Gras.....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-01 12:06

Ik weet niet zo goed waar dit thuis hoort, op medisch of hier, maar alla!

Ik heb vaak gehoort dat gemaaid, vers gras niet goed zou zijn voor paarden. Wie kan mij er wat meer over vertellen. Is dit zo?
Als je het bv. maait en direct voert en zorgt dat het dan ook op is. Als het niet op is, dan weer weggooit. Dan zou het toch net zo zijn als het paard het zelf zou grazen?

Ik vraag dit omdat ik dan af en toe een strook van onze tuin wil maaien, bv. een emmer vol en dit aan Isolda wil voeren. In gras zitten veel meer voedingsstoffen als in hooi, dus vandaar. Ze krijgt wel sportbrok erbij, maar ik heb mij laten vertellen dat gras toch nog het gezondst is!
Iemand met verstand van gras? *LOL* *LOL*



Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:11

Als je het op die manier doet kan het volgens mij geen kwaad...maar helemaal zeker weet ik dat niet Verward

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:11

vanwege het korte gras heb je erg veel kans op koliek.
gemaait kort gras is slecht omdat ze het niet goed kauwen vanwege de lengte.
dat is mij altijd verteld. gemaait gras wat langer ligt kun je ook beter niet voeren ook ivm koliek maar waarom ze daar koliek van krijgen is me even ontschoten

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-01 12:16

Juist, dat is dus ook het verhaal wat ik heb gehoord. Koliekgevaar. Ik doe het dus maar niet, stel je voor dat ze er ziek van zou worden. Ik kan dan beter de hoeveelheid brok en hooi een beetje verhogen, denk ik.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:38

Omdat het gras dan gaat gisten en dan gebeurt dat in de maag van het paard en dat veroorzaakt koliek.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:56

Dat klopt. Vers gemaaid gras kan verstopping en/of koliek veroorzaken, omdat het paard het niet in kleine, maar in grotere hoeveelheden tegelijk binnen krijgt.

Overigens kan een te vette wei hetzelfde doen. Mijn Manjo heeft ooit een ernstige graskoliek gehad, waarbij z'n maaginhoud in groene straaltjes uit z'n neusgaten kwam (paarden kunnen niet overgeven, dus als de maag overloopt komt het er via de neus uit). We hadden gedacht dat het hoge gras geen kwaad kon: we hadden een klein stukje land afgezet, maar helaas was het toch te veel ineens. Gelukkig is hij er met een paraffinebehandeling weer goed van af gekomen, maar sindsdien kijken we erg uit met 'gezonde' weitjes. Eerst maaien en het afgemaaide gras weghalen, en dan pas de paardjes er in!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 15:17

tuingras(gazongras)is ander gras dan weidegras en is voor paarden heel slecht door de samenstelling(ik weet alleen niet precies hoe die is)dus gras uit je tuin moet je in elk geval nooit geven omdat ze daar echt heel ziek van kunnen worden.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 16:20

wij laten inderdaad of eerst de koeien op de wei of zorgen dat er eerst gehooit is voor de paarden op die weilanden mogen ook ivm koliek en gevaar op bevangen worden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-01 16:55

Jep, zoals jullie het beschrijven, had ik het dus ook gehoord. Nou ja, ik weet het nu in ieder geval zeker! Waar z'on forum al niet goed vooris!
Thanks!

Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 18:00

mmm wist ik niet...weer wat geleerd!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 18:28

zo had ik het ook gehoord (dat je paard er koliek van kon krijgen

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 18:28

Het schijnt dat er in gazongras een bepaalde stof is toegevoegd om het gras groener te laten lijken. Paarden worden daar flink ziek van! Heeft ook een poos geleden in de 'Bit' gestaan geloof ik. Dus absoluut geen gazongras voeren aan paarden!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 18:45

Ik heb er inderdaad ook wel eens van gehoord. Maar bij kennissen van mij gaven ze gerust wat gemaaid gras (niet overdrijven). Als het er bovendien na een half uurtje nog lag, werd het alsnog weggehaald. Dat was nl in de zomer, en al s het gaat broeien ben je verder van huis!!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 18:48

Ik heb inderdaad ook geleerd dat je geen "tuingras" mag geven. Daar zitten andere stooffen in als in "weidegras". (Geleerd bij het halen van het ruiterbewijs)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adrija, Azhari, Cantheon, Jihama, juniper, Meert, mmajar, Ted_Zale, Vagabondo en 47 bezoekers