Gammon heeft bloedwormen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:12

Pellie schreef:
oh erg bedankt allemaal hoor! OK dan!

Ik moet rond half 2 weer bellen, hij rijd nu visites.... *pom pom pom* It's gonna be a long long day... Muziek!

gelukkig heb ik zo afleiding van mijn werk, van 10.00 tot 18.00 maar dat is wel erg lang hoor... Scheve mond

jullie horen nog!


pellie, pellie, géén paniek! Ach gut
wat jij gevonden hebt zijn de volwassen wormen, die eigenlijk bij elk paard in bepaalde mate te vinden zijn (daarom moet er juist ontwormd worden Knipoog ). de term 'bloedworm' is een zeer verwarrende term, want dat zijn niet de echte wormen, maar de larve-fase van de strongylusworm, en die leven in de BLOEDvaten vooraleer ze volwassen worden in de darm. die vind je dus NOOIT in de mest!
en élk paard die de volwassen wormen heeft, heeft in eerste instantie die larvevorm in het bloed gehad. dit wordt maar echt gevaarlijk als het er om véél gaat, en dan vooral bij jonge (nog niet immune) paarden.

jouw paard is dus écht niet in gevaar! of hij veel larvaire vormen in de bloedvaten heeft, kan trouwens alleen maar met een bloedonderzoek gezien worden. maar als hij verder totaal gezond is, is daar niet onmiddellijk reden toe.


Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:01

Hopen maar dat er gouw iets tegen gedaan kan worden.

iedereen vind mij raar omdat ik anders ben,
ik vind anderen raar omdat ze hetzelfde zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:16

Getver pellie, dat ik niet leuk om t ehoren. Maar ik heb wel een positief verhaal over bloedwrmen. karuna heeft ze gehad in een heel ernstige betmetting ondanks dat we haar dus al 8 jaar lang intensief hadden ontwormt. Incluisef een totaal gebrek aan eetlust en hoge koorts. Na een zware behandeling van de dierenarts met tig veel medicijnen is ze voledig opgeknapt zonder restverschijnselen.

Zo te hren heeft gammon nog weinig last en heb je goede kans dat hij met de juiste medicijnen er weer snel vanaf is.

Sterkte.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:07

Hoe is het nu??????????
Het is al na half twee............


Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:17

maar nu weet ik nog niet hoe je van die larven afkomt.. speciaal ontwormingskuurtje? kuurtjes maken toch alleen de darmen schoon??

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:33

klaske schreef:
maar nu weet ik nog niet hoe je van die larven afkomt.. speciaal ontwormingskuurtje? kuurtjes maken toch alleen de darmen schoon??


neeee, dat is misschien óók een misverstand : of je het produkt nu via de mond of injektie (of opgietmethode) geeft : élk (goed) wormmiddel wordt vanuit de darm ook naar het bloed opgenomen, of omgekeerd, vanuit het bloed naar de darm uitgescheiden.
dat wil dus zeggen dat je bij elke goede ontwormbeurt met een produkt waartegen nog geen resistentie is ook die 'bloedvat-larven' meeneemt. maar, er is wél een verschil per produkt qua aktiviteit tegen die larvestadia.
een zware larvebesmetting in de bloedvaten kan je dus krijgen bij jonge paarden, bij zeer erg besmette weiden, of bij herhaald ontwormen met een produkt met een te lage aktiviteit. en bij de kombinatie van die drie faktoren kan het écht goed fout gaan....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 17:54

Hallo hier was ik dan weer! Lachen

Eindelijk kon ik bellen en werd meteen al gerustgesteld. Over 3 weken met Equimax ontwormen en dan na een maand zijn mest laten controleren. Ik hoefde me inderdaad niet zoveel zorgen te maken. Hij zei wel dat ik Gam met 1.5 spuit per keer moest behandelen. Ik heb zijn omvang en gewicht toch iets onderschat dus.

Ik vind jou verhaal erg duidelijk ingeo, bedankt.

Alle paardjes staan nu lekker ontwormd en al op het land. Gam niet, die moet nog even bij stal blijven tot het erge gevaar is geweken.

Ik heb hete gevoel alsof ik van een mug een olifant gemaakt hem maar beter zo dan achteloos erover zijn Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:54

aha.. maar ik snap het nu wel

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:48

Pellie schreef:

Alle paardjes staan nu lekker ontwormd en al op het land. Gam niet, die moet nog even bij stal blijven tot het erge gevaar is geweken.



Nog niet allemaal Scheve mond Was echt gewoon té moe na mn stage (storte nog net niet in elkaar...) dus morgen ontworm ik hem en zet hem dan 's avonds op stal om te kijken hoe het met zijn mest zit. Lachen

Gelukkig valt het nog een beetje mee!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:51

jemig Pellie wat laat je ons schrikken Verward maar moet het volgens de dierenarts weer helemaal goed komen?
Ik zal in elk geval heel hard voor je duimen wat zal je in de rats gezeten hebben zeg Ach gut
Laat je nog wel even horen hoe het verder gaat met Gammon?????

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:41

Pfff, gelukkig dat het meevalt OK dan!
1.5 spuit, maar Gam is toch geen 900 kilo???? Of is dit als extra dosis???

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:08

gelukkig Pell lijkt het allemaal mee te vallen...

* slaakt zucht van verlichting*

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

GIGIBO
Berichten: 55
Geregistreerd: 18-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:04

gelukkig valt het allemaal mee. wie kan mij vertellen hoe bloedwormen er precies uitzien. en hoe ontdek ik of mijn paardjes ze hebben. Verward

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:19

GIGIBO schreef:
gelukkig valt het allemaal mee. wie kan mij vertellen hoe bloedwormen er precies uitzien. en hoe ontdek ik of mijn paardjes ze hebben. Verward


even hogerop lezen in het topic Knipoog
je kán ze niet zien, en of ze er (erg) mee besmet zijn zie je alleen via een bloedonderzoek.
alle paarden hebben ze trouwens in (zeer) lichte mate.

GIGIBO
Berichten: 55
Geregistreerd: 18-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:22

ja oke maar ik neem aan dat je ze wel kan zien in de mest van het paard na het ontwormen!

Paarden Sportmassage EQUISANO
Voor een soepel alert en pijnvrij paard.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:18

GIGIBO schreef:
ja oke maar ik neem aan dat je ze wel kan zien in de mest van het paard na het ontwormen!


nee.... Knipoog
de bloedwormen zijn 'de jonkies', en zitten IN de bloedvaten. maak je die dood, dan worden ze gewoon door de bloedcellen opgeruimd, niks meer van te zien.
maak je die niét dood, dan verhuizen ze , eens ze volwassen zijn, naar de darm, en dáár zijn ze de (zichtbare) worm.
maar de volwassen worm geeft láng niet zoveel schade als 'het jonkie'.

ieder paard met volwassen wormen (= ieder paard dus Haha! ) heeft dus ook altijd een aantal jonkies (gehad).

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:41

En die zichtbare worm heet?
Ik zie dat je dierenarts bent.. maar de dierenarts hier had het tegen mij ook over bloedwormen Verward
Elk paard heeft wormen ja maar hoe komt het dan dat je ze nu ziet in de mest? Die roden dan? Want jij zegt dat je ze niet kan zien na het ontwormen, maar Gam was de dag ervoor ontwormt?

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 10:17

Anna-Jelly schreef:
En die zichtbare worm heet?
Ik zie dat je dierenarts bent.. maar de dierenarts hier had het tegen mij ook over bloedwormen Verward
Elk paard heeft wormen ja maar hoe komt het dan dat je ze nu ziet in de mest? Die roden dan? Want jij zegt dat je ze niet kan zien na het ontwormen, maar Gam was de dag ervoor ontwormt?


die zichtbare worm heet strongylus (verschillende soorten).

uh, nog even proberen maar..... Haha!

ja, de term bloedworm wordt wel gebruikt. maar om helemaal juist te zijn zou hij dus 'bloed-babyworm' moeten heten.

zeg, jouw paard eet een larve op met gras uit de wei - slikt die in - die larve is voorgeprogrammeerd om zich via omwegen een weg te boren naar de grote bloedvaten van de darm. DAN NOEMT ZE BLOEDWORM . ze eet zich lekker rond Vingers aflikken , wordt volwassen en denkt aan verhuizen => boort zich een weg naar de darm, en zit dan IN DE DARM : nu noemt deze vowassen vorm gewoon DARMWORM Knipoog . die begint eitjes te leggen, deze komen weer met de mest naar buiten (onzichtbaar klein) en worden weer door het paard opgegeten enz.enz.enz. Haha!

als je met een goed produkt ontwormt worden én de babywormen in de bloedvaten, én de volwassen wormen in de darm een kopje kleiner gemaakt (nooit allemaal, maar wel het grootste deel). de 'bloedwormfase' zié je niet naar buiten komen, die zitten (dood) in de bloedbaan.de volwassen worm wordt dan dood uitgemest, en dát zie je wél.
er wordt (door de dierenarts) van de aandoening 'bloedworm' gesproken als er véééél van die larven in de bloedvaten zitten. dan krijgt het paard daar echt last van namelijk.

bij enkele larfjes is er niks aan de hand - en dat is de toestand waarin de meeste van onze (goed ontwormde) paarden zich bevinden.....

en morgen neem ik hierover examen af hoor ~~}> ........... Haha! Haha!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 10:22

tjakka.. ik wou het zeggen, maar jou uitleg is veel beter.. Verward nou ja... hopen dat het paardje er snel van opknapt.. ohw ze had niet echt last he? was t niet? iig succes

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:47

Haha! hihi bedankt Ingeo. Stukje duidelijker. Nu alleen nog de vraag hoe het kan dat ze bij Gam wel leefden?? Haha! Ze bewogen echt heen en weer. Na een uurtje in de zon waren ze wel dood en uitgedroogt trouwens Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 12:27

Bij ons op stal is ook een paard wiens bloed onderzocht is en bloedwormpjes bleek te hebben.
We hadden vorige week Equest gegeven,maar ze moest er nu nog 1 geven,om ze goed uit te roeien.

Ingeo.Ik geef sinds 1 1/2 jaar de wormekuren bij ons op stal en probeer dit uiteraard zo goed mogelijk te doen.
Heb jij voor mij een makkelijk en duidelijk schema van hoe vaak ze minimaal wat moeten hebben?Tussen welke kuren ik het beste kan rouleren (nu Equest en Eqvalan/Noromectin en degenen die het willen (ze vinden het te duur!!) EquiMax)en of het veel verschil maakt of ze op stal of in het land staan.
Helaas is niet iedereen op stal bereid mee te doen met vaker dan 4 keer per jaar.
Kim krijgt er altijd nog 1 tussendoor,dus die krijgt er 8.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 14:12

Citaat:
Helaas is niet iedereen op stal bereid mee te doen met vaker dan 4 keer per jaar.


hetzelfe probleem....

of ze hebben net ontwormd of ze doen niet mee met het schema.

De stalhouder is deze week naar een info-avond over ontwormen geweest (van mijn DA) en is nu ook overtuigd dat het gezamenlijk moet, maar zie je klanten maar eens zover te krijgen!


Ik zou ook wel eens zo'n schema willen zien overigens.... Ingeo: werk aan de winkel Tong uitsteken

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 14:25

Gelukkig heb ik onze stalhouder zo ver gekregen dat gewoon iedereen verplicht meedoet.
Hetzij dan maar voor 4 keer.Maar hee,het is 4 keer
En er zijn er altijd die maar blijven zeuren en na 3 maanden vragen:hebben ze nou alweer gehad????

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 14:52

Bij ons is het gewoon van uit stal geregeld, stalhouder houdt bij welke kuur en het is dan allemaal tegelijk ontwormen, en hij check de mest dan ook de volgende dag.
En grote hoeveelheid dus iets goedkoper.
Misschien een idee voor andere stallen? Want als het niet tegelijk gebeurt heeft het eigenlijk niet zo veel nut

Gelukkig valt het allemaal nog mee met Gam!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 17:55

ingeo is net vandaag een nieuw paardje (SCHÁTJE!!!!!!!!!!!) gaan ophalen, dus is éven druk Haha! Haha! !
morgen : epistel bloedworm nr. 2 Haha! Cool !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Goldwynn, Irma_Maandag, KikiCelinevs, Mark0919, sterregoud en 40 bezoekers