Een kalmerend middel gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Een kalmerend middel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 19:12

Hoe denken jullie over kalmerende middelen voor paarden?

Ik zit met een paard wat aan het revalideren is (zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight= ).
Hij is het er alleen helemaal niet mee eens. Het is een bom en ik wordt bang om er op te stappen vooral omdat ik meestal met anderen in de bak rij en de sjeesacties van Pablo de anderen niet echt veel plezier bezorgt.

Ik heb vanmiddag de DA het Pablo/kanonskogel-probleem voorgelegd. Hij dacht dat het probleem wel over zou zijn als Pablo eens even wat meer zijn benen mocht strekken. Dat was beter dan maar in houden want dan zouden de gewrichten en de rest van zijn lichaam ook raar/slecht worden belast. Ik mocht hem dus vandaag eens lekker door laten draven. Wel met een goede warming-up in de vorm van lang stappen.

Pff, ik heb 10 minuten gestapt en ben toen maar gaan draven voordat hij zich zou gaan vervelen. De eerste 10 minuten was hij superbraaf (op 1 keer even een paar passen galop na). Ik begon me alweer helemaal te ontspannen (in de stap was hij ook heel ontspannen en rustig geweest dus toen zat ik er ook rustiger op). Ik dacht echt dat we nu dan het gekste hadden gehad. Na de 10 minuten draven ben ik maar weer even gaan stappen. Na 5 minuten stappen voelde ik hem gaan spannen onder me. Dus ik besloot nog maar even te gaan draven. Na 1 rondje zaten we alweer via een bokserie aan de andere kant van de bak. Aargh. Ik heb van alles geprobeerd om hem onder bedwang te houden: rustig blijven en hem met een kalme stem proberen gewoon te laten draven, hem na een sjees actie de halve bak achter uit laten lopen, een hele harde ophouding op de buiten teugel gemaakt zodat hij inderdaad remde en echt iets had van : "au, rotmens" maar ook dat mocht allemaal niet baten. Ook met een slofteugel weet hij nog de gekste capriolen uit te halen.

Overal zaten gewoon spoken in de bak. Gelukkig reed er nog maar 1 iemand anders in de bak en dat paard bleef aardig rustig maar ik bezorgde ze af en toe wel een halve hartverzakking door eht voorbij gesjees.
Wat ik nu moet doen om hem rustig te houden weet ik even niet. Hij moet gewoon aan het werk worden gezet maar hem in een zijgang zetten en verzamelen etc. is heel slecht voor zijn revalidatie. Hem even longeren is ook slecht en ik denk dat het niet echt helpt aangezien hij vandaag ook pas na 25 minuten ontplofte.
Naja, ik moet gewoon geduld hebben en het maar uitzitten denk ik maar. Hij zal wel weer een keer kalmeren hoop ik.

Eigenlijk geef ik liever geen kalmerend middel omdat het a) een drug is en b) Pablo een vechter is en ik denk dat hij als hij versuft raakt toch nog rare dingen kan gaan uithalen en misschien in paniek raakt omdat hij nog nooit een kalmeringsmiddel heeft gehad en ik er dus ook bijna geen ervaring mee heb.

Hoe denken jullie er over? En als ik dan een middel zou nemen wat is dan beter: muisjes of een paar streepjes Sedalin?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:19

Heb je al eens geprobeerd wat minder/anders te voeren? Imker staat nu ook maar op zijn halve rantsoen, want hij moet nu continue op stal. pas als ik weer wat met hem mag gaan doen, gaat hij weer wat meer krijgen. Het is vaak nog niet eens zo'n slecht idee. Gewoon wat minder brok en wat meer ruwvoer, zoals hooi of lucerne.
Voor de pitamientjes kun je wat appels of wortels bijvoeren, dan krijgt hij toch aan pitamientjes wat hij nodig heeft.
Het is even testen hoe ver je terug kan gaan in je voer, maar anders zet hem eens op 3/4 van zijn rantsoen, helpt dat niet, dan op 1/2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:28

Oja, dat was ik nog vergeten erbij te zetten. Hij krijgt veel minder krachtvoer dan normaal. Hij krijgt de helft van zijn biks (Pavo Stibro) en geen kruidenmeusli meer.
Hij krijgt alleen dus de helft van zijn brokjes, hooi, 1kg wortels en zemelen met foenegriek.
Hij krijgt nu al ruim 4 weken minder voer dus onderhand zou ik dat toch moeten merken? Normaal gesproken merk ik trouwens niks aan hem als hij eens een tijdje meer voer krijgt, hij wordt dan niet energieker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-01 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:29

Heb laatst een boek gelezen van een engelsman.
Ze brachten regelmatig wilde paarden bij hem om
af te richten. Maar volgens hem zat het gewoon in het
dieet. Paarden met heel veel energie waar absoluut
niet op te rijden was, kregen zelfs helemaal geen biks meer.
En na enkele weken werden ze een stuk rustiger.
Andersom werkt ook zegt hij. Slome paarden moet
je veel biks/haver en weinig hooi geven.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Er zijn ook kalmeringsmiddelen die geen drugs zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:08

Als het geen randsoen probleem is zou je een poosje Nervelet kunnen geven van VSM. Dat is een middel dat de scherpe kantjes van de stress af haalt, maar het is geen drug en het 'verdoofd' dus ook niet.
Wat ook goed helpt, maar vaak meer in 'spannende' situaties is Bach Bloesem's Rescue Remedy. Hoewel dit dus vooral bedoeld is voor korte periodes van spanning, zoals bij een ongeluk, dierenartsbezoek of andere stressvolle gebeurtenis, kun je het ook preventief geven, dus misschien helpt het ook in dit geval.
VSM producten kun je via Puur Natuur ( www.puurnatuur.nl) bestellen, en sommige middelen zijn verkrijgbaar via de paardendrogist.
Bach Bloesems zijn in natuurwinkels (bijv. De Tuinen) en sommige betere drogisterijen te krijgen.
Je moet natuurlijk wel door gaan met beweging geven, want als ik het zo lees is dat waar je paard het meest behoefte aan heeft nu, maar met behulp van deze middelen kun je heb wel rustig en verantwoord beweging geven.
Succes!

Anoniem

Er zijn ook kalmeringsmiddelen die geen drugs zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:15

Francis schreef:
Je moet natuurlijk wel door gaan met beweging geven, want als ik het zo lees is dat waar je paard het meest behoefte aan heeft nu, maar met behulp van deze middelen kun je heb wel rustig en verantwoord beweging geven.


Hij heeft inderdaad behoefte aan beweging en lekker bezig zijn. Normaal werd hij flink getraind en kwam ook nog op wei en nu mag hij alleen maar "stom" rondjes lopen in de bak. Hij wordt totaal niet bezig gehouden omdat dat nog niet kan. Het is van nature een kikkertje maar omdat hij altijd lekker mag werken en daar plezier in heeft is hij normaal helemaal niet schrikkerig en bokt 1 keer in de 2 jaar ofzo.
Maar ik zal eens kijken naar die VSM dingen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:44

KAtrien, als ik jou was, dan zou ik hem helemaal geen krachtvoer meer geven. Dat beetje wat hij nu mag doen is peanuts vergeleken bij wat je normaal van hem vraagt. Bedenk dat het een poosje duurt voordat het effect van minder/geen voer merkbaar wordt. Bedenk wel dat als je hem zonder krachtvoer zet, hij wel z'n vitamines en mineralen binnen krijgt, anders kom je van de regen in de drup en dat is ook niet de bedoeling.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 10:26

Ik had die van mij op muisjes staan (=Vetranquil). Ik weet niet precies meer hoeveel ik daarvan gaf, maar volgens mij staat dat wel op het busje.
Ik denk dat muisjes aanzienlijk goedkoper zijn in gebruik dan Sedalin. Een spuit Sedalin kost f 22,50 en een blikje muisjes ongeveer 30,- maar daar doe je dan ook wel veel langer mee.
Muisjes moeten wel ongeveer 3/4 uur inwerken, houd daar rekening mee.

Ik wil je trouwens niet ontmoedigen, maar bij die van mij hielpen na 5 weken stappen zelfs muisjes niet meer .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 10:49

Ik ben een groot voorstander van het toedienen van een rustgevend middel. Het probleem bij een blessure is dat je paard heel erg graag zijn beentjes wil strekken maar dat dat juist niet mag ivm het herstel. Door iets als Sedalin te voeren haal je net de scherpe randjes van je paard. Zo bescherm je je paard tegen zichzelf.
Ruim 5 maanden terug heb ik ook te maken gehad met een blessure. Ik wandelde 2 keer per dag aan de hand een half uur. Het voer had ik teruggezet van 5,5 kilo naar 1,5 kilo per dag. Toen ik er voor de eerste keer op ging heb ik ook eerst aan de hand gewandeld. Ik heb een klein beetje Sedalin gegeven en alles is vlekkeloos verlopen. In 5 tot 6 dagen tijd heb ik de Sedalin afgebouwd en dat was ook de tijd dat ik weer rustig aan kon beginnen met een beetje draf werk. Het wandelen had ik inmiddels opgeschroeft naar 1 uur per dag in een behoorlijk vlot tempo.
Ik ben van mening dat nadelen van dat beetje Sedalin onmiddelijk wegvalt tegen het voordeel er van. Wanneer je paard lekker fris aan het bokken gaat is de kans heel groot dat hij zichzelf blesseert.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 12:11

Toen ik met mijn paard 4 maanden moest stappen op het harde vanwege een peesblessure, heb ik vaak sedalin gebruikt, naast de nervelet van VSM. Ook heb ik een tijdje easy going van de paardedrogist gegeven. Hij was ook net een bom als hij buiten kwam, maar dmv. 2 streepjes sedalin ging het vaak wel goed. Hij sprong nog wel eens opzij ofzo, maar was nog wel te hanteren.
succes ermee

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 13:27

Ik zou ook zeker aanraden Sedalin of muisjes te geven. Het paard snapt er helemaal niets van dat hij alleen mag stappen en zal dan ook alles uit de kast halen om even lekker gek te doen.
Er overkomt ze helemaal niets van het kalmeringsmiddel hoor, en de blessure is veel sneller hersteld.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 16:38

je kunt natuurlijk altijd kalmeringsmiddelen proberen, houd er rekening mee (heb ik ook in je andere topic gezegd) dat het niet bij elk paard werkt.

mijn pony liep daar dwars doorheen, ze mocht geen gekke sprongen maken vanwege haar pees die weer aan moest sterken daarom moesten we de dosering steeds opvoeren (muisjes) dat hielp allemaal niks.

Ik zou dan wel eerder de muisjes nemen dan de spuit, ik heb ook die spuit geprobeerd en die werkte dus vanaf het begin al niet. De muisjes hebben tenminste nog een paar dagen geholpen.

Probeer dat homeopatische anders eerst, ik denk ook dat dat beter voor je paard is. Ik geloof niet echt in homeopatisch maar wel in proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 12:19

Nadat ik gisternamiddag de reacties had gelezen ben ik nog even langs de plaatselijke ruitershop gefietst maar ze hadden geen sedalin helaas.
Maar maandag ga ik voordat ik naar stal ga eerst langs de DA om wat te halen.
Ik heb er gisteren wel opgezeten, de eerste 15 minuten gingen goed maar daarna begon het gespetter weer. Nadat hij dus al bijna 10 minuutjes had mogen doordraven (maarja wel zoveel mogelijk over de hoefskag dus saai). Nadat hij begon te proberen te steigeren als protest tegen de slof waarmee ik hem bij me probeerde te houden ben ik er maar weer af gegaan. Er reden meerdere mensen in de bak waaronder een kleine pony dus ik vond et niet meer verantwoord om zo nog door te rijden/vliegen.
Toen maar aan de hand gestapt, is hij ook nog een paar keer weggesprongen.
Op het laatst even snel aan een longe over de hoefslag laten draven en toen deed hij niet meer zo idioot, hij draafde gewoon door maar geen echt gebok.
Maar vandaag zal het ook wel weer druk zijn in de bak dus dan ik hem niet aan een longe over de hoefslag laten lopen.
Ik stap er dus niet meer op zonder dat hij iets kalmerends heeft gekregen.