hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-01 18:41

Wanneer hoest een paard echt?
teminste zo dat je je zorgen moet gaan maken.
In de 2 jaar dat ik m'n paard heb heb ik 'm nog nooit horen hoesten.
sinds een weekje hoor ik 'm zo af en toe hoesten.
in stal en buiten vaak zijn het 1 of 2 bij hoge uitzondering 3 kuch(en) achter elkaar.
soms gevolgd door een bries maar meestal niet.
Zaterdag ben ik 2.5 uur met 'm het bos in geweest met een pittig tempo hij heeft niet 1 keer gehoest is niet snel buiten adem te krijgen en als dat gebeurd ,na een flinke galop is ie ook snel weer op adem.Onder het zadel heeft ie nog niet gehoest wel als ik 'm lang laat gaat ie heel veel briesen nou deed ie dat altijd al veel maar nu is het extreem veel.
Ik hou het al in de gaten maar moet ik er nou wat aan doen?
en zoja wat?groetjes
Kim

jantina/druif
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-01 18:54

Hoi Kim, ik heb altijd geleerd, dat als je paard achter een kuchje aan, briest, dat het dan niet ernstig is...
Weet niet of dat waar is, hoor...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-01 19:39

Hai!
Dattie briest is zeker geen teken dat het niet erg is. Maar als ik het zo hoor heeftie nergens last van hoor Kim. Je moet voor de gein maar eens naar Kuultje komen kijken. Die is echt heel erg af en toe. En zodra hij hoest staan we ook allemaal met nat hooi en met poeders klaar. Hij is dan ook dampig. Verder kan het hoesten niet zo heel erg veel kwaad. Je moet wel op blijven letten. Dus warmhouden (anders vattie zeker kou en dan ben je veel verder van huis). Hercules hoestte ook een beetje de afgelopen dagen, maar dat was meer kuchen. Dat is voor (bijna) elk paard normaal. Als ze voorover staan en ze kunnen nauwelijks meer ademhalen, dan zijn ze ver heen. Als ze echt blijven hoesten, en vooral bij inspanning gaan hoesten dan moet je extra goed opletten (deken op met uitstappen en instappen). Verder komt het zelden voor dat gehoest. Hoesten in combinatie met snot uit de neus is wel een teken van verkoudheid. Ter voorkoming houd je je paard dus warm, vattie geen kou...

Laudine

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-01 01:32

Toen ik met julius naar de dierenarts ging vroeg ik meteen of ie weleens hoestte. Hij vertelde dat hoestte heel erg kon zijn zeker als je er niet op tijd bij was. De longen zijn erg gevoelig en toch wel heel erg belangrijk. Hij vertelde me dat je nooit vorzichtig genoeg was en bij een hoest paard meteen laten rusten een paar dagen. dan weer licht aan het werk. Hoest ie in die rust dagen dierenarts bellen . hoets ie als je weer aan het werk gaat ook bellen. Heel vaak is het niets ernstigs maar anders kun je er niet vroeg genoeg bij zijn. Is natuurlijk anders als ie eens hoest en daarna bries. Hij kan dan een strootje ofzo verkeerd hebben zitten. feit is dat een hoest niet goed is en dat je er erg voorzichtig mee moet zijn.

Maar goed ik zou gewoon erg voorzichtig zijn. En bij twijfel altijd de dierenarts bellen. Hoesten bij paarden is namelijk heel wat anders dan hoesten bij mensen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-01 21:54

heej kim,tja je weet hoelang tink ziek is geweest van het hoesten,terwijl het ook eerst niet ernstig leek.dus ik zou er toch naar laten kijken,het kan zo ontzettend snel fout gaan en dan sla je je zelf om je kop dat je niet eerder een dierenarts erbij hebt gehaald.naar mijn idee heeft lot gewoon last van het feit dat hij nu op stal staat,ineens veel minder frisse lucht/meer stof,en voor een paard kan dat al een reden zijn om te hoesten,dat was bij tink ook het geval,juist met voeren krijgt hij weer stof binnen en raakt zijn luchtweg geirriteerd waardoor hij hoest.dat ie er niet altijd achteraan briest is zeker alarmerend....ik zou toch voor de zekerheid ff een dierenarts laten kijken

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-01 09:12

gister weer de hele dag op stal geweest ik heb niet 1 kuchje gehoord we voeren altijd kuil=nat mesten altijd uit en strooien op als alles in het alnd loopt.
gister heeft ie behoorlijk hardgewerkt in m'n prive les en hij heeft met de hengst buiten gespeel(lees uren achter elkaar aanrennen kijken wie het hardste kan bijten )
maandag komt er een veerarts voor de koeien die vraag ik ff wat hij ervan denkt en vrijdag komt m'n eigen veerats voor Moonlight dus dan laat ik die kijken

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-01 14:43

he gelukkig dan zal het wel meevallen. Je zou toch haast zeggen dat ie niet een dagje wel kan hoesten en dan een dagje niet.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-01 19:53

hmmmmm das wel apart ja,nou we horen het wel van je.