Kleven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Kleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 21:34

Ik rijd een jonge pony van 3.5 jaar. Hij is al zo'n half jaar onder het zadel, en doet het best wel goed. Als hij alleen in de piste is, hinnikt hij wel eens, maar blijft best met zijn aandacht bij mij. Maar als zijn vriendinnetje (die ocharme het ventje geen aandacht voor hem heeft Knipoog) de piste in komt, is er nog weinig met hem aan te vangen. Als we los rijden, allebei een volte(bij a en c) dan begint hij zijn hoofd omhoog te trikken, te trippelen en weglopen.(niet altijd even extreem). Dat doet hij geregeld, altijd zijn aandacht bij die andere pony houden.
Toen wij met twee aan het buitenrijden waren, en zij ging binnenrijden, flipte hij echt door, bokken, rondspurten, hinniken...
Alleen als die pony op stal staat terwijl ik rijd gaat alles goed.
Ik probeer hem al met oefeningen, overgangen enz bij mij te houden en zelf niet op die andere pony te letten.

Wat kan ik nu verder nog doen, want het is zo frustrerend, als ik nooit eens lekker relaxt kan rijden, terwijl hij met zijn aandacht bij mij is. Ik rijd bijna altijd samen met die andere pony, dat meisje is altijd op hetzelfde moment als ik op de manege(wij rijden samen met de auto) dus dat is geen oplossing, hij zal het zo moeten leren, maar heeft er iemand nog tips?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:56

gewoon volhouden. hij moet het leren. hij mag niet reageren. je mag hem best laten weten dat hij dat niet mag. eerst met je stem of anders met een keer goed been of een tik. vooral niet toegeven.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:24

Hij is je denk gewoon een beetje aan het uitproberen. Hij vind het veel gezelliger om achter zijn maatje aan te hobbelen. Maar zoals Peggel zegt, consequent blijven dat het niet mag.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:57

Hij komt dan wel terug op mijn zit etc, luistert dus wel van richting, (hij moet wel Tong uitsteken), maar begint dan eens te schudden met zijn hoofd, en is niet meer nageeflijk, dat is eigenlijk vooral het probleem.

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:55

doorzetten, op een gegeven moment ist spelletje niet meer leuk voor hem.
Als je doet alsof je gek bent wordt hij over een tijd ook wel weer nageeflijk op die momenten, maar probeer als eerste om hem al niet omhoog te laten komen.
Veel succes verder he!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:57

Voorwaarts rijden, dan valt hij om als hij met zijn hoofd schudt.
En als hij begint een tikje op de hals/schouder geven (kort, krachtig tikje) en als hij stopt goed belonen! Dat is zo belangrijk!

Ik vergat het vorig jaar ook nog té vaak, dat mijn lesgeefmens maar iedere keer mijn pony ging belonen omdat ik het niet deed (dmv. stem). Maar nu keek ik pas een viedeo van mijn wedstrijd van dit weekend en ik iedere keer als mijn pony iets deed wt ik van hem verwachte zei ik braaf, goedzo, knap hoor (of iets in die richting) Bijna vervelend om te horen zo vaak. Maar nu gaat eht wel steeds beter!

Veel praten wil ook weleens helpen, dan gaat hij luisteren en voelt zich minder alleen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:08

Je hand er gewoon netjes aanhouden en op moment dat hij schudt naar je hand toedrijven, houdt hij op ontspannen. Praten met je paard is inderdaad nooit verkeerd, zeker met een jonge pony. Maak duidelijk wat goed is. Probeer hem ook flink bezig te houden zodat hij geen tijd heeft voor de andere pony.