Kleurvererving...........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kleurvererving...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:01

Citaat:
KWPN
23-04-2004: Kleurvererving KWPN-hengsten


In nummer 8 van IdS dat vandaag is verschenen staat een interessant artikel over kleurvererving. In dit artikel wordt verwezen naar aanvullende informatie over de kleurvererving van alle actieve KWPN-hengsten. In een statistisch overzicht zal worden weergegeven welke kleuren de hengsten vererven in combinatie met bepaald gekleurde merries.

Op dit moment zijn we druk bezig om dit statistische overzicht af te ronden. Het overzicht is dus momenteel nog niet beschikbaar, maar zal zo spoedig mogelijk op de site geplaatst worden.
Dit zal eveneens via een nieuwsbericht gecommuniceerd worden.

(KWPN Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)


Heeft een goed paard dan toch een kleur?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:06

Volgen de KWPN hengsten dan niet de normale regels van de genetica? Het is toch al wel lang bekend welke kleuren hoe vererven?
Dit kan enkel interessant zijn voor schimmel en zwart, dacht ik, om te kijken of ze homozygoot zijn...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:06

Heeft een goed paard dan toch een kleur?

Het is gewoon voor de consument van;"U vraagt,wij draaien".

Wiebke zij eens: Moeten ze paarden hebben die achterstevoren moeten lopen dan fokken we ze toch.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Kleurvererving...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:07

Pipo schreef:
Heeft een goed paard dan toch een kleur?

Een goed paard niet,
er worden echter niet alleen goede paarden gefokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:10

Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:
Heeft een goed paard dan toch een kleur?

Een goed paard niet,
er worden echter niet alleen goede paarden gefokt
[/quote]

Goh echt Haha!? Nou daar was ik nou nooit opgekomen.............. Scheve mond Cool Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:12

Voor de merriehouders met kwalitatief mindere merries is het wel interessant natuurlijk. Een zwarte verkoop toch beter Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:26

Pipo schreef:
Voor de merriehouders met kwalitatief mindere merries is het wel interessant natuurlijk. Een zwarte verkoop toch beter Haha!


Anky op Salinero
en voorheen Ferro in de Grand Prix ring.

Zulke zwarte bepalen mede de kleur die het oog van de gebruiker moeten strelen.
En daarbij nog een muziekdeuntje en met weet niet meer beter.

Dus wat moet het zijn? Black.
Black staat voor........... Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:27

Ik weet ook wel dat een zwarte beter verkoopt dan een schimmel, maar heb me laatst zo geergerd aan mensen.
Merrie moest gedekt worden maar door welke hengst..
Absoluut geen schimmel, liever ook geen vos en toen een mooie bruine hengst werd aangedragen:
"he gats, zo'n saaie bruine, die kleur heeft die merrie ook al" Boos!

Vraag dan niks en zet er de eerste de beste zwarte op, ook al past die veel minder bij je merrie Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:28

ceasario schreef:

Dus wat moet het zijn? Black.
Black staat voor........... Haha!



Zwart is geeneens een kleur, en het word in de meeste dingen als negatief bestempeld Haha!:D

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:29

Pipo"]
[quote="ceasario schreef:

Dus wat moet het zijn? Black.
Black staat voor........... Haha!



Zwart is geeneens een kleur, en het word in de meeste dingen als negatief bestempeld Haha!:D
[/quote]


de meeste dingen als negatief bestempeld

Ik zie wel eens andere damesadvertenties. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:31

ceasario schreef:
[
Ik zie wel eens andere damesadvertenties. Haha!
[/quote]


Doel je op lingerie of op negers Haha!

Bedoelde het meer in de vorm van godsdiensten, en dat terwijl ik de grootste heiden ben die zo beetje rondloopt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:40

Tja als fokkers fokken we goede paarden, niet afhankelijk van de kleur. Maar tussen de veulens die we nu hebben zit een zwarte Future (uit Jazz moeder) en daar is al geld voor geboden.... terwijl we een veulen van een dergelijk kwaliteit hebben van Olivi (uit een elite sport merrie van Havel) en daar heeft nog niemand naar gevraagd.... Zwart is dus de beste (verkoop)kleur! Maar een zwarte hengst gebruiken is natuurlijk niet altijd een zwart veulen. Zo hebben we een zwarte Jazz merrie, en een bruine Ooseven!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:43

LuvdaTossa schreef:
Zo hebben we een zwarte Jazz merrie, en een bruine Ooseven!


zwart x zwart geeft enkel vos en zwart, tenzij één van de zwarten niet echt zwart maar zeer donkerbruin is

"Black x Black: this mating could result in a Bay foal but only if one of the parents is misidentfied and is actually a very dark Bay or if the Chestnut carries the Agouti gene. True black horses do not carry the necessary gene (Agouti) that is required to make a Bay horse."

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:57

Maar de bruine Ooseven komt niet uit de zwarte Jazz merrie... maar uit een bruine moeder (Actueel x Goudsmid... waar de zwarte Jazz ook uit komt)! En daarvoor is er een zelfde veulen gekomen uit de merrie (die Actueel) maar dan zwart....!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:05

Hee wat een leuk artikel!! Vind ik toch leuk om te lezen als kleurtjesfokker zijnde. Knipoog

Ik heb dan gelukkig een zwarte merrie en met de eerste zwarte hengst is daar een zwarte uitgekomen en met Ferro geloof ik ook wel in een zwarte toch??
Ik vind de aftekeningenvererving interressanter eigenlijk. Gribaldi heeft dit seizoen al veel grote blessen gegeven hoewel ik uit vorige fokjaren NOOIT een met een bles gezien heb. En Farrington staat ook bekend om het geven van veel wit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:10

Wat dacht je van San Remo? Nagelbijten / Gniffelen
Daar zijn al vosjes met veel wit uitgekomen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:13

Suzanne F. schreef:
Hee wat een leuk artikel!! Vind ik toch leuk om te lezen als kleurtjesfokker zijnde. Knipoog

Ik heb dan gelukkig een zwarte merrie en met de eerste zwarte hengst is daar een zwarte uitgekomen en met Ferro geloof ik ook wel in een zwarte toch??
Ik vind de aftekeningenvererving interressanter eigenlijk. Gribaldi heeft dit seizoen al veel grote blessen gegeven hoewel ik uit vorige fokjaren NOOIT een met een bles gezien heb. En Farrington staat ook bekend om het geven van veel wit.



Ik heb een bruine Grib staan met een grote bles en vier witte voeten Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:26

Sjuimpje schreef:
Wat dacht je van San Remo? Nagelbijten / Gniffelen
Daar zijn al vosjes met veel wit uitgekomen *LOL*


Ja inderdaad!! Zelfs uit zwarte n donkerbruine merries!! Ik heb er al vele gezien! Van die lichte vosjes met enorm veel wit.

Vond Joop niet zo tof trouwens... Schijnheilig

Denk je een mooie donkere te fokken uit je donkere merrie....not.

Maar San Remo is ook niet echt zwart he maar stekelharig.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:30


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:31

Ben ik dan de enige die graag een vos met 4 witte hoge benen en een grote bles als dressuurpaard wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:34

Zwart glimt gewoon het mooist en het staat het leukst met een zwarte rijjas. Zwart is gewoon de makkelijkste kleur en combineert geinig met turquoise.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:35

Pipo schreef:
Ben ik dan de enige die graag een vos met 4 witte hoge benen en een grote bles als dressuurpaard wil?


Nope......*roept* WOUTER!!! Haha! Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:36

Lovely schreef:
Zwart glimt gewoon het mooist en het staat het leukst met een zwarte rijjas. Zwart is gewoon de makkelijkste kleur en combineert geinig met turquoise.


Kijk, Lov die snapt het!! Je vergeet nog het makkelijk schoon te houden. Knipoog

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:36

Nee Pipo je bent niet de enige Knipoog Ik zie ook het liefst vossen, met of zonder hoge witte benen.

Bovendien is de kleurvererving wel degelijk interessant. Was het niet daardoor dat naar bovenkwam dat sommige zogenaamde Lucky Boy afstammelingen niet van Lucky Boy konden afstammen?

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:00

Citaat:
Ben ik dan de enige die graag een vos met 4 witte hoge benen en een grote bles als dressuurpaard wil?


Zeker niet!! Heb lekker Lord Sinclair II op mijn bruine merrie zonder aftekeningen gezet...... OK dan!

Alabastro wordt de volgende!! Vingers aflikken