Een paard met verlatingsangst!! HELP ME!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Een paard met verlatingsangst!! HELP ME!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 09:48

Hallo,

Ik heb een probleem(pje) met mijn paard. Ik zal een voorbeel geven:
Gisteren was ik in een grote buitenbak aan het rijden, op de helft want op de andere helft was er iemand aan het longeren, op zich ok. Tot die gene klaar was met longeren. Zodra mijn paard dat paard niet meer zag werd hij gek. Hij wou de bak uitrennen, maar dan rent hij een parkeerplaats op, dus heb ik er alles aan gedaan om zijn hoofd de andere kant op te zetten. Dus ik wil weer verder rijden, maar hij ging niet meer vooruit. Ik kon doen wat ik wilde, maar hij ging alleen maar achteruit. Nog een paar keer geprobeerd om dan de bocht om te gaan ofzo, maar het werkte niet. Toen ben ik afgestapt en heb ik hem gerustgesteld en ben rustig naar stal gelopen en ben daar gaan rijden.

Zoalds jullie hier boven kunnen lezen wordt mijn paard helemaal gek als hij alleen is, wat kan ik daar aan doen? Verward Als ik vanaf het begin al alleen ben gaat het wel beter, maar probeert hij nog wel steeds naar stal te gaan of andere paarden te zoeken!

Help me please Verdrietig Verdrietig want ik wil echt gewoon kunnen rijden met mijn paard

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>


jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:04

Hey, het zou best kunnen dat jou paard verlatingsangst heeft, mijn pony had dat in het begin ook. Het heeft wel een hele tijd geduurd (ik denk zo'n 2 jaar) maar je moet gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Ik ging vaak zitten zingen of fluiten. Je kan ook gewoon regelmatig met je paard aan de hand ergens heen gaan, zodat hij went om alleen te zijn. Je moet in ieder geval heel veel geduld hebben, maar ik ben van mening dat je niet af moet stappen, want dan voelen ze vaak ook als er iets is. Ik heb ook wel eens mijn pony gewoon stil laten staan op het moment dat ze niet meer wilde lopen, op en gegeven moment wilde zelf toch eigelijk wel erg graag weer lopen Haha! Ga dus maar gewoon zingen of fluiten of met andere mensen praten. Gewoon de aandacht ergens anders op vestigen.

Veel succes OK dan!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:12

Lekker (grond)werken om jouw band met het paard te versterken, en mogelijk kunnen Backbloesems ook wel wat voor jouw paard betekenen. Het dier moet leren openstaan voor anderen dan paarden, dapperder worden, meer zelfvertrouwen krijgen. Vraag eens een Bachbloesemtherapeut, die kan je ongetwijfeld ondersteunen bij het sterker en dapperder maken van je paard!

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:15

jarrah schreef:
Hey, het zou best kunnen dat jou paard verlatingsangst heeft, mijn pony had dat in het begin ook. Het heeft wel een hele tijd geduurd (ik denk zo'n 2 jaar) maar je moet gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Ik ging vaak zitten zingen of fluiten. Je kan ook gewoon regelmatig met je paard aan de hand ergens heen gaan, zodat hij went om alleen te zijn. Je moet in ieder geval heel veel geduld hebben, maar ik ben van mening dat je niet af moet stappen, want dan voelen ze vaak ook als er iets is. Ik heb ook wel eens mijn pony gewoon stil laten staan op het moment dat ze niet meer wilde lopen, op en gegeven moment wilde zelf toch eigelijk wel erg graag weer lopen Haha! Ga dus maar gewoon zingen of fluiten of met andere mensen praten. Gewoon de aandacht ergens anders op vestigen.

Veel succes OK dan!


Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen!! Hij moet het toch gaan leren!! In ieder geval bedankt voor de tip....en ik ga maar is geduld kweken Schijnheilig

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:23

Sonja schreef:
Lekker (grond)werken om jouw band met het paard te versterken, en mogelijk kunnen Backbloesems ook wel wat voor jouw paard betekenen. Het dier moet leren openstaan voor anderen dan paarden, dapperder worden, meer zelfvertrouwen krijgen. Vraag eens een Bachbloesemtherapeut, die kan je ongetwijfeld ondersteunen bij het sterker en dapperder maken van je paard!


Ik ga eerst dat andere proberen en als dat niet werkt zal ik zo'n therapeut bellen!!

Tnx anyway!!

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:28

De grootste fout die je maakte is afstappen en hem zijn zin geven.
Je had door moeten zetten, al komen de raarste sprongen naar boven.
Pas als er een rondje fatsoenlijk gelopen kan worden, kan je pas afstappen.
Hij weet drommelsgoed dat jij hem brengt waar hij heen wil als hij dwars gaat liggen.
Dus aan jouw de taak om hem erover heen te helpen door te zeggen, ben je helemaal besodemieterd, efkes hier opletten nog.

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:34

holly schreef:
De grootste fout die je maakte is afstappen en hem zijn zin geven.
Je had door moeten zetten, al komen de raarste sprongen naar boven.
Pas als er een rondje fatsoenlijk gelopen kan worden, kan je pas afstappen.
Hij weet drommelsgoed dat jij hem brengt waar hij heen wil als hij dwars gaat liggen.
Dus aan jouw de taak om hem erover heen te helpen door te zeggen, ben je helemaal besodemieterd, efkes hier opletten nog.


Ja, achteraf had ik ook zoiets van: eigenlijk stom om eraf te gaan, maar mijn moeder stond langs te kant te gillen dat ik eraf moest, want hij deed zo "gevaarlijk", als ik alleen was geweest had ik denk ik wel doorgereden, maar ik mocht niet verder van mijn moeder...dat probleem heb je als minderjarige....

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:38

Zijn er nog andere dieren bij jou op stal? Geiten, schapen, dergelijken? Als er andere (kudde)dieren naast de bak aanwezig zijn (moet er natuurlijk wel een wei oid naast de bak zijn) kan het 'oh oh ik ben alleen' idee minder worden.

Verder inderdaad nooit afstappen, lekker negeren. Met drijven of de zweep krijg je hem niet naar voren, dus dan doe je simpelweg niets, tot het dwarsliggen je paard gaat vervelen, en dan kun je weer verder.

Of proberen je paard zo geconcentreerd te krijgen, dat ie niet eens doorheeft dat ie alleen is.

Succes!!!

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:39

aardbei schreef:
[...]
Ja, achteraf had ik ook zoiets van: eigenlijk stom om eraf te gaan, maar mijn moeder stond langs te kant te gillen dat ik eraf moest, want hij deed zo "gevaarlijk", als ik alleen was geweest had ik denk ik wel doorgereden, maar ik mocht niet verder van mijn moeder...dat probleem heb je als minderjarige....

Weet je moeder wat van paarden? Anders kun je misschien beter eerst uitleggen, dat als je nu afstapt, hij later veel vaker zo 'gevaarlijk' gaat zijn... Zo maakt je moeder het je alleen maar moeilijker.

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:42

Clitia schreef:
Zijn er nog andere dieren bij jou op stal? Geiten, schapen, dergelijken? Als er andere (kudde)dieren naast de bak aanwezig zijn (moet er natuurlijk wel een wei oid naast de bak zijn) kan het 'oh oh ik ben alleen' idee minder worden.

Verder inderdaad nooit afstappen, lekker negeren. Met drijven of de zweep krijg je hem niet naar voren, dus dan doe je simpelweg niets, tot het dwarsliggen je paard gaat vervelen, en dan kun je weer verder.

Of proberen je paard zo geconcentreerd te krijgen, dat ie niet eens doorheeft dat ie alleen is.

Succes!!!

Nee er zijn geen andere dieren, maar van de zomer gaan de manegepony's weer op de wei dus dan maar weer is proberen...ik ga maar gewoon rijden en negeren...negeren...negeren!!

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:45

Clitia"]
[quote="aardbei schreef:
[...]
Ja, achteraf had ik ook zoiets van: eigenlijk stom om eraf te gaan, maar mijn moeder stond langs te kant te gillen dat ik eraf moest, want hij deed zo "gevaarlijk", als ik alleen was geweest had ik denk ik wel doorgereden, maar ik mocht niet verder van mijn moeder...dat probleem heb je als minderjarige....

Weet je moeder wat van paarden? Anders kun je misschien beter eerst uitleggen, dat als je nu afstapt, hij later veel vaker zo 'gevaarlijk' gaat zijn... Zo maakt je moeder het je alleen maar moeilijker.
[/quote]

Ja mijn moeder rijdt zelf ook op hem, maar alleen in de binnenbak. Ik ben degene die met hem door het park gaat, over straat en dus ook in andere bakken dan wat hij gewend is, want ik vind dat hij dat moet leren. Maar mijn moeder heeft al gauw iets van: als het binnen goed gaat, waarom dan ergens anders gaan vechten. Ze heeft niet door dat hij je gewoon uitprobeerd (want dat idee heb ik). Maar als ik telkens afstap heeft het ook geen nut....maar ik ga dalijk gewoon rijden...dan is mijn moeder er toch niet!! Schijnheilig

Ik ga van de zomer uit starten en daar zal hij ook moeten wennen aan vreemde dingen en misschien wel alleen rijden...

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:13

Stap zometteen dan niet af he?
Het zal niet met 1 keer over zijn, maar de aanhouder wint.
Ook al is het even een situatie waar je onderbroek vies van word, toch doorzetten hoor, het word vanzelf beter.

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 11:19

Nee, ik blijf zitten tot ik tevreden ben. En al gooit hij me er 7000 keer af....we gaan gewoon door!!

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:21

Oefenen, oefenen, oefenen.....

Regina heeft het ook lange tijd gedaan, en heeft het nu nog af en toe in mindere mate. Ze had dit echter niet alleen in een vreemde omgeving, ook in de bak waar we altijd reden en ze kon zelfs niet alleen op stal staan. Door het gedrag veel te negeren en de problemen niet te vermijden gaat het nu stukken beter.
Thuis kan ik nu gewoon rijden als er een ander verdwijnt, het is hooguit een rondje stressen, maar dan heeft ze haar aandacht weer bij mij. Buiten en in een vreemde omgeving blijft het nog eng om alleen achter te blijven, maar ook dat gaat langzaam aan de goede kant op (hoewel we nu al bijna 1,5 jaar verder zijn). Belangrijk is dat je zelf heel rustig en consequent blijft.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 11:23

Ja ik ga het gewoon proberen straks. Alleen rijden en dan doen alsof ik gek ben als hij terug wil!!

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:05

Op zich is het heel normaal gedrag. Een paard is een kuddedier, en wordt dus nooit alleen gelaten in het wild. Ze moeten altijd met de anderen mee. Je zal het toch op de ene of andere manier moeten afleren, maar hoe dat weet ik niet.

Hallo??

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:56

hoi
mijn verzorgpaardje heeft er een beetje last van. Aleen op stal kan ze niet dan gaat ze zich opblazen. In de rijbak als ik rij en er gaat een paard uit de paard. Dan wil ze mee. Ze gaat dan lopen klieren en hinneken etc. Ze loopt niet zo lekker ontspannen meer. En een ander paard zette ik als eerste buiten. Ze zag dat ze alleen was. En bego nte steigeren ik kreeg een kopstoot en de hoef tegen mijn been aan. Ook met rijden is ze vervelend als ze aleen is. Ze is een ex draver dusja om haar een fatsoenlijk rondje te laten draven lukt ook niet echt goed. Wat moet ik doen. Want in de draf gaat ze lopen klauwen met haar voorbenen. Niet bepaald fijn

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 16:17

Net als wat ze hierboven zeggen....doen alsof je gek ben en doorrijden!!!

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:21

en elaine?? Is het gelukt?

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 16:22

ik ga om 6 uur rijden!! ben je er dan ook ??:D

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:23

Weet ik niet..misschien

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 16:25

Je kan zeker met Sal niet id grote buiten bak rijden?? Kom je anders kijken, dan kan ik tegen jou praten, want dan ben ik afgeleid en negeer ik hem, anders ga ik me alsnog dtruk maken

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:30

als hij achteruit gaat lopen hem zolang achteruit leten gaan totdat hij niet meer wil en dan nog een paar passen
wedden dat hij wel weer vooruit wil lopen ;

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 21:32

Howdy pieps!! Ik zou in de grote buitenbak gaan rijden, maar daar waren lessen...dus ik moet het nog even uitstellen....Zodra ik er heb gereden laat ik het jullie weten

Kiep De Orgie Alijf!!!!
[HK] Bokt Orgie Haha! # 17 ~~}>

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:55

Ik ken ook een pony die dit heel erg heeft gehad en nog steeds een beetje heeft op bepaalde momenten. De remedie: geduld. Gewoon doorgaan zoals hier al vele malen is gezegd. In het het begin heel moeilijk, maar je zult merken dat het al makkelijker wordt, zowel voor jezelf om het paard aan te kunnen als voor het paard. Als hij merkt dat ze echt niet weggaan en dat hij uiteindelijk toch wel weer naar de andere paarden toe mag wordt het echt wel beter. Het kan alleen heel erg lang duren :S . Maar geduld is een schone zaak!!! (en soms heel erg moeilijk)
succes!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers