reactie op hand verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

reactie op hand verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 17:16

Ik heb sinds heel kort (zaterdag) een nieuw verzorgpaard, maar het is er eentje die wel snel voor het been is, maar wat minder goed naar het bit luistert. Normaal zou ik slecht naar de hand luisteren oplossen met been, dus goed aan het been zetten, maar in dit geval vliegt ie al voor het been, kan er ook wel mee te maken hebben dat ie wat energie teveel heeft, heb ook wel het idee dat ie eerder wegrent dan dat ie echt reageert. Terugrijden is dus een heel stuk moeilijker dan naar voren rijden. Op moment is hij zo onhandelbaar dat er een scherper bit inhangt voor de veiligheid, maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling...
Ik blijf ervanuit gaan dat dit probleem aan de achterkant zit, maar zou niet echt weten hoe ik dit het beste aan kan pakken. Wat is jullie oplossing?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:55

klinkt eerder als vluchten voor het been Knipoog

veel, heel veel overgangen rijden, schijnovergangen rijden, zowiezo altijd veel wendingen en voltes rijden
scherper bit is idd IMO ook geen goede oplossing

je zegt dat ie zo fit is, longeer m anders even van te voren en ook aan de longe veel overgangen laten maken
heel consequent zijn met overgangen 'terug'
dus niet 10 meter laten doordenderen in de draf of galop als je eigenlijk een gang lager wilt
als ie niet reageert, zet m dan op de 'handrem' oftewel zet m halt! een keer met stem belonen als ie stilstaat, en daarna ook meteen weer aandraven, en verschillende malen herhalen , door hem halt te zetten elke keer dat ie niet reageert, zal ie de volgende keer dat jij een ophouding maakt, denken dat ie weer moet halthouden en komt sneller trug Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 18:53

Naar mijn idee was het dus ook inderdaad wegrennen voor het been op moment... De bak is nu niet berijdbaar, dus we kunnen alleen maar het bos in, wat al een probleem is, longeren is ook niet mogelijk, veel te glad (rondom op ijzers). Daarom ook het scherpere bit, crossen in de bak maakt mij niet heel veel uit, maar in het bos is het me te link om er een gewoon bit in te laten...
Crossmonster, hoe krijg je een heel grof gebouwd paard van 1.70 ineens op de handrem, dus naar halthouden? Valt namelijk heel erg tegen als ie niet naar de hand luistert. Overgangen was inderdaad ook mijn oplossing...
Overigens, worden ze niet ook loperiger van steeds halthouden?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Janneke040

Berichten: 38
Geregistreerd: 03-03-04
Woonplaats: nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:52

Mijn ervaring is dat ze juist niet loperiger worden van het halthouden.
Ik heb het zo zoals Crosmonster beschrijft ook opgelost met mijn haflinger, die kreeg ik ook niet terug met de hand, en moest het dus alleen van mijn zit hebben, inmiddels komt ie meteen terug als ik mijn benen iets meer uitlaat zakken.
Ik denk echt dat je het zo op moet lossen, want met de hand win je het nooit, sterk word alleen maar sterker.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:57

Jacksel schreef:
Crossmonster, hoe krijg je een heel grof gebouwd paard van 1.70 ineens op de handrem, dus naar halthouden? Valt namelijk heel erg tegen als ie niet naar de hand luistert. Overgangen was inderdaad ook mijn oplossing...
Overigens, worden ze niet ook loperiger van steeds halthouden?



ze worden er vaak idd in het begin wat heet van , maar door elke dag vaak te herhalen , zul je toch echt gauw verbetering krijgen !

en als ie niet vlug genoeg halthoud, mag je best es buiten de boktnormen en buiten het boekje treden en wat strenger te werk gaan ....

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:21

Ik zou toch in de bak gaan rijden en daar dan alleen stappen en halthouden. In het begin kan je de begrenzing van de bak gebruiken om halt te houden zonder veel hand te gebruiken (rijd gewoon de hoek in). Terugvragen met je zit, indien nodig meer of minder hand gebruiken.
Als ie dan eindelijk met weinig hand terug komt, kan je beginnen met 'm het been te laten accepteren. Dan vlak voor het halthouden heeeel licht been aanleggen (liefst eerst even helemaal af, zodat een minimale druk ook echt duidelijk aankomt) en weer door laten stappen. Dit uitbouwen naar de andere gangen toe.
De bak is nu slecht, maar stappen/halthouden zal toch wel even kunnen? Je kunt hetzelfde ook buiten proberen, maar zal toch moeilijker zijn vanwege concentratie gebrek en je kan de omheining niet als natuurlijke rem gebruiken.

Succes ermee!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:46

Zorg eerst is dat hij op de grond goed op commando stopt. Dit kan het leiden zijn, maar ook het los werken. Longeren kan, maar dan zonder druk op longe en zonder hulpmiddelen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:21

Op welke manier heb je moeite met terugnemen... is het paard stug in de mond of juist niet. Ik heb het met Flair ook gehad, maar zij was juist zo gevoelig in haar mond dat ze doordenderde bij iets druk op het bit.

Hoe reageert hij op je zit? Dit heb ik gemist...

28-09-2007
Nothing compares too you...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 10:09

Hij is behoorlijk stug in de mond, met het scherpere bit heb je daar (natuurlijk) nauwelijks last van, maar dan wil ie idd wat weglopen ervoor. Terugnemen op zit doet hij wel redelijk, maar alleen als ie er zin in heeft Haha! Is dus niet erg betrouwbaar...
Josien, zijn eigenaresse doet al aan loswerken met hem en dat gaat redelijk goed, ook meelopen aan een halster + loshangend touw gaat netjes, waarbij hij afstand bewaart, mee draait en ook halthoudt (als meneer er zin in heeft) zonder druk op het touw...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:15

Dat bij de eigenaresse aan de hand werken goed gaat, betekent niet dat het bij jouw ook goed gaat.
Het makkelijkste is dan samen te werken. De eigenarresse geeft op de grond de stop hulp en jij op het paard. Natuurlijk moet het paard dan ook weten dat het ook direct moet stoppen en niet mag sukkelen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 14:21

Hij heeft bij mij geleerd om aan de hand goed mee te lopen, en ook loswerken heb ik al met hem gedaan, dat gaat ook gewoon netjes, hoewel dat alweer een poosje geleden was, toen ie over het algemeen nog wat braver was Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:28

Hier de eigenaresse Haha!

Het klopt dat ik ook grondwerk en loswerken met hem doe (2 freestyle cursussen gehad). Het is niet echt een ronduit dominant paard, maar heeft toch wel dominante trekjes. Met loswerken had ik meestal eerder last dat hij te weinig voorwaarts was, op stophulpen reageerde hij wel. Nu is dat echter de laatste tijd anders: hij heeft 2 maand op rust gestaan omdat hij kreupel was en is sinds kort weer een beetje aan het werk. Als ik nu loswerken met hem doe, reageert hij erg slecht op de stophulp. Kan rustig 3 rondjes duren voordat hij uit draf terug naar stap komt. Moet jij ook maar weer eens proberen Jacksel Knipoog

Op zithulpen (en stemhulpen trouwens) reageert hij wel goed, veel beter dan op teugelhulp. Maar inderdaad zoals Jacksel zegt, als het hem niet uitkomt reageert hij gewoon niet op een zithulp.

Ik denk zelf dat hij met consequente training die rem wel weer herontdekt... Ben van de week bezig geweest in de bak met een kwartier lang overgangen (stap, draf, en halt). Eerst een zithulp, dan een kleine ophouding. Eerst had ik nog een paar ophoudingen nodig, maar aan het eind van dat kwartier was het alleen nog zithulp + ophouding. Daarna ben ik het bos in gedaan en heb diezelfde oefeningen herhaald. Deed hij ook goed, totdat we weer richting stal gingen; toen reageerde hij helemaal niet op zithulp en alleen met strenge ophouding kreeg ik hem stil. Toen moest hij ook gelijk maar achterwaarts van mij. Maar goed, dat was dus een voorbeeld van als het hem niet uitkomt dendert hij gewoon door.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:44

Het komt er dus op neer dat je heel duidelijk en daarbij zeer consequent met dit paard moet zijn.

Twee rondjes om je paard te laten stappen uit draf is te veel. 1 rondje is het uiterst. Op de grond goed controle dan pas onder de ruiter.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:50

Angst lijkt mij van het paard. Vluchten voor het been en dan een scherper bit erin hangen is natuurlijk al niet al te snugger.

Hoe zit de amazone erop ? Krijg een beetje het gevoel dat deze misschien wat klemt, of achter de beweging zit, in ieder geval niet onafhankelijk kan zitten.
Daarop gaat het paard vluchtgedrag ontwikkelen.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:46

Wat wil je allemaal doen met je hand dan, waar hij naar moet luisteren? In principe heb je je hand helemaal niet nodig, en het is ook het beste om er zo min mogelijk mee te doen. Alleen voor het remmen kan je hem deels gebruiken, en om hem aan de teugel te krijgen (niet door trekken natuurlijk).

Hallo??

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 23:10

Ik heb hem donderdag gereden en had eigenlijk helemaal geen problemen, op voornamelijk zit terugkomen, netjes op been vertrekken (niet rennen). Heb m een keer even duidelijk moeten maken waar de rem zat en toen was het klaar. Na een hele stapel overgangen begon ie zelfs uit zichzelf na te geven, op een compleet ontspannen hand, hoefde maar heel weinig te doen, alleen maar bezig blijven met die overgangen, waarbij het me voornamelijk om de reactie terug ging... Lachen Maar zowel voorwaarts als terug ging dus super Lachen

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:49

Een paard moet je op je zit rijden en niet op het bit!!!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:28

Ik denk dat jullie goed op weg zijn, gewoon even geduld hebben. Hij heeft immers 2 maanden stil gestaan, en energie teveel. Ik zou het scherpe bit eruit halen, daar maak je m uiteindelijk harder mee in de mond. Veel schijnovergangen, (halthouden in het bos werkt niet bij ieder paard, maar veel stap, draf in verschillende tempo's. Veel op zit terugnemen, en in een modderige bak kun je altijd wel veel stapoefeningen doen.
Houdt hij zijn hoofd hoog of loopt hij wel nageefelijk?
Veel rug en buigoefeningen laten doen, hoe soepeler de hals en de rug hoe makkelijker hij jouw zithulp gaat voelen.


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 14:10

Hoofd voornamelijk hoog, maar bij heel veel overgangen op de volte gaat ie uiteindelijk uit zichzelf nageven. We proberen allebei voornamelijk op zit terug te nemen, maar jammer genoeg doet ie dat dus alleen maar als ie er zin in heeft. Op moment dat hij wil doordenderen doet ie dat, daarvoor dus vooral voor buiten het scherpere bit, om het veilig te houden. In de bak wil ik gaan proberen (mot het nog wel even overleggen Haha! ) om weer op een gwoon bit te gaan rijden, moet naar mijn idee kunnen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:17

Hoog omhoog, rug wegdrukken, ja dan heb je een soort tank. probeer eerst nageelfelijk te rijden dan maar op die voltes, kleine achtjes, schijnovergangen, en echte overgangen. dan de volte steeds meer vergroten en bvervolgens binnenhoefslag pakken, daarna de hoefslag pakken......zou moeten werken.
maar heb geduld je rijd m pas vanaf zaterdag, vooruitgang heeft soms een maandje of meer nodig.
Zolang jullie alletwee maar consequent hetzelfde proberen te doen.....dus goed blijven communiceren,

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 14:56

Haha ik heb hem voor die tijd al vaker gereden hoor, was zeg maar reserve voor als de eigenaresse niet kon, nu hebben we het alleen een naam gegeven, is dus zeker niet de eerste keer dat ik hem reed Haha! Ik ga het inderdaad wat tijd geven, ik had zelf al het idee om gewoons stapels overgangen te gaan rijden en gewoon even duidelijk te maken wat de bedoeling is, maar wat bevestiging is altijd welkom...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:39

Het gaat volgens mij al beter Lachen Hij is de afgelopen paar dagen vrijwel niet door m'n ophoudingen (zithulp met een kneepje in de teugel) heen gelopen.

In de bak kan je wel met het gewone bit, deed ik al weer een tijd, vergeten te zeggen sorry. Bloos

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:57

Jacksel schreef:
Hoofd voornamelijk hoog, maar bij heel veel overgangen op de volte gaat ie uiteindelijk uit zichzelf nageven. We proberen allebei voornamelijk op zit terug te nemen, maar jammer genoeg doet ie dat dus alleen maar als ie er zin in heeft.


Als ie z'n rug echt stijf en strak als een plank houdt, zal je zit minder effect hebben, daarom is het handig om de nageeflijkheid in de stap-halt overgangen (ook schijnovergangen) te creeeren en dan proberen dat in de draf te behouden.
Voltes en slangelijnen helpen vaak ook heel goed.

Klinkt alsof het de goede kant op gaat: Ga zo door en succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 14:30

Nageeflijkheid is bij hem makkelijker in draf te krijgen (of voor mij Knipoog ) omdat ik beter het gevoel houd of ie actief genoeg blijft en dus niet alleen maar in vals knikje loopt enzo. In stap krijg ik vaak teveel de neiging om bij te drijven, in draf is dat minder. Maar ik krijg m dus zover met over gangen tussen stap en draf en draf en galop, en natuurlijk ook overgangen binnen de gangen en schijnovergangen...
Maar misschien is zn vrolijkheid alweer over en kan ie alweer gewoon luisteren, wat ik nu zie van Linda (lekkere manier van communiceren, lol)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:23

een vriendin van me heeft ook zone snelle drammer gehad...een jaar lang heeftz e zo gereden, ze kon niets vinde hij stopte maar niet!
Toen heeft ze het echt buiten het boekje gedaan!
Samen met mij zijn we naar buiten gegaan..eerst in de stap..ze ging zwaarder zitten....hij reageerde niet, toen teugels aanspannen...hij reageerde niet, toen ho!!!..reageerde hij ook niet...dan kwam het hardere werk..al reageerde hij niet op al deze waarschuwingen..kreeg hij een verschrikkelijke harde ruk in zen mond..echt heel hard!! dan op nieuw proberen en volhouden maar let op...wel eerst zwaar zitten..dan strakker, dan ho...dan weet hij na een tijdje van..o..dus als ik niet langzamer ga..krijg ik een harde FLINKE ruk in men mond..,.het was haar idee...BUITEN HET BOEKJE maar..ze kan nu lekker rijden... 1goed voelbare zwaare zit en/of teugels aan spannen en meneer gaat al gelijk terug!!!!!!!

Probeer dit eerst in de stap..daarna in draf...enzz!!!
Ik was er eerst niet meeeens, maar zo zie ja maar het is wel gelukt en hij is verder niet bang van het bit geworden, voordat bokkers dat weer gaanzegge! Ik ben er nog geen fan van..maar zo groote jongen...moet je wel aankunne...veel succes!!!

"here i am baby, signed, sealed, delivired i am yours!"

Haha! Peggy I love you! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers