Afgekeurd op buigproef wat staat me te wachten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Afgekeurd op buigproef wat staat me te wachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 23:34

Mijn zelf gefokte ruin van 9 jaar oud is vandaag op de buigproef afgekeurd. Zijn voorbeen was zichtbaar kreupel met draven.
Nu wachten we 2 weken en doen we de proef opnieuw.
Toch vraag ik me af wat me te wachten staat als hij dan weer kreupel blijkt te zijn ?
Is het verstandig dan fotos te maken ?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:46

dat ligt eraan wat je er mee wilt gaan doen. 2 weken is wel erg kort om te beoordelen of het dan beter moet gaan. Het kan een tijdelijke blessure zijn. Wil je hem voor de sport gebruiken of verkopen?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 08:35

Hij is naar zijn nieuwe ruiter gegaan die hem eerst gewoon gaat rijden en als het allemaal goed ging hem eventueel wil kopen. Ze wil met hem de sport in.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:38

Tja, ik vind het altijd heel dubbel.
Er is toch iets aan de hand waarom hij niet goed loopt op de buigproef.
Maar dit zegt niet dat hij hier ooit last van zal krijgen.
Hopelijk kunnen ze vinden wat er is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:40

als je m wil verkopen is het verstandig om de komende twee weken zeker wel licht te trainen, voorzichtig gymnastiserende oefeningen te doen en heel veel rechtuit te rijden (stappen) in het bos
kan zijn dat hij idd een slechte peesaanhechting heeft,maar als ie nooit ergens last van heeft gehad ( zeker op die leeeftijd!) dan verwacht ik eigenlijk ook eerder dat ie een lichte blessure heeft ( gehad)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:47

Onlangs was mijn paard ook op de buigproef bij een achterbeen kreupel. Er was niets op de foto te zien, het gewricht is toen ingespoten met ontstekingsremmer en nu is er niets meer aan de hand. Wat het was weet ik ook niet. Hij heeft nooit kreupel gelopen en bij de aankoopkeuring was hij 100%.

Het hoeft ook niet altijd dramatisch te zijn. Longeer hem een paar keer van te voren op een harde bodem, zodat hij dat gevoel ook leert kennen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 13:12

Bedankt voor alle antwoorden ik ben weer een beetje geruster. Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik er slecht van geslapen heb vandaag, niet dat het een probleem is als hij afgekeurd wordt want dan kan hij hier lekker het land op maar ik wil niet dat hij pijn heeft.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:56

Foto of een scan maken is voor je eigen gevoel nooit verkeerd. Als dan bv blijkt dat er iest mis is met de pees kan dat herstellen en kan hij nog prima de sport in.

Zou zonde zijn om het paard uit de sport te houden omdat je niet verder wil zoeken na een slecht buigproef.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:34

Buigproeven zijn absoluut niet 100% betrouwbaar. Ik zou me nog niet druk maken als ik jou was... Zoals boven al genoemd: foto's scan laten maken, dan heb je tenminste wat.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:02

een buigproef is maar een vaag begrip....hoe hard trekt de arts bijvoorbeeld eraan?
Zou lekker even wachten en dan nogmaals doen. Komt er dan weer een negatieve uitslag kun je altijd nog foto's maken.
Maak je zeker niet te druk, ik ben geen fan van buigproeven