone ruiters. Laten we ons nou niet meer voor doen dan dat we zijn.

De hond is de betere mens

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:58

Desiree schreef:
Hoeft niet hoor. Ik kon een veulen kopen met goede papieren voor veel minder. MAar dat was ook in Brabant.



bedoel je dat de veulens in brabant goedkoper zijn dan? ik ken toch een hoop veulens, die voor minimaal 10.000 euro verkocht werden in brabant

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:59

Haha Desiree, Tirza's optredens kan ik nooit bijhouden, om over bv Anky nog maar niet te spreken. Tong uitsteken
Z dressuur is voor mij wel iets waar ik naartoe wil kunnen.
De vader is het net bij het kwpn aangenomen zwartje.
De moeder is nog jong en Z2 dressuur (geloof zelfs Z-licht) en M springen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:01

Iedereen koopt wat hij wil natuurlijk. Voor 1200 euro denk ik dat je spreekt over een recreatiepaard, wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is. Aangezien de vraagsteller over specifiek dressuur praat denk ik dat ze ook ambities richting sport zou hebben, maar dat is een veronderstelling inderdaad.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:05

rockey"]
[quote="Desiree schreef:
Hoeft niet hoor. Ik kon een veulen kopen met goede papieren voor veel minder. MAar dat was ook in Brabant.



bedoel je dat de veulens in brabant goedkoper zijn dan? ik ken toch een hoop veulens, die voor minimaal 10.000 euro verkocht werden in brabant
[/quote]
In Brabant worden vrijwel de meeste veulens gefokt en Brabant levert bijgevolg meer toppers en veelbelovende veulens.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:05

holly schreef:
Z dressuur is voor mij wel iets waar ik naartoe wil kunnen.
De vader is het net bij het kwpn aangenomen zwartje.
De moeder is nog jong en Z2 dressuur (geloof zelfs Z-licht) en M springen.


Dus een jonge hengst, weinig dekgeld, niet bewezen vererving, een moeder die het zelf wel doet (heeft ze nog nakomelingen ivm vererving?).
Dan denk ik dat 2500-3000 een eerlijke prijs is voor een correct en goedbewegend veulen

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:06

ow zo Knipoog


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:08

holly"]
Haha Desiree, Tirza's optredens kan ik nooit bijhouden, om over bv Anky nog maar niet te spreken. Tong uitsteken
Z dressuur is voor mij wel iets waar ik naartoe wil kunnen.
De vader is het net bij het kwpn aangenomen zwartje.
De moeder is nog jong en Z2 dressuur (geloof zelfs Z-licht) en M springen.
[/quote]
En datzelfde geldt ook voor mij hoor. Jij staat tenminste met 2 benen op de grond. MAar als ik sommigen hier op bokt toch hoor.... wie denken ze wel niet dat ze zijn? Tyrza is een uitzondering, en dan heb je er ook nog een paar die heel leuk kunnen rijden maar die lang niet bij de top horen.

[quote="Zannekin schreef:
Iedereen koopt wat hij wil natuurlijk. Voor 1200 euro denk ik dat je spreekt over een recreatiepaard, wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is. Aangezien de vraagsteller over specifiek dressuur praat denk ik dat ze ook ambities richting sport zou hebben, maar dat is een veronderstelling inderdaad.

Bullsh*t. Dan moeten we eerst definieren wat we verstaan onder recreatie. We zijn immers geen van allen profs, en er zijn er een stel onder ons die wedstrijd rijden. Voor de hobby, niet voor geld ermee te verdienen. En die kunnen al heel aardig komen tot Z niveau. Meer zit er vaak niet in, vanwege geldgebrek en vermogen van paard zowel als ruiter. Een veulen dat 1200 euro kost, kan net zo goed later het z niveau halen.

De hond is de betere mens

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:08

Iemand die zijn veulen voor 1200 euro verkoopt moet wel OF erg omhoog zitten OF met een niet goedgekeurde hengst gefokt hebben (laag dekgeld).
Tel maar eens na hoeveel je kwijt bent als fokker voordat er een gezond veulen geboren wordt. Neem dan geen prijstopper hengst maar gewoon de middelmaat en tel er alles bij dat erbij komt.
Daarnaast staat zo'n veulen ook nog eens minimaal 5 maanden bij de moeder (extra voerkosten e.d.) en krijgt het zijn of haar spuitjes, wormkuren e.d. en dan moet het veulen niet ziek worden o.i.d.
Niet alle fokkers komen uit de kosten, maar paarden fokken waar continue geld bij moet zal ook geen mens doen denk ik.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:09

Z, maar hoger denk ik niet, ik denk dat je dan wel in een heel andere prijsklasse moet gaan zoeken

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 14:12

Heb idd amibities in de sport (dressuur).
Moeders heb ik zelf ook gereden, heeft aan de pavocup deelgenomen en enkele andere dingen.
Zij heeft echt een karakter van goud. Ik heb ook altijd gezegt van haar wil ik veulen. Nu is ze er en perongeluk werd ik op slag verliefd.
Mooi donkerbruin, stipje op het voorhoofd en 1 wit voetje. Lange stelten, sprekend koppie enz.

De fokker fokt eigenlijk met familie van elkaar. Ze heeft nog een half zus staan(preferent) en ook daarvan de kleindochter nog(1 jaar). In feite fokt ze altijd dressuur/spring, waarom dat ze dat met deze merrie niet gedaan heeft weet ik niet (gok erop dat ze het dressuurtalent wilde houden/verbeteren)

De moeder heeft eenmaal eerder een veulen gehad, maar werd dood geboren. Er is toen gekozen om eerst de sport in te gaan, omdat de fokker het idee had dat ze een waardevol paard in huis had (ze ging idd als een trein door alles heen). Ze was op 6 jarige leeftijd Z2 dressuur.
Laatst bijgewerkt door holly op 27-04-04 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:15

LDRD schreef:
Iemand die zijn veulen voor 1200 euro verkoopt moet wel OF erg omhoog zitten OF met een niet goedgekeurde hengst gefokt hebben (laag dekgeld).

Inderdaad en dat zijn dan ook veulens die ze voor een hoger bedrag niet wegkrijgen.
Ik denk trouwens dat hogere veulenprijzen enkel maar de kwaliteit van de fokkerij ten goede komen. Dan kan je investeren in je veulens. Denk je dat die voor 1200 euro behoorlijk ontwormd, gevaccineerd en gevoed zijn? Dan ga je wel ergens besparen, ofwel ben je wilde weldoener Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:19

Wist onlang nog een voskleurig merrieveulen te koop, 1300 euro, vader Juriquil. Wat is er mis met die hengst? Zaten toch officiele papieren bij het veulen, en het beestje was verder gezond en kon goed zat lopen. MAar betalen jullie je maar bont en blauw hoor. Moet je zelf weten.

De hond is de betere mens

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:25

Desiree, tel nou voor de gein eens alles bij elkaar op, dan zal je zelf zien dat voor dat bedrag er geen goed veulen kan staan, uitzonderingen daargelaten (misschien was dat deze wel hoor?).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:48

LDRD schreef:
Desiree, tel nou voor de gein eens alles bij elkaar op, dan zal je zelf zien dat voor dat bedrag er geen goed veulen kan staan, uitzonderingen daargelaten (misschien was dat deze wel hoor?).

Hoor je mij zeggen dat een fokker er iets op wint?
het dekgeld was 900 euro. blijft er nog 300 euro over voor andere dingen....
Nee, een vetpot is het niet, je moet het doen voor de hobby.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers