dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 12:34

vanaf welke leeftijd mag je met een hengst dekken? hij is namelijk nu bijna 1, en we willen er mee gaan fokken.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:29

Tja, mogen. Sommige hengsten hebben het trucje al door als ze een jaar zijn, sommige snappen het op 3 jarige leeftijd nog niet.

Ik zou pas gaan dekken met een hengst als hij goedgekeurd is(bij de meeste stamboeken van af 3 jaar). Er lopen al genoeg pony's rond zonder papier.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:55

ik ken iemand die heeft een 2jarig hengstje en heeft al een merrie laten dekken. Volgend jaar gaaat ie naar de keuringen dan heeft ie ze eerste nakomeling al, dat is de reden erachter.

Sammie drachtig van Solaris!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 20:47

dus we kunnen hem beter eerst laten goedkeuren als dekhengst? en vanaf hoe oud kan dat dan?

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:01

Welk stamboek gaat het om? Meestal worden ze gekeurd in het jaar dat ze 3 worden(bij het NMPRS en het NSPS iig wel).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 09:10

Dennis schreef:
Welk stamboek gaat het om? Meestal worden ze gekeurd in het jaar dat ze 3 worden(bij het NMPRS en het NSPS iig wel).


het is een welsh A

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:36

Daar heb ik verder geen idee van. Dan zal je even contact op moeten nemen met het stamboek.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:57

meestal worden de hengsten met 2,5 jaar aangeboden op de hengstenkeuring. bij goedkeuring mag je dan gaan dekken. als je nu al met hem gaat dekken wordt hij (als hij nu tenminste al vruchtbaar is) meestal wel vervelender dan als je er nog mee wacht. daarbij krijg je een veulen zonder papier en dat verkoopt erg moeilijk.

phillip
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: boutersem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:08

xcynthiax schreef:
vanaf welke leeftijd mag je met een hengst dekken? hij is namelijk nu bijna 1, en we willen er mee gaan fokken.

asl hij nu 1 jaar is zou ik nog een jaartje wachten de sperma is van mindere kwaliteid bij zo'n jonge hengst pas vaaf 2 jaar Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers