Hengstige merrie voorkeur voor zelfde type paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Hengstige merrie voorkeur voor zelfde type paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 12:26

Vraagje: Ik vroeg mij af of een merrie van een bepaald type in dit geval een KWPN-merrie (ja ja ,ik weet het KWPN is geen ras maar een stamboek!) tijdens haar hengstigheid een voorkeur heeft voor eigen type paard (in dit geval een KWPN-ruin) of maakt dat niets uit.... Verward
Ik vroeg mij dat af omdat Lady La Luna samen met onze twee ruinen op de wei loopt, Pepsi is een D/E-pony, en daar kan ze het goed mee vinden, maar ze laat niet merken dat ze hensgtig is aan hem...en we hebben ook nog een bijna 2-jarige ruin (een kind van haar zus, dus haar neefje), en daar is ze wel berschermend tegen...maar dus niet "vrouwelijk" Haha! ....
Bij de volwassen KWPN-ruin, die in de wei daarnaast staat is ze tijdens haar hengstigheid op haar best, hem telkens opzoeken ( *LOL* zijkant van de wei/draad), staart omhoog, knuffelen over het draad heen...en natuurlijk gelijk plassen....
Ook staat daar nog een wit (met leuke zwarte spikkels) paard (ruin) bij en die ziet ze absoluut niet staan...., hij is een kruising van een haflinger met een schimmel....
Terwijl ze naar onze andere 2 paarden absoluut niet zo doet, eerder beschermend, als er een ander paard (uit de wei daarnaast) bij hen komt kijken, komt L.L.L. gelijk aan en drijft ze weg van die anderen.....
Dus wie weet of het zo is dat er een voorkeur bestaat voor het "eigen type"??


ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:53

Nee, dat is niet zo. Paarden hebben wel een bepaalde voorkeur, zoals mensen dat ook hebben, maar ik heb daarin nooit voorkeur voor eigen ras kunnen ontdekken.
Het duidelijkste voorbeeld vind ik een Haflingermerrie die op slag hengstig was als ze haar vriendje zag, een zwarte Welsh Cob.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:01

Ik weet wel van een hengst die zelf bruin was dat hij geen schimmels wilde dekken. Een schinnlemerrie kreeg dus altijd een bruine deken op en dan sprong hij wel, maar of ze dan ook soorten/rassen herkennen en daar een voorkeur voor hebben weet ik niet

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:14

ze zullen vast voorkeuren hebben voor paarden die ze wel of niet mogen en daardoor wel of niet willen dekken of hengstigheid tonen.
bij mijn merrie kon je haar hengstigheid meestal wel zien als je haar een tijdje bij een ruin of merrie in de buurt liet, hengsten moest ze niet

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:36

Par *haflinger* heeft voorkeur.....voor alles wat dus niet haflinger, fjord of ander zwaar gebouwd dier is

Ze vind de halve quarter die bij ons staat wel leuk, die mag er zelfs op van haar Lovers

Maar de rest van de ruinen ziet ze niet staan, laat staan dat ze ook maar aan haar kontje mogen ruiken Boos!

Wordt nog leuk als ze gedekt gaat worden...er gaat toch echt een haflinger op dus mevrouw heeft pech Haha!
Maar ja....in uiterste nood kunnen we er altijd nog een arabier opzetten toch Tong uitsteken Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:39

sily jouw haf is gewoon slim, die slankere paarden zijn heel wat minder gewicht op haar gevoelige rug Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:40

Yessy schreef:
sily jouw haf is gewoon slim, die slankere paarden zijn heel wat minder gewicht op haar gevoelige rug Haha!


Whahahaha zo had ik het nog helemaal niet bekeken Haha!

Kan je haar dan even vertellen dat 10 keer een licht paard zwaarder is dan 1 keer een zwaarder paard Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:48

Voorkeur voor ras hebben ze niet denk ik. Wij hebben een arabische hengst, die vindt alle merries leuk. Nu hebben we een dravermerrie op stal staan. Beest was nog nooit zichtbaar hengstig geweest. Hengst komt 1x te dicht in de buurt en het was flink raak. Madam was helemaal in de wolken... van onze ruin. De hengst moet ze verder echt niet, maar van de ruin werd ze weer totaal niet hengstig (daar staat ze naast, hengst staat daar weer naast). En die ruin begrijpt totaal niet waar ze last van heeft en wat hij ermee moet. Vooral niet met die kont onder z'n neus. Hij heeft het wel eens erger gehad. Een schimmelmerrie die hem over z'n neus heen zeek. Hebben we 'm maar gauw gered, want dat was een beetje sneu aan het worden Haha!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:49

mijn merrie (haflinger) heeft ook voorkeur Haha! maar niet haar eigen ras.. over het algemeen zijn het altijd grote bruine ruinen waar ze helemaal weg van is Lovers (mevrouw is zelf 1,30m. Knipoog )
pony's van haar eigen hoogte hoeft ze niet shetlanders al helemaal niet. we hebben een shetlanderhengst op stal, maar die vind ze "alleen maar lief" als ze hengstig is, terwijl ze bij haar overbuurman (bruine kwpn'er) gelijk staat te zeiken en hinniken.

Evita heeft een paar zomers in een grote groep gestaan van ongeveer 25 paarden, daar viel het mij op dat er echt 2 "kuddes" waren.. een groep met allemaal fjorden, haflingers, ijsjes enz. en een groep van de warmbloeden.. Evita stond echt altijd als enige haf tussen de warmbloeden Clown


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brittneyx en 124 bezoekers