Gammon heeft bloedwormen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 21:44

Ja die rode sliertjes bewogen echt, maaike en appie hebben ze zelf gezien. Ben ook wel benieuwd hoe dat zit dan Lachen

wel goed dat je hier nog ff je theorie kan oefenen ingeo... handig zo'n bokt haha!

Ik heb gister nog in wat stront van Gam lopen zoeken maar kon niks vinden.

Ik ben er ook van overtuigd dat je met z'n allen samen moet ontwormen maar bij ons is dat ook niet zo. de stalhouders en nog een paar waaronder Gam zitten op een schema van de kliniek dus ik ga er vanuit dat dit goed zit.

Ja het lijkt gelukkig mee te vallen mensen! Clown

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:36

ingeo schreef:
ingeo is net vandaag een nieuw paardje (SCHÁTJE!!!!!!!!!!!) gaan ophalen, dus is éven druk Haha! Haha!


Oja ............. Bloos

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:25

Bloedwormen zijn te behandelen...
Maar de gewone ontwormingsmiddelen helpen hier niet tegen...
Ik heb een merrie gehad die ook bloedwormen had, en heb haar laten sonderen door de veearts, hierna moest ze ook nog wat door haar eten krijgen een paar dagen en mocht ze niet direct terug op de wei (i.v.m. besmettingskans).
Vraag het zeker eens goed na bij je veearts...
Mijn veearts heeft me toen uitgelegd waarom bloedwormen niet dood gaan door gewone ontworming... (kan het alleen niet zelf goed verwoorden).

En laat ook de wei controleren waar Gammon gestaan heeft, als de weide nog besmet is met bloedwormen heeft het nl. niet veel zin om hem te behandelen omdat hij ze waarschijnlijk toch terug krijgt door op de besmette weide te staan daarna.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 09:36

De paarden hebben nog niet op het land gestaan. Ze stonden op de zand/modder* uitlopen rondom stal.
De 'schone' paarden staan nu al wel op het land, alleen Gam en een merrie nog niet. Die gaan als ze ook 'schoon' zijn.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 09:59

curly2day"]
[quote="ingeo schreef:
ingeo is net vandaag een nieuw paardje (SCHÁTJE!!!!!!!!!!!) gaan ophalen, dus is éven druk Haha! Haha!


Oja ............. Bloos
[/quote]

weet jij niéts van af hé Schijnheilig Tong uitsteken ........... Haha!


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:30

Pellie schreef:
Ja die rode sliertjes bewogen echt, maaike en appie hebben ze zelf gezien. Ben ook wel benieuwd hoe dat zit dan Lachen

wel goed dat je hier nog ff je theorie kan oefenen ingeo... handig zo'n bokt haha!
Ik heb gister nog in wat stront van Gam lopen zoeken maar kon niks vinden.

Ik ben er ook van overtuigd dat je met z'n allen samen moet ontwormen maar bij ons is dat ook niet zo. de stalhouders en nog een paar waaronder Gam zitten op een schema van de kliniek dus ik ga er vanuit dat dit goed zit.

Ja het lijkt gelukkig mee te vallen mensen! Clown


haha, pellie, laat ik dan in het dagelijkse leven ook nog lesgeven, komt me dus héél bekend voor.... Haha!
eigenlijk doe ik dit hier zelden of nooit, maar dit bloedwormverhaal, en jij daarover zo in de zorg, kon ik nu toch even niet laten Knipoog .

dat 'uitgepoepte' wormen nog bewegen na de behandeling : ja, beschouw dat maar als hun laatste stuiptrekkingen hoor! een gezonde worm laat zich immers niet met de mest meenemen. van zodra ze zich 'doodziek' voelen van dat wormmiddel gebeurt dat wel. ze zijn dan al op sterven na dood zeg maar. de mestballen worden dan hun uitvaartskist Haha! .

en vermits het rotweer is, en ik toch niet met mijn nieuwe knollie naar buiten kan Frusty , doen we er nog maar wat uitleg bij :

het ideale ontwormschema is dat waarbij idd alle paarden samen behandeld worden met een tussentijd die kórter is dan de 'prepatente periode'. dat is het tijdsinterval dat zit tussen opname van jonge larven met het gras (of zand van de paddock), en het moment waarop die jonge larven naar volwassen zijn uitgegroeid (na hun ganse reisweg via de bloedvaten, weet je nog Knipoog ) en zélf eitjes gaan produceren.. deze periode is voor elke wormsoort weer anders, maar meestal wordt vier weken als de beste tussentijd gezien. door op die manier te ontwormen zullen er steeds minder eitjes uitgescheiden worden via de paardenmest, en wordt de besmettingskans steeds kleiner.

maar, maak je geen illusie : dit is (zoals heel veel zaken Haha! ) mooi in theorie, maar veel moeilijker in de praktijk. juist door de omstandigheden die jullie al noemen.
komt nog eens bij dat het ook niét de bedoeling is om een paard (of welk ander dier ook) zo rigoureus mogelijk volledig wormvrij te houden : de hele omgeving is konstant met worm(eitjes/larven) besmet, daar raken we nooit van af, dat is dus een vast gegeven. dieren MOETEN dus een bepaalde mate van immuniteit tegen die parasieten opbouwen, en dat kunnen ze alleen maar als ze er mee in kontakt komen. ze moéten er dus (beperkt) mee in aanraking komen, van jongsaf aan. maar dat moet wel opgebouwd worden, van weinig naar iets meer kontakt. want jonge, niet immune veulens en jaarlingen kunnen echt MASSAAL met jonge larven in de bloedvaten besmet zijn, en dat kan echt dodelijk worden.

bij een volwassen paard is dat echt niet zo'n probleem - die hebben meestal al een goede basisimmuniteit, en ook bij veel slordiger ontwormen als het ideale schema kunnen ze zich meestal prima redden.

de meeste moderne wormiddelen werken tegen zowel de larve(bloedworm)-vorm als tegen de volwassen vorm van strongyluswormen. het één natuurlijk nog net iets beter dan het ander. de goede aktiviteit van wormmiddel wordt juist uitgemeten aan hoe aktief het wel of niet is tegen de bloedvatlarven. de volwassen vormen in de darm worden veel makkelijker door bijna alle bestaande wormmiddelen aangepakt.

en natalie : als jouw dierenarts gesondeerd heeft (in de maag) dan was hij wel op zoek naar een VOLLEDIG ander type worm. één van een soort waar ik nog eens een boktblad vol over zou kunnen typen. maar dat doe ik dus niet Knipoog Haha! .

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 11:02

oke dan even kort door de bocht: een paard wat in zijn jonge jaren niet al teveel kennis heeftgemaakt met wormenkuren kan daardoor immuner zijn voor wormen?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:40

Pellie schreef:
oke dan even kort door de bocht: een paard wat in zijn jonge jaren niet al teveel kennis heeftgemaakt met wormenkuren kan daardoor immuner zijn voor wormen?


dat is zelfs heel juist door de bocht Knipoog !

ook het tegenovergestelde is waar (ook bij runderen goed bekend), en eigenlijk nog gevaarlijker : dieren (veulens, kalveren) die in hun jeugd TE efficiënt en concientieus worden behandeld bouwen te wéinig immuniteit op! het probleem verplaatst zich dus gewoon naar het volgende jaar. en dan kunnen ze in hun tweede (of derde) jaar plots wél zwaar besmet worden.
zoals met heel veel zaken : de gulden middenweg hé.....

het allerbeste is (zoals bij kalveren gebeurt, maar voor paarden qua houderij niet zo makkelijk uit te voeren) : de veulens in hun eerste afgespeende weideperiode om de drie weken omweiden achter de volwassen paarden aan. de volwassen dieren scheiden normaal heel weinig wormeitjes uit, de jonge heel veel.
dus bij veel jonge dieren samen (opfok bv.) op een standweide is het oppassen geblazen. eigenlijk moet je dan omweiden, en elk perceel weer eens maaien tussendoor. of alle mest (zo snel mogelijk) van het land halen. één keer in de week mest ruimen heeft niet zoveel zin, dan zijn de eitjes al larfjes geworden, en zitten al ergens klaar op een grasspriet Vingers aflikken Bloos! !

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:45

doe ik er nog even een schepje bovenop:


en wat is er nu waar kwa ontworming??

de ene DA zegt iedere keer een andere...de andere DA nee juist NIET omdat ze dan resistent worden..

Verward

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:56

xena schreef:
doe ik er nog even een schepje bovenop:


en wat is er nu waar kwa ontworming??

de ene DA zegt iedere keer een andere...de andere DA nee juist NIET omdat ze dan resistent worden..

Verward


ja, dat is omdat 'de wetenschap' het daar eigenlijk ook nog niet over eens is.....resistentie en resistentie-ontwikkeling is (ook bij bacteriën) een zeer ingewikkelde en nog niet volledig opgehelderde materie. Verward

staat iets wetenschappelijk vast (de aarde is rond bv. Schijnheilig Haha! ) dan ben je een oen als je iets anders beweert.

is wetenschappelijk iets nog niet voor de volle 100% uitgeplozen, dan moet je je voor je eigen mening richten op wie of waar je het meeste vertrouwen in hebt. de éne dierenarts kan zich dus baseren op artikel of wetenschapper A en de andere op wetenschapper B.

juist of fout? dat weten we dan misschien over enkele jaren Knipoog .

en dit verklaart héél wat meningsverschillen in het (dier) geneeskundige wereldje...

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:09

maar het is wel waar dat alleen een ontworming met daarin ivermectine nog niet als resistent middel gezien mag worden????

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

doghorselove

Berichten: 35
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:14

ooooo wat zielig

Mijn avatar betekent: hond

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:58

Bij Moenira trof ik gister ook heel veel rode wormpjes aan in de mest...
Het krioelde ervan. Ik dacht dat ze misschien net ontwormd was, maar de eigenaresse zei dat ze juist net nieuwe wormenkuren binnen had gekregen om te ontwormen... Ben dus heel benieuwd waarom er zoveel naar buiten kwamen zonder aanleiding... Kan iemand dat uitleggen?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:58

xena schreef:
maar het is wel waar dat alleen een ontworming met daarin ivermectine nog niet als resistent middel gezien mag worden????


over resistentie tov. ivermectine (en aanverwanten) is mij zeker nog niets bekend. gebruik het zelf ook Knipoog !

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:05

joyce B schreef:
Bij Moenira trof ik gister ook heel veel rode wormpjes aan in de mest...
Het krioelde ervan. Ik dacht dat ze misschien net ontwormd was, maar de eigenaresse zei dat ze juist net nieuwe wormenkuren binnen had gekregen om te ontwormen... Ben dus heel benieuwd waarom er zoveel naar buiten kwamen zonder aanleiding... Kan iemand dat uitleggen?


ben je zéker dat die met de mest mee naar buiten zijn gekomen? dat het geen vliegen- of keverlarven waren?

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:13

Ingeo, begrijp ik nu dat je eigenlijk om de 4 weken moet gaan ontwormen?????
Ik ontworm nu 6 maal per jaar, 2 maal met equimax en tussendoor met verschillende andere kuren.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:31

Vasthi schreef:
Ingeo, begrijp ik nu dat je eigenlijk om de 4 weken moet gaan ontwormen?????
Ik ontworm nu 6 maal per jaar, 2 maal met equimax en tussendoor met verschillende andere kuren.


nee, dat van die 4 weken slaat sowieso alleen op het weideseizoen, dus dat is ook maar 6 maand ongeveer.
en om de 4 weken is theoretisch misschien het ideale, maar dat zou ik zelf alleen maar doen bij jonge dieren, en in situaties waar je in kan schatten dat de besmettingsgraad hoog tot zeer hoog is.

denk dat je dus met zes keer toch al heel wat doet.

in een situatie waar je bv. maar twee of drie volwassen paarden op een groot weiland hebt staan vind ik 6 keer al heel veel.

heb je een pák paarden van verschillende eigenaren (en dus met verschillende besmettingsgraad, omdat ze verschillend behandeld worden) op een relatief intens bezet stuk weiland, dan zou ik in het weideseizoen wél regelmatig ontwormen. maar om de zes weken is ook al heel wat hoor.

alleen voor jónge dieren moet je heel erg strikt zijn in het weideseizoen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 15:18

Gam is ontwormt met Eraquell ipv Furexell kwam ik vandaag achter. En hij blijft in ieder geval nog 3 weken gescheiden van de rest tot de volgende kuur en dan nog ff wachten tot hij alle eitjes heeft uitgepoept. De stalhouder wilde het zekere voor het onzekere nemen.

Hij staat gelukkig niet alleen dus dat is niet zo'n ramp. En als hij naar de wei kan heeft de rest het meeste vette gras er al afgeknabbeld... en dat is ook niet zo erg voor hem. Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:24

Pff en voor die van mij niet dan Boos! Hij is net zo mooi slank.. nou kan wel zwaaien naar zn slanke figuurtje nu hij én op rust staat én op dat stomme gras Boos! (oke ik moet ook een stuk lopen dat werkt ook tegen Tong uitsteken maar niet zo slecht voor mij val je van af Schijnheilig )
Maargoed Ingeo ik geloof dat ik het nu zo ongeveer snap Haha! (handig zo'n bokt-DA)
Btw gefeliciteerd met je aanwinst, erg vriendelijk hoofd heeft hij!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:34

Anna-Jelly schreef:
Pff en voor die van mij niet dan Boos! Hij is net zo mooi slank.. nou kan wel zwaaien naar zn slanke figuurtje nu hij én op rust staat én op dat stomme gras Boos! (oke ik moet ook een stuk lopen dat werkt ook tegen Tong uitsteken maar niet zo slecht voor mij val je van af Schijnheilig )
Maargoed Ingeo ik geloof dat ik het nu zo ongeveer snap Haha! (handig zo'n bokt-DA)
Btw gefeliciteerd met je aanwinst, erg vriendelijk hoofd heeft hij!


en z'n hoofd is van binnen éven vriendelijk als het er van buiten uit ziet! *LOL*

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:06

Haha! Dan is het goed Tong uitsteken

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:31

Hellup de buurman van mijn vriendin der paardje heeft ze ook/gehad. Obelix staat er pas 10 dagen ofzow. Maar wat moet k nou doen is het echt gevaarlijk en hoe kan een paard besmet raken want de stallen zijn zeg maar nog al afgesloten van elkaar(het paardje vind obelix nie zo aardig Boos! ) Maar welke maatregelen moeten we nu nemen???
greets anouk
TIPS HELLUP!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:36

ingeo"]
[quote="joyce B schreef:
Bij Moenira trof ik gister ook heel veel rode wormpjes aan in de mest...
Het krioelde ervan. Ik dacht dat ze misschien net ontwormd was, maar de eigenaresse zei dat ze juist net nieuwe wormenkuren binnen had gekregen om te ontwormen... Ben dus heel benieuwd waarom er zoveel naar buiten kwamen zonder aanleiding... Kan iemand dat uitleggen?


ben je zéker dat die met de mest mee naar buiten zijn gekomen? dat het geen vliegen- of keverlarven waren?
[/quote]

Ik stond haar buiten op de poetsplaats te poetsen toen ze moest mesten...
Die mest moest ik opruimen en toen zag ik het... Verser dan dat kan niet toch? Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:55

joyce B"]
[quote="ingeo"][quote="joyce B schreef:
Bij Moenira trof ik gister ook heel veel rode wormpjes aan in de mest...
Het krioelde ervan. Ik dacht dat ze misschien net ontwormd was, maar de eigenaresse zei dat ze juist net nieuwe wormenkuren binnen had gekregen om te ontwormen... Ben dus heel benieuwd waarom er zoveel naar buiten kwamen zonder aanleiding... Kan iemand dat uitleggen?


ben je zéker dat die met de mest mee naar buiten zijn gekomen? dat het geen vliegen- of keverlarven waren?
[/quote]

Ik stond haar buiten op de poetsplaats te poetsen toen ze moest mesten...
Die mest moest ik opruimen en toen zag ik het... Verser dan dat kan niet toch? Knipoog
[/quote]

een niét ontwormd paard die zoveel wormen uitpoept heeft toch wel een fíkse besmetting hoor. en als je het verhaal hierboven hebt gevolgd kan je begrijpen dat al die wormpjes (of toch een groot deel ervan, al naar gelang de soort) een aantal weken terug 'bloedworm' waren....en dat begint er dan toch al niet echt onschadelijk uit te zien.
toch even checken met je dierenarts qua wormkuursoort misschien?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:05

is niet mijn eigen pony... Heb het gemeld en ze zouden overleggen met dierenarts...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArtHorse, Dartel, journee en 34 bezoekers