wisselend 'scheef'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

wisselend 'scheef'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 13:15

Ik heb mijn merrie nu 6 maanden, ze pakt het eigenlijk (ondanks haar 'hete' koppie) heel goed op.

We zijn vooral bezig met haar te laten ontspannen, voorwaarts en rechtrichten en dan een beetje schakelen (iets waar ik waarschijnlijk nog wel jaren mee bezig zal zijn Haha! )
Wat ik alleen vreemd vind is, dat ze links om in stap, moeite heeft om haar lijf recht te houden (in tegenstelling tot de stap rechtsom) maar in draf en galop gaat deze kant weer veel beter dan draf en galop rechtsom.
Haar 'scheve' lijf 'wisseld' dus zeg maar van kant...

Ik ben eigenlijk benieuwd, waar deze 'wisseling' vandaan komt...

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:19

Ik weet wel dat voor jonge paarden onder het zadel de stap altijd heel moeilijk is. Ze gaan snel slingeren of scheef lopen. (waarschijnlijk omdat het moeilijk is "de gang erin" te houden ?) Dus het kan natuurlijk best dat ze in stap een andere moeilijke kant heeft dan in galop en draf, wat een hele andere gang is (zweefmoment e.d.)

~Turbohoof Solutions ~

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:24

ik weet natuurlijk helemaal niets van je zit, maar ik geloof dat 90% van de ruiters scheef op zn paard zit. de meeste paarden corrigeren dit met hun eigen lichaam (waardoor helaas op den duur blessures kunnen ontstaan). Het zou kunnen dat je scheef zit (zit ik helaas ook zonder dat ik het wist) en dat je paardje nog wat moeite heeft met stap, en helemaal moeite om jouw scheve zit te corrigeren.. Dus heel goed letten op je houding is hierbij erg belangrijk!

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:56

Een paard dat steeds scheef loopt in stap en dat steeds wisseld loopt op de voorhand. Op het moment dat de achterhand het gewicht draagt is dit over. De achterhand kan zo zwabberen omdat het achter de voorhand aanvliegt. Daar de stap weinig voorwaarts beweging heeft komt het vaak in deze gang openbaar. Hoewel je het natuurlijk in de draf en galop ook kan zien, maar in stap merk je het zelf beter.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:27

Bedoel je slingeren of dat je paard verschillend soms vast zit?

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:32

Mijn jonge paard vind het stappen ook heel erg moeilijk, daarom stap ik altijd gewoon kleine stukjes. En die kleine stukjes probeer ik gewoon stukje bij beetje iets langere stukjes te maken Lachen

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:42

dat komt wel vaker voor bij de jonge zwabberaars Knipoog , je kan het er uit krijgen door veel op de binnenhoefslag (dus zonder aanleuning van de kant) te rijden. meestal worden ze hier na een tijdje rechter van. maar de eerste paar keer zal het moeilijk zijn en zwabberend gaan aangezien je de hulp van de kant mist.

Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 13:28

Het is niet zo zeer dat ze zwabbert, maar dat haar 'holle/bolle' kant 'verwisseld'.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:20

Sall schreef:
Het is niet zo zeer dat ze zwabbert, maar dat haar 'holle/bolle' kant 'verwisseld'.


Volgens mij zit er wel iets in wat Miekie zegt, en zit je mogelijk scheef. Hierdoor kan het zijn dat je je paard in de stap de ene kant op buigt, maar in de draf en galop (waar je je paard moeilijker met je zit kan domineren als je niet perfect zit) buigt ie dan de kant op die voor je paard 'natuurlijk' is.
Is uiteraard erg moeilijk te bepalen zo, maar ga eens stappen op een goed gereden, en rechtgericht (leer-)paard en kijk wat die doet.
(vaak is het moeilijk goed te zien van de grond. Inknikken in de heup zie je nog wel, maar het eenzijdig naar voren kantelen van de heup is al moeilijker waar te nemen).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:31

Mijn jonge dame is de ene keer rechts vaster dan links en andersom. Dus niet per gang verschillend, maar per dag verschillend.
Ik denk dat het bij haar meer met spierpijn en -ontwikkeling te maken heeft.
Zelf ben ik wisselend links en rechthandig. Schrijven kan ik echt alleen met rechts, maar andere dingen zoals smsen enzo kan ik weer alleen links. Zou jouw merrie ook zoiets kunnen hebben? Dat de drafbeweging bv links makkelijker is en de stap juist rechts?
Ik zou me er iig geen zorgen over maken Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:53

Dit is heel normaal hoor. Gewoon steeds consequent op blijven lossen dus steeds weer recht richten door met je been de bolle kant holler te maken. Jonge paarden wisselen vaker van kant vooral de lenige paarden. Is een goed teken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:41

Komt me heel bekend voor. Al heb ik dan geen jong paard, maar een 10-jarige die na jaren niets doen weer 5 maanden onder het zadel is.
Zij is in stap en draf rechtsom veel gemakkelijker, de galop daarentegen gaat op links best goed en rechtsom rampzalig.
Gewoon steeds bezig blijven met recht stellen, veel voltes maken en vaak omstellen.
Wat bij mijn merrie heel goed werkt is als zij linksom in stap en draf echt een rotdag heeft, is rechtsom gaan stappen of draven en dan steeds voor m'n linkerbeen opzij zetten, dat begint meestal met "een soort van wijken" en uiteindelijk loopt ze dan voltes met contrastelling. Geen nette voltes, maar het werkt wel om wat meer contact op mijn rechterteugel te krijgen (daar mis ik contact op, als ze zo rechtsgebogen is) en kan ik van daaruit weer verder werken naar rechtstellen op 2 teugels (en tussen 2 benen Knipoog)

Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 14:58

Suzanne F. schreef:
Dit is heel normaal hoor. Gewoon steeds consequent op blijven lossen dus steeds weer recht richten door met je been de bolle kant holler te maken. Jonge paarden wisselen vaker van kant vooral de lenige paarden. Is een goed teken.



Dat is ook eigenlijk wat ik aan het doen ben.

DaphneL, Padaula is ook niet meer zo piep meer hoor! Ze is van 1997, maar ze is eerder, niet echt lekker door gereden/getraind geweest.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 29 bezoekers