Niet-gelovig & gelovig in relatie => problemen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Niet-gelovig & gelovig in relatie => problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 23:18

Nou is het nog lang niet zo ver, weet niet of het uberhaupt wel gaat gebeuren hoor Tong uitsteken Maar ik vind een collega wel leuk, nix mis mee, maar hij is gelovig, hervormd zei ie geloof ik. Op zich ook nix mis mee, heel gesprek over gehad vanavond maar ik geloof dus niet, wel dat er iets is maar niet in God ofzo. Sorry voor de mensen die ik hiermee evt. beledig ofzo. Knipoog En ik vind t niet erg dat hij gelooft, alleen ik vraag me af of dat wel werkt, hij gelooft vast, ik absoluut niet. Tot nu toe is er wel respect voor elkaars keuze, maar ik begrijp niet goed hoe je nou in iets onzichtbaars kan geloven. Gaat dat geen problemen opleveren in een evt. relatie?

Ik wil dus geen reacties over hoe geloven is of hoe het moet zijn of wat dan ook, maar meer jullie ideëen en ervaringen hiermee. Dus als de een wel gelovig is in een relatie en de ander niet, gaat dat dan goed?

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:22

valt weinig van te zeggen, de ene is de ander niet. je gaat toch niet gelijk met hem trouwen? leer hem kennen en je merkt het vanzelf.

Amor Vincit Omnia

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 23:23

SuperPepeijn schreef:
valt weinig van te zeggen, de ene is de ander niet. je gaat toch niet gelijk met hem trouwen? leer hem kennen en je merkt het vanzelf.


Nee tuurlijk niet, maar vroeg me af of er mensen zijn die zo'n situatie hebben meegemaakt en hoe het bij hun loopt/gelopen is en hoe mensen er over denken, vandaar. Knipoog

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:28

ik probeer je duidelijk te maken dat dat geen zin heeft, omdat je niet kunt generaliseren. tenzij ze met dezelfde jongen gehad hebben natuurlijk Knipoog

Amor Vincit Omnia

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:33

Nou, als ik topics lees over een relatie met een andere cultuur, hebben de meesten daar allereerst een aardig zegje over te doen, en zijn de berichten in grote lijnen gelijk. Wat is hier anders aan dan vragen of een relatie op afstand lukt, vragen hoe het zit met een relatie met iemand van een andere cultuur, enz enz? Niets... En toch wordt op de eerder genoemde topics gewoon gereageerd...

On-topic: ik ben niet gelovig, maar ik doe bij begrafenissen ed wel gewoon meebidden en dergelijke. Mijn vriend weigert dat dus resoluut, hij is nl ook niet gelovig. Alleen doe ik het uit fatsoen... Maar hij vind dat dus weer hypocriet Lachen Verder heb ik geen ervaring ermee...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:47

Zoals in een ander topic: naar mijn idee gaat t goed, zolang je de ander maar respecteert.

Moet er ff bij zeggen dat de grens moeilijk te vinden is, jou normen en waarden zijn waarschijnlijk totaal verschillend (over het algemeen) en dat kan af en toe nogal botsen.. maak t nu zelf ook mee (geen ander geloof, andere cultuur)

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 07:58

een vriendin van mij had het ook.. na 5 maanden toch maar gestopt omdat het niets werd. zij wou zondags naar de wedstrijden en hij naar de kerk.

*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:05

Dat is denk ik voor elke gelovige weer anders. Ik ken persoonlijk mensen die de relatie verbroken hebben omdat een vriend(in) niet geloofde en er ook helemaal niet voor open stond. Geloven is toch iets wat je zeker met je partner moet delen! Maar ook ken ik een stel waarvan zij niet geloofd en hij wel en het gaat prima samen. Ze laten elkaar gewoon in hun waarde.
Ik zou zeggen probeer er wat van op te steken en kijk dan hoe je verder moet gaan.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:26

Dat hangt er gewoon vanaf hoe jullie ermee omgaan en hoe gelovig hij is.

Het kan een moeilijk punt worden in de relatie maar dat kan je op voorhand moeilijk weten.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:38

Tja, dat hangt echt van jullie af. Staat hij open voor iemand die niet-gelovig is en respecteerd ie dat? Sta jij open voor iemand die gelovig is en respecteer jij dat?

Ikzelf zou niet kunnen samenleven met iemand die echt gelovig is, naar de kerk gaat, enz... Daarvoor ben ik veel te niet-gelovig. Ik heb totaal niets met het geloof, en zie ook niet in waarom het ene geloof beter is dan het andere geloof.
Maar ja, dan praat ik echt voor mijzelf. Wij op bokt kunnen niet uitmaken hoe dat bij jou zit.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:13

Helemaal geen probleem! Ik ben vanmezelf 'niet-gelovend', hoewel, ik geloof niets voordat het bewezen is. Dat wil zeggen dat ik er ook niet op tegen ben, en ieders geloof dus respecteer. Ik ga ook netjes elke zondag mee naar de kerk, tegenwoordig zelfs in pak Lachen.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:15

ligt er helemaal aan...
ik heb zelf 1.5 jaar een relatie gehad met een gelovige jongen, al ging deze niet vaak naar de kerk. alleen met speciale dagen enzo. meestal ging ik dan met hem mee, gewoon uit respect voor zijn geloof.
hij had ook helemaal geen problemen met dat ik niet gelovig was/ben

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:23

Ligt er inderdaad helemaal aan hoe je je opstelt. Ikzelf ben gelovig en vind het fijn dat Roy meegaat naar de kerk. Hoe het zal gaan als wij straks samenwonen, zie ik dan wel. Ik denk dat we dan minder naar de kerk zullen gaan, maar daar kan ik nu weinig van zeggen. Ik ben geen fanatiek gelovig iemand, maar geloof wel dat God bestaat.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:44

Ik ben helemaal niet gelovig en vind het klets! Ik zou dus denk ik niet goed kunnen samen leven met iemand die vrij streng gelooft. En dus elke zondag naar de kerk gaat en bid voor het eten. Ik dacht eigenlijk dat tegenwoordig bijna niemand meer gelovig was. Tenminste hier in de buurt (Noordbrabant) is dat helemaal niet zo veel.
Maja ieder zijn ding. Als jij ervoor open staat en er respect voor hebt en hij voor jou. Dan kan het best werken.

Zie eerst maar eens wat met hem te krijgen Tong uitsteken

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:01

Twee van mijn gelovige vriendinnen hebben een niet-gelovige vriend (één ruim een jaar de ander ruim 5 jaar een relatie) Dit gaat in beide gevallen goed. Ik denk dat het belangrijk is dat je elkaars keuze repecteert en er met elkaar over kunt praten. Nu hangt het er denk ik ook wel vanaf hoe orthodox/vast hij gelooft. (mijn vriendinnen geloven niet onwijs vast of orthodox). Als dat hetgene is waar hij het grootste deel van de dag mee bezig bent, dan kan dat moeilijker zijn, dan is dat waarschijnlijk iets heel groots voor hem wat hij met zijn vriendin graag zou willen delen....
Oftewel: het ligt per situatie anders denk ik, maar ik denk dat respect voor elkaar wel het belangrijkste onderdeel is.

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 11:16

carola schreef:
Tja, dat hangt echt van jullie af. Staat hij open voor iemand die niet-gelovig is en respecteerd ie dat? Sta jij open voor iemand die gelovig is en respecteer jij dat?

Ikzelf zou niet kunnen samenleven met iemand die echt gelovig is, naar de kerk gaat, enz... Daarvoor ben ik veel te niet-gelovig. Ik heb totaal niets met het geloof, en zie ook niet in waarom het ene geloof beter is dan het andere geloof.
Maar ja, dan praat ik echt voor mijzelf. Wij op bokt kunnen niet uitmaken hoe dat bij jou zit.


Ik sta er op zich wel voor open, heb op een christelijke basisschool gezeten omdat mn ouders vonden dat het geloof toch een stukje algemene ontwikkeling is. Verder doen we er weinig mee, maar ik heb respect voor mensen die wel geloven en ik weet wat het inhoudt, dat scheelt denk ik ook al een stukje. In die zin dat ik de verhalen grotendeels ken en dus weet waar ze het over hebben. Ik kan niet begrijpen dat je gelooft in iets wat je niet kan zien, waarvan nooit bewezen is dat het wel bestaat, vind het ook moeilijk om me dat in te beelden. Maar tot nu toe was er wel sprake van wederzijds respect, hij accepteerde dat ik niet gelovig ben, ik dat hij wel gelovig is. Ach, mocht het ooit wat worden, dan zie ik het wel! Iig iets waar ik van kan leren! Knipoog

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:25

huh? dit topic staat toch ook bij jeugdhonk of was dat niet van jou?

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:41

Het ligt inderdaad heel erg aan de personen zelf, of je elkaar kunt en wilt respecteren.

Ik heb ook een niet-gelovige vriend, terwijl ik wel gelovig ben. Hij was wel mee naar mijn doop (toen hadden we net 1 week verkering haha) en soms gaat hij mee naar de kerk. We praten vaker wel eens over het geloof enzo en hij laat me er echt helemaal vrij in. Het gaat tussen ons echt heel goed, terwijl het met een ex echt botste op dit gebied... Dus ja, ligt er gewoon aan wie je bent en hoe je er tegenover staat.

En er is ook nog een verschil tussen verschillende geloven, culteren en gelovig- niet gelovig. Ik zou nooit iets kunnen beginnen met een Jehova, Moslim of Boeddhist ofzo, dat zou zeer zeker botsen...

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 18:53

Kinta schreef:
huh? dit topic staat toch ook bij jeugdhonk of was dat niet van jou?


Ik heb wel zo'n zelfde topic geopend, maar daar ging het eigenlijk meer om de update, wat er gebeurt was. En ik wilde eigenlijk specifiek weten hoe het zat, dus heb ik hier een topic geopend, maar iedereen reageert daar op mn vraag, niet op het gebeurde zegmaar... Snap je t nog? Knipoog

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:03

Mijn ex was gelovig, geen problemen mee hoor, hij gaat zijn gang maar Haha!

Met kerst en pasen naar de kerk...tsja...daar kies je zelf voor.

Ikzelf ga nooit naar de kerk, waar ik in geloof is moeilijk uit te leggen maar is iig niet 1 god.

Dus eigenlijk ging dat best, totdat zijn hele gelovige familie er van uitging dat ik ook mee ging richting kerk, en dat zo'n beetje overdroegen aan hem.
Kijk...toen was het hek van de dam, hijzelf zat er niet mee, toen zijn nicht gedoopt werd heb ik netjes de zit uitgezeten, maar meebidden kan en doe ik niet, bidden voor het eten, ze gaan hun gang maar, wil er zelfs mijn ogen wel voor dicht doen....zolang ze het maar niet aan mij opdringen.

Kortom het kan goed gaan, als beide partijen elkaar in hun waarde laten...elkaar pushen welke kant dan ook op gaat gegarandeert fout.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:58

Zolang je elkaar maar in elkaars waarde laat is er niets aan de hand. Het wordt pas vervelend als jij er lachwekkend over gaat doen of als hij zijn geloof aan jou gaat opdringen. Laat elkaar vrij in die dingen en er is niets aan de hand.

Dat is mijn mening.

'Paint' it 'Black'

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:00

Fasel schreef:
Zolang je elkaar maar in elkaars waarde laat is er niets aan de hand. Het wordt pas vervelend als jij er lachwekkend over gaat doen of als hij zijn geloof aan jou gaat opdringen. Laat elkaar vrij in die dingen en er is niets aan de hand.

Dat is mijn mening.


En deze mening deel ik ook En niet alleen voor partners maar het moet zo zijn in alle relaties die je hebt/aangaat! Alleen zo kun je samen door het leven gaan OK dan!

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:36

2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen.

Het kan dus ook al fout gaan als de 1 actiever is met het geloof dan de ander. Of als de ouders van je vriend zich er mee gaan bemoeien.
Ga je op zondagmorgen paardrijden, kom je je vriend daarna oppikken bij z'n ouders, krijg je een grote mond van z'n pa. Boos!
Heb je een wedstrijd, belooft hij voor te lezen, en dan belt hij op het laatste moment af omdat hij het er met z'n pa over gehad heeft, en die is dus zo dominant dat hij niet komt. Kun je zelf iemand opzoeken om een proefje voor te lezen.
Verjaardagen op doordeweekse dagen gaan voor sport, ook daar kun je de nodige woordenwisselingen over krijgen.

Elkaar in de waarde laten is soms heel erg moeilijk. Zolang je van elkaar maar accepteert dat je of niet paardrijdt op zondag en netjes naar de kerk gaat, of toch gewoon gaat sporten en doet waar je zin in hebt en niet naar de kerk gaat.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Clmr, ellen05, ElSea, EsmeeKKK, heidiLOVER, hel1, IASCrawler, luuntje, Marlissa92, Merexa, Monody, nienke555, Temeraire, YandexBot en 173 bezoekers