vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 19:24

als ik op ulstar ga dan bijt ze me de hele tijd in de stal,
wat kan ik doen? ik weet het zelf niet. iedere keer als
ik haar wegduw dan doet ze zo. en als ik rij is ze goed
behalve als ze door de shet gebokt wordt en tekeer gaat.
ik heb alles al geprobeert maar niks helpt. gr, tamara.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:25

Als ze je bijt moet je haar simpelweg straffen.
Bijten mag niet dus wees consequent. Het mag nu niet en nooit niet!!

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 19:43

wat kan ik dan het beste doen?
slaan wil ik niet...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:49

Wat wil je dan/
Je zou hem toch echt een tikje moeten geven hoor, anders blijft hij doorgaan.
Waarom wil je hem niet slaan?
'slaan' is een groot woord maar een tikje kan echt geen kwaad.
Of bijt terug in bijv. zijn oor. Dit hoeft natuurlijk niet persé met je tanden maar knijp gewoon in zijn neus, of in het oor..
Hij weet dan dat het niet mag. Nu denkt hij dat het wel mag dus blijft hij doorgaan.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:07

Toen een vriendin van mij nog wel eens les had op de manege, ging ik wel eens mee.
Daar hebben ze ook een paard dat ontzettend schichtig uit zijn ogen kijkt , en constant zijn oren naar achteren heeft, en haartanden ontbloot heeft.
Die beginners durven er niet bij in de stal als ze zo raar doet.
Maar eerlijk gezegd verbaast me haar niks van haar gedrag, op een keer stond ik daar niets vermoedend bij de box van het paard waar mijn vriendin op moest rijden die keer.
Toen ik een man hoorde schreeuwen draaaide ik me om, een meisje durfde niet bij het paard en de box en had de intructeur gevraagd om haar het zadel op te leggen. Het paard had niet gebeten, maar dreigde om te bijten. Die instructeur pakte de zweep en sloeg er zo zonder genade een stuk of 4 keer op in.
Boos! Het paard durfde niks te doen en stond helemaal opgetrokken in de hoek van de stal.
Ik kreeg er helemaal pijn van in m'n buik.
Lips are sealed Verdrietig Toen ik een week later hoorde dat dat zelfde paard was verhuurd voor een maandje, was ik eigenlijk wel blij voor dr.
Je zag hara opknappen, dIT vond ze leuk! Tong uitsteken Buiten rijden..... vertroeteld worden enz..
Zo zie je maar, elke actie roept een reactie op.
Probeer eerst rustig bij hem/haar te gaan staan, en geruststellend te praten.
Dit los vaak meer op dan straffen en druk doen.
Wanneer het paard toch bij moet je hem wel straffen, niet zoals ik in mijn vorige voorbeeld noemde:
erop in slaan met een zweep.
Gewoon een tik op z'n neus...

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 01:03

ok, dat zal ik proberen...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 16:57

het paard zijn lip pakken, of neusvleugel, en een keer flink terug bijten...

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:44

Een tikje geven maar niet op z'n hoofd.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:04

Tja, ze zeggen wel eens zachte heelmeesters maken stinkende wonden. nou, als dit dus je eigen pony was, dan zou ik eerst flink terugmeppen. Respect niet mogelijk, dan maar angst. Want een valse pony is gewoon gevaarlijk, en dat moet je niet gaan belonen met knuffelen.....

Wanneer zo'n pony dan de boodschap heeft begrepen, dan mag je gerust gaan knuffelen als hij braaf is. maar niet direct na dat hij je heeft aangevallen!

Met manege paarden ligt het gewoon anders. De oorzaak van de woede ligt op een gebied waar jij als klant niets aan kan veranderen, namelijk te veel handen over een en hetzelfde paard. Niet ieder paard kan het mentaal aan om manegepaard te zijn. als jij als klant weigert dat paard te gaan zadelen, en meerdere klanten doen dat, dan zal de manege-houder het paard niet langer willen houden. Grote kans dat het paard dan verkocht wordt en misschien een eigen baasje krijgt waar het dus beter van wordt.
Dus, gewoon dat paard weigeren. Jij bent klant. Je wilt geen hap uit je arm hebben en ook niet geschopt worden, die manege heeft maar te zorgen voro een betrouwbaar paard. dikke kans dat je zo dat paard ook helpt!

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:24

Ligt eraan waardoor je denkt dat het paard vals doet. Als ie gewoon bang is en dus zichzelf verdedigd kun je het beste aardig voor m zijn en vertrouwen geven. Als hij gewoon gemeen is zou ik hem echt flink slaan. Het klinkt heel banketstaaf maar denk er eens over na wat een paard zou doen als hij zomaar door een ander paard word aangevallen? Dan trapt ie m ook in mekaar, en daarna passen ze echt wel op.