Wat weten jullie over Pelham stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Wat weten jullie over Pelham stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 19:39

Zie titel!

Hebben jullie hier ervaring mee. Het was is het doel van dit bit?


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:53

Ik heb er tien jaar mee buitengereden, het kan nogal scherp inwerken door de hefboomwerking (onderste teugel) en dat had ik bij dat paard nodig. Ik heb hem trouwens maar één keer daarmee hoeven te stoppen, sindsdien was het inhangen van de Pelham genoeg en kon ik hem met lange teugel rijden en gebruikte is sowieso alleen nog de bovenste teugel. Mijn paard werd er prettiger van in de mond wanneer ik dressuurmatig reed met een gewone trens omdat ik buiten niet meer zo hoefde in te werken.
Ik vind het alleen geen bit om zomaar mee te experimenteren en je moet eigenlijk wel goed met dubbele teugel kunnen rijden. Je hebt wel van die verbindingsstukjes maar dan gebruik je in feite ook altijd de hefboom en dat is toch wat minder geslaagd.

Ik ben er indertijd in overleg met mijn instructeur mee gaan rijden en ik denk dat het altijd beter is om eerst eens met je instructeur te overleggen over de geschiktheid van zo'n bit voor je paard.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:55

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er is al veel over geschreven
Ik heb nu geen tijd, wil straks best eens voor je zoeken, maar misschien kun je het eerst zelf proberen?

Nulla tenaci invia est via


Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 20:04

Percy bedankt voor je info. Ik rijd een draver die vaak snel weg wil en alles wat hij achter zich hoort weg wil rennen.

Maergreet ik ga nu wel ff zoeken!!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:59

De hefboom werking van de onderste teugel geeft via de kinketting druk op een reflexpunt, plus druk achter de oren, waardoor een paard makkelijker 'afbuigt'.
De bovenste teugel werkt direct op de stang, zonder deze extra toevoegingen.
Nadeel van de stang is dat je niet duidelijke aparte hulpen links en rechts van de mond kan geven.
Je moet zeker HEEL goed die 2e teugel onder controle kunnen hebben, want je kan je paard daar veel pijn mee doen, zonder het door te hebben.
Heather Moffett gebruikt dit bit ook graag, staat vast meer info over in haar boek (verlichte rijkunst).
Gebruik het alleen na (des)kundige begeleiding...!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:02

Toen mijn pony niet te houden was op alles wat in z'n klep hing, raadde iemana mij een Pelham aan. Hij zei er wel bij: ' als hij er niet op reageert, dan kun je hem net zo goed meteen doorrijden naar de slager'. Vond dat niet zo'n fijn idee en heb het dus ook nooit geprobeerd.

Waar ik wel mee ben gaan rijden is een hackamore. Ook de hefboomwerking, maar met (voor mij) enorm voordeel: ze hebben niets in de mond, dus kunnen ook niets vastpakken.

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 21:06

Hackamor heb ik niet zo'n goede ervaring mee een paard bij ons uit de buurt heeft daar zijn neus mee gebroken.......

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:27

Passoa schreef:
Hackamor heb ik niet zo'n goede ervaring mee een paard bij ons uit de buurt heeft daar zijn neus mee gebroken.......


Dan heeft diegene die dat gedaan heeft goed z'n best gedaan Boos!

Ik heb het aan mijn DA gevraagd of dat mogelijk is. Hij moest lachen en zei dat ik dat niet voor elkaar zou kunnen krijgen.

Je kunt idd z'n neus breken bij verkeerd gebruik, maar als je een pelham verkeerd gebruikt dan kun je z'n kaak breken.

Indien je met iets in deze richting gaat rijden, laat je dan wel goed adviseren!

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 21:30

Oké ik ben onzich wel gewend om met 2 teugels te rijden. Ik zal nog eens naar de ruitersportzaak gaan en vragen wat zij het beste vinden want ik heb nu echt al zoveel bitten gebruikt.....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:47

ik rijd met Morrie met een ongebroken pelham met dubbele teugels en heel af en toe heb ik de onderste teugel hard nodig en is het mijn levensverzekering!

Morrie heeft een megabrede mond (17,5 cm, pelahm is vergroot door de smid) maar hij heeft erg weinig ruimte doordat hij een erg grote tong heeft, in overleg met mijn lesgeefster en de paardentandarts is voor de pelham gekozen.

Hij is in Oostenrijk altijd met kinketting gereden en zonder kinketting reageert ie nergens op.

Een gebroken bit past gewoonweg niet in zijn mond.

Als ik les heb, gaat de onderste teugel eraf, zodra ik de openbare weg opga, gaat hij eraan.

Ik adviseer je het te overleggen met je lesgeefster en niet op het advies van de ruitersportzaak af te gaan!

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 21:52

Mijn instructeur zei dat hij dacht dat het wel zou kunnen. Al wil hij de eerste keer er wel bij zijn uiteraard! Het gaat dus alleen over het buitenrijden. In de bak gaat het redelijk met een gewone stang. Al vind ik dat niet echt rijden en als ik dus voor een Pelham stang zou kiezen zou ik du sook een gebroken nemen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:04

ik kan je het boekje Het paard, het bit en de ruiter van Gertrud Jetten aanraden om eens door te lezen, voor je een definitieve keuze maakt voor een gebroken pelham of een ongebroken.

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 22:30

oké zal ik zeker doen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 79 bezoekers

cron