Teveel energie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Teveel energie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 14:52

Ik verzorg nu ongeveer een half jaar een New Forest merrie. In omgang is ze redelijk braaf (af en toe probeert ze wel even uit wie de leiding heeft maar dan zet ik haar even op haar plaats, dan gaat het weer goed. Ze heeft wel respect voor mij).
Met rijden is het echter een ander verhaal...
Toen ik begon met haar verzorgen en kwam proefrijden zei de eigenaresse wel dat het geen makkelijk paardje was, maar het rijden ging wel goed en het klikte op zich wel tussen het paard en mij. Ze is heel druk onder het zadel, maar in de bak liep ze altijd wel braaf en buiten wilde ze nog weleens een poging doen tot omdraaien of stilstaan, maar een tik met de zweep loste dat wel op.
De laatste tijd is ze echter zowel in de bak als buiten praktisch onhandelbaar. Ik ben echt niet bang uitgevallen en ik straf haar verkeerde gedrag af, maar het lijkt wel of het haar niets kan schelen.
Ze wil echt alleen maar vooruit, alleen maar galloperen. Ze is superverkeersmak, maar als ze in zo'n bui is gaat ze ook klieren als er verkeer in de buurt is, en opzijspringen enzo. Ze is verschrikkelijk sterk en af en toe moet ik haar echt een flinke ruk in haar mond geven om te voorkomen dat ze er vandoor gaat. Ik kan haar op zich wel aan, maar het rijd gewoon niet prettig als zij loopt te dribbelen en om de paar meter opzij springt.
De eigenaresse heeft zelf niet veel tijd, dus de rest van de week word het paard niet echt intensief gereden. Ze staat nu wel op de wei.
In de bak is ze hartstikke dwars en wil ze ook alleen maar in galop. Ik kan geen oefening met haar doen, want ze wil geen stelling aannemen en ze reageert slecht op het been (ze gaat er namelijk alleen maar vandoor als je haar been geeft). Als ik haar bijvoorbeeld op de volte rij en ik vraag stelling dan draait ze haar hoofd pontificaal de andere kant op. Als ik haar dan toch 'de stelling intrek' valt ze tegen de kuit aan en helemaal naar binnen. Dan geef ik natuurlijk been en als ze daar niet op reageert een tik met de zweep, maar dan gaat ze dus galloperen en draven. (en dan kan ik haar dus gewoon niet tegenhouden, terwijl ik dus echt met al mijn gewicht aan de teugels hang). Ze reageert dan ook niet op ophoudingen. Op haar beter aan het been te krijgen wilde ik met haar wijken, maar dat wilde ze dus ook niet en toen ging ze helemaal lopen springen. Toen heb ik haar met haar neus tegen het hek gezet en travers laten gaan (omdat ik gewoon wilde dat ze naar het been luisterde) en dat deed ze wel een paar passen, maar toen was ze gelijk helemaal opgefokt.
Ze vertoont dus eigenlijk puur 'puller' gedrag. Nu weet ik in principe wel hoe dat op te lossen valt, namelijk gewoon been geven en laten galloperen tot zij er zelf geen zin meer in heeft en dan toch dwingen door te gaan tot ik vind dat het genoeg is geweest, maar dat werkt bij haar dus niet.
Ze staat de hele dag op de wei, en voordat ik ga rijden longeer ik haar. Dan wil ze - uiteraard- ook alleen maar galloperen en gaat dan zo snel dat ze haar eigen snelheid nauwelijks kan controleren. En ze blijft gaan! Ze houd gewoon niet op, en dendert maar door. Op een gegeven moment begint ze dan helemaal te wankelen en te strijken en te struikelen van ... ja, waarvan? vermoeidheid? Zou kunnen, maar als ze echt moe is zou ze toch niet door willen galloperen? Enfin, ze blijft dus maar gaan. Ik heb dan dus niet eens een zweep beet, want zij doet dat eigenlijk uit zichzelf (als ze los in de bak staat gaat ze in haar eentje rondjes galloperen en dat doet ze dan ook tot het zweet van haar afdruipt). Als ik haar dan uitiendelijk dwing om te gaan stappen (omdat ik bang ben dat ze zichzelf kreupel struikelt of strijkt of in het hek beland doordat ze zichzelf niet meer onder controle heeft) druipt het zweet van haar af en staat ze als een gek te hijgen. Als ze dan weer een beetje op adem is ga ik er toch maar even op (in de veronderstelling dat ze zich dan misschien tijdens het rijden normaal gedraagt) maar zodra ik de teugels oppak en een beetje been geef om haar bijvoorbeeld met stelling te laten lopen op de volte, gaat ze weer lopen klieren en slaat ze als ze de kans krijgt op hol. Ik heb ook al een keer geprobeerd haar onder het zadel te laten galloperen tot ze geen zin meer had, maar ze blijft dus maar doorgaan, zelfs als ze gaat struikelen enzo (wat ik beschreven had bij het longeren). Ik ben dan toch wel een beetje bang dat ze valt of dat ze kreupel wordt door zo als een malloot op de volte te galloperen, dus op een gegeven moment geef ik het dan toch maar op. Als ik haar dus zowel gelongeed heb als gereden, en ik zet haar in de bak om te rollen (omdat ze dan echt kleddernat is ; het zweet druipt echt in stralen van haar af en ze heeft dan het schuim op haar borst en achterbenen staan) dan staat ze heel even stil in de bak, rolt even en gaat dan vervolgens in haar eentje rond galloperen en bokken. Ik snap echt gewoon niet waar ze die energie vandaan haalt, want ze heeft in principe niet zoveel conditie (omdat de eigenaresse zelf op het moment niet veel met haar doet en ik haa ook maar een dag in de week rijd). Ik denk dat als ik echt zou proberen haar te laten galloperen tot ze niet meer wil galloperen, ze gewoon doorgaat tot ze erbij neer valt.
Ik weet echt niet wat ik hieraan moet doen, en ik voel me net een of andere paardenbeul als ik met haar ga rijden als ze al zo bezweet is van het longeren. Maar zij lijkt nog energie genoeg te hebben. ik snap dus echt niet hoe ze aan al die energie komt, of wat ik aan dat pullergedrag moet doen.
Heeft iemand wel eens iets dergelijks mee gemaakt met een paard? Zou het misschien aan het voer kunnen liggen? Ze krijgt gewoon biks, en niet meer dan normaal voor een paard wat af en toe dressurmatig maar meestal recreatief wordt gereden.
Heeft iemand tips? Ik ben echt de wanhoop nabij... Verdrietig


Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 15:51

het klinkt alsof je paard 1 brok zenuwen is, paniek en angst, en dat kun je maar op 1 manier eruit rijden.
Door duidelijk aan te geven en niet te straffen.
Hoe voorwaartser het paard hoe minder been er vaak gebruikt wordt. Dit paard zal je met meer been moeten gaan rijden (opsluiten met je benen en handen met minimale druk). haal er een instructeur bij die je vanaf de kant duidelijk tips geeft, anders raak je steeds verder van huis. probeer in de bak alleen buitenteugel en binnenbeen te rijden, die stelling niet forceren, rustig voltes rijden, en heel veel belonen. Hoe kwader jij wordt hoe erger je paard zal worden. ik snap je frustraties, ik rij ook een paard die na een half uur steeds heter wordt, blijf rust uitstralen!!!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 16:14

Ik heb niet echt het idee dat ze paniekerig en zenuwachtig is...als ze eenmaal aan het galloperen is loopt ze met haar oren naar voren en redelijk ontspannen, alleen heel erg snel. Zoals ik al schreef gallopeert ze ook in haar eentje rond als ze in de bak staat, dan heeft ze ook haar oren naar voren en loopt ze heel ontspannen (behalve als ze even een stukje sprint en gaat lopen bokken).
In ieder geval bedankt voor de tips voor het rijden, misschien helpt dat in ieder geval een beetje. Maar op het moment dat ik haar been geef wil zij wel steeds harder, hoe moet ik haar dan in stap houden toch maar minimale druk op de teugels hebben?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:19

Niet in aandrijven denken, maar continu beendruk geven. iedere keer een kleine ophouding geven met je teugels en tergelijkertijd je kruis aantrekken, lang maken en beendruk geven. ik moets met mijn paard in het begin regelmatig oponthoudingen maken, op de lange termijn zal effect merken. Als jij namelijk continu tegeldruk geeft wordt ze alleen maar sterker en sterker, en met kracht win je het nooit. benen niet naar voren uitsteken maar continu tegen je paard. Een angstig paard kan ook met oren naar voren weggalopperen hoor!
Ik denk dat je echt instructie moet nemen met dit paardje, vraag iemand die op stal kan komen ofzo.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:34

Bij mij komt het inderdaad ook over als angst en stress.
Hoe lang doet ze dit al. Heb je onbewust steeds de galop beloont zodat ze denkt te moeten galopperen. Een soort dwang nerosie als het waren.

Neem haar aan de longe en ga er eerst gewoon naast lopen. Dan bedoel ik met haar neus naast je. Maak haar rustig duidelijk achter jouw te blijven en maak enkele stops. Is ze rustig dan ga je de afstand steeds een stukje vergroten. Ze moet gewoon blijven stappen. Dit doe je steeds met kleine stapjes totdat je naast haar kruis kan meelopen en enkel door voor de kruis haar kan laten stoppen. Dan doe je dit het zelfde in draf enkel zonder te leiden in het begin. Dus al vanaf grotere afstand beginnen.

Blijf heel rustig en beloon heel consequent het goede. Het geen wat niet goed gaat nergeer je. Op een gegeven moment merk je dat ze niet zomaar meer gaat galoperen en kun je weer gaan rijden.

Ik zeg dus niet laten rennen want zoals je beschrijft en wat ik denk loop dit paard zich gewoon dood. Nee, geen enkele galop sprong toe laten in het begin. Pas wanneer ze rustig kan draven en stappen zonder te denken aan galop kun je weer is gaan galoperen. Doe je dit te snel dan kun je weer van voren af aan beginnen waarschijnlijk.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 19:20

josien"]
Bij mij komt het inderdaad ook over als angst en stress.
Hoe lang doet ze dit al. Heb je onbewust steeds de galop beloont zodat ze denkt te moeten galopperen. Een soort dwang nerosie als het waren.
[/quote]

Ze doet dit sinds een paar weken. Tenminste, ze is sinds een paar weken buiten vervelend (ik rijd meestal buiten). Daarna ben ik een paar keer in de bak met haar gaan rijden (als ik problemen met mijn paard heb los ik die liever in de bak op en niet buiten waar ook auto's ed rijden Knipoog ) en merkte toen dat ze in de bak ook heel vervelend deed. Dit is echt van het een op het andere moment begonnen. Daarvoor was ze, in de bak, ook wel druk, maar dan liet ik haar juist altijd halthouden als ze, zonder dat ik daar de hulpen voor gaf, in galop overging. Ik denk niet dat ik haar ooit beloond heb voor het galloperen. Wat dat betreft ben ik altijd zo consequent mogelijk, en laat ik een paard alleen aangalloperen of aandraven (en andersom ook in draf/in stap overgaan) als ik daartoe de hulpen heb gegeven.

[quote="josien schreef:
Neem haar aan de longe en ga er eerst gewoon naast lopen. Dan bedoel ik met haar neus naast je. Maak haar rustig duidelijk achter jouw te blijven en maak enkele stops. Is ze rustig dan ga je de afstand steeds een stukje vergroten. Ze moet gewoon blijven stappen. Dit doe je steeds met kleine stapjes totdat je naast haar kruis kan meelopen en enkel door voor de kruis haar kan laten stoppen. Dan doe je dit het zelfde in draf enkel zonder te leiden in het begin. Dus al vanaf grotere afstand beginnen.


Dank je voor de tip. Ik hoop dat dat werkt. De eigenaresse heeft het paard ook pas een paar jaar, maar ik denk dat de vorige eigenaar het paard missschien altijd heeft laten galloperen aan de longe, waardoor ze nu automatisch denkt dat aan de longe in galop betekent. Als met haar werk zonder longeerlijn heeft ze er namelijk minder de neiging toe.
Soms werk ik weleens met haar als ze gewoon 'los' in de bak loopt, dat doet ze soms wel. Ik sta dan in het midden en geef aanwijzingen/commando's en zij stapt/draaft dan op de hoefslag. Dan moet ik haar soms corrigeren door haar weer naar de hoefslag toe te sturen als ze eraf loopt maar verder doet ze dat heel braaf. Maar de laatste tijd geldt ook voor deze oefening dat ze drukker wordt. Als ze er namelijk geen zin (meer) in heeft gaat ze ook galloperen. Dus misschien gebruikt ze de galop als een soort dwangmiddel om onder het werk uit te komen?

In ieder geval heel erg bedankt voor je goede tips, ik hoop dat ze werken!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:28

Wat je zegt een dwang middel om onder het werk uit te komen kan heel goed, maar dan met een andere gedachten er achter.

Heb je gedacht aan pijn? Een pijn die ze in galop niet voelt. Ik kan niet zeggen of dit zo is omdat ik haar niet gezien heb. Kijk is goed wanneer ze precies gaat galoperen en dan bedoel ik hoe ze loopt enz.

Succes met de oefening verder

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:29

Is er dan misschien iets gebeurd ofzo? Misschien toen haar eigenaar er op reed? Het is toch vaag dat ze van het ene op het andere moment zo doet...

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers