3,5 Jarige laten trainen of zelf alles leren? Meningen ?!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

3,5 Jarige laten trainen of zelf alles leren? Meningen ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-02 22:13

Ik zit met een grote vraag...het zit zo dat ik een half jaar geleden mijn pony heb gekocht van een handelaar. ja ik weet het, achteraf helemaal fout , maar daar valt nu niks meer aan te doen. hij zij toen ; ja ze is 4 (geen papieren). Nu heeft hij deze week voor ons haar geboortedatum opgezocht en nu blijkt mevrouw 3,5 te zijn! Dat maakt een GROOT verschil!! het was bij de aankoop van de pony helemaal niet de bedoeling dat ik haar zou inrijden, wel wat dingetjes leren natuurlijk maar niet haar inrijden. Ik vind dat ik zelf niet goed genoeg rijd om een pony in te rijden, het is zeg maar de basis van een pony en zijn toekomst..Ik heb nu les van een goed instructeur (vind ik dan he) en het gaat al wat beter dan daarvoor, toen ging het naar mijn idee echt bagger, maar het idee dat ik haar eigenlijk dingen heb gevraagd die we helemaal niet van haar hoeften te verwachten maakt dat ik een beetje een schuld gevoel krijg...snapie? ik zit eraan te denken of ik mijn instructeur zal vragen of hij mijn pony een tijdje wil stallen en wil trainen bij hem thuis. de een zegt dat dat wel gfoed is, de ander zegt dat ik het zelf moet proberen omdat ik er zoveel van leer. Ik ben zelf bang dat ik het verpest...jullie meningen graag!? (ook al weten jullie niet hoe ik rijd, even nadenken of je het zelf aan zou durven en in deze situatie etc. etc.)

[edit] titel in kleine letters gezet [/edit]
Laatst bijgewerkt door susie op 04-01-02 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt



Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:54

Hoi Susie,

Ik rijd pas een jaar of 3 en ben vorig jaar begonnen met het ZELF zadelmak maken en beleren van mijn jonge (groene) hengst. Uiteraard wel onder zeer deskundige begeleiding van een goede instructeur. Het is allemaal super gegaan en hij rijdt waanzinnig fijn.
Persoonlijk zou ik mijn paard NOOOOIT door een ander laten (in)rijden. Weet jij veel wat ze ermee uitspoken?
Doe het lekker zelf, dan weet je precies wat er met je beessie gebeurt. Zorg er wel voor dat je betrouwbare instructie krijgt.
Succes bij je keuze en veel plezier daarna!

Cis

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 01:03

Ik heb tot nu toe eigenlijk trammelant gehad met het inrijden van 2 van mijn paarden door een ander. Mijn merrie ging alles goed todat een sukkel van een gast dat dier in de mond trok, steigerde en opzij viel. Ze verrekte daarbij haar knieband en toen had ze opeens een "losse knie" en was ze niks meer waard! Met onze pony was het precies hetzelfde, ik betaalde me groen aan die griet, ze stapte er twee x per week op en hij was zo braaf! De eerste keer dat eropzat gooide die me eraf, ja want bokken dat deed tie nooit! Ik zou het wel wegbrengen als je iemand voor 100% kunt vertrouwen, maar ben het zo zat dat ik het zelf ga doen! Ik rijd inmiddels 13 jaar (wat niets wil zeggen overigens...) en heb met veel jonge paarden gewerkt, dus moet het lukken, maar ik schakel daarbij wel deskundige hulp in! Veel succes met je paardje en vooral in jezelf blijven geloven! Knipoog Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 09:29

Als je twijfelt zou ik hem lekker door je instructeur laten inrijden. Je kent hem, weet hoe hij met paarden omgaat dus ik neem aan dat het vertrouwd is. Verder zijn er veel goede bedrijven/personen die in 3 weken een groen paard zodanig in kunnen rijden dat je erop kunt, kan stappen, draven en galopperen.

Het ergste heb je dan gehad. Natuurlijk blijft het dan een groen paard maar er zit in ieder geval een stuur op. Er zijn al zoveel paarden in de eerste trainingsfase verreden omdat hun ruiter gewoon te weinig ervaring en/of gevoel heeft.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 09:43

Lekker zelf doen samen met je instructeur. Als die zgn stallen die wel even zadelmak maken, 9 van de 10 keer gebeuren er niet al te leuke dingen met je paard. Je rijd al dus ik zou liever wat vaker les nemen en het zelf doen, want dan weet je idd wat er gebeurt met het beestje. Succes!!

Voorzitster AFM

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 12:30

Wat ik zo uit je verhaal begrijp, is dat je al bezig bent met het dier, dus waarom zou je haar nu opeens ergens anders onderbrengen, alleen omdat zij jonger blijkt te zijn??

Je zegt toch dat het nu wel beter gaat met de begeleiding van je instructeur, dan hoef je haar toch niet weg te brengen.
Als je twijfelt of je het wel redt, zou ik haar wel wegbrengen.
Ik neem aan dat je instructeur een vertrouwd adres is.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 12:39

Als je zelf niet zeker bent van je eigen kunnen niet aan beginnen. Er is niets belangrijker dan een goede basis. Ik rij nu een jaar of 5 maar ik ga echt niet de merrie van mijn moeder in rijden. Daar vind ik mezelf nog niet goed genoeg voor. Als je tevreden bent over je instructeur (trice) en die rijdt goed genoeg om je pony aan te rijden waarom niet. Succes met je beslissing.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 13:22

ik zou hetl leker zelf doen, dan krijg je meteen een goede band met het paard!!
suzie, je woont in hengelo?
van welke verening ben je lid??
doeg groetjes,
Nicole Party!!

Groetjes Nicole

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 13:36

Fitzroy schreef:
Wat ik zo uit je verhaal begrijp, is dat je al bezig bent met het dier, dus waarom zou je haar nu opeens ergens anders onderbrengen, alleen omdat zij jonger blijkt te zijn??

Je zegt toch dat het nu wel beter gaat met de begeleiding van je instructeur, dan hoef je haar toch niet weg te brengen.
Als je twijfelt of je het wel redt, zou ik haar wel wegbrengen.
Ik neem aan dat je instructeur een vertrouwd adres is.


Absoluut mee eens. Als het goed gaat (of beter) , waarom ineens in de stress schieten? Ik kan begrijpen dat je je schuldig voelt, maar gedane zaken nemen geen keer. Nu je weet wat je in principe zou kunnen vragen zul je het wel rustiger aan doen. Ik zou alleen wel begeleiding blijven houden, en desnoods wat vaker les nemen.

Je suis Charlie.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 13:42

Het eerste zadel mak maken zou ik door een professioneel iemand laten doen. Want als daar iets mis gaat heb je daar voortaan altijd plezier van, maar niet heus. Met een beetje pech breek je wat en heb je een paard/pony met een kunststukje (stijgeren bokken enz enz) om ergens onderuit te komen waar je niet blij van wordt.
Daarna kun je zelf onder begeleiding aan de slag. Dit hebben wij ook gedaan een weekje of twee voor het zadelmak maken en dan heerlijk zelf onder begeleiding aan de slag.
Sommige mensen vinden dat ze alles zelf moeten doen, maar ik heb genoeg paarden gezien die na het zelf doen toch nog bij een professioneel iemand terecht komen omdat er niets meer mee te beginnen is of omdat de doe het zelvers zelf in de gips zitten.

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 14:33

ik sluit me helemaal met Adrienne aan. (als je nog niet op dit paard gereden hebt, snap je verhaal niet helemaal Haha! )
Alleen als je al veel rij ervaring hebt met jonge paarden kun je zelf onder begeleiding aan de slag.
Ander door iemand anders laten doen.
En ik weet niet wat die mensen allemaal mee gemaakt hebben maar meestal gaat het door een profecioneel iemand heel gemakkelijk zonder rare dingen. En heb je erzelf alleen maar plezier mee.

Nu voor als je er al wel op gereden hebt.
Als het eerst goed ging waarom zou je er dan nu ineens iemand anders op laten rijden? En natuurlijk gaan dingen met een jong paard niet altijd even makkelijk. Maar of je nu een 3 of 4 jarige inrijd hij moet gewoon alles nog leren en dat gaat niet 1,2,3. En het gaat altijd met ups en downs.
Maar met goede les kom je er altijd wel uit.

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 14:47

Oke verschillende meningen dus...ik ben het niet helemaal eens met hetgene wat de mensen zeggen over de trainers die erge dingen met je paard doen. Ik vertrouw mijn instructeur goed, hij wil het beste voor mijn pony. Voor de mensen die mijn verhaal niet helemaal begrepen; ik heb al een tijd op mijn pony gereden, en ze is al helemaal zadelmak, maar ik ben nu al een hele tijd bezig met haar dingen proberen te leren, en ik voel het meer alsof ik er niet veel resultaat mee krijg. het gaat nu niet ineens zo slecht, het ging al een hele tijd niet goed....Ik hoop dat jullie het nu iets beter snappen. Ik denk toch te besluiten haar te laten trainen, ik ben het namelijk meer eens met de mensen die hier zeggen dat je er niet aan moet beginnen als je er niet zeker van bent..toch allemaal wel bedankt voor jullie advies (je mag nog wel verder reageren hoor)

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:08

Zoals je zelf al zeiL: de basis is het belangrijkste voor een jonge pony/paard. En wanneer dat niet goed zit, heb je een probleem.
Als jij van je zelf al vindt dat je niet goed genoeg daarvoor kunt rijden, dan vraaghet in godsnaam aan je instructeur, voordat je er zelf wat aan gaat rommelen en later met de problemen zit. Na de basis ( dus als die bevestigd is ) kun je zelf wel het een en ander gaan aanleren.


groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:55

Misschien een idee om er zelf bij te zijn als je instructeur jouw paard rijdt? Leer je meteen een hoop van bij! Knipoog

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:12

Ik heb bij een hoop "proffesionele" stallen stagegelopen en de mensen bij wie ik mijn paardjes bracht noemden zich zelf ook proffesioneel, waren hoog gekwalificeerd in de sport en ik had goede referenties! Nou wat ik in die stallen heb gezien, spring en dresuurstallen, nou dat wil je echt niet weten hoor... Als je het zelf niet aandurft breng hem haar weg maar let wel op waar. Het beste zadelmak maak systeem hadden ze op een stoeterij met ijslanders, t is dat ik geen ijdslander heb en anders had ik ze daar naar toe gebracht. zorg voor goede begeleiding! Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 15:12

Ok, de meningen zijn dus erg verdeeld Scheve mond

Ik ga binnekort ook een paardje kopen. Een jong paardje die ik dus zelf ik kan gaan rijden. Ik rijd overigens meer dan 10 jaar, wat inderdaad niets wil zeggen en heb 1 keer meegeholpen bij het zadelmak maken van een paardje. Dat paardje is naar mijn mening overigens prima opgedroogd (dit was overigens dressuur).

Ik wil dus zelf mijn paardje in gaan rijden. Ten eerste leer je er heel erg veel van, je bouwt een speciale band op met je paard, je leert hem op werkelijk alle vlakken door en door kennen en je kan het paard volledig naar je eigen hand zetten. Indien je nauwelijks ervaring hebt met het inrijden van paarden zou ik je instructeur, of iemand anders die veel ervaring met inrijden heeft, vragen om je daarbij te helpen. Jij verricht alle handelingen terwijl de persoon de je helpt instructies geeft over dingen die je eventueel anders zou kunnen doen oid.

Ik heb dus zelf ook niet al te veel ervaring met zadelmak maken, vandaar dat ook ik hulp inroep van de eigenaren van de manege. Ik vertrouw ze, en ze kunnen goed rijden en het zadelmak maken gaat ze ook zeer goed af.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:51

Klinkt Haha! heel goed ik zou ervoor gaan! Het paardje wat ik zelf zadelmak wil gaan maken is mijn eigen fokproduct, ik was de eerste mens in haar leven, de eerste die een halster omdeed, met haar ging wandelen en hoefjes optillen en ze kent mij ook als geen ander dus heb ik maar besloten om eveneens met begeleiding als eerste erop te gaan zitten. En foto's plaatsen als je erop zit he! gr gabrycha

Hippolita
Berichten: 25
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:42

Sorry hoor, maar wat is er fout aan om je pony bij een handelaar te kopen. Dat komt waarschijnlijk omdat je al lang al blij was dat je een pony mocht hebben van je ouders, en de enige vereiste die je aan de pony stelde was of ie wel 4 benen had!!
Als je hem bij een goede handelaar had gekocht mag je hem eerst nog ff of proef nemen en lessen rijden daar!!
Maarre, sterkte verder, en bij je volgende koop ff verders kijken dan je neus lang is he!!
Groetjes Hippie

Ik zal altijd van je blijven houden Snoopy!!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 10:23

hoi, ik ben het met hipolita eens,
wij kopen onzepaarden ook bij een handelaar, maar die kennen wij persoonlijkk heel goed, wij krijgen de paarden 4 weken op proef en mogen zelf weten wat we in die tijd met ze doen.
en als het paard niet goed is kan ie zonder vragen weer terug gebracht worden.

je moet nooit haast hebben als je een paard/pony zoekt want dan koop je er altijd 1 met mankementen!

groetjes

Groetjes Nicole


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 14 bezoekers