[AR] Na twee keer autoband al voor tweewieler?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

[AR] Na twee keer autoband al voor tweewieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 08:36

Eergister zijn mijn pensionhouder en ik begonnen met Sheek beleren voor de kar. De touwen tegen zijn benen vond hij niet zo heel erg, maar hij had wel een sterke vluchtreactie toen we de autoband er achter deden. Na een half uurtje was het ook klaar, meneer briesen en de kop laag.

Toen heb ik hem gister weer voor de band geknoopt, dit maal alleen. Geen enkele reactie, niets. Hij was braaf en we hebben de hele bak gesleept. Haha!

Nou heb ik zelf helemaal geen verstand van mennen, mijn pensionhouder wel. Hij stond zo eens even te kijken, en zei dat hij de tweewieler in elkaar zal draaien, zodat we vandaag eerst eens even met de band zouden, en hem dan maar voor de tweewieler zullen zetten. Hij zou toch alleen maar rondjes kunnen rennen?

Is dit wel slim? Gaan we te snel? Ter illustratie, Sheek is 6, en een Tinker. Hij is niet snel onder de indruk van dingen.


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:45

Ik heb een super coole shet staan, maar daar is het wel gruwelijk fout mee gegaan(na het beleren pas hoor). Ik ben dus echt super voorzichtig geworden. Ik ben op het moment Tess van Yaar aan het beleren. Die deed iets moeilijker voor de sleep. Die heeft er nu 7x voor gestaan en dat gaat prima. Ik denk dat zij deze hele week iedere nog voor de sleep gaat en dan van het weekeind(als ik meer tijd heb en wat hulp heb) voor het eerst voor de kar.

Ook met een 2 wieler kan je leuke ongelukken krijgen dus liever wat meer oor de sleep dan 1x te snel voor de kar.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:05

haai
in principe kan het wel hoor. Ik had een vrijwel onbeleerde shet, een slee en sneeuw, nou jij mag raden wat ik heb gedaan! haha! en het ging super hoor! Mijn shetje was op dat moment alleen nog gewend aan tuig en aan het feit dat ik achter hem liep. Meer niet, en het ging super!
even over die tweewieler, zoals gezegd is, ook daar kunnen ongelukken mee gebeuren. Hij kan dan misschien "alleen maar rondjes rennen" het tweewielertje kan ook gemakkelijk omslaan hoor!! En dán heb je wel vreselijk problemen. Daar wil ik niet eens aan denken wat er dan kan gebeuren! Dus ik geef je als tip: ga eerst lekker naast je paard lopen. Zet je paard voor de tweewieler, zet iemand in de tweewieler, en ga zelf naast je paard lopen. Zo hebben we het met mijn shetje ook gedaan. Hij loopt nu perfect veilig voor de kar, ook buiten. En dat terwijl ik nog nooit van mn leven gemend had, en ik mijn shetje beleerd heb. Mennen is dus echt niet moeilijk! je moet gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken. =)
Baai, Succes, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:34

Als hij vandaag weer zo braaf is met die band, dan zou je het wel kunnen proberen. Sommige paarden kun je zo overrompelen dat ze niet eens de tijd krijgen om raar te gaan doen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 11:14

Heh, hij is niet type raar-doen. Hij is meer type wat-nou!-race!-muur!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:45

Dan zou ik het gewoon heel voorzichtig proberen.
Maar dan wel zoals hierboven al staat beschreven, jijzelf er eerst naast blijven en iemand ander erop.
Zo kan jij snel ingrijpen als er wat gebeurd, en waarschijnlijk vertrouwd hij jou dan eerder dan een 'vreemde'.
En als dat allemaal goed is moet je er zelf wel naast lopen, maar dan een stuk erachter, zodat hij je niet kan zien. En zo kan je het dan afbouwen zodat je dan zelf op de kar zit.

Nieuw profiel! Eindelijk

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:44

het ligt gewoon heel erg aan het paard, mijn pony loopt nu al 3 jaar keurig voor de wagen, ook zij heeft na twee keer autoband een concourswagentje erachter gehangen gekregen, en daarna hebben we alleen nog maar met de wagen gereden, niet eens meer geoefend met de autoband, en ze is prima beleert

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 23:37

Met Tegwck heb ik het wat rustiger gedaan. Ook hij liep de tweede keer rustig weg met de band. Toen hebben we er nog een steekwagen achter gehangen en hem wat laten wennen aan lawaai achter zich, want eerlijk is eerlijk...veel lawaai maakt een autoband niet Lachen
Toen hij ook braaf liep met lawaai achter zich, hebben we hem pas voor de kar gezet.
Niks overhaasten zou ik zo zeggen. Tegwck is ook niet bepaald een heethoofd (wel een echte welsh) en die doet het momenteel prima!
Kijk gewoon goed naar Sheek...hem kennende kun je er wel wat sneller mee gaan dan met een jonge, onervaren welsh Knipoog

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:40

Ik heb mijn shet niet eens is met een autoband laten oefenen. Hij was zo nuchter met het tuig enzow dat we hem zonder oogkleppen in de bak ervoor gezet hebben en ik heb er een paar rondjes naast gelopen. Ging echt super! Daarna ben ik steeds meer naar achteren gaan lopen en op den duur ben ik op de kar gaan zitten met iemand naast zijn lijf, maar wel dit alles in een bak. Maar ik denk wel dat dit per paard/pony verschilt net als bij de mens leert de een nou eenmaal sneller als de ander en zijn er ook mensen die vaker schrikken. Maar blijf wel altijd alert een ongelukje zit in een klein hoekje!

01-02-08 Lotte!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:41

De kar waar ik mee reed toen was een tweewieler ongeveerd.

01-02-08 Lotte!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:18

hmm ik had de mijne binnen 1 dag voor de wagen Bloos
Maar nou had ze wel alle kenmerken voor een beleerd paard! Zo liep ze de eerste buitenritten alleen in het midden van de weg!


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:23

Ik zou de stap wel zetten. Een autoband is namelijk ook erg risicovol en zoniet gevaarlijker dan een echte koets achter je paard. Misschien was een vierwieler wel nog iets handiger geweest om mee te beginnen, maar je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt.

Wij hebben onze tinker ook zelf beleerd. We hebben er nooit een band achter gehangen (wel één keer een slee omdat het nu eenmaal sneeuwde).

Voor de 'grote stap' hebben we wel een ervaren menner laten meehelpen omdat we toch zeker geen risico's wilden nemen. Maar het ging nog nooit zo goed volgens hem. Hij had waarschijnlijk nog nooit een tinker beleerd!

Maar doe het alleen als je er het (bijna) volste vertrouwen in hebt!

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 08:22

We hebben ook wel een vierwieler, zo'n recreatiewagen, 6-persoons, maar mijn pensionhouder vindt dit niet zo slim, omdat deze kunnen scharen. Bovendien, -als- Sheek een keer trapt heeft hij zijn dure wagen an diggels...

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:14

Ik men al een aardige tijd, enkel en tweespan, en ik vind dat het best kan, je paard zo snel al voor een tweewieler zetten, hebben wij ook gedaan met een paardje, die was zooo verschrikkelijk braaf!! We zijn zelfs na 3keer voor de tweewieler gestaan te hebben, al het bos in gegaan!!
Als die beestjes het vertrouwen hebben, gaat het vast goed!! Alleen moet je zorgen dat zo min mogelijk negatieve ervaringen heeft! Maar ja das eigenlijk wel logish! haha!
Suc-6 met het diertje! en veel plezier!!

Iwalesta M1 + 7

















Euforie, Scandic x Stedinger x Gribaldi
Euforie L1 + 6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:23

2 wieler is idd handiger omdat je niet kan scharen.
Let er wel op dat je de kar goed in evenwicht hangt omdat hij anders of op de rug drukt of met de buitensingel tegen de buik drukt.
Als je bang bent dat hij gaat bokken kun je er evt. nog een slagriem overheen doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nynkster en 30 bezoekers