fjorden-manen-knip-vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

fjorden-manen-knip-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 13:08

Zoals de titel al zegt heb ik een fjorden-manen-knip-vraagje.

Een kennis van mij heeft 2 weken geleden een fjordje gekocht. Hij had lange manen alleen zij wou ze liever kort.
Nu het probleem: De voorste helft van zijn manen valt naar voren, zelfs nu het kort is. Het ziet eruit alsof de manen scheef zijn geknipt, maar als je ze omhoog houd zie je dat ze gewoon netjes recht zijn geknipt. Ook heeft hij halverwegen een kruintje ofzo daar valt een deel van zijn wittemanen naar buiten. Het ziet er echt heel onverzorgt uit, maar wat moet je er mee? Wie heeft er ideën? Wie weet wat ze er mee moet? De achterste helft van de manen is trouwens niks mee, dat staat gewoon rechtop.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:11

Als het echt al omgevallen is op een aantal plaatsen is er volgens mij maar 1 oplossingen en dat is het echt heel kort knippen en vanuit dat hele korten weer laten groeien en het daarna bij houden. Zo heb ik het althans gedaan toen ik een poging deed om het lang te laten groeien maar hij het er toen af ging schuren en het dus geen succes bleek te zijn.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:13

Helemaal afscheren, tot op de hals, daarvandaan weer laten groeien en dan bijhouden..

Het is echt het enige wat werkt Knipoog

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 13:15

Ok, dank jullie wel. Dan gaan de manen eraf.

Hoe kun je dat het beste doen? Hebben jullie daar nog tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:28

Gewoon met een zware scheermachine, waar je ook het lijf mee scheert. Is idd de enige manier om het weer mooi en stevig genoeg te krijgen.

debbie18
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:40

ik heb ook ooit 2 jaar geleden een fjord verzorgd en die had ook lange manen. het is toevallig het paardje dat Tallie 1979 heeft winnie. ik heb toen de schaar gepakt en begon alles eerst op goede lengte te maken. de voorste stuk manen wat bij jou omvalt viel bij hem ook om. ik heb toen gewoon in een boog geknipt. dat stukje was toen niet langer dan ongeveer 1,5 a 2 cm lang. toen bleef het recht staan en heb ik het bijgehouden.

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 22:22

Ik denk dat ik dat eerst maar ga proberen. Heel kort knippen en als dat niet werkt gaan zijn manen er toch maar helemaal af.

Dank jullie wel voor de reacties!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:37

let wel op dat je het zo kort knipt dat je het punt waarop zo omvallen eruit knipt.

ik heb het ook moeten doen bij de mijne en dat is inmiddels 3 maanden geleden, het is nog steeds niet helemaal aan gegroeit (nog een centimetertje ofzo).
het duurd dus erg lang voordat ze weer op lengte zijn. als je op wedstrijd moet of naar een keuring is het niet zo'n fraai gezicht.
succes