trailerprobleem

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-01 20:03

hallo allemaal ik heb een probleem met mijn KWPN ruin, hij is niet te laden ik heb hem nu 3 jaar maar toen ik hem had gekocht wou de oude eigenaar hem in de trailer zetten nou dat ging helemaal fout Iwan is er uit geklapt en had zijn been opengehaald dus toen is hij harthandig de traller op gezet.
nou je kan het wel raden zodra Iwan in de buurt kom van een trailer dat is van - doei daar ga ik niet heen. het gaat wel wat beter maar als ik maar niet te dichbij een trailer komt.

Heeft er iemand een handige tip voor mij ? Huilen


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 20:09

oefenen met veel rust en geduld gewoon de trailer in het weiland zetten als dat mogelijk is en in de buurt van een trailer voeren steeds dichterbij voeren eerst moet ie er echt heen willen lopen zonder angst voor je ook maar aan laden kunt denken. meteen mee beginnen want als ie vandaag of morgen er eens op moet vanwege naar de kliniek ofzo(dus met spoed) heb je een probleem want dan heeft ie er weer een nare herinnering bij

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 20:19

ik heb ook een trailer probleem!

Sya gaat er zonder problemen in maar d'r uit ze wil niet achteruit eruit ik moet haar eerst draaien in de trailer (2 paards) en voor uit eruit hoe kan ik dit oplossen Verward

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 21:14

Thirza, probeer haar al achteruit te laten gaan als ze nog maar net op de laad klep staat. Dan weer vooruit (iets verder als de eerste keer en dan weer achteruit. Op die manier kun je haar het achteruitlopen uit de trailer het beste aanleren.
Petra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 21:19

Heeeeeel veel geduld, Heeeeeeel veel tijd, en HEEEEEEL veel wortels bij elke stap die hij goed doet. Gewoon gaan oefenen op elke mooie middag dat je tijd over hebt!
Succes!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 22:32

Citaat:
Op 2001-04-11 22:19, schreef Sonja:
Heeeeeel veel geduld, Heeeeeeel veel tijd, en HEEEEEEL veel wortels bij elke stap die hij goed doet. Gewoon gaan oefenen op elke mooie middag dat je tijd over hebt!
Succes!


Ik heb ook last gehad van dit probleem, omdat mijn pony eens schrik gehad heeft in de trailer toen we er (zo stom als we waren Frusty ) een fiets hadden achterop gebonden, die was beginnen rammelen...

Als je pony eenmaal in de buurt van de trailer durft komen, zal je moeten tevreden zijn met één voetje op de laadklep. Je kan niet te veel ineens gaan verwachten, want je paard moet allesn in VERTROUWEN kunnen doen. Roepen en zo helpt allemaal niet. Maar weet dat als je er eenmaal in geslaagd bent om hem in te laden en eventjes de deuren dicht te doen, dan ben je gewonnen. Het zal van de volgende keer gemakkelijker gaan, maar je moet zorgen dat je paard niet in paniek geraakt.
Mijn pony stijgerde zo hoog dat ze op haar kont zat! Verward
Maar ze is nu al een keer of 3 gaan rijden met de trailer (een rit van een uur zelfs!) enze gaat er zonder problemen in en uit!!!


veel succes, en veeeeeeeeel geduld.

(weet je, ik stelde een 'prijzenpot' samen op de laadklep en ik de trailer, als je een beetje in de trailer stapte, kreeg ze een klein beetje hooi, wat verder, een beetje krachtvoer, zo nog verder een beetje wortel, en zo tot ze er in stond (na verschillende dagen!) en dan kreeg ze natuurlijk een voerbak met eten!
Het is beter om je paard 'om te kopen' met voeder, dan te zitten sukkelen met er aan te gaan hangen.. Want het paard is nu eenmaal ietsje sterker als de mens Lachen )

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 07:41

Visje, je hebt helemaal gelijk. Ik geloof ook niet in slaan, schreeuwen of slaan. Vertrouwen is de basis van ALLES!
Sonja.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 08:11

Nou...niet altijd Sonja! Ik denk in dit geval wel, omdat het paard duidelijk bang is. Maar Marillion liep altijd heel braaf de trailer in, geen enkel probleem. Maar hij ging altijd met zijn maatje Makepeace en hij werd dus vervelend wanneerd die er niet instond. Zo heb ik me 2 x flink geblesseerd (1x gebroken duim en 1x 2 handen met 30 brandblaren in totaal) en hij zichzelf ook (3 maanden stilgestaan met heupblessure). Voor die blessure moesten we toen naar een kliniek en hij vertikte het weer om zonder Make de trailer in te gaan en het ging me wat te ver om hem zijn zin te geven en Makepeace te halen. Een uur zijn we bezig geweest, het was gewoon narren van hem, echt waar. Alles gepobeerd, van geduldig, tot ongeduldig, tot verleiden...alles...want ik had natuurlijk ook nog eens haast om bij die kliniek te komen. Uiteindelijk mijn instructeur erbij gehaald, die zei:" Hij vindt het wel prachtig; steeds weigeren op de loopplank, hup, volte 10 meter en opnieuw, hij vindt het een leuk spelletje zo!" Ik moest in de trailer gaan staan en daar niet meer uitkomen en zijn hoofd zo dicht mogelijk bij de trailer houden. Hij stond er met de longeerzweep achter. 1x heeft ie een flinke oplawaai gehad en toen was het elke keer dat hij wilde teruglopen met harde stem:" EH!!" Binnen 2 minuten stond ie binnen. Daarna heeft ie nooit meer problemen gemaakt, hij gaat er gewoon in, is niet bang ofzo. Ik vond het doodeng, omdat hij toch al geblesseerd was. In dit geval heeft de dominante houding van mijn instructeur denk ik meer gedaan dan die tik. En Maril was ook gewoon heel vervelend aan het doen, als een paard bang is moet je het zo niet oplossen denk ik.

Groetjes Suzanne

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 08:41

bij bange paarden helpt dat niet nee maar wij hebben 1 merrie die er dus echt niet in wil tegenwoordig staan we klaar met een zweep als ze die ziet vliegt ze er bijna in.
zonder zweep staan we dus ook een tijd te klooien stom he we hoeven nooit te slaan.
maar deze merrie is ook niet bang loopt te etteren.
Lot loopt er ook zo in doet ie dat niet probeer ik het eerst lief en anders ook meteen met een zweepje erbij.
In het begin wou ie ook niet hebben we altijd een longeerlijn achter z'n billen gedaan maar dat moet je als laatste redmiddel bij een bang paard gebruiken en een zweep ook niet bij een bang paard

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-01 08:46

nou hoorde ik dat je het ook geblinddoekt kan doen ik heb het wel is gezien maar ik zie me al op een wetstrijd daar staan met een handdoek over zijn hoofd .
ik zie dat niet zitten .
Verward Verward Verward
ik heb nu nog een 1 paards trailer maar er komt een 2 paards trailer over een paar weken

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 14:36

heel veel geduld en beloning en voor de laatste stappen als hij voor de trailer staat. neem een longeerlijn en bind die aan de zijkant van de trailer. loop met die lijn achter het paard zijn billlen door en oefen steeds wat druk uit op de lijn. zo laat ook iemand ervoor blijven met wat lekkers en geenf hem bij elke stap die hij doet op de trailer iets lekkers. die longeerlijn werkt meestal wel. maar je moet je paard eerst zo ver hebben dat ghij ervoor durft te staan. en dat kost tijd. en geduld. ducces

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 16:31

Citaat:
Op 2001-04-12 08:41, schreef Sonja:
Visje, je hebt helemaal gelijk. Ik geloof ook niet in slaan, schreeuwen of slaan. Vertrouwen is de basis van ALLES!
Sonja.



Weet je, er waren buren van ons die OOK paarden hadden... en weet je wat die zeiden???
"Gewoon wat stroom op zetten met je schrikdraad-stroomregelaar!!! ze zullen er zó in zitten!!"

Ik ben niet zot hoor!!! Ten eerste: dit vind ik zeeeeeeeer dieronvriendelijk en... het zou niet de eerste keer zijn dan er een paard (bijna) het leven gelaten heeft, omdat men er de stroom-regelaar 'puur' heeft opgezet!!! Boos! Boos! Boos!

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 18:05

Ik ben tegen het belonen voor hij er helemaal inzit. Als hij eenmaal heeft geleerd dat hij op de klep te vreten krijgt kan je het schudden.Paarden zijn wat dat betreft uitgekookt. Ik vind het beter om je stem te gebruiken, braaf, goed zo, grote jongen doen net zo veel als iets lekkers.
Staat hij eenmaal In de trailer en is de stang erachter dan pas een bak biks geven.
Een andere manier heb ik laatst op tv gezien. Zet als het ware een brede oxer neer waar je tussen door kan lopen, bouw dit later uit tot een hok/trailer idee. Je sluit hem steeds meer een beetje op. Ook handig als je achteruit wilt oefenen. Mijn paarden lopen zonder probleem de wagen op en ik beloon ze alleen met stem en een klopje op de hals. Soms kan ik me zo ergeren aan mensen die met een appel op de klep staan en maar roepen "kom maar" als ie een stap doet krijgt ie een hap en vervolgens loopt het paard weer achteruit. Dus pas wat geven als hij volledig op de wagen staat.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 18:19

voor Nimber:

Wat ook wel eens helpt bij paarden die gewoon klieren is ff met een plantenspuit, of een waterpistool een straal koud water onder de staart spuiten }> . Bijna alle paarden maken dan een sprintje naar voren *LOL* .
Heel paard vriendelijk en werk prima!!
Party!!

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-01 18:22

hoi cowgirl
ja wat je zegt over een brede oxer ja dat is meschien wel een goed diee .
iwan springt wel en graag dus hij is niet bang van de balken ik ga dit morgen uit probeeren

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 18:45

Kijk, een bang paard laden is een hele kunst. Ik ken diverse trucs, alle te gebruiken afhankelijk van de situatie, maar dat is maar een deel van het probleem.
Het volgende punt is als hij netjes op de trailer staat en je wilt aanrijden. Kun je wel autorijden met een paard aan de haak? Bij twijfel het volgende: zet een mok koffie o.i.d. goed vol op het dashboard. Die moet volkomen stil blijven staan en niet morsen. Andere truc is oefenen met een regenton half vol water, mag niet omvallen. En ga er zelf eens instaan en laat je rijden. Niet vasthouden, gewoon los staan. De meeste problemen ontstaan omdat mensen niet kunnen rijden met een paard aan de haak.
Voor iedereen die het eens van dichtbij wil bekijken, in mijn vrachtwagentje kun je het paard zien staan, en dus zien hoe hard ze moeten werken om te blijven staan.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 21:24

'Ikke' heeft volkomen gelijk!
Soms zie je echt gevaarlijke combinaties (slechte trailer) op de weg, of mensen die er niet mee overweg kunnen.

Van mij moet je geen steendure trailer kopen, maar hij moet wel deugdelijk zijn!

Maarre... een mok koffie op je dashbord zetten, allemaal goed en wel, maar moest ie nu toch per ongeluk morsen... dan heb je toch een klein probleempje! Knipoog

Femke

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 17:03

gebruik dan een doorzichte beker met een deksel en water. blijft de auto tenminste schoon.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 22:20

Ik zet vaak een mok koffie op het dashboard. Lekker hoor. En een goeie chaffeur zorgt ervoor dat ie niet omvalt.
Je moet ten alle tijden zo rijden dat de koffie nietr hoeft om te vallen. Dwing je plaats af op de weg, ga nooit aan de kant voor iemand. Rijdt met aangepaste snelheid en laat de file achter je lekker voor wat ie is. Als het echt te dol wordt kun je even aan de kant gaan staan, maar verder gewoon doorrijden.

kylian

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 07:54

ja ik heb wel een tip voor je francien!!!
neem gewoon zo'n paard als kylian die springt er in een keer in.
groetjes van caressa
grappje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avelienvd, Bielsje, ComscoreBot, gillian, JeRekers, lauralarissa, Vagabondo en 57 bezoekers