Merothisch hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Merothisch hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 17:25

Ik heb een haflingermerrie van bijna 5 jaar. Ze is ingereden, maar kan nog niet alles... o.a. galop moet ze nog leren...
Nu las ik net iets over het merothische hoofdstel en ik vroeg me af of dat misschien iets voor mij is???
Het lijkt me geweldig om zonder bit te rijden, maar is het geschikt voor mij?
Ik krijg 2x in de week een half uur privéles en verder rijd ik in de buitenbak en zodra ik mijn ruiterbewijs heb in de duinen. Ik doe verder niet aan wedstrijden... alleen recreatie...
Kunnen jullie inschatten of het iets voor mij is? Of is het alleen geschikt om paarden mee in te rijden of voor ver gevorderden?????
Alvast bedankt!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:30

Het gaat niet zo zeer om je niveau, maar of je controle heb zonder bit. Weet je dat je altijd kan stoppen zonder bit. Dan kun je best met z'n hoofdstel gaan rijden. Ben je niet helemaal 100% zeker daarvan. Doe het dan niet!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:44

Daar ben ik het niet mee eens. e kunt ook bitloos je paard prima stoppen. julius was altijd heel fel tijdens springwedstrijden. Ik heb toen ook eens gestart met zo'n merotisch hoofdstel en dat ging prima.

Je oefend namelijk druk uit op de neus en dan kan soms beter werken als een bit wat je tot achter de oren trekt. Een merotisch is wel zacher dan een hackamore. Wat in mijn ogen alleen een voordeel is.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 20:34

Hmm... het lijkt mij erg prettig voor mijn paardje... ze moet toch nog van alles leren, dus dan kan ik haar meteen vanaf het begin zo'n bitloos hoofdstel aanleren.... lijkt me.....

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:06

Ook hier geldt weer www.nvvr.info er zijn nogal wat leden die, met wisselend succes, een Merooth hebben gebruikt. Voordeel bij de NVVR is dat je zo'n hoofdstel gewoon eens kunt lenen van andere leden en dan uitproberen of het bij jou past. Kijk uit met het aanschaffen van al dit soort artikelen, voor je het weet heb je een ijzerwinkel waar een gemiddelde ruitershop jaloers op is en die meestal alleen maar stof ligt te vangen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:26

hoe ziet een merotisch hoofdstel eruit?

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 07:11