(LO) lastig paard om te longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

(LO) lastig paard om te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 23:15

Hoi,

mijn verzorgpaard is erg lastig, zie eerdere onderwerpen bij RT van mij. Rijden kan ik niet, omdat ze steigert en bokt en bijt enzovoort. Nu heb ik iemand om mij hierbij te helpen en we bouwen dit rustig op, zodat ik wel kan gaan rijden. Maar nu het probleem waar het om gaat.
Omdat ik niet kan rijden, longeer ik haar een paar keer per week. Maar ze kan het niet hebben als ze een gang hoger moet of door moet lopen. Ze kijkt dat heel vuil naar me en komt op me af gegaloppeerd. Hiervan ben ik al niet meer onder de indruk. Maar als ik haar een tik met de zweep verkoop omdat ze niet wil luisteren, dan trapt ze naar de zweep en omdat ik de zweep vast heb ook naar mij. 1 keer was het net op het nippertje langs me. Nu weet ik dat haar gewoon duidelijk moet laten zien wie de baas is, maar zonder zweep lukt dat niet bij haar, omdat ze vreselijk dominant is. En met zweep blijft ze er tegen in gaan en zelfs met zweep zou ik het nooit winnen van d'r. De eigenaar heeft met al geholpen, maar als die longeert, loopt ze de sterren van de hemel. En als ik haar overpak begint ze weer te etteren.
Dus mijn vraag: heeft er iemand tips hoe ik dit gedrag tegen kan gaan? Misschien in de freestyle sfeer of zo?

Marijke


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 08:02

als ze naar je trapt na een tik van de zweep moet je net zolang doortikken totdat zij niet meer trapt, Dit paard neemt duidelijk een loopje met je. Zou even een tijdje heel streng zijn voor haar, heel streng


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 12:23

zo lang je een dominantieprobleem hebt, zou ik zeker niet gaan freestylen of NH-en zonder zeer deskundige begeleiding, dat idee had ik vorig jaar ook en voor ik het wist lag ik op de grond en kon ik in het gips met mijn voet, komt nooit meer helemaal goed....

Ik heb vakkundige hulp ingehuurd voor veel euro's en nu is dat probleem opgelost (en het volgende probleem heeft zich aangediend en zo gaat het maar door)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:42

Inderdaad niet zelf gaan proberen. De situatie is daar gewoon te gevaarlijk voor.

Omdat ze bij de eigenaar wel goed loopt ligt het zoals je we;l dacht aan jouw.
Hoe ben je, onzeker, snel bang iets verkeert te doen, snel afgeleid enz. Het ene paard heeft zeer duidelijke leiding nodig anders neemt hij die zelf. Dit paard heeft de leiding en doet dus wat hij zelf wil, want waarom zou je harder lopen als je geen zin heb en die gene die dat zegt toch onder je staat?

Zoek dus iemand die je helpt om dit op te lossen. Die gene het probleem laten oplossen zou je niks of bijna niks helpen. je moet het echt zelf doen.

succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:07

probeer eens er achter te komen hoe ze vroeger is behandelt.
Mijn verzorgpony valt vreemden ook aan en wil niet gelongeerd worden vooral niet als je de zweep er bij hebt en geen join ups..
Het bleek dus dat hij vroeger helemaal afgeranseld is, dus hij heeft er nare ervaringen ervan overgehouden en als ik dat doe herinner ik hem daar weer aan.
Dus misschien heeft jou verzorgpaardje dat ook wel gehad..

Is dat niet zo en je geeft hem een join up, en hij valt je aan gewoon een klap met de zweep geven en doorgaan (niet met slaan hoor) doorgaan met opjagen, en heel goed je stem gebruiken.
Dit is dus echt een dominante pony die door heeft dat hij op deze manier jou bang maakt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 40 bezoekers